Voiko työkyvytön hankkia lapsia?
Jos on mielenterveysongelmien vuoksi todettu työkyvyttömäksi, onko silloin teidän mielestänne OK hankkia lapsia?
Mielestäni on kyseenalaista, että "työkyvytön" onkin yhtäkkiä täysin kykenevä pitämään huolta kokonaisesta elämästä. Lapsen pito ja kasvattaminen on kuitenkin kokopäiväduuni.
Mitä mieltä?
Kommentit (25)
Ei. Itse olen (vielä) työkykyinen jolla useampi diagnoosi. Yleinen ahdistuneisuushäirö ja masennus etenkin tekevät elämästäni vaikeaa. Lähisuvussa myös mielenterveyden häiriöitä. En aio lisääntyä, tein sen päätöksen jo silloin kun sain teininä diagnoosin. Karu totuus on että joidenkin geenit eivät ole tarpeeksi hyviä lisääntymiseen.
N22
Noin ylipäätään ei pitäisi hankkia lapsia. Vielä vähemmän, jos niiden kasvatus omavaraisesti markkinatalousyhteiskunnassa on epävarmaa. Kaikkein vähiten, jos oma geeniperimä on epäilyttävä.
2 ja 3, näin minäkin ajattelen. Kaveri 35-v "pääsi" eläkkeelle ja alkoi saman tien lisääntymään. Minusta on epäilyttävää ja ihmettelen, ettei KELA jo katso kieroon.
Vierailija kirjoitti:
2 ja 3, näin minäkin ajattelen. Kaveri 35-v "pääsi" eläkkeelle ja alkoi saman tien lisääntymään. Minusta on epäilyttävää ja ihmettelen, ettei KELA jo katso kieroon.
Toistaiseksi jokainen saa lisääntyä halutessaan. Yhteiskunta puuttuu vasta jos on aihetta huoleen lapsen hyvinvoinnin kannalta.
Lapsen hyvinvoinnista on voitava pitää huoli. Henkisestä ja ruumiillisesta.
Jos on itse täysin yhteiskunnan tukien varassa ei kannata lisääntyä.
Ei. Tuo on tukien (työkyvyttömyyseläke) väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Allekirjoitus unohtui, tämä siis ap.
tuet pois tuollaisilta jos lisääntyvät. Lapset adoptioon johonkin hyvään perheeseen.
Ei eugeniikkaa enää harrasteta, että kyllä voi.
Vierailija kirjoitti:
No mitä luulet että kela mihinkään voi mitään sanoa? Ei anna lapsilisää kun heidän mielestä hänen ei kuuluisi lisääntyä? Pöh.
Vierailija kirjoitti:
Jos on mielenterveysongelmien vuoksi todettu työkyvyttömäksi, onko silloin teidän mielestänne OK hankkia lapsia?
Mielestäni on kyseenalaista, että "työkyvytön" onkin yhtäkkiä täysin kykenevä pitämään huolta kokonaisesta elämästä. Lapsen pito ja kasvattaminen on kuitenkin kokopäiväduuni.
Mitä mieltä?
Täytyy vastata tähän että jos se toinen on työkykyinen niin on se. Joskus tulee heikkoja hetkiä kun mieli jakaantuu ja mustuu täysin pimeäksi ja itkee vaan monta päivää putkeen eikä syö yhtään omenaa tai päärynää. Eikä lastenhoito koskaan ihmiskunnan historiassa ole ollut mitään rakettitiedettä. Kai se työkyvytönkin osaa opettaa lapsille käytöstapoja ja taitoja elämään siinä missä joku ylityöläinenkin.
Minä ainakin olen esimerkillinen tapaus siinä mielessä että omat lapset ovat oppineet lukemaan jo kolmevuotiaina ja ovat nyt menestyviä tapauksia koulussa. Pian tulee lukio ja sitten loppurutistus.
Ei se minun vikani ole että minua lapsena hyväksikäytettiin ja meni mielenterveys pilalle. Se ei tartu lapsiin.
t, mies 40v
Vierailija kirjoitti:
Kela voi katsoa vaikka kuinka kieroon, mutta ei se tukia tai lisääntymistä vähennä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mitä luulet että kela mihinkään voi mitään sanoa? Ei anna lapsilisää kun heidän mielestä hänen ei kuuluisi lisääntyä? Pöh.
No ei tietenkään noin päin, vaan niin että työkyvyttömyyseläke katkolle. Jos kykenee lapsenhoitoon niin kykenee työhönkin.
ap
Vierailija kirjoitti:
Mitä mieltä?
Ei voi, sairaalla ihmisellä ei ole oikeutta lapsiin. Ja tilillä pitäisi olla satoja tuhansia euroja elättää lapsi ja pitää siitä huolta.
Mielenterveysongelmat saattavat periytyä, ota huomioon haluatko lapsi saattaa kärsiä näistä sitten?
Itse siirsin lastenhankintaa myöhemmäksi, kun kilpirauhassairaus todettiin. Olin kolme vuotta täysin työkyvytön, pahimpana vuotena en päässyt edes kaupassa käymään (luojan kiitos ihana mieheni jaksoi kaikki nämä vuodet katsoa tätä meininkiä). Nyt neljä vuotta töissä, muuhun ei energia ole riittänyt. En voisi kuvitellakaan tekeväni lapsia, haluan olla energinen ja voimissani, jotta voisin antaa sellaisen lapsuuden joka itselläni jäi saamatta. Äitimme sairastui lapsenteon jälkeen, joten tiedän mitä se on kun toinen vanhempi ei ole kunnossa. Terveestä naisesta syntyy todennäköisemmin terveitä lapsia. Jos hankkisin lapseni nyt, olisi keskenmeno todennäköistä kuten myös pienikasvuisuus ja neurologiset vaivat. Ensin maaperä kuntoon, ennekuin hyväö satoa voi odottaa...
No ei kuulu sun päätäntävaltaan mainittu asia, joten turhaan jauhat.
Pakkosterilisaatiot eivät kuulu ihmisoikeusvaltioille.
Mielipiteitä?