Millaisilla nettotuloilla asutte omistusasunnossa Lauttasaaressa?
Minä ja mieheni haaveilemme omasta Lauttasaaren kaksiosta, mutta hinnat ovat aika huimia.
Meillä jää kuukaudessa käteen yhteensä n. 4000-4500 e. Millaisilla tuloilla elelette tai tiedätte jonkun toisen elävän Larussa omistuskämpässä? Onko haaveeni realistinen?
En ole ihan valmis vielä luopumaan unelmastani, mutta saatan pian laajentaa hakua Lehtisaaren puolelle.
Kommentit (43)
Onko Lauttasaari kallista aluetta? Millaista siellä on asua? Mietin asunnon ostamista sieltä, mutta hiukan mietityttää.
Vierailija kirjoitti:
Minä ja mieheni haaveilemme omasta Lauttasaaren kaksiosta, mutta hinnat ovat aika huimia.
Meillä jää kuukaudessa käteen yhteensä n. 4000-4500 e. Millaisilla tuloilla elelette tai tiedätte jonkun toisen elävän Larussa omistuskämpässä? Onko haaveeni realistinen?En ole ihan valmis vielä luopumaan unelmastani, mutta saatan pian laajentaa hakua Lehtisaaren puolelle.
En noin pienillä tuloilla ostaisi mistään.
Mitä järkeä ylipäätään ostaa kaksio omaan käyttöön? Mihin vieraat majoitetaan? Ei työhuonetta ollenkaan.
Vierailija kirjoitti:
Onko Lauttasaari kallista aluetta? Millaista siellä on asua? Mietin asunnon ostamista sieltä, mutta hiukan mietityttää.
Laru on sikakallista aluetta nykyisin. Itse asun siellä omistusyksiössä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä jää kuukaudessa käteen yhteensä n. 4000-4500 e. Millaisilla tuloilla elelette tai tiedätte jonkun toisen elävän Larussa omistuskämpässä? Onko haaveeni realistinen?En ole ihan valmis vielä luopumaan unelmastani, mutta saatan pian laajentaa hakua Lehtisaaren puolelle.
Lehtisaaren talot ovat seurakunnan vuokratonteilla ja vuokrat ovat sikamaisia. Älä edes harkitse. Talon täytyy olla omalla tontilla.
Asumiseen voi käyttää kolmanneksen tuloista, eli teillä 1500. Katso jostain lainalaskurista mihin se riittää.
Eikö tuollaisilla tuloilla saa esim. 250 000 euron kämppää? Siihen hintaan on muutama kaksio myynnissä.
Joo kyllä noilla tuloilla irtoaa se 250 tonnia lainaa. Ainakin jos on vakiduunit ja omia säästöjä. Tai oikeastaan omia säästöjähän on käytännössä pakko olla.
Ostaa 270 tuhannen kämpän, johon käyttää omaa rahaa 27 tuhatta ja lainaa rapiat 240 tuhatta, voila! Toinen kysymys onkin sitten miten "ison" kaksion tuolla saa larusta.
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys onkin sitten miten "ison" kaksion tuolla saa larusta.
On siellä yksi 51,5 m2 kämppä nyt ja se on ihan normaali kaksioksi. Harvemmin ne 70-neliöisiä ovat.
Ilmeisesti tarjontaa on vähän, mutta on kuitenkin jonkin verran. Ehkä onkin tärkeämpää kysyä, kuinka hienoa ap etsii ja onko paljon muita vaatimuksia. Kannattaa aloittaa jostain.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Toinen kysymys onkin sitten miten "ison" kaksion tuolla saa larusta.
On siellä yksi 51,5 m2 kämppä nyt ja se on ihan normaali kaksioksi. Harvemmin ne 70-neliöisiä ovat.
Ilmeisesti tarjontaa on vähän, mutta on kuitenkin jonkin verran. Ehkä onkin tärkeämpää kysyä, kuinka hienoa ap etsii ja onko paljon muita vaatimuksia. Kannattaa aloittaa jostain.
