Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Avainkaulalapset nykyään

Vierailija
06.01.2019 |

Oma lapseni on avainkaulalapsi. Hän on nyt ensimmäisellä luokalla ja viettää koulun jälkeen aikaa yksin kotona noin 3 tuntia ja hyvin on pärjännyt. Onko se nykypäivänä paha asia jos on avainkaulalapsi?

Kommentit (34)

Vierailija
21/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekalla ja tokalla pidin tärkeänä sitä iltistä ja ylipäätään vapaata leikkimistä luokkakaverien kanssa. Olisin vähän huolissani, jos lapsi könnäisi yksinänsä kotona aina.

Lapsella on luokallaan kaveri, joka asuu miltein naapurissa, joten hänen kanssaan he yleensä ovat meillä tai sitten heillä naapurissa, joten lapseni ei ole aina yksin. Tämän kaverin vanhemmat ovat myös töissä.

-ap

Ja on sekin tosi tärkeää, että lapsi saa hetken levähtää yksin sen koulupäivän jälkeen. Nuo iltapäiväkerhot on melko levottomia kuten on koulutkin.

Ja moni jatkaa tuosta ilttiksesta suoraan esim harrastastukseen joten joten lasten arki on melko levotonta.

Vierailija
22/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oma lapseni ei myöskään ole iltapäiväkerhossa, kun koulu on aikalailla helsingin keskustassa ja kotiin on noin 5 minuutin matka. Lapsi aina soittaa minulle kun on tullut kotiin, niin tiedän että kaikki on OK.

Annatko tosiaan lapsesi liikkua yksin keskustassa autojen seassa?

Landepaukkuvanhemmat

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyl eka- tai tokaluokkaista kotona pitäisi yksin. Enkä pitänyt. Vielä kolmosellakin tuli työhuoneelleni koulun jälkeen. MLL suosittaa, että vasta 13-vuotias olisi yksin.

Linkki tähän suositukseen?

Et osaa googlettaa MLL...

Vierailija
24/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tykkäsin iltiksessä siitä että leikkvät siellä kaikkia sellaisia leikkejä joihin tarviaan monta lasta. Monesti ne jatkuivat välkältä vielä iltapäivänkin.

Vierailija
25/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et ole huono äiti vaikka lapsesi joutuu olemaan yksin. Ennen sitä kauhisteltiin, kun oltiin totuttu, että äidit ovat kotona eikä töissä. Mutta onneksi asenteet ovat muuttuneet. Nykyään on ihan normaalia että lapset ovat yksin koulun jälkeen.

Voihan se toki normaalia olla, koska niin moni ekaluokkalainen on tunteja yksin koulun jälkeen. Ei se silti välttämättä lapselle hyväksi ole, vaikka nykyaikana vallitseva käytäntö  onkin.

Vierailija
26/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Itse en kyl eka- tai tokaluokkaista kotona pitäisi yksin. Enkä pitänyt. Vielä kolmosellakin tuli työhuoneelleni koulun jälkeen. MLL suosittaa, että vasta 13-vuotias olisi yksin.

https://www.mll.fi/vanhemmille/vinkkeja-lapsiperheen-arkeen/voiko-lapsi…

Vierailija
27/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et osaa googlettaa MLL...

Toki, mutta löysin vain suosituksen, jossa suositeltiin alakouluikäisen olevan suurinman osan ajastaan aikuisen seurassa, mutta jo harjoittelevan sitä yksinkin oloa.

Vierailija
28/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti koulun jälkeen yksin ei ole koko päivää, johon tuossa suosituksessa viitataan.

Vierailija
29/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muutama tunti koulun jälkeen yksin ei ole koko päivää, johon tuossa suosituksessa viitataan.

Ekalla luokalla koulu loppuu 11.45 tms ja siitä kun odottaa siihen että vanhemmat tulee töistä niin aikaa menee kuusikin tuntia.

Ei niitä iltiksiä turhan päiten ole luotu. Kyllä niille on ihan oikea tarve.

Vierailija
30/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ekalla luokalla koulu loppuu 11.45 tms ja siitä kun odottaa siihen että vanhemmat tulee töistä niin aikaa menee kuusikin tuntia.

Loppuuko aina ja kaikkialla? Mulla muuten loppuu työpäivä klo 14:00 eli varmaan kaikilla muillakin?

Vierailija
31/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuuko aina ja kaikkialla? Mulla muuten loppuu työpäivä klo 14:00 eli varmaan kaikilla muillakin?

Yleisimmin loppuu niin, että on kotona 16.30-19.00.

Vierailija
32/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oikeesti?!

Yleisimmin loppuu niin, että on kotona 16.30-19.00.

Vierailija
33/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

.

Vierailija
34/34 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noilla MLL:n suosituksilla voisi heittää vesilintua jos niiden mukaan 10-12-vuotiaskin on niin avuton ettei pärjää paria tuntia yksin.

Mä olin tokaluokalta eteenpäin yksin aina pari tuntia koulun jälkeen kun äiti oli töissä. Joskus nelosluokkalaisena iltaisinkin(korkeintaan seitsemään asti). Ihan niinkuin elämän ja työn pitäisi loppua lastensaamiseen.