Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko muita tällaisia "erityisherkän vastakohtia", eli fyysiset tunnut eivät tärkeitä

Vierailija
06.01.2019 |

Onkohan minun aisteissani jotain vikaa, vai ovatko jotkut ihmiset tällaisia ihan vaan? Kun mikään fyysinen epämukavuus ei oikein kiinnitä huomiotani, joitakuita taas tuntuu hirveästi häiritsevän lukemattomat pikkuasiat. Ihmettelen kaikkia pehmusteita, tohveleita, kotilökövaatteita, sängynvierusmattoja ja kaikkea tällaista pientä mukavoittajaa, enkä koe tarvitsevani sellaisia. Minulle ne olisivat ylimääräistä roinaa. En tietenkään tuomitse sitä, että toiset käyttävät niitä, mutta itselläni ei ole niille minkäänlaista tarvetta.

En kerta kaikkiaan huomaa mitään eroa, oli sängyn vieressä pikkumatto tai ei - paitsi tietysti siinä, että se on kuitenkin aina vinossa ja kerää pölyä.

Kylässä ollessa tarjotaan tohveleita ja mökillä villasukkia - en koe niille mitään tarvetta.

Eläessäni en ole kokenut, että vaatteen pesulappu mitenkään häiritsisi.

Käytän samoja vaatteita kylässä, kaupungilla ja töissä kuin kotonakin. En tajua sitä, että pidetään vanhoja, rumia ja nukkaisia vaatteita, koska ne ovat niin mukavan tuntuisia. Voin aivan hyvin lökötellä sohvalla farkkuhameessa.

Ainoa syy käyttää mattoja kotona on estetiikka ja kaikumattomuus.

Anoppi nähdessään puiset keittiötuolimme oli heti tarjoamassa niihin pehmusteita - minulle ei ollut tullut mieleenkään, että jotain sellaista pitäisi olla. Otin ne kohteliaasti vastaan, koska ihan sama - mutta en tosiaan istuessani kiinnitä pienintäkään huomiota, onko siinä pehmuste vai ei.

Jos kotona sukka vähän kastuu, ei se haittaisi, täytyy vaihtaa kuiva vain sen takia ettei lattiaan jää jälkiä.

Enkä kuitenkaan koe, että tuntoaistini sellaisenaan olisi puutteellinen. Kyllä minä sen märän sukan tunnen, samoin tuntuuhan toki kylmä lattia erilaiselta kuin pehmeä matto - mutta en välitä. Ne eivät häiritse. En ajattele niitä, kun koko ajan on kyllä muutakin ajateltavaa.:D

Onko muita samanlaisia? :D

Kommentit (13)

Vierailija
1/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei nyt ehkä noin radikaalisti kuin sinulla, mutta kestän kohtalaisen hyvin epämukavuutta. Pystyn olemaan pyörämatkalla kastuneissa farkuissa töissä, märkää sukkaa ei tarvitse heti vaihtaa. Käytän kyllä lökövaatteita, mutta en säännönmukaisesti vaihda niitä päälleni kotiintultuani, vaan oleilen farkuissa ja paidassa. Siedän pientä kylmää, esim. varpaiden kylmyys tuntuu olevan talvella ulkona normaalitila. Hälinä avokonttorissa ei häiritse, mutta nukkuessa pitäisi kyllä olla suht hiljaista, ja hajutonta! Olen pari kertaa ollut hotellihuoneessa, jossa toisessa jouduin siirtämään suitsuketikut käytävälle ja toisessa tuulettamaan rajusti talvipakkasella jonkun viemärinavausmönjät hajut, että sain nukuttua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asiallasi ei ole varmaan mitään tekemistä minkään herkkyyden kanssa vaan ihan maun ja mukavuuden. 

Vierailija
4/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samaa mieltä. Uskon että samanlaisia ihmisiä on paljonkin, itsekin olin varsinkin nuorempana - olen oikeastaan vanhemmiten erikseen opetellut nauttimaan elämän mukavuuksista. Nuorempana olin jotenkin paljon ”käytännöllisempi” eli jos asia hoitui ei tarvinnut ympärillä ”hössöttää”.

Nyt olen opetellut että saan kuivista sukista ja siisteydestä erityisesti oikein nautintoa, vaikkei niistä mitään varsinaista hyötyä olisikaan .

