Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"kun kaikki pitäisi saada ilmaseksi"

Vierailija
06.01.2019 |

Pakko avautua nyt johonkin! Olen aikuinen ja oman perheen omaava, mutta lapsuuden perhe, erityisesti omat vanhemmat saa välillä niin raivon partaalle. Puren hammasta, koska heille ei voi sanoa vastaan. Siitä syntyisi ties kuinka mones maailmansota. Tällä hetkellä tilanne on se, että heidän kotonaan (maatila) oli mittava vesivahinko. Mieheni työskentelee rakennusfirmassa ja teki vanhemmilleni ILMAISEKSI muutaman kuukauden kestäneen remontin. Ja kyllä, aivan ilmaiseksi. Tarvikkeet vanhempani maksoivat, mutta itse työ ei maksanut heille mitään.

Remontti valmistui ja tiedossa on koko ajan ollut, että myös yksi ulkorakennus tulisi remontoida. Remontin piti alkaa jo joulukuun alussa (näin vanhempani koko ajan ovat puhuneet). Vähän aika sitten sain kautta rantais (sisareltani) kuulla, ettei vanhempani aio palkata siihen yritystä, koska "se on niin kallista, lähes 10 000 euroa". Kyllä, se on kallista. ÄRSYTTÄÄ, kun he ajattelvat, että kaikki pitäisi saada ilmaiseksi! Tottakai remontit ja eläminen muutenkin maksaa.

... odotan vain, milloin se alkaa, että "koskahan se ***** ehtis vai ehtisköhän se vähän kattoon sitä meidän ulkorakennusta" -mantra.

En kestä! Onneksi itse jostain kumman kautta olen oppinut, että työstä pitää maksaa ja vastaavasti, työstä pitää saada palkkaa.

Huh, helpotti.

Kommentit (30)

Vierailija
1/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tuo sinuun liittyy? Mies on aivan itse halunnut tehdä ilmaistyötä ja haluaa ehkä tehdä jatkossakin.

Vierailija
2/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten liittyy minuun? Siten, että kohta vanhempani soittelevat ja vihjailevat, voisiko ***** tulla tekemään työn, koska eivät halua kenellekään työnteosta maksaa. Ja mieheni on vaikeassa asemassa ja hän tietysti siirtää tilannetta hieman minulle. Mies ei tee ilmaiseksi kenellekään töitä, vanhempieni remontti oli poikkeus. Mieheni oli sen aikaa lomautettuna, joten pystyi omien sanojensa mukaan hyvin täyttämään päivänsä. Nyt on jälleen täysipäiväisesti töissä, joten ei edes ehdi. 

Onko muiden vanhemmat samankaltaisia? Ikähaarukka 55-60 vuotiaat. 

-ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä sä valitat? Puhut miehen kanssa ja jos mies ei remonttia halua tehdä niin sanotte, että ei käy. Jos kyse on vain sinun kielteisestä näkökannastasi, vaikka et joudu kuin perseelläsi istumaan ja valittamaan vaupalstalla sinut elättäneistä ihmisistä niin huhhuh.

Vierailija
4/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten liittyy minuun? Siten, että kohta vanhempani soittelevat ja vihjailevat, voisiko ***** tulla tekemään työn, koska eivät halua kenellekään työnteosta maksaa. Ja mieheni on vaikeassa asemassa ja hän tietysti siirtää tilannetta hieman minulle. Mies ei tee ilmaiseksi kenellekään töitä, vanhempieni remontti oli poikkeus. Mieheni oli sen aikaa lomautettuna, joten pystyi omien sanojensa mukaan hyvin täyttämään päivänsä. Nyt on jälleen täysipäiväisesti töissä, joten ei edes ehdi. 

-ap

Jos vanhemmat soittavat, niin mies sanoo totuuden eli aikaisemmin ehti tehdä remonttia vanhemmille, koska lomautus ja nyt kun on töitä, niin ei ehdi. Mikä tässä on nyt oikein ongelma??

Vierailija
5/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Miksei tuon ikäiset tee itse? Eivät he ole mitään vanhoja eläkeläisiä, joita pitäisi jo nuorempien autella. 

Ja jos se on maatila, niin eikös maanviljelijätkin pysty vähentämään kuluja omassa verotuksessaan?  Jos on tuotantorakennus, niin tuskin siihen kotitalousvähennystä saa, mutta maatilan verotuksessa. 

