Pojalle nimeksi Laiho, Lauho vai Lahja?
Kaikki ovat käypiä poikien nimiä. Mutta mikä näistä paras vaihtoehto? Alan taipua Lahjan kannalle, vaikka sen merkitys aluksi epäilyttikin.
Kommentit (16)
Vierailija kirjoitti:
Lahja on naisen nimi.
On ollut aiemmin myös vahvasti miehen nimi, joten summa summarum... nykyään sopii sekä naisille että miehille. Ei tuo minusta ainakaan mitenkään vahvalta naisen nimeltä kuulosta.
Nuo voivat siis olla kutsumanimi, mutta saattaa myös olla että vain toisena nimenä jos tuntuu liian rohkealta. Emme kuitenkaan aio käyttää noista kahta yhtä aikaa, vaan vain yhden.
Laiho on sukunimi, Lahja naisen nimi. Miehen nimenä Lahjaa on silloin tällöin käytetty ennen sotia, mutta silloinkin yli 90 prosenttia nimen saaneista oli naisia.
Eikö Lahja ole naisen nimi? Mummovainaani nimi ni ittäin oli Lahja, tai anakin kutsuimme häntä aina Lahja-mummoksi ja niin luki myös hänen ajokortissaan.
Vierailija kirjoitti:
Eikö Lahja ole naisen nimi? Mummovainaani nimi ni ittäin oli Lahja, tai anakin kutsuimme häntä aina Lahja-mummoksi ja niin luki myös hänen ajokortissaan.
Vinkki vinkki, on myös sp-neutraaleja nimiä.
Laiho on sukunimi, Lahja on naisen/tytön nimi. Lauho nimeä en ole koskaan ennen vielä kuullutkaan, mutta näin ensimmäisen kerran kuultuna, se kuulosta pojan/miehen nimeltä. Joltain lappalaiselta nimeltä. Vähän niinkuin joku "Aslakki".
Minkä ihmeen takia kyselet tuntemattomilta ihmisiltä jollain netin keskustelu palstalla, että mikä lapselle nimeksi? Kai nyt sentään ihan itse osaat päättää, minkä nimen annat? Eihän sitä nyt tarvitse alkaa kyselemään tuntemattomilta. Vaikuttaa siltä, että olet vain pelkkä provo, eikä sinulla mitään lasta edes ole. Kenties sama provo, joka toisessa keskustelussa kyselee, että mikä tytölle nimeksi, Eleonoora, Noora jne...?
Sorry, luin ton sun aloituksen uudelleen, ja ethän sä missään vaiheessa väitäkään, että sulla olis edes mitään lasta. Muuten vain kyselet nimiä.
oletkoprovo kirjoitti:
Minkä ihmeen takia kyselet tuntemattomilta ihmisiltä jollain netin keskustelu palstalla, että mikä lapselle nimeksi? Kai nyt sentään ihan itse osaat päättää, minkä nimen annat? Eihän sitä nyt tarvitse alkaa kyselemään tuntemattomilta. Vaikuttaa siltä, että olet vain pelkkä provo, eikä sinulla mitään lasta edes ole. Kenties sama provo, joka toisessa keskustelussa kyselee, että mikä tytölle nimeksi, Eleonoora, Noora jne...?
Tarvitaan tuoretta näkökulmaa.
Kauko Kahjo Kaukoranta
Lahja Paraske Pieru
Sorkka Sonja Sopuli
Kielo Kulli Kullero
Laiho Laiha Lauha
Jaakobbi Jakomieli
Joosua Housu Kannatin
Pikku-Kirppu Peräkanala
"Taas niityt vihannoivat ja laiho laaksossa
Puut metsän huminoivat taas lehtiverhossa
Se meille muistuttaapi hyvyyttäs jumala..."
Lauho on myös sukunimi, kuten Laihokin. Lahja taasen naisen nimi.
Omaan korvaan Laiho kuulostaa kivoimmalta mutta tykkäänkin lähes poikkeuksetta luontonimistä. Oispa hauskaa, jos meidän tyttö ois Vilja ja poika Laiho, varsinkin jos olisivat kesäaikaan syntyneitä. Talvisisaruksille nimeksi Lumi ja Pyry :).
Minulla oli Lahja-täti ja kaverini äidin nimi oli myös Lahja, mutta olen lukenut kyllä eräästä sota-ajan operaatioita käsittelevästä kirjasta, että siellä erään komppanian päällikön etunimi oli myöskin Lahja. Yllätys yllätys, olen lukenut hautakivistä sellaisiakin nimiä kuten Eija ja Outi ( toinen nimi niiden perässä oli selvä miehen nimi) että myös nuo nimet ovat jossain vaiheessa olleet käytössä miehen nimenä (ennen kuin ovat vakiintuneet naisen nimeksi. )
Talvisodan sankarihaudoissa on lisäksi montakin esim. Vienoa bi-sukupuolinen nimi on myös Rauni. (Esim. elokuvaohjaaja Rauni Mollberg ja näyttelijä(-tär) Rauni Luoma. Onpa näitä samankaltaisia tapauksia muissakin kielissä ( Esim. nimi 'Lee'' Amerikassa)
Siellä muuten esim. nimi 'Lauri' on lähes yksinomaan naisen nimi. 'Mika' taas Japanissa pelkästään naisen nimi jne. Äärimmäisiä sukupuolinimiä Suomessa ovat olleet esim. sellaiset kuin Urho, Ukko, Impi ja Naimi, Ruotsissa taas Lillemor.
Nimet vaihtelevat kirjoitti:
Minulla oli Lahja-täti ja kaverini äidin nimi oli myös Lahja, mutta olen lukenut kyllä eräästä sota-ajan operaatioita käsittelevästä kirjasta, että siellä erään komppanian päällikön etunimi oli myöskin Lahja. Yllätys yllätys, olen lukenut hautakivistä sellaisiakin nimiä kuten Eija ja Outi ( toinen nimi niiden perässä oli selvä miehen nimi) että myös nuo nimet ovat jossain vaiheessa olleet käytössä miehen nimenä (ennen kuin ovat vakiintuneet naisen nimeksi. )
Talvisodan sankarihaudoissa on lisäksi montakin esim. Vienoa bi-sukupuolinen nimi on myös Rauni. (Esim. elokuvaohjaaja Rauni Mollberg ja näyttelijä(-tär) Rauni Luoma. Onpa näitä samankaltaisia tapauksia muissakin kielissä ( Esim. nimi 'Lee'' Amerikassa)
Siellä muuten esim. nimi 'Lauri' on lähes yksinomaan naisen nimi. 'Mika' taas Japanissa pelkästään naisen nimi jne. Äärimmäisiä sukupuolinimiä Suomessa ovat olleet esim. sellaiset kuin Urho, Ukko, Impi ja Naimi, Ruotsissa taas Lillemor.
Lahja Paketti!
Noista Lauho, Laiho kuulostaa liikaa laihalta. Tunnen yhden Lahjan, mutta hän on tyttö.