Synnytys Jorvin sairaalassa/Naisten klinikalla?
Odottelemme kolmattamme ja vauvan syntyessä haluaisin todella perhehuoneen, aiemmilla kerroilla ei olla saatu ja pelottaa ettei tälläkään kertaa. (Jos synnytys sujuu yhtä hyvin kuin aiemmat niin vanhemmat lapset pärjäävät varmasti mummin kanssa yhden yön.) Vauvat ovat meillä siis syntyneet pikaisesti yöllä ja mies on passitettu salista suoraan kotiin ja olen jäänyt kärsimään jälkisupistuksista itkevän vauvan kanssa kun maito ei ole noussut vielä ensimmäisinä päivinä.
Joten: Onko totta, että Jorvissa on vain yksityishuoneita? Olen myös kuullut, että Naisten klinikalla olisi jokin potilashotelli?
Pääseekö sinne jos lapsi on terve, mutta vähän kellakka? (aiemmmat ovat olleet keltaisia, kolmaskin siis saattaa olla minun kanssani eri veriryhmää)
Voisimme synnytyksen lähestyessä lähteä sukulaisille pk-seudulle ja synnyttää noista jommassa kummassa. Olen aika varma, ettei perhehuonetta täältä meille riitä taaskaan sillä perusteella, että se olisi äidistä kiva. Asumme kuitenkin lähellä sairaalaa eikä lapsi ole ensimmäinen... joten yksityishuoneen perässä olisin valmis matkustamaan jos vain kerkeää lähistölle valmiiksi/uskaltaa lähteä kauemmas. Lähinnä olisi ihana jos mies voisi jäädä ekaksi yöksi luoksemme (vaikka salissa saakin sen tunnin yleensä viettää yhdessä.)
Kommentit (18)
Ei sitä etukäteen tiedä, mihin sairaalaan pääsee. Sit kun tilanne on kohdalla, tulee soittaa ja puhelimessa neuvotaan minne menet. Ei se meinaa että pääset naikkarille, vaikka ”sattumalta olisit sukuloimassa tässä ihan vieressä”.
Voit joutua menemään vaikka Lohjalle.
Naikkarilla on tosiaan hotellissa varattu kerros synnyttäneille, sinne pääsee jos ei ole ensisynnyttäjä ja synnytys sujuu ongelmattomasti.
Potilashotelliin päästiin kuuden tunnin kuluttua synnytyksestä, kun todettiin, että vauva oli terve. (Vaikka minulla oli raskausdiabetes.)
Kannattaa soittaa ja kysyä olisiko tuo kellakkuus este potilashotellille, jos se ei aiheuta toimenpiteitä niin tuskin haittaa. Potilashotellissa on hoitajat kuitenkin paikalla 24/7.
Ja tosiaan kuten yksi vastaaja jo sanoi, ei sinne välttämättä pääse. Molemmat sairaalat ruuhkaisia. Mä olin Espoossa synnyttämässä kesällä ja mies sanoi nähneensä käytävällä, kun yksi pariskunta käännytettiin johonkin toiseen sairaalaan, vaikka olivat tulleet jo paikan päälle. Eli aina ensin soitto, että mahtuuko.
Kiitos vastauksista! Aiemmat synnytykset ovat sujuneet hyvin, mutta olleet melko nopeita, nuorempi syntyi n. 4 tunnissa (vaikka tiesin kyllä koko päivän, että tänä yönä se syntyy). Pitänee kuitenkin vielä harkita, että kannattaako tuon huoneen vuoksi lähteä kauas. Olisi hirveää jos todettaisiin, ettei olekaan tilaa ja jotuisin sitten turhaan vaikka sinne Lohjalle yksin, mutta kauas kotoa. Ja jos synnytys on entistä nopeampi niin olisi pelottavaakin joutua lähteä kiireessä tien päälle vieraaseen paikkaan.
Jos nyt tällä kertaa tietäisin taas, että minä yönä vauva on tulossa niin ehtisin soittaa noihin molempiin sairaaloihin ja tiedustella kuinka sinne mahtuu. Voihan olla, että siellä on aina ruuhkaa ja joka tapauksessa sanovat, että älä tule tänne... mutta jos oltaisiin tervetulleita niin lähtisin mielelläni. Kokemukseni lapsivuodeosastosta täällä ovat olleet vähän karuja, synnytyksistä onneksi on posiitiviset muistot.
