Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Saitteko lapsilisänne omasta lapsuudesta käyttöönne?

Vierailija
16.01.2019 |

Kiinnostaa tietää miten yleistä on että vanhemmat antavat lapsilisät lapsille.

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, kännykällä kun kirjoitan niin kyllä-vaihtoehto poistui! Tehdään sitten niin että muu= kyllä

Vierailija
2/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain. Lisät menivät säästötilille. Sitten ajokortti ja opiskelukustannuksia sillä rahoitin. Sain käyttööni ollessani muistaakseni 18.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka monella on varaa antaa lapsilisät penskoille karkkirahaksi?

Vierailija
4/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei-vaihtoehtoa ei pystynyt äänestää ja kun päivitin sivun olinkin muka äänestänyt Muu. :D

Vierailija
5/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

😂😂

No en.

Sen sijaan sain vanhemmiltani syyllistystä kun maksan niin paljon ja rahaa ei ole.

Vierailija
6/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei toimi sun kyselysi...

Vierailija
7/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei vaihtoehtoa ei pysty äänestämään......

Vierailija
8/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Säästin myös ja ostin osakkeita, kaikkea ei tietenkään tuhlattu.

Ihan kiva potti oli tilillä kun ostin ensiasuntoni.

Vierailija
9/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vanhempani olivat säästäneet mulle rahaa, jonka sain täytettyäni 18 v. En tiedä, ovatko säästäneet juuri lapsilisärahoja vai muita rahoja, koska samalle vanhempieni yhteiselle tilillehän kaikki heidän tulonsa lapsilisät mukaanlukien meni. Omille lapsilleni annoin heidän lapsilisänsä kuukausirahaksi siitä lähtien, kun täyttivät 13. Siitä rahasta heidän piti maksaa oma kännykkälaskunsa, omat huvituksensa sekä omista hankinnoistaan se osuus, joka oli enemmän kuin minä katsoin kohtuulliseksi. Esim jos mun mielestä 50 € riitti johonkin hankintaan ihan hyvin, mutta lapsi halusi 70 € maksavan, lapsi maksoi  tuon 20 € erotuksen kuukausirahoistaan. 

Vierailija
10/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Esim. vanhemmillani. Äiti kotirouva ja isä lopetti työnteon jo 40-vuotiaana ja alkoi harrastella kaikenlaista kuolemaansa asti.

Vierailija
11/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, mutta aloin saada eläkettä kuusitoista täytettyäni.

Vierailija
12/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

En saanut.

Äänestys ei toimi.

Vierailija
13/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa - ala-asteella ei ollut viikkorahaa, vaan ostettiin mitä tarvittiin ja joskus saatiin mummeilta ja kummeilta vitonen tai kymppi. Yläasteella meillä oli lukukausibudjetti, eli koulun alkaessa jouluun asti summa x, joka piti itse budjetoida. Säästit tai tuhlasit, lisää ei tippunut. Oiskohan se ollut jotain 1500 mk elo-joulukuulle ja tammi-toukokuulle. Kesät tehtiin maatilan hommia, joista osasta sai ihan rahaa.

Opettakaa lapsillenne rahan arvoa ja sen hallitsemista itse, ei niin, että sitä vaan tippuu joka kuukausi taivaasta.

Vierailija
14/14 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No en saanut. Sillä ostettiin vaatteita (minulle) ja ruokaa.

Veljeni perhe laittaa lapsilisät sivuun lasten tileille. Hiukan tätä kummastelen, sillä lapset ovat melko pieniä, he asuvat ahtaasti ja pihistävät vaikka toinen on työtön ja vain toinen on työssä. Kerran mietin että mitä järkeä on kerätä isoa rahapottia. Mitä jos lapsi sattuukin kuolemaan ennenkuin pääsee rahoihin käsiksi? Siinäpä on melkoinen hautajaispotti sitten kerättynä. Köyhän lapsen perhe tarvitsee rahat juuri nyt, kun lapsi tarvitsee yhtä ja toista, kuten uusia kenkiä ja sään mukaisia vaatteita.

Ymmärrän sen, että summasta voidaan laittaa osa lapselle säästöön tai niin että muutamana viimeisen vuoden rahat säästetään lapselle talteen.

Rikkaat perheet ovat sitten asia erikseen. Heille lapsilisä varmaan onkin ylimääräinen pieni karkkiraha.