Työhaastattelu ryhmähaastatteluja - vinkkejä?
Olen menossa aamulla työhaastatteluun ja selvisi, että se onkin ryhmähaastattelu. Jännittää! Löytyykö teiltä vinkkejä, miten tehdä paras vaikutus ryhmähaastattelussa?
Kommentit (11)
Mieti ihan normaalina haastatteluna. Ihmisillä on aika nykyään niin kortilla, et haastatellaan kerralla kun ei ehdi ja kiinnosta montaa sopia. Todennäköisesti siis ihan peruskyssärit, eikä mitään piirileikkejä.
Vierailija kirjoitti:
Mieti ihan normaalina haastatteluna. Ihmisillä on aika nykyään niin kortilla, et haastatellaan kerralla kun ei ehdi ja kiinnosta montaa sopia. Todennäköisesti siis ihan peruskyssärit, eikä mitään piirileikkejä.
Kiitos :)
Muista huomioida kaikki osallistujat, vähintäänkin katseella. Oman kokemukseni mukaan tässä on turha muuta neuvoa antaa, ylianalysointi on turhaa. Esim. assarin tehtävään otettiinkin se kovin päällepäsmäri.
Kerran kävin tollasessa ja siellä pyydettiin kertomaan paperille kenen muun paikalla olevan kanssa tekisi mieluiten töitä ja miksi. Sanottiin että ette varmaan toistenne nimiä muista joten ihmisille annettiin numerot joita kaikki käytti papereissaan kertoessaan kenen kanssa tekisi mieluiten töitä.
Jos näin tapahtuu niin kannattaa muistaa niiden muiden nimet niin erotut joukosta.
Onnea tykö, älä ryssi.
Minä olen ollut useammassakin enkä tykkää. Joku suulain siellä aina ottaa eniten puheaikaa itselleen.
Helposti tulee myös papukaijamainen olo, jos kysyvät jotain yksinkertaista jokaiselta vuorotellen. Tarkoitan siis tilannetta, jossa kaikki sitten antavat saman vastauksen. Siinä kannattaa vaan pitää pää kylmänä eikä miettiä, että jo 20 muuta on sanonut "kyllä, minä osaan tehdä itsenäisesti työtä, mutta toimia myös ryhmässä". Vaikka tekisi mieli todeta, että ihan samaa olin sanomassa, niin kuitenkin kannattaa sanoa se asia omin sanoin, eikä vain viitata muihin.
Vinkki, muista muiden nimet. Todenäköisesti jollain tavalla olette vuorovaikutuksessa haastattelusa. Muiden kehuminen ja kiittäminen huomioidaan aina. Esim. Kiitos loistavasta ehdotuksesta Tiina, itse lähtisin kehittämään asiaa vielä tähän suuntaan.... tai Kyllä Juha, Tiina ja Martti ovat samoilla ajatuksilla tässä kuin minä....Tai Juha, mitä mieltä sinä olet tästä....
Vierailija kirjoitti:
Minä olen ollut useammassakin enkä tykkää. Joku suulain siellä aina ottaa eniten puheaikaa itselleen.
Helposti tulee myös papukaijamainen olo, jos kysyvät jotain yksinkertaista jokaiselta vuorotellen. Tarkoitan siis tilannetta, jossa kaikki sitten antavat saman vastauksen. Siinä kannattaa vaan pitää pää kylmänä eikä miettiä, että jo 20 muuta on sanonut "kyllä, minä osaan tehdä itsenäisesti työtä, mutta toimia myös ryhmässä". Vaikka tekisi mieli todeta, että ihan samaa olin sanomassa, niin kuitenkin kannattaa sanoa se asia omin sanoin, eikä vain viitata muihin.
Minä veisin tämän piirun verran pidemmälle esim. Niinkuin Teppo ja Tiinakin tässä sanoivat minä osaan....
Vierailija kirjoitti:
Muista huomioida kaikki osallistujat, vähintäänkin katseella. Oman kokemukseni mukaan tässä on turha muuta neuvoa antaa, ylianalysointi on turhaa. Esim. assarin tehtävään otettiinkin se kovin päällepäsmäri.
Oliko se yllättävää sinusta? Siksi ryhmähaastattelu järjestetään, jotta nähdään ryhmädynamiikka ja kuka pitää narut parhaiten käsissään ryhmässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oliko se yllättävää sinusta? Siksi ryhmähaastattelu järjestetään, jotta nähdään ryhmädynamiikka ja kuka pitää narut parhaiten käsissään ryhmässä.
Sinänsä yllättävää, koska viisi kuudesta olisi voinut olla sopiva kyseiseen tehtävään. Siis myös tämä päsmäri. Mutta yllättävää sikäli, että valitsijat eivät osanneet pohtia, millainen ryhmäkäyttäytyminen on hyväksi juuri kyseiseen tehtävään. Hyvällä assarilla ja hyvällä team leaderilla on vähän eri ominaisuudet.
On yllättävää (tai sitten ei), että tilaisuutta ei käytetä hyödyksi profiloinnissa ja viisaassa valinnassa, vaan se on lähinnä "tiettyjen ominaisuuksien korostamiskilpailu." Sama arpa voittaa, olipa titteli mikä vaan.
Olen ollut kerran moisessa ja oli kyllä niin ällön teennäinen tilaisuus kuin olla ja voi. Juuri tuollaista "juuri niin kuin Tiina tuossa mainitsi", vaikka oikeasti ei kiinnostaisi pätkääkään, mitä Tiina juuri sanoi. Ehkä toimisi jossain toisenlaisessa työssä, jossa ryhmässä työskentely on keskeisessä osassa. Omalla alallani tunnutaan noita tehtävän lähinnä ajan säästämiseksi.
Työhaastattelu ryhmähaastatteluna (sori otsikon typosta!)