Mutta en lähde väkisin tunkemaan tuon yksityishuoneen vuoksi koska pahin vaihtoehto kyllä olisi päätyä vain kauas kotoa ihan samanlaiseen huoneeseen kuin täälläkin. Harmi, ettei niitä perhehuoneita vain ole kaikille.
Pakko kommentoida tähän että jos asut HUS-alueella niin Lohja on oikein hyvä vaihtoehto synnyttää. Siellä saat myös lähes 100%:n varmuudella yhden hengen huoneen/perhehuoneen.
Kiva kuulla! Mietin tätä asiaa myös siksi, että tällä kertaa en ole ihan varma miten lapsille järjestyy hoitaja kotiin asti, joten pk-seudulle lähtö saattaa senkin puolesta olla tiedossa. Koska olisi kuitenkin paljon mukavampi lasten kannalta, että mummi tai joku muu tuttu on heidän kanssaan kuin ihan tuntematon lastenvahti. Ja jos kiire tulee eikä äitini ehdikään meille julkisilla, en mieluiten lähtisi synnärille ilman miestä (vaikka sekin mielikuvaharjoitus on tehty, hui)
Aiemmat synnytykset ovat "alkaneet" aika selvästi harjoitussupistuksilla edellisenä yönä, joten ehtisimme matkustaa todennäköisesti Helsinkiin (eikä haittaa vaikka yksi yö ja päivä tulisikin sitten vietettyä sukuloimassa ja odottelemassa synnytyksen käynnistymistä). Ja lähteä sitten synnyttämään noista minne vain sopii.
Tällä kertaa on vähän epävarma olo kuinka isommille saa järjestettyä hoitajan kotiin asti kun moni isovanhempi ja muu on sairastellut. Ja kun kuulin, että pk-seudulla on parempi mahdollisuus saada viettää ainakin se ensimmäinen yö miehen kanssa niin tämä suunnitelma alkoi tuntua parhaalta. Omasta mielestäni jälkisupistusten kanssa makaaminen nälkäisen vastasyntyneen kanssa on ollut aika kurjaa yksin. Tietenkin odotan innolla, että päästään näkemään vauvamme, mutta olisi myös ihana päästä tutustumaan vauvaan rauhallisessa ympäristössä ja mies turvana.
Mutta saa nähdä kuinka käy, tilanteen mukaan mennään. Onneksi ei ole enää kauaa tätä odotusta. :)
Entä Hyvinkää, olen kuullut hyvää. Jorvissa on kiva lääkäri, Molander, mutta sehän ei liity asiaan ja normisynnytys ei välttämättä lääkäriä tarvitse.
On sulla ongelmat.93 sain maatalousyhteiskunta vauva kanssa käytä vässa, salt täynnä.95 neljän hengen huone,98 kolme samassa salissa.
Vierailija kirjoitti:
On sulla ongelmat.93 sain maatalousyhteiskunta vauva kanssa käytä vässa, salt täynnä.95 neljän hengen huone,98 kolme samassa salissa.
Uudestaan.93 sain maata vauvan kanssa käytävässä, salit täynnä.
Suosittelisin menemään paikanpäälle soittamatta etukäteen, näin heidän on pakko ottaa sinut vastaan siihen sairaalaan johon olet saapunut.
Ukko36 kirjoitti:
Ei sitä etukäteen tiedä, mihin sairaalaan pääsee. Sit kun tilanne on kohdalla, tulee soittaa ja puhelimessa neuvotaan minne menet. Ei se meinaa että pääset naikkarille, vaikka ”sattumalta olisit sukuloimassa tässä ihan vieressä”.
Voit joutua menemään vaikka Lohjalle.
Naikkarilla on tosiaan hotellissa varattu kerros synnyttäneille, sinne pääsee jos ei ole ensisynnyttäjä ja synnytys sujuu ongelmattomasti.
Potilashotelliin voi päästä myös hyväkuntoinen ensisynnyttäjä. Ainakin minä keväällä pääsin.