Vierailija
6/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, kyllä, näin olemme sopineet. Vanhempani tuntien he kuitenkin jatkavat kyselyä, että no milloin ehtisi, onhan viikonloput ja milloin miehellä on kesäloma. He kun "eivät koskaan lomaile". Ja eivät tee, koska eivät osaa. Lisäksi he ovat itsekin jatkuvasti maatilansa kimpussa. Ahkeria toki ovat, erittäin ahkeria. Ja olettavat että kaikki muutkin haluavat lomansa käyttää töitä tehden ja mieluusti tottakai ilman palkkaa. 

-ap 

Vierailija
7/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Isäni on samanlainen. Mikään ei saisi maksaa. Sitten tehnyt koko ikänsä surkeita omia korjailuja, kun ammattilaiset maksaa. Nyt kun ikää on ja kunto heikkenee, niin ei vieläkään saisi maksullista apua ottaa talon pitoon vaikkapa lumitöiden tekoon.

Vierailija
8/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nro 7: Kiitos! Huh, muillakin tätä samaa. Todella raskaita ihmisiä ja aina kaikki asiat niin huonosti. Ulkopuolinen apu ei kelpaa, koska maksaa pitäis... -ap

Vierailija
9/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä ap välitä noista besserwissereistä, ne huutaa samaa joka ketjuun. Oisko sun mahdollista nostaa kissa pöydälle? Ei varmaan helppoa, kun lapsuusperheen dynamiikka on, mikä on. Mut kerrot vain rauhallisesti, et miehesi tarvitsee lomansa lomailuun ja viikonloput työstä palautumiseen, et ilmaistyö ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista. Ja sit vain toistat samaa, kun jankutus alkaa, lisättynä sillä maata mullistavalla tiedolla, että valinta elää maatilayrittäjinä on vanhempiesi, ei sinun eikä miehesi. Mainitse myös verovähennysoikeudesta. Siitä sit seuraa, mitä seuraa, mut ehkä parempi tulevaisuuden kannalta tehdä asia selväksi vaikka riidan kautta.

Vierailija
10/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omat vanhemmat ikähaarukassa 70-80 ja täysin sama juttu.

Itse tehdään ja sössitään mutta kenelläkään ei teetetä koska se maksaa.

Katto pitäisi paikata ja minä en suostu menemään katolle joten jos/kun se alkaa vuotamaan on se minun syy kun en korjannut (ja millähän taidoilla).

Vierailija
11/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä ap välitä noista besserwissereistä, ne huutaa samaa joka ketjuun. Oisko sun mahdollista nostaa kissa pöydälle? Ei varmaan helppoa, kun lapsuusperheen dynamiikka on, mikä on. Mut kerrot vain rauhallisesti, et miehesi tarvitsee lomansa lomailuun ja viikonloput työstä palautumiseen, et ilmaistyö ei vain kerta kaikkiaan ole mahdollista. Ja sit vain toistat samaa, kun jankutus alkaa, lisättynä sillä maata mullistavalla tiedolla, että valinta elää maatilayrittäjinä on vanhempiesi, ei sinun eikä miehesi. Mainitse myös verovähennysoikeudesta. Siitä sit seuraa, mitä seuraa, mut ehkä parempi tulevaisuuden kannalta tehdä asia selväksi vaikka riidan kautta.

Tuollainen loumautus on raskas tilanne ja mies painanut anopille remppaa koko sen ajan. Nyt pitäisi paiskia lomitta töitä. Käy aika lailla miehen jaksamisen päälle ja kaipa sinäkin lomalla haluaisit muutakin tehdä kuin istua äidin kanssa katsomassa kun mies tekee remppaa. Älä suostu.

Vierailija
12/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-ap

Meillä taas nämä ekonoomisemmat ovat 70+.Hampaita kiristellen antavat ja ottamassa ovat kaksin käsin jos on ilmasta.Näitä on ihan huvittavaa seurata kylläkin.

Vierailija
13/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Katto pitäisi paikata ja minä en suostu menemään katolle joten jos/kun se alkaa vuotamaan on se minun syy kun en korjannut (ja millähän taidoilla).

Juu, ja mun 70+ selkäsairas isäni painaa tänäkin talvena lumikolan kanssa kolaamassa, kun ei voi maksaa kenellekään siitäkään ja kun selkä tulee kipeäksi, niin minun syy kun en tullut aamuisin kolaamaan. Ei edes asuta samassa kaupungissa.

