Mitä mieltä nimestä Adelia?
Tarkoitus ei ole hakea mitään pinnalla olevaa rinsessanimeä tytölle vaan kaunista, vähän erikoisempaa naisellista nimeä. Vrk:sta katsoin, että Adelia on tosi vanha nimi ja sitä on annettu jo ennen mun isomummon syntymää... :D
Tykkäisin myös nimestä Adele ja vanha nimi sekin, mutta tuntuu olevan tällä hetkellä aika pinnalla (?) Ja jostain syystä mulle vaan tulee heti mieleen se laulaja... Toki vaihtoehto rämä Adelekin on.
Esim. Adessa- nimestä taas en välitä ollenkaan ja se ei käsittääkseni ole vanha nimi. Ada olisi ihan kiva, mutta liian yleinen.
Adelina on vähän niin ja näin.. se on ehkä taas jo liian naisellinen mUN makuun..? :D Vaikea selittää.
Mutta joo otsikkoon takaisin. Mitä mieltä nimestä Adelia
Kommentit (16)
Jos haluat lapselle ikäluokassaan harvinaisen nimen, kokeile sellaisia nimiä kuin Minna, Päivi tms.
Kaunis nimi on, mitäpä sitä kieltämään.
Minun mielestäni Adelia kuulostaa äänteellisesti omituiselta muka-latinalta. Normaalisti vihaan sitä että ihmiset alkavat luetella mitä nimestä "tulee mieleen", mutta minulle tulee mieleen suomalainen latinaa jäljittelevä nimimuoti laitoisten ja koulujen nimeämisessä. Metropolia, Laurea, Fimea jne.
Minusta melkein pelkkä Delia oli parempi. Tai miksei vaikka Alida. Kummatkin Adeliaa simppelimpiä, mutta harvinaisempia nimiä.
Adelia on ihan kiva mutta riippuu sukunimestä. Adelia Kämäläinen tai Korhonen ei kuulosta hyvältä. Mutta jos on lyhyempi/muuten ei ihan supisuomalainen nimi niin ihan hyvin sopii.
On minullakin keskimmäisellä kolmitavuinen J-nimi ja ei haittaa vaikka joidenkin mielestä varmasti on wt - tuo nimi on kuitenkin ollut käytössä jo 1100-luvulla...
Vierailija kirjoitti:
Minun mielestäni Adelia kuulostaa äänteellisesti omituiselta muka-latinalta. Normaalisti vihaan sitä että ihmiset alkavat luetella mitä nimestä "tulee mieleen", mutta minulle tulee mieleen suomalainen latinaa jäljittelevä nimimuoti laitoisten ja koulujen nimeämisessä. Metropolia, Laurea, Fimea jne.
Lisään vielä varmuuden vuoksi sen, että kun/jos tapaan pienen Adelian, en ihan varmasti mieti mitään liikelaitoksia, vaan kyllä se pieni tyttönen tekee nimestäkin suloisen.
Kaunis nimi on. Myös se Adele on kaunis, kansainvälinen, selkeä, simppeli nimi.
Monella nykyään wt-nimellä on pitkä historia, mutta ei se ihmisten mielikuvia niistä muuta. Esim. https://fi.wikipedia.org/wiki/Jenny_af_Forselles
Olen ehkä kuitenkin Adelen kannalla, vaikka molemmat kauniita 🤔
Adele Anna Elisabet
Adele Anna Matilda
Adele Aleksandra
Adele Ida Aurora
Adele Emma Amanda
Adele Isabella
Adele Ida Emilia
Adele Marie
Adele Sofia
Äitelä ja epäsuomalainen.