Millä oikeudella kolmenlapsen yksinhuoltaja äiti saa lähes kolmekertaa enemmän tukia...
Millä oikeudella kolmenlapsen yksinhuoltaja äiti saa lähes kolmekertaa enemmän tukia kuin tavallinen työssäkäyvä pienituloinen? Luulisi, että yhdelle ihmiselle riittäisi vähemmän.
Kommentit (15)
Mitä tukia?
Näin kahden lapsen yksinhuoltajaäitinä huvittaa tällaiset...lapsilisän yh-korotus on ainoa tuki, noin 50€/lapsi. Siitäkin olen todella kiitollinen.
Olen keskituloinen eli kaikki maksaa ja paljon, kun ei ole oikeutettu mihinkään alennuksiin. Asun omistusasunnossa. Jos asuisin vuokralla samoilla asumiskustannuksilla, saisin asumistukea noin 20€/kk. Eipä siis kannata. Noin 10 vuoden päästä helpottaa kun asuntolaina on maksettu.
Kaikki palkka menee elämiseen. Keskituloisia ainakaan on aivan turha kadehtia. Meitä on eniten ja meistä myös nyhdetään eniten, jotta saadaan niitäkin tukirahoja valtion kassaan.
Millä ne kolme muuta elää? Pyhällä hengellä?
Tollo,siinä perheessä on aikuinen ja 3 lasta joten ei kyse ole yhden ihmisen tuista.
Mutta sähän et tätä itse tajunnut.Tavis työssä käyvä maksa tuloistaan vähemmän veroa kuin työtön ja saa sen lisäksi sellaisia verotettavia tuloja verottajan silmissä vähentäviä vähennyksiä joita työtön ihminen ei saa.
Pienituloinen voi säästää ja vauraustua, tukien varassa oleva ei voi tehdä sitä.Säädä vaan budjettisi kohdalleen jotta rahaa jää yli säästöön ja lakkaa valittamasta
pienituloinen työllinen
Vierailija kirjoitti:
Tollo,siinä perheessä on aikuinen ja 3 lasta joten ei kyse ole yhden ihmisen tuista.
Mutta sähän et tätä itse tajunnut.Tavis työssä käyvä maksa tuloistaan vähemmän veroa kuin työtön ja saa sen lisäksi sellaisia verotettavia tuloja verottajan silmissä vähentäviä vähennyksiä joita työtön ihminen ei saa.
Pienituloinen voi säästää ja vauraustua, tukien varassa oleva ei voi tehdä sitä.Säädä vaan budjettisi kohdalleen jotta rahaa jää yli säästöön ja lakkaa valittamasta
pienituloinen työllinen
Miten niin tukien varassa eläjä ei voi säästää? Siis mä ainakin säästän...
Vierailija kirjoitti:
Ne tuet ovatkin niille äidille+kolmelle lapselle. Ei vain yhdelle ihmiselle.
Menevät viinaksiin ja tupakkaan kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienituloinen työllinen
Esimerkiksi toimeetulotukea saava ei voi jättää rahoja pankkitilille tai käyttää ylijäämävaroja vaikkapa rahastosäästämiseen koska silloin hän ei saa toimeentulotukea. Siten niin.
Pienituloisen mutta työssäkäyvän pankkitilille ei Kelalla ole asiaa joten sinne voi kerryttää rauhassa pientä puskuria vaikka pesukoneen hajoamisen varalle.
Onko se jotenkin niin että ihmisen järki alkaa toimia vasta kun saa lapsia?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
pienituloinen työllinen
Esimerkiksi toimeetulotukea saava ei voi jättää rahoja pankkitilille tai käyttää ylijäämävaroja vaikkapa rahastosäästämiseen koska silloin hän ei saa toimeentulotukea. Siten niin.
Pienituloisen mutta työssäkäyvän pankkitilille ei Kelalla ole asiaa joten sinne voi kerryttää rauhassa pientä puskuria vaikka pesukoneen hajoamisen varalle.
Ei tietenkään, enhän minäkään tilille rahojani jemmaa... Mutta siis säästää voi.
Vierailija kirjoitti:
Millä oikeudella kolmenlapsen yksinhuoltaja äiti saa lähes kolmekertaa enemmän tukia kuin tavallinen työssäkäyvä pienituloinen? Luulisi, että yhdelle ihmiselle riittäisi vähemmän.
Silloinhan se yh saa vähemmän, kuin se työssäkäyvä🤔
Työssäkäyvä saa X määrän vain omaan käyttöön.
Kolmen Yh saa XXX× määrän, neljän käyttöön, eli vähemmän per turpa.
