Työttömät, tuillaeläjät ym. Kyllä ne rahat ainakin itsellä riittää kun ei tuhlaile.
Jäin tuossa miettimään toisen keskustelun kommenttien perusteella aihetta missä puhuttiin työttömyyskorvauksista, tuista, asuinpaikasta ym. sekä sitä kun siellä kommentoitiin jollekkin tyyliin että "miksi tuon ikäinen muuttaa pienelle paikkakunnalle vapaaehtoisesti eikä mene töihin"
Itse olen 25v. työtön ja muutettiin aivan tietentahtoen niin peräh*lvettiin kun keksimme, jotta rahat riittävät. Ennen meillä oli pieni kaksio keskikokoisessa kaupungissa ja vuokra 650e/kk plus muut kulut. Miehellä ja minulla tuloja as.tuki työttömyyskorvaus ja tt-tuki joilla nykyisillä menoilla jää yli 1000e/kk elämiseen. Mitenkö? Niin olematon vuokra, yksi yhteinen puhelin jossa liittymä n.20e/kk. Alkoholia käytetään kohtuudella mutta tehdään se itse (viiniä, olutta, siideriä) tilataan ainekset netistä. Emme tuhlaile, vaatteita ostetaan kirppikseltä, ja mitään laajakaistoja tai kanavapaketteja ei ole, jos tietokoneeseen netin tarvitsee niin jako onnistuu puhelimella. Syödään hyvin ja terveellisesti, ja hyödynnetään S-Marketin punaisen lapun tuotteet -60% alennuksella (leivät, juustot, leikkeleet, lihat ym.) Meillä jää tuista rahaa säästöön joka kk 500-650e.
Miten siis ei ole kannattavaa muuttaa pienempään pitäjään jos tilanne sen vaatii eikä mikään pakota asumaan kaupungissa. Toki semmoinen pieni ongelma ettei täällä ole töitä meille kummallekkaan, mutta eipä tuo haittaa.
Lisäksi pieni säästövinkki, tee joka kk uusi email osoite niin pystyt hyödyntämään cmoren, ruutu+ palvelun, netflixin ja kaikki muut missä on ilmainen kokeiluaika.
Tässä pätee se, että ei ne suuret tulot vaan pienet menot.
Kommentteja? Kysymyksiä?
Kommentit (45)
Niin ja autoa ei ole, jos jotain suurempaa ja erikoisempaa tarvitsee, niin naapurin kyydillä isompaan kaupunkiin tai sitten netistä tilaten. Turha kuluerä työttömälle.
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi kadehtia rikkaita ennemmin? Heillä on kaikkea paljon enemmän kuin työttömillä.
Laskelmasi ovat ihan hanurista, yritä nyt vähän panostaa näihin.
Kerro mikä niissä kosahtaa? Bonuksena tuossa on vielä että jos mies ei jaksa selkälääkkeitään syödä niin niistä saa paketillisesta n. 480e kolmen viikon välein kun laittaa eteenpäin. Tosin harvoin koko pakettia myy. Mutta tuet ovat tuon verran. Tiliotteenko haluat meiltä?
Ei tänne rekisteröimättä varmaan voi liitettä lähettää mutta viimekuun maksut kelalta oli 872,18€ minulla, siihen miehen tuet päälle. Ja tässä kuussa 856,20e ja miehen tulot siihen päälle, eli työkkärin tuet. Olen puhelimella nyt joten en jaksa miehen tukia hakea.
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö kannattaisi kadehtia rikkaita ennemmin? Heillä on kaikkea paljon enemmän kuin työttömillä.
Kerro mikä niissä kosahtaa? Bonuksena tuossa on vielä että jos mies ei jaksa selkälääkkeitään syödä niin niistä saa paketillisesta n. 480e kolmen viikon välein kun laittaa eteenpäin. Tosin harvoin koko pakettia myy. Mutta tuet ovat tuon verran. Tiliotteenko haluat meiltä?