Hyvinkäällä olen aiemmin synnyttänytkin ja kokemukset ovat olleet etenkin synnytyksistä ja kätilöistä todella hyvät, vuodeosastolla en viihtynyt ihan yhtä hyvin. Perhehuoneita siellä ei ilmeisesti montaa ole emmekä varmasti olisi jonossa etusijalla. Eipä siinä, että se maailmaa kaataisi.
Lisäksi tännepäin on kohtalaisen pitkä matka vaikka äitini toivottavasti ehtisikin sitten vahtimaan lapsia. Tuntuisi kuitenkin varmemmalta, että isommille olisi varmasti hoitaja lähdön hetkellä... Toisaalta koko tämä monimutkainen suunnittelu alkaa huolestuttaa, kohta päädyn synnyttämään vain tien poskeen pakkasessa.
Joten katsotaan vielä. Hyvinkää olisi kuitenkin tuttu paikka eikä minulla ole mitään erityistä pahaa sanottavaa, enempi positiivista. Mukavuudenhaluisena ja lastenhoitoa stressaavana vain aloin käymään läpi muitakin vaihtoehtoja.
Jos saamme varmuudella isommille lapsenvahdin niin taidamme lähteä Hyvinkäälle synnyttämään, se olisi ainakin vaivattominta ja selkeintä. Siellä pääsisivät mies ja lapsetkin sitten kätevästi vierailemaan jos jostain syystä pitäisi jäädä pidemmäksi aikaa, esim. lääkäri ei ehtisi tehdä kotiinlähtötarkastusta tai vauva olisi sisaruksiaan keltaisempi (kuulemma vasta-aineita kehittyy vain enempi mitä useampi raskaus on takana ja veriryhmä eri. Veriseuloissa ei kyllä viimeksi havaittu mitään).
No olenpas nyt avautunut pohdinnoistani. Tosiaan kuvittelin, että tämä menisi jo vanhasta tottumuksesta, mutta taidan jännittää jopa enemmän kuin aiempia synnytyksiä. :D No ehkä ne ajatukset selkenee kun synnytyksen aika lähestyy tai sitten täytyy ulkoistaa ajattelu jollekin selväjärkiselle.
Naistenklinikalta oikein hyviä kokemuksia. Myöskin turvallisin paikka vauvan kannalta jos jokin meneekin pieleen, kun on lastenklinikka ihan vieressä (nopea siirtyminen tarvittaessa maanalaista tunnelia pitkin).
Missä ap asut, kun puhut lähdöstä pk-seudulle? En tiedä voitko valita pk-seudun sairaalaa, jos asut jossain Keuruulla.
Mutta jos asut HUS-alueella ja valitset vaikka Espoon sairaalan (siis ilmoitat tietoihin ennakkoon sen), niin synnytyksen käynnistyessä sinun tulee soittaa sinne ja he joko sanovat, että tervetuloa tai että heillä on sulku päällä eikä mahdu, vaan mene Lohjalle tai Hyvinkäälle tai jonkun kolmannen paikan. Et siis oikeasti voi valita missä synnytät, voit vain yrittää toivoa. Itse en saanut kesällä synnyttää siinä HUS-alueen sairaalassa, jonka olin ilmoittanut valinnaksi, vaan määräsivät minut toiseen sairaalaan.
Espoon sairaalassa kaikki huoneet on yhden hengen huoneita (perhehuoneita, isä saa yöpyä sellaisessa vuodetuolissa). Naistenklinikan potilashotelliin voi päästä omaan huoneeseen, jos siellä on tilaa, jos vauvalla sekä äidillä kaikki on hyvin jne. Eli sitäkään ei voi valita, pääsee jos pääsee. Aiemmat synnytykset ei vaikuta vaan vauvan ja äidin tila sen synnytyksen jälkeen. Naistenklinikalla sairaalan puolella kai perhehuoneen voi saada vain ensisynnyttäjät. Jorvissa on tietääkseni vielä yksi synnytysosasto, jossa osa huoneista on perhehuoneita, mutta ne menee tietenkin ensisijaisesti ensisynnyttäjille.
Joo, Jorvissa (tai siis siinä viereisessä Espoon sairaalassa) kaikki huoneet osastoilla on yksityishuoneita, joihin isä voi jäädä yöksi. Jorvin puolella on vielä yksi osasto, nekin taitaa olla yksityishuoneita, mutta siitä ei 100% varmuutta.