No en katsonut hakutuloksia mutta nykyinen trendi taitaa olla kaksiotkin ovat monesti esim. 40 neliötä niin sitä hain takaa. Toki pääosin uudistuotannossa.
Ja tietysti ap:n kannattaa huomioida vanhemmissa asunnoissa tulevat remonttitarpeet mitkä nostaa pian asumiskuluja. Vaikka pankki ei niitä omissa laskelmissaan huomioisi niin itse kannattaa olla perillä tulevista kuluista. Veikkaan itse ainakin että niissä kaksioissa mitä em. hinnoilla saa larusta on monesti sellaisia että alkaa isommat taloyhtiöremontit olla kulman takana.
Lehtisaari on omituisen laiminlyöty alue siihen nähden, miten upealla paikalla se sijaitsee.
Toivottavasti koko alue muuttuisi parempaan suuntaan.
Ei kannata Lauttasaari-haavetta ainakaan Lehtisaareen vaihtaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitä järkeä ylipäätään ostaa kaksio omaan käyttöön? Mihin vieraat majoitetaan? Ei työhuonetta ollenkaan.
Ja millä tavalla tämäkään kommentti liittyy aloitukseen?
Sitä paitsi olemme tilastojen mukaan keski-, emme pienituloisia. Siis vain Suomen rikkaimman puolikkaan/kolmanneksen pitäisi mielestäsi ostaa asuntoja? Keille niitä halpoja asuntoja sitten myydään?
Miksi kaksio - no jaa, katsotaas. Ehkä vieraamme majoittuu olohuoneessa isolla vuodesohvalla - hyvin on toiminut tähän asti. Ei meillä käy niin usein yöpyviä vieraita, että heitä varten kannattaisi maksaa lisäneliöistä. Vältämme myös keräämästä turhaa tavaraa ympärillemme ja viihdymme kompaktissa tilassa. Olemme vakitöissä emmekä tarvitse työhuonetta.
Me maksamme tällä hetkellä kaksiosta 1300 euroa vuokraa, se on vuosien mittaan siis hiljalleen kivunnut samassa asunnossa. Pikemminkin siinä kohtaa kysyisin, että mitä järkeä maksaa näin huimia summia vuokraa, kun sillä voisi lyhentää omaa lainaa.
Ap
Jos olette varmoja työpaikkojenne pysyvyydestä, niin ihan realistinen haave.
Pankkiin vaan.
Olemme 2 opiskelijaa. Mummin asunto :)
50000/v tienaan ja pitkään jo larussa omistusasunnossa olen asunut.
Pari kertaa vaihtanutkin saaren sisällä.
Isompaan.
Tervetuloa Lauttasaareen :)
T. 14
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vieraat menkööt hotelliin. Tai siskonpeti. Mun sohvalla ei nukuta. Menee huonoksi.
Meren äärellä Vattuniemessä todella kalliit asunnot.
Ei omistusasunnoissa asu vain isotuloisia; moni pienituloinenkin on valinnut edullisimman asumismuodon eli omistusasunnon.
Minulla nettotulot ovat n. 2 000 €/kk ja vastike 110 €/kk. Laina maksettu ja asunnon arvo nykyään huiman suuri. Ihan hyvin pärjää, kun ostaa oman ajoissa.
Vierailija kirjoitti:
Lehtisaari on omituisen laiminlyöty alue siihen nähden, miten upealla paikalla se sijaitsee.
Toivottavasti koko alue muuttuisi parempaan suuntaan.Ei kannata Lauttasaari-haavetta ainakaan Lehtisaareen vaihtaa.
Tätä ihmettelen minäkin. Kommentteja? Vai avaanko uuden ketjun?
Ei olla kumpikaan nyt töissä, mies myi firmansa, ihan hyvin tässä asustella.