Yritätkö yllyttää rikolliseen toimintaan? Se on palstan sääntöjen vastaista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yritätkö yllyttää rikolliseen toimintaan? Se on palstan sääntöjen vastaista.
Noh noh, eipäs nyt hikeennytä.
Ap
Missä voi myydä reseptilääkkeitä?
Itsellekin kertynyt pienen apteekin verran.
Vierailija kirjoitti:
Missä voi myydä reseptilääkkeitä?
Itsellekin kertynyt pienen apteekin verran.
Silkkitie varmaan kätevin jos ei tuttuja ole. Mutta ei kukaan mitään buranoita huoli.
Ei ap
Mitäköhän meidän teinit sanoisi kun ilmoittaisin että äiti muuttaa nyt korpeen. Heippa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitäköhän meidän teinit sanoisi kun ilmoittaisin että äiti muuttaa nyt korpeen. Heippa vaan.
Meillä ei ole lapsia, eikä ole aikeita hankkia joten sama se on missä asustelee.
Ap
Olen 34 v sinkku. Asun Oulussa 45 m2 kaksiossa 4 km päässä keskustasta. Vuokra 450 e/kk, sisältää netin, veden ja lämmityksen. Sähkö pitää maksaa itse, pyykkitupa on maksuton.
Saan tukia niin että kouraan tulee vajaa tonni. Säästöön jää pari sataa per kukausi, vaikka tulisikin jokin isompi lasku. Nyt tuli vakuutuslasku jossa kaikki mahdollinen useamman satasen, mutta veronpalautuksista menee siihen vain puolet.
Voin mennä yksityiselle lääkärille jos haluan, koska minulla on vakuutus.
En käy töissä, koska paloin loppuun ja kyllästyin töissäkäyntiin. Jatkoin opintoja yliopistossa ammatillisena kuntoutuksena. Aiemmista palkkatuloista on monta tonnia säästössä, lopetin työt 3 v sitten, olen tämän ajan loisinut, viime syksynä siis jatkoin keskeytyneitä opintoja ja kela maksaa kuntoutusrahaa. Loma teki ihan hyvää ja rahaakin tuli sinä aikana ihan hyvin kun sain sairauspäivärahaa ja sitten ansiosidonnaista, ja siihen vielä asumistuen.
On älypuhelin ja läppäri. Telkkarikin on mutta en jaksa sitä ikinä avata, mutta kaverit katsovat joskus. Puhelinliittymä 25 e/kk. Mitään netflixejä tai muita kanavia ja maksujuttuja ei ole kun ei jaksa katsoa sellaisia.
En juo alkoholia enkä polta tupakkaa.
Opiskelija saa halvan lounaan ja syödä saa niin paljon kuin jaksaa. Muutenkin osaan ostaa ruokaa sen verran kuin syön, enkä ole läski.
Vaatteita ostan tarpeeseen kuten muutakin tavaraa. Takki kestää 10 vuotta kun ostaa haglöfsin, ja ulkoilu on mukavaa. Autoa ei ole, polkupyöriä on kaksi. Laatu maksaa mutta myös kestää. Pari kaveria on ammattilaisia pyörien korjaajia, joten he saavat osat halvalla ja työstä eivät pyydä juuri mitään, maksan kuitenkin vähän kaverilisää.
Minä pystyn siis elämään mukavaa elämä ilman että tarvitsee muuttaa mihinkään hevon kuuseen ja syödä homeista leipää :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä ei ole lapsia, eikä ole aikeita hankkia joten sama se on missä asustelee.
Ap
Miksi sitten jakelet typeriä neuvoja?
Todellakin riittää. Homous ei liity tähän mitenkään.
Vierailija kirjoitti:
Olen 34 v sinkku. Asun Oulussa 45 m2 kaksiossa 4 km päässä keskustasta. Vuokra 450 e/kk, sisältää netin, veden ja lämmityksen. Sähkö pitää maksaa itse, pyykkitupa on maksuton.
