Miten voi olla mahdollista, että jonkun kotityöt lisääntyvät parisuhteen myötä?
Minusta tämä on ihan mahdoton ajatus, mutta jotkut väittävät näin, että kun ero tulee, kotitöiden määrä romahtaa. Tämä siitä huolimatta, että ennen oli kaksi ihmistä kokkaamassa jne.
Kommentit (19)
Esimerkki:
Nainen kokkaa, nainen siivoaa jäljet. (sinkkuna). Yleensä nainen käyttää vähemmän kattiloita ja on siistimpi kuin mies.
Mies kokkaa, nainen siivoaa jäljet ja koko keittiön (parisuhteessa) koska mies unohtaa ruokaa saatuaan että keittiökin pitäisi siivota
Nainen pesee pyykkiä, nainen ripustaa ja käsittelee pyykit (sinkkuna)
Nainen pesee pyykkiä, nainen ripustaa ja käsittelee 2 hlön pyykit (parisuhteessa)
Mies pesee pyykkiä, nainen ripustaa ja käsittelee 2 hlön pyykit(parisuhteessa)
Mies jättää useammin likaisia astioita ja vaatteita sinne sun tänne jolloin pitääkseen kämpän siistinä pitää naisen korjata miehenkin jäljet omiensa lisäksi.
Kyllä kotityöt tuplaantuvat jos pitää korjata muutkin kuin omat sotkunsa ja valitettavan usein yhteenmuuton jälkeen sinkkukämppänsä kunnossa pitäneestä miehestä kuoriutuu vapaamatkustaja-mieslapsi.
Miehellä vähenee, naisella lisääntyy.
Asun työn vuoksi työpaikkakunnalla pari viikko kerrallaan. Kotitöitä ei ole nimeksikään.
Mies käy luonani, niin olen loppu kaikesta passaamisesta. Tulen kotona käymään, niin alkaa työleiri. Silti koti alkaa olla aika pinttynyt ja näyttää varastolta, kun mies ei siitä huolehdi kunnolla. Ei lapsia. Tässä on kai jo kolminkertainen työ verrattuna sinkkuna yhdessä asunnossa? Itse olen tilanteen valinnut, mutta urani kannalta olisi hyvä jos joku huolehtisi taloudesta edes 50:50. Ehkä hankin tyttöystävän, joka tekee 90 % kotitöistä. 🤔
Sinnkuna asuin yksiössä kerrostalossa, nyt parisuhteessa omakotitalossa, jossa on paljon enemmän tehtävää.
Parisuhteen myötä isompi asunto, lapsi, toinen lapsi, vielä lapsia (=aivan h e lvetisti kotitöitä) ja tietenkin muutto paljon isompaan asuntoon, joten kotitöiden määrä on sata kertainen verrattuna yksinasumiseen alle 30 m2 yksiössä. Miehen myötä niitä nyt ei sentään yksinään tullut yhtään enempää muuta kuin lakanapyykkiä ja ehkä tiskiäkin kun viitsi tehdä kahdestaan vaivalloisempaa ruokaa. Ehkä tuossa aloituksen ilmiössä on enemmän kyse siitä, että kotityötkin tuntuu kevyemmiltä kun pääsee jostain riitaisasta riippakivestä eroon, oli mies tai nainen.
Minulla on vähentynyt kun 2 ihmistä jakaa kotityöt. Ja miehelle olen tehnyt heti alusta asti selväksi että hän osallistuu kotitöihin ja varsinkin omat jälkensä siivoaa. Jos ei onnistu niin sitten voi muuttaa yksin asumaan. Hänellä ei ole koskaan ollut mitään vastaan sanottavaa.
A) Siivoaa toisenkin sotkuja
B) Vaatii suurempaa siisteyttä parisuhteessa kuin yksin
Vierailija kirjoitti:
Minulla on vähentynyt kun 2 ihmistä jakaa kotityöt. Ja miehelle olen tehnyt heti alusta asti selväksi että hän osallistuu kotitöihin ja varsinkin omat jälkensä siivoaa. Jos ei onnistu niin sitten voi muuttaa yksin asumaan. Hänellä ei ole koskaan ollut mitään vastaan sanottavaa.
Meidän parisuhteessa täysin sama asia. En olisi muuttanut koskaan miehen kanssa yhteen mikäli hänen siisteyskriteerit jo alkujaan eroaisivat dramaattisesti omistani. Oma osuuteni on asunnon koon suurentumisesta huolimatta vähentynyt, kiitos parisuhteen.
Enemmän ihmettelen heitä, joilla kotityöt pysyvät yhtä suurina tai pieninä vuosia jopa vuosikymmenestä toiseen. Luulisi koitöuden määrään vaikuttavan hyvin paljon elämän tilanne. On aikoja jolloin tekee enemmän kuin kumppani toisinaan kumppani tekee enemmän. Pääasia on, että kumpikin on tlanteeseen tyytyväinen. Monta kertaa olen ollut ymmälläni, jossa kerrotaan, kuinka miehet tee yhtään mitään tai tekevät vain äärimmäisen vähän kotitöitä, ilman mitään erityistä perustetta. En tiedä pitäiskö miehenä olla kade, että heillä on kumppani, joka huolehtii ja vastaa täydellisestä ylläpidosta. Vai kokea vain kiukkua, että miten jotkut miehet saattavat olla näin idiootteja. Mutta joka kerta olen tällaisia kirjoituksia kohdatessani kummissani; miten ihmeessä tilanne on edennyt tuollaiseen tilanteeseen. Onko minullakin vaarnaa taantua kovinkin herkästi muutaman vuoden ikäisen vaippapöksyn tasolle? - Ja mikä ihme saisi jatkamaan minun kanssani?
