Bussiliikenne
HSL:n bussit ajavat Espoossa tyhjinä tai melkein tyhjinä. Esimerkiksi linjat 111, 112 ja 104 ajavat edestakaisin koko päivän, ja usein miten niissä istuu vain kuljettaja. Erityisesti tuntuu hullulta kun 111 ja 104 ajavat peräkanaa pitkin päivää ja monesti tyhjinä. Miksi tämä sitten minua ihmetyttää? No, sen takia että me veronmaksajat maksamme tämän lystin. HSL:n liikennöintiä rahoitetaan valtion ja kunnan kassasta. Kun ei ole painetta menestyä kaupallisesti, voi helposti käydä näin: laitetaan busseja liikenteeseen runsaasti, ovatpahan asukkaat tyytyväisiä ja raha tulee joka tapauksessa kuin manulle illallinen.
Länsimetro aloitti liikenteen ja iloittiin siitä etukäteen, että saadaan saastuttavaa bussiliikennettä vähemmäksi ja ihmiset alkavat käyttämään metroa. Mutta Espoon asuinalueiden, erityisesti ranta-Espoon alueiden asukasyhdistykset alkoivat kampanjoimaan voimakkaasti sen puolesta, että suorat bussiyhteydet säilyisivät Etelä-Espoon ja Helsingin välillä. Mitä teki HSL? Laittoi lisää busseja liikenteeseen (nämä jotka nyt ajelevat tyhjillään) Espoon asukkaat ovat totutettu siihen, että bussin on tultava heti, ikäänkuin bussi olisi taksi. Asukkaat eivät halua odottaa bussia Espoossa.
HSL käyttää lisäksi valtaa katujen liikennesuunnittelussa. Sellaisille kaduille missä kulkee HSL:n linjat, ei laiteta ajohidasteita eli "töyssyjä" Olen kysynyt tätä asiaa ja olen saanut vastaukseksi, että Bussin kuljettajien selkä ei kestä jos ajohidasteita on "joka paikassa" Sanoin että ei ajohidaste selkää riko jos sen yli ajaa hitaasti. Tietysti jos ei hidasta nopeutta, töyssy tuntuu kovalta. Mutta eikö töyssyn tarkoitus ole juuri se, että saadaan nopeutta hidastettua sellaisilla alueilla joilla liikkuu esim paljon vanhuksia ja lapsia.
Olisin iloinen, jos kirjoitukseni osuisi HSL:n silmään. Bussiliikenne on pystyttävä suunnittelemaan paremmin. Emme varmaan kukaan halua, että kadut kuluvat turhaan, ilma saastuu turhaan, polttoainetta kuluu turhaan, rahaa palaa bussien huoltoon ja korjauksiin seka kuljettajien palkkoihin-turhaan.
Kun ottaa tällä tavalla kantaa, pitää pystyä tuomaan joku parannusehdotus. Minun parannusehdotukseni on seuraavanlainen: HSL voisi hankkia pienempiä ja mielellään sähkökäyttöisiä busseja. Aamulla 7-8 aikaan busseissa on matkustajia, noille aamun vuoroille voisi laittaa pari pienempää bussia peräkkäin. Klo 9 jälkeen, kun bussit ovat jälleen tyhjiä, voitaisiin ajaa hieman harvemmin -ja silloinkin näillä pienemmillä busseilla. Kyllä siinä säästyisi luonto ja paljon rahaa. Iltapäivällä 4-5 aikaan busseissa on jonkin verran matkustajia, mutta sen jälkeen bussit sahaavat edestakaisin muutama hassu matkustaja kyydissään ja monesti täysin tyhjinä. Busseja näkee nykyään kuluttamassa aikaa bussipysäkeillä, muuten aikataulut menisivät sekaisin, kun bussit eivät tietenkään enää pysähdy juuri missään
Jos verrataan bussiliikennettä lentoliikenteeseen, luulen että nousisi aikamoinen polemiikki jos Finnair lentäisi Helsinki - Turku väliä tyhjillä kaukoliikenteen koneilla yhdeksän kertaa päivässä ja valtio maksaisi viulut muutaman kunnan kanssa. Nykyajan lentoliikenne on myös joukkoliikennettä. Nykypäivän kilpailusta vapautettu lentoliikenne tarjoaa lentämistä liikkumismuotona joka ei ole enää ainoastaan varakkaiden ulottuvilla. Lentolippu on yleishyödyke siinä missä bussilippukin. Silti, valtio ei tue omistamaansa lentoyhtiötä, mutta tukee kyllä bussiliikennettä.
HSL:N on paneuduttava nyt bussiverkoston suunnitteluun. Ei näin voi jatkua.