Saan tukia niin että kouraan tulee vajaa tonni. Säästöön jää pari sataa per kukausi, vaikka tulisikin jokin isompi lasku. Nyt tuli vakuutuslasku jossa kaikki mahdollinen useamman satasen, mutta veronpalautuksista menee siihen vain puolet.
Voin mennä yksityiselle lääkärille jos haluan, koska minulla on vakuutus.
En käy töissä, koska paloin loppuun ja kyllästyin töissäkäyntiin. Jatkoin opintoja yliopistossa ammatillisena kuntoutuksena. Aiemmista palkkatuloista on monta tonnia säästössä, lopetin työt 3 v sitten, olen tämän ajan loisinut, viime syksynä siis jatkoin keskeytyneitä opintoja ja kela maksaa kuntoutusrahaa. Loma teki ihan hyvää ja rahaakin tuli sinä aikana ihan hyvin kun sain sairauspäivärahaa ja sitten ansiosidonnaista, ja siihen vielä asumistuen.
On älypuhelin ja läppäri. Telkkarikin on mutta en jaksa sitä ikinä avata, mutta kaverit katsovat joskus. Puhelinliittymä 25 e/kk. Mitään netflixejä tai muita kanavia ja maksujuttuja ei ole kun ei jaksa katsoa sellaisia.
En juo alkoholia enkä polta tupakkaa.
Opiskelija saa halvan lounaan ja syödä saa niin paljon kuin jaksaa. Muutenkin osaan ostaa ruokaa sen verran kuin syön, enkä ole läski.
Vaatteita ostan tarpeeseen kuten muutakin tavaraa. Takki kestää 10 vuotta kun ostaa haglöfsin, ja ulkoilu on mukavaa. Autoa ei ole, polkupyöriä on kaksi. Laatu maksaa mutta myös kestää. Pari kaveria on ammattilaisia pyörien korjaajia, joten he saavat osat halvalla ja työstä eivät pyydä juuri mitään, maksan kuitenkin vähän kaverilisää.
Minä pystyn siis elämään mukavaa elämä ilman että tarvitsee muuttaa mihinkään hevon kuuseen ja syödä homeista leipää :)
Oulu on hevonkuusessa.
Mitä hienoa tossa nyt on kun suurin asia elämässä on tukitukituki? Jos itse tienaisit, voisit lyhennellä lainaa ja kehittää itseäsi opiskelemalla, tai menemällä töihin. Jos siis sua kukaan palkkaisi. Tästä näkee, että savolaiset on vain ja ainoastaan piellysmiehiä :D
Miksi ap ei ole töissä? Todella todella noloa heittäytyä tukien varaan eläväksi luuseriksi.
Niin teillä riittää rahat, siinä on se "me" yksikkö taas käytössä.
Sinkulla on samat menot kuin kahdella, paitti ruuan osalta ,mutta sekään ei tuplaannu kahden osalta.
Kyllähän monella bloggaajallakin rahat riittää vaikka tuloissa on 0 euroa tai pari tuhatta, kun on se joku toinen maksamassa kaiken.
Tuossa ei ole mitään kehuskelemisen aihetta, mua ainakin nolottaa elää tuen varassa vaikka se ei oma syyni olekaan (tapaturmasta loukkaantunut). Ja kyllähän sossun rahoilla pärjää lapseton pariskunta, muistan kun yhtenä kesänä saatiin sieltä rahaa opintojen aikana, oli ihan luksusta opintotuen jälkeen. Sen jälkeen en olekaan siellä joutunut käymään. Ja mua ainakin ahdistaisi asua jossain korvessa, eihän siellä ole edes mitään tekemistä.
Älyllisesti köyhää puhua tuilla eläjistä. Katsos kun se tuki voi olla jotain välillä 300 ja 3000 euroa. Anna siinä sitten vinkkejä ja esittele polleana omaa elämistäsi, jos saat moninkertaisesti enemmän tukia kuin tuo toinen.
Vierailija kirjoitti:
Tuossa ei ole mitään kehuskelemisen aihetta, mua ainakin nolottaa elää tuen varassa.
Taas ollaan sekoomuspropagandaa levittämässä.