Painostetaanko teitä jatkuvasti tarkkailemaan sähköpostia?
Minulla on uusi työpaikka. Nyt olen hämmästynyt siitä, että siellä odotetaan minun ilmeisesti tarkkailevan sähköpostia ihan koko ajan.
En vapaalla, kuten viikonloppuna tai iltaisin lue mitään sähköpostia, yksityistäkään. Nyt saan työkavereilta tekstiviestejä esimerkiksi sunnuntaina klo 22 jälkeen illalla, että et ole vastannut sähköpostiin. Joka on lähetetty samana iltana klo 21!
Minä olen klo 21 jo menossa nukkumaan enkä enää lueskele sähköposteja. Sitten viestin sisältö koskee jotain palaveriajankohtaa kuukauden päästä. Eli ei ole nähdäkseni asia, joka vaatisi kiireellistä reagoimista klo 21 sunnuntaina.
Ajattelin ottaa asian puheeksi. Että viestintä ennen klo 18, jos minun ajatellaan vastaavan. Vai elääkö kaikki muut todella sähköinen viestin näpeissä 24/7?
Kommentit (14)
Kannattaa vaan olla reagoimatta kokonaan. Sanot vaan että et ole huomannut koska et kanniskele puhelinta mukanasi kotona.
Kyllä vain. Teen projektityötä ja esimies on monessa projektissa mukana. Eli kun asiakkaalta tulee sähköposti, on esimies usein cc:nä. Jos en noin puoleen tuntiin ole vastannut asiakkaalle, esimieheltä tulee heti viestiä tai jopa soitto. Ja ei ole väliä tuleeko asiakkaan maili illalla klo 20 tai vaikka lauantaina. Kun työpäivänäkin olen kiinni joskus useita tunteja palavereissa!! Mutta esimiehen odotus on, että asiakkaalle "aina kuitataan", eli joku viesti pitää lähettää vaikka kesken palaverin.
Rankkaa mikromanageerausta. Vaihdan työtä heti kun saan uuden.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä vain. Teen projektityötä ja esimies on monessa projektissa mukana. Eli kun asiakkaalta tulee sähköposti, on esimies usein cc:nä. Jos en noin puoleen tuntiin ole vastannut asiakkaalle, esimieheltä tulee heti viestiä tai jopa soitto. Ja ei ole väliä tuleeko asiakkaan maili illalla klo 20 tai vaikka lauantaina. Kun työpäivänäkin olen kiinni joskus useita tunteja palavereissa!! Mutta esimiehen odotus on, että asiakkaalle "aina kuitataan", eli joku viesti pitää lähettää vaikka kesken palaverin.
Rankkaa mikromanageerausta. Vaihdan työtä heti kun saan uuden.
Eli onko sulle määritelty kokonaistyöaika?
En lue työsähköpostia viikonloppuisin tai lomilla. Tiedän että jotkut lukee, itse en käytä vapaa-aikaani siihen.
No en kyllä ala vastaamaan mihinkään viesteihin klo 18 jälkeen. Jos asiaa ei pysty kysymään aiemmin, niin ei voi mitään.
Työaika on tarkkaan määrätty ja päättyy klo 16.30.
Ei minulle ainakaan makseta päivystämisestä, joten en lue sähköposteja vapaa-ajalla, enkä välttämättä vastaa myöskään puhelimeen. Toki jos on tiedossa että on joku kiireinen nopeaa ragointia vaativa asia, niin silloin voin joustaa ja seurata sähköpostia.
Kyllä ne hösöttäjät oppii tavoille, kun vastaa heti työajan alettua heidän viesteihinsä.
Vierailija kirjoitti:
No en kyllä ala vastaamaan mihinkään viesteihin klo 18 jälkeen. Jos asiaa ei pysty kysymään aiemmin, niin ei voi mitään.
Työaika on tarkkaan määrätty ja päättyy klo 16.30.
Ja tätä siis työhönottokeskustelussa painotettiin. Että työaika päättyy klo 16.30, ei aiemmin. On ilmeisesti ollut työpaikalla ongelma, että jos ei ole ollut mitään tekemistä, ihmiset lähteneet kotiin esim klo 16.15.
Laitat illaksi ja viikonlopuksi out of office-automaattiviestin. Kas siinäpä kuittaus.
Onpa juu ihme että nykyaikana ollaan niin stressaantuneita, kun mitään oikeaa täysin rentouttavaa vapaa-aikaa ei edes ole koska silloinkin pitäisi kytätä työviestejä ja olla vastailemassa niihin. Kun aivot on koko ajan varautuneessa tilassa, nopeammin palaa loppuun.
Tulee pöön aut kyllä herkästi tuollaisesta. Opettakaa työpaikkaanne omaksumaan uutta kulttuuria, jos ei päivystämisestä ole sovittu.
Mielestäni 24h reagointi virka-aikana riittää. Eli torstaina aamulla lähetettyyn viestiin vastataan viimeistän perjantai aamuna, todennäköisesti torstain aikana. Perjantaiiltana lähetettyyn viestiin vastaan maantaina.
Vierailija kirjoitti:
Onpa juu ihme että nykyaikana ollaan niin stressaantuneita, kun mitään oikeaa täysin rentouttavaa vapaa-aikaa ei edes ole koska silloinkin pitäisi kytätä työviestejä ja olla vastailemassa niihin. Kun aivot on koko ajan varautuneessa tilassa, nopeammin palaa loppuun.
Se oli niin hienoa vähän reilut 10 vuotta sitten kun sähköpostit alkoi oikesti synkronisoitua niin että niitä pystyi hoitamaan myös puhelimella ja moni kyttäsikin sähköposteja ihan vaan jo uutuuden viehätyksen vuoksi. Mutta ainakin omalla kohdalla tuo innostus on jo mennyt ohi ja vältän lukemasta sähköpostia vapaa-ajalla. Mielestäni yleisestikkin on jo hyväksytty se että sähköposteihin ei reagoida välittömästi vaan on ihan ok vastata seuraavan työpäivän aikana ja jos on tyhmä viesti, niin siihen ei vastaa kukaan mitään.
Pankaa sähköposteihinne automaatti viesti: ”olen sähköpostin tavoittamattomissa, palaan toimistolle maanantaina klo 8:00 ja vastaan sen jälkeen niin pian kuin mahdollista.”
Minulla on 1600 +kiky tunnin vuotuinen kokonaistyöaika. Se on köytetty nin elokuussa, mutta vastailen silti sähköpostiin sitä mukaa kun sitä tulee, koska se vähentää omaa työtäni ja työkavereideni työtä ja hidas vastaaminen johtaa moninkertaisiin, monilta ihmisiltä thtyihin kyselyihin ja sitä kautta moninkertaiseen työhön.
Onko työaikasi määritelty 8 tuntiin päivässä? Jos on, ei sinun vapaa-ajalla tarvitse hoitaa työasioita lainkaan.