Vierailija
14/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos! Uskon, että saman kokeneet ymmärtävät tämän hyvin. Kissaa on haastava nostaa pöydälle, koska toinen alkaa heti marttyyriksi ja toinen vetää herneet kunnolla nenään. Oon yrittänyt pitää hiljaiseloa ja olla mahdollisimman vähän yhteydessä, koska heidän kanssaan ei oikeastaan saa olla erimieltä. Sillon heitä ei omien sanojensa mukaan kunnioiteta ollenkaan. Eli tämä on todella raskasta ja loputonta. 

Olemme mieheni kanssa molemmat täysiaikaisesti töissä ja meillä on kaksi pientä lasta (4v ja 6v), joten tarvitsemme kyllä yhteiset viikonloput ja yhteisen kesäloman. Vanhempani näkevät kuitenkin nämä aikoina, jotka olisi hyvä hyödyntää. Yhteiseen aikaan tai mihinkään sosiaaliseen käytetty aika on "hukkaan heitettyä". Noh, kai tässä vaan yritetään luovia. -ap

Vierailija
15/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

9 jatkaa: Ymmärrän hyvin, et hankalaksi menee. Sillä vain ajattelin, että jos aina tarjoilette tekosyitä - koko vkl sovittu menoa, itse asiassa koko loppuvuodeksi, lomaksi sitten reissuun - tulee lähetettyä sellainen viesti, et miehesi tekisi, jos aikaa olisi, eli on OK pyytää. Ongelmahan tässä nyt on se, että noi pyynnöt on ihan kohtuuttomia. Monestihan se on niin päin, että tuon ikäiset isovanhemmat auttaa lapsiperhettä.

On sulla muuten kunnon mies! Melko harva tekisi appivanhemmille pari kk ilmaista työtä, eipä näin äkkiseltään tule omasta tuttavapiiristä ketään mieleen. 😀

Vierailija
16/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllähän sitä nyt hyville ystäville ja lähisukulaisille tehdän ilmaiseksi palveluksia.

Vierailija
17/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu, ja mun 70+ selkäsairas isäni painaa tänäkin talvena lumikolan kanssa kolaamassa, kun ei voi maksaa kenellekään siitäkään ja kun selkä tulee kipeäksi, niin minun syy kun en tullut aamuisin kolaamaan. Ei edes asuta samassa kaupungissa.

Sama. Jos lumisena aamuna lähtisin kello 5:00 vanhempieni luokse (45min.per suunta) kolaamaan heidän piha-alueensa olisin takaisin kotona ehkä 7:30, suihku vaatteiden vaihto, no nippanappa että kerkeisin 9 töihin.

Mutta ennen kaikkea ihmettelen miten ihmisistä on tuollaisia tullut. Muistan että hekin nuorempana aina sanoivat, että "kyllä sillä ja sillä leskirouvallakin rahaa on että käyttäisi niitä ei se niitä kuitenkaan hautaan mukaansa saa."

Vierailija
18/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo piirre, ettei voi maksaa mistään kenellekään ja mahdollisesti vielä on itse ahneena ottamassa, kun ilmaiseksi saa, ei ole ikäkysymys. Se on luonnekysymys. Joka ikäluokasta löytyy näitä mätämunia.

Vierailija
19/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jossain vaiheessa on vedettävä rajat ja sanottava ei, vaikka kuinka vedettäisiin hernettä nokkaan. Muuten tuo hyväksikäyttö jatkuu ikuisesti.

Vierailija
20/30 |
06.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, älä missään nimessä anna vahingossakaan ymmärtää että olisi millään tavalla hyväksyttävää pyytää edes tuollaista duunia. Auttaa toki voi aina voi mutta se että joutuisi täyspäiväisesti kesälomansa viettämään appi työmaalla ei ole oikein.

Kerrotte hyvissä ajoin että olette suunnitelleet ja varanneet tällaisen ja tällaisen kesälomareissun ja kestää koko teidän lomanne ajan (4vk).

Sitten jos vanhemmat rupeavat kyselemään että milloinkas sitten tuo heidän putkiremontti oikeen tehdään, niin sanotte vain hölmistyneenä että aijaa emmä vaan tiedä, eikä tuo mies varmaan jaksa viikonloppuisin autella kun viikollakin työt menee aina ylitöiksi ja nyt kun töitä on niin on pakko painaa ettei vaan taas joutuisi lomautetuksi tai työttömäksi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi yhdeksän kolme