Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Suomalaiset eivät enää osaa erottaa peipposta punatulkusta eivätkä talitinttiä västäräkistä

Vierailija
09.01.2019 |

Suomalaisten perustaidot ovat heikentyneet.

https://yle.fi/uutiset/3-10584893

Kommentit (24)

Vierailija
1/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitään ei enää tarvitse tietää kun aina voi googlata? Ja sitten päivitellään yhteiskunnan rappiota...

Vierailija
2/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai miten niin enää? En oo ikinä osannut. Sienimetsäänkin on turha lähteä. T: VM 69

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä osaan. Lapseni (4 v ja 5 v) osaavat myös nimetä tavallisimmat linnut. On kyllä noloa, jos ei lokkia erota variksesta.

Vierailija
4/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osaan ja opetan lapsillenikin.

Olen aina ollut kiinnostunut luonnosta ja tunnistan linnut ja eläimet ja kasvit, se on minulle täysin luonnollista ja tavallista.

Teenko taidoillani mitään? En. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan tee noilla taidoilla mitään.

Vierailija
5/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä osaan. Lapseni (4 v ja 5 v) osaavat myös nimetä tavallisimmat linnut. On kyllä noloa, jos ei lokkia erota variksesta.

Lapsi sanoi juuri, ettei osaisi erottaa joutsenta rastaasta pelkän näön perusteella. Toki vitsiähän se, ei sokea voikkaan nähdä.

Vierailija
6/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tapasin lenkillä keski-ikäisen naisen, joka katseli innokkan näköisenä  tiiraili korkealle kuuseen: siellä on pöllö tai huuhkaja.

Innostukseni lopahti pian, kun lintu oli sepelkyyhky. 

Vierailija
7/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tsirp tsirp tsilippaatti reilaa.

Vierailija
8/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle on aina riittänyt lintujen tunnistamisessa neljän peruskategorian tarkkuus: pikkulinnut, varikset, sorsat ja erikoislinnut.

Vierailija
9/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen aina ollut kiinnostunut luonnosta ja tunnistan linnut ja eläimet ja kasvit, se on minulle täysin luonnollista ja tavallista.

Teenko taidoillani mitään? En. Ketään ei kiinnosta eikä kukaan tee noilla taidoilla mitään.

Mies ei metsällä erota sieniä tai mustikkaa juolukasta, olen opettanut hänelle mitä sieniä tai marjoja voi syödä. Hän ei uskaltanut alkuun mustikoita poimia, kun pelkäsi että ne ovat myrkyllisiä. Silti häntä pidetään huomattavasti älykkäämpänä kuin minua, koska hänellä on nyky-yhteiskuntaan sopivampia tietoja ja taitoja.

Vierailija
10/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulle on aina riittänyt lintujen tunnistamisessa neljän peruskategorian tarkkuus: pikkulinnut, varikset, sorsat ja erikoislinnut.

Minusta taas on hienoa seisoa päivällä tai yöllä ulkona ja tunnistaa pikkulinnut ja pöllöt äänen perusteella. Ulkonäöltä tietty tunnistan, mutta ääni on joka antaa aina varmuuden.

Vierailija
11/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen biologi, ja opiskeluaikana ohjasin erään luontojärjestön kerhoja ja leirejä. Tuolloin lajintunnistus oli ihan hyödyllinen taito. Samoin, jos harrastaa retkeilyä. Valokuvauksen harrastajia myös usein kiinnostaa.

Vierailija
12/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mies ei metsällä erota sieniä tai mustikkaa juolukasta, olen opettanut hänelle mitä sieniä tai marjoja voi syödä. Hän ei uskaltanut alkuun mustikoita poimia, kun pelkäsi että ne ovat myrkyllisiä. Silti häntä pidetään huomattavasti älykkäämpänä kuin minua, koska hänellä on nyky-yhteiskuntaan sopivampia tietoja ja taitoja.

Kuolkoon sitten nälkään jos jää työttömäksi.

Vierailija
13/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kylläpäs aloittaja on paha laji-isti. Eihän nykymaailmaan sovi tuollainen lajien mukaan erottelu ja jokaisen linnun on annettava olla syntyperästään ja geeneistään riippumatta ihan mitä itse haluaa.

Vierailija
14/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mieheni on it-alalla, eikä tunnista edes västäräkkiä, pääskysestä tai kirjosieposta puhumattakaan. Noloa, kun opetan sekä miehelle että lapselle samoja asioita. Muutenkin rohkenen sanoa olevani yleissivistyneempi.

Vierailija
15/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olen oppinut paljon linnuista sen jälkeen kun muutin asumaan vanhan metsän viereen. Tajusin, että närhi ja tilhi ovat kaksi eri lajia, pyy on hauska pallero, punatulkun voi tavata kesälläkin ja sama vanha mustarastas käy päivittäin. Linnut ovat kivoja, sympaattisia ja nättejä, erinomaista seurattavaa.

Vierailija
16/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten niin enää? Minä olen 50-vuotias filosofian maisteri, enkä ole tuntenut käytännöllisesti katsoen mitään lintuja koskaan. En tunnista myöskään esim. juuri mitään kasveja. 

Vierailija
17/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaveri joka ei erota harakkaa variksesta, eikä myöskään kuusta männystä.

Ihan kantasuomalainen, peruskoulusta päättötodistuksen saanut.

Vierailija
18/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla on kaveri joka ei erota harakkaa variksesta, eikä myöskään kuusta männystä.

Ihan kantasuomalainen, peruskoulusta päättötodistuksen saanut.

Kuusen ja männyn erottaminen onkin jostain oppikirjakuvista vaikeaa kun saattaa olla vain pätkä oksaa eikä neulasten kokoeroakaan oikein näy.  Sen sijaan kyllä nyt joulukuusen varmasti tunnistaa kuuseksi ja ulkona vierekkäin seisovat isot tukkipuut.

Vierailija
19/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi ne pitäisi erottaa jos linnut eivät kiinnosta? Voiko niitä syödä?

Vierailija
20/24 |
09.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle riittää kun erotan hirven ja peuran muista eläimistä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kaksi kaksi