Hoh hoijaa. Yksinhuoltaja voi olla vielä totaaliyh. Ei ketään tukihenkilöä kenen kanssa jakaa kasvatuskysymykset. Henkisesti raskasta ja vain vahvat selviää ilmen masennusta esim. Jos äiti oireilee, helposti oireilee lapsetkin. Monet yh äidit tekee useampaa työtä.
Nyt puhun yh äideistä/isistä jotka käyvät töissä ja eivät välttämättä saa mitään tukia/ apua. Ulkokuori voi olla ok, mutta tarjoappa joskus apuasi voi tulla tarpeeseen. Kesälomat voi olla kituutusta ja ei pääse lasten kanssa minnekään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menevät viinaksiin ja tupakkaan kuitenkin.
Ei ihme, että pysyy pienituloisena, kun ajatusmaailma on näin suppea. Ei riitä äly vaativampiin hommiin. vaikka olen kyllä tavannut vaativissakin hommissa typeryksiä, joten ei se aina sitä katso. En ole yksinhuoltaja enkä työtön, ei ole edes alaikäisiä lapsia, mutta minulla on toimivat aivot. Enkä ole pienituloinenkaan, vaan keskituloinen ja opiskelen lisää.
Erittäin hyvä juttu tänään hesarissa aiheesta. Hyvä että on asiaan perehtyneitä tutkijoita, lukeneistoa ihmisiä. Usein hyvin pärjäävät eivät voi samaistua köyhän elämään.
Mä olen työssäkäyvä kahden lapsen yh, duunariammatissa kohtalaisen surkealla palkalla pitkää päivää tehden. Opiskelen uutta ammattia työn ohella, toinen lapsista täyttää tänä vuonna 18 vuotta, jolloin viimeinenkin Kelan tuki minulle hänen kohdaltaan loppuu. Asutaan vuokrakaksiossa, mutta auto on pakko olla jos töissä meinaa käydä ja ainakin tuo oma auto syö veroineen, vakuutuksineen, polttoaineineen ym. ihan saakelisti rahaa. En polta, en juo, enkä käy töiden lisäksi yhtään missään.
Tunnen olevani köyhä, koska mulla ei koskaan ole ollut varaa säästää, aina on kaikki mennyt elämiseen. Asuntolainaa en ole saanut koskaan, koska ei ole niitä takaajia ja säästöjä. Joskus kun on luullut että rahatilanne vähän helpottaa, on aina, siis aina hajonnut joko hampaat, auto tai jotain muuta ja taas ollaan oltu miinuksella/veloissa lisää.
Tämä on pelkkää helvetin rämpimistä päivästä toiseen peläten milloin ne rahat loppuu kokonaan, koska ei ole rahaa enää ruokaan ja luottotiedoille saa sanoa hyvästit. Itsemurha on mielessä päivittäin, enkä usko että olen ainoa.
Vierailija kirjoitti:
Mä olen työssäkäyvä kahden lapsen yh, duunariammatissa kohtalaisen surkealla palkalla pitkää päivää tehden. Opiskelen uutta ammattia työn ohella, toinen lapsista täyttää tänä vuonna 18 vuotta, jolloin viimeinenkin Kelan tuki minulle hänen kohdaltaan loppuu. Asutaan vuokrakaksiossa, mutta auto on pakko olla jos töissä meinaa käydä ja ainakin tuo oma auto syö veroineen, vakuutuksineen, polttoaineineen ym. ihan saakelisti rahaa. En polta, en juo, enkä käy töiden lisäksi yhtään missään.
Tunnen olevani köyhä, koska mulla ei koskaan ole ollut varaa säästää, aina on kaikki mennyt elämiseen. Asuntolainaa en ole saanut koskaan, koska ei ole niitä takaajia ja säästöjä. Joskus kun on luullut että rahatilanne vähän helpottaa, on aina, siis aina hajonnut joko hampaat, auto tai jotain muuta ja taas ollaan oltu miinuksella/veloissa lisää.
Tämä on pelkkää helvetin rämpimistä päivästä toiseen peläten milloin ne rahat loppuu kokonaan, koska ei ole rahaa enää ruokaan ja luottotiedoille saa sanoa hyvästit. Itsemurha on mielessä päivittäin, enkä usko että olen ainoa.
Eikö se 18 v saa sitten jotain omia tukia ja voi käydä töissäkin opintojen ohella? Sitten hän voi maksaa omaa osuuttaan asumisesta ja ruoista. Viimeistään kesällä luulisi helpottavan kun lapset pääsee kesätöihin ja saavat omaa rahaa.
Älä luovuta, kyllä se siitä taas sitte lutviutuu.