Jos toinen osapuoli ei tee kotitöitä tai tekee vähemmän niin silloin toinen joutuu tekemään enemmän kuin yksin asuessaan.
Yksikin henkilö taloudessa lisää tuo enemmän ruuanlaittoa, pyykkiä, siivottavaa, kaupassa käyntiä jne.
Ite en enää toiste tee sitä virhettä että mies saa lusmuilla kotitöistä typerien syiden verukkeilla. Eikä se riitä että mies tekee silloin kuin huvittaa esim. kerran kuussa ruuan tmv. Hommia on joka päivä ja ne tulee hoitaa tasapuolisesti. Mulla vähemmän hommaa kun lähdin kahden lapsen kanssa tuollaisesta suhteesta.
Mulle selvisi vasta yhteenmuuton jälkeen että miehen sinkkukämppä oli siisti vain ja ainoastaan sen vuoksi koska äitinsä kävi sen säännöllisesti siivoamassa. Tunsin oloni petetyksi.
Minulla nousi kotityöt sen takia, että mies on huomattavasti pikkutarkempi kuin minä.
Hänen vaatimuksestaan meillä imuroidaan kaksi kertaa viikossa. Hän myös tekee sellaisia kotitöitä jotka itse sinkkuna katsoin tarpeettomiksi, esim. vetää kaikki lakanat kuivumaan laittaessa ja haluaa että vaatteet silitetään. Niin, ja mies myös haluaa että lakanat vaihdetaan kahden viikon välein, missä yhteydessä sänky pitää imuroida kokonaan. Itselläni riitti kuukauden välein.
Toisaalta sitten mies on huono organisoimaan tavaroitaan, joten kun itse toimitan itselleni tärkeitä puuhia, miehen tavarakasat ovat tiellä ja saan kiikutella niitä ympäriinsä. Sinkkuna ei ollut tuollaista kotityötä oikeastaan ollenkaan, kun kaikelle omalleni oli selkeät paikat ja tiesin mihin mikäkin kuuluu.
Vierailija kirjoitti:
Enemmän ihmettelen heitä, joilla kotityöt pysyvät yhtä suurina tai pieninä vuosia jopa vuosikymmenestä toiseen. Luulisi koitöuden määrään vaikuttavan hyvin paljon elämän tilanne. On aikoja jolloin tekee enemmän kuin kumppani toisinaan kumppani tekee enemmän. Pääasia on, että kumpikin on tlanteeseen tyytyväinen. Monta kertaa olen ollut ymmälläni, jossa kerrotaan, kuinka miehet tee yhtään mitään tai tekevät vain äärimmäisen vähän kotitöitä, ilman mitään erityistä perustetta. En tiedä pitäiskö miehenä olla kade, että heillä on kumppani, joka huolehtii ja vastaa täydellisestä ylläpidosta. Vai kokea vain kiukkua, että miten jotkut miehet saattavat olla näin idiootteja. Mutta joka kerta olen tällaisia kirjoituksia kohdatessani kummissani; miten ihmeessä tilanne on edennyt tuollaiseen tilanteeseen. Onko minullakin vaarnaa taantua kovinkin herkästi muutaman vuoden ikäisen vaippapöksyn tasolle? - Ja mikä ihme saisi jatkamaan minun kanssani?
Itse tunnet itsesi. Uskotko, että naisella on jokin kotityögeeni tai sukupuolensa perusteella jotain erityistä mielenkiintoa tai harrastuneisuutta kotitöihin - siitäkin huolimatta, että jos ne olisivat mielenkiintoisia, niitä kutsuttaisiin kotiharrastuksiksi? Oletko vanhan liiton naisten työt, miesten työt -miehiä? Ovatko koti ja lapset enemmän naisen heiniä? Oletko kasvanut kodissa, jossa äiti on hoitanut kaiken, tai Herra paratkoon, onko äiti hoitanut vielä kotoa muutettuasi? Näistä tulee niitä pahimpia aikuisia vaippapöksyjä,
Vastaus toiseen kysymykseen on helppo. Lapset ja/tai asuntolaina.
Vierailija kirjoitti:
Minulla nousi kotityöt sen takia, että mies on huomattavasti pikkutarkempi kuin minä.
Hänen vaatimuksestaan meillä imuroidaan kaksi kertaa viikossa. Hän myös tekee sellaisia kotitöitä jotka itse sinkkuna katsoin tarpeettomiksi, esim. vetää kaikki lakanat kuivumaan laittaessa ja haluaa että vaatteet silitetään. Niin, ja mies myös haluaa että lakanat vaihdetaan kahden viikon välein, missä yhteydessä sänky pitää imuroida kokonaan. Itselläni riitti kuukauden välein.
Toisaalta sitten mies on huono organisoimaan tavaroitaan, joten kun itse toimitan itselleni tärkeitä puuhia, miehen tavarakasat ovat tiellä ja saan kiikutella niitä ympäriinsä. Sinkkuna ei ollut tuollaista kotityötä oikeastaan ollenkaan, kun kaikelle omalleni oli selkeät paikat ja tiesin mihin mikäkin kuuluu.
Miksette tee niin, että sinä imuroit siinä tahdissa kuin yksin asuessasikin js mies sitten täydentää omien standardiensa mukaan?
Meillä rojuille on joka huoneessa keräyskorit, joista voi sitten kaivella tarvitsemansa tavarat.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Nainen kokkaa, nainen siivoaa jäljet. (sinkkuna). Yleensä nainen käyttää vähemmän kattiloita ja on siistimpi kuin mies.
Mies kokkaa, nainen siivoaa jäljet ja koko keittiön (parisuhteessa) koska mies unohtaa ruokaa saatuaan että keittiökin pitäisi siivota
Nainen pesee pyykkiä, nainen ripustaa ja käsittelee 2