Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paljonko lainaa, kun tulot

Vierailija
05.01.2019 |

Minulla 2000 netto ja miehellä 2900. Säästössä 70 000. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja mies tekniikan tohtori, tutkija.

Asumme pk seudulla, 1 lapsi. Uskallammeko ottaa lainaa ja onko järkevää näillä tuloillq? Nyt asumme vuokralla.

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei. Jatkakaa vuokralla asumista. Eihän noilla tuloilla ja säästöillä pankitkaan myönnä mitään lainaa..

Vierailija
2/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei. Jatkakaa vuokralla asumista. Eihän noilla tuloilla ja säästöillä pankitkaan myönnä mitään lainaa..

No minun palkkani ei ole kovin hyvä vaikka melko varma ala, mies on keskituloinen. Lähinmä mietityttää kun alueella jossa asumme kaikki myyyåvät ovat yli 200 000 ( kolmiot) emmekä uskalla yli 200 000 edes haaveilla. Kuitenkin noissa uudissa ok taloissa asuu ihan tavallisia työssäkäyviä, ihmettelen kuinka suuret tulot ihmisillä oikein on? En ikinä uskaltaisi ottaa 300 000 lainaa.

T: ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miettikää nyt herrantähden se teidän oma maksuvaranne ennen kuin alatte tuollaista kyselemään. Eli nettotulot- pakolliset menot(+pieni puskuri)  = maksuvara. Sitten kerrotte sen vaikka  240:lla (20 vuotta) niin osaatte hahmottaa paljonko voitte kuukaudessa lyhentää järkevästi  lainaa korkoineen.Ihan sama mitkä teidän ammatit tässä vaiheessa on, työtehtävä kun ratkaisee palkan. Omarahoitusosuus ensiasuntoon on se 5-10% asunnon hankintahinnasta enkä suosittele käyttämään kaikkia säästöjä omarahoitusosuuteen.

On se kumma kun akateemiseslle pitää itsestäänselvyyksiä neuvoa..

Vierailija
4/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

ASP anyone? Lainaahan saatte kyllä.

Vierailija
5/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saatte lainaa ainakin sen verran että voitte katsella 300k hintaisia asuntoja.

t. pankin täti

Vierailija
6/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No minun palkkani ei ole kovin hyvä vaikka melko varma ala, mies on keskituloinen. Lähinmä mietityttää kun alueella jossa asumme kaikki myyyåvät ovat yli 200 000 ( kolmiot) emmekä uskalla yli 200 000 edes haaveilla. Kuitenkin noissa uudissa ok taloissa asuu ihan tavallisia työssäkäyviä, ihmettelen kuinka suuret tulot ihmisillä oikein on? En ikinä uskaltaisi ottaa 300 000 lainaa.

No johan teillä on säästössä 70 tuhatta niin eikö siitä voi ottaa 50 tuhatta asuntoon ja lainaa, sanotaan vaikka 150-170 tuhatta?

Vierailija
7/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti lainaa.

Vuokran maksu on kun heittäis rahaa vessanpönttöön. Tai mun mielestä on kivempi maksaa omaa.

Asutaan pohjois savossa, suht suuressa opiskelija kaupungissa. Maksettiin (osa-aikatyössä käyvinä) opiskelijoina vuokraa keskusta kolmiosta 930e vajaa 4-vuotta. Ärsytti sillon ajatella, miten paljon sillä summalla ois lyhentäny omaa asuntoa.

Mies valmistui 6kk ennen minua, koska saatiin lapsi kesken opintojen. Mies sai samantien töitä ja löhdettiin kyselemään lainaa. Valmistuin itse nyt joulukuussa ja edelleen olen osa-aikatöissä/hoidan lasta kotona.

Saatiin lainaa 226k, vaikka olin lainan otto hetkellä itse vielä opiskelija. Meillä ei ollut säästöjä, vanhemmat takasivat 10% omaisuudellaan. Katsoivat että ollaan opiskelijoina selvitty montavuotta noin suuresta vuokrasta + miehen työ + munkin vakkari osa-aikatyö niin tosi helposti saatiin tarvitsemamme laina. Mies tienaa käteen ~2300 ja minä kuusta riippuen 1500-2300. Nyt maksetaan lainan lyhennystä 820e vastiketta300e ja säästöönkin jää. Asumiskustannukset käytännössä samat kun vuokralla. Hyvin pärjätään ja sitten vielä paremmin kun itsekin menen joskus kokoaikatöihin.

Vierailija
8/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla 2000 netto ja miehellä 2900. Säästössä 70 000. Olen varhaiskasvatuksen opettaja ja mies tekniikan tohtori, tutkija.

Asumme pk seudulla, 1 lapsi. Uskallammeko ottaa lainaa ja onko järkevää näillä tuloillq? Nyt asumme vuokralla.

Meillä oli lainaa hakiessa yli tonnin pienemmät tulot ja paljon vähemmän säästöjä. Otimme lainaa 200 000. Puolet on nyt suunnilleen maksettu pois. Tällä hetkellä nettotulot on vähän yli 4000 e/kk ja säästöjä n. 70 000 euroa. 

Vierailija
9/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No johan teillä on säästössä 70 tuhatta niin eikö siitä voi ottaa 50 tuhatta asuntoon ja lainaa, sanotaan vaikka 150-170 tuhatta?

Minäkin mietin että mistä tuo säästö on tullut, jos ei osata arvioida omaa lainanamaksukykyä. Jos se olisi kertynyt palkasta säästämällä, niin siitähän sitä jo tietäisti paljon asumiseen on varaa pistää (vuokra plus säästöön mennyt rahamäärä). Ehkä säästö on saatu perintö tms.

Vierailija
10/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli oma asunto alle vuosi siitä kun sain ensimmäisen vakituisen työpaikan, eli noin vuosi koulusta valmistumisen jälkeen, vaimo oli vielä silloin äitiyslomalla, eikä työpaikasta tietoakaan. Itselle ainakin oli ihan selvää että vuokralla asuminen on kallista.

Vierailija
11/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä oli lainaa hakiessa yli tonnin pienemmät tulot ja paljon vähemmän säästöjä. Otimme lainaa 200 000. Puolet on nyt suunnilleen maksettu pois. Tällä hetkellä nettotulot on vähän yli 4000 e/kk ja säästöjä n. 70 000 euroa. 

Meillä suunnilleen sama tilanne. Yhtienen netto oli neljän tonnin paikkeilla ja lainaa otettiin 200 tonnia, mutta siitä on jo kohta 20 vuotta aikaa ja laina alkaa olla maksettu.

Vierailija
12/12 |
05.01.2019 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aina näitä. Olemme keskituloisia ja omaisuutta on 1,2 miljoonaa 45-votiaana. Nollasta aloitimme. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan seitsemän