Käytännöllisyys on sikäli säilynyt, että olen esim mukava matkakumppani - en pienestä valita

Vierailija
5/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minimalismi ei liity tähän mitenkään. Moni herkkä haluaa myös että vähän ylimääräistä tavaraa. Ei tarvitse olla pehmustuksia ja ylimääräisiä mattoja tms. Se on vain maku kysynys.

Vierailija
6/13 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mäki kestän suht hyvin epämukavuutta. Mut sit vähitellen kuitenki aina ostan kaikkee esim sängynvierusmaton.. Ja sen ostin siks, koska mun asunnos on talvisin kylmät lattiat :D ja villasukkia käytän siks, et mul on just kylmä asunnos talvisin joskus... tohveleita en aina jaksa käyttää. yövaatteita käytän koska mul on kylmä talvisin mun asunnossa.

vaatteitten pesulappu ei oo muakaa häirinny. voin myös olla samois vaatteissa kaikkialla, joskus ehk liikaaki ku jumppahousuis kaikkialla.. mut töissä, joka on hoito-alalla, niin siel kyl mul on erikseen hoitovaatteet koska niihin menee kaikkii eritteit yms.

pehmusteet ostin tuoliin koska istun tosi paljon tietokoneella, ja käytän tätä ruokapöydän tuolii siinä.

ei sukan kastuminen muakaa haittaa,.

must on vanhemmiten tullu enemmän tällanen, nuorena kuljin 30 asteen pakkasissa ohuet sukkikset ja minihame päällä enkä todellakaa ees käyttäny sukkii ku saatoin käyttää samoi sukkiksii 2 viikkoo putkee :DDD....

Vierailija
7/13 |
08.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kaikista vastauksista. Joku vastasi, että se on mukavuuskysymys, toiset vastanneet, että hekin kestävät epämukavuutta. Mutta vielä tarkentaisin, että en minä näissä asioissa kestä epämukavuutta - en tunne niissä mitään epämukavuutta :) Olisiko kuitenkin kyse siitä, että tuntoaisti toimii jotenkin eri tavalla.

Ap

Vierailija
8/13 |
16.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yh, tohvelit tuntuvat epämukavilta, lipsuvat aina. Liika lämpöisyys (vaikkei varsinaisesti liian kuuma olisikaan) ja pehmeys tuntuu inhottavalta, jotenkin tunkkaiselta, löysältä ja sellaiselta, ettei siitä saa otetta. Kun taas viileä, kova lattia jalan alla tuntuu kivalta! Raikkaalta ja jämäkältä.

Vierailija
9/13 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up mielenkiintoinen aihe

Vierailija
10/13 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen huono sietämään epämukavuutta. Mutta onko yleistä sietää sitä? Kuten ap sanoi, hän ei edes tunne epämukavuutta. Mites ne ihmiset, jotka pitävät kotonaan vaikkapa tiukkoja vaatteita? Itselleni se olisi kidutusta. Voiko kukaan olla hyvä sietämään epämukavuutta? Eikö epämukavuus ole jo määritelmällisesti epämukavaa?

Käytin joskus farkkuja, koska pidin sitä tavallisena, vaikka en olisi ikinä käyttänyt niitä kotivaatteina. Kodin ulkopuolella saatoin pitää myös tiukahkoja vaatteita, mutta ajattelin vaikean olon johtuvan enemmän jännityksestä ja vaatteiden hankaluuden kuuluvan asiaan, kun kodin ulkopuolella kuuluukin pukeutua "hienommin". Nykyään en laittaisi itseäni niin epämukaviin vaatteisiin, muuten kuin korkeintaan lyhytaikaisesti. Jos jokin vaate on liian epämukava käytettäväksi kotona, en mielellään käytä sitä missään muuallakaan.

Vierailija
11/13 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Todelllisuus on armoton ja sille on alistetttava jopa henkensä jottta sille pärjää.

Vierailija
12/13 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Good for you, ap!

Minä olen juuri tuommoinen rintsikan-hakaset-auki kotiovella, ja sängynvierusmatto on ihan must! Lol. Olisin mieluummin karski tyyppi, mutta näillä mennään mitä on annettu.

Vierailija
13/13 |
19.02.2020 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et nyt puhunut herkkyydestä tällä lailla, mutta jos kaipaat herkkyyttä niin voit opetella sitä. Esimerkiksi aistimaan ja tuntemaan jotain tiettyä asiaa ja upota siihen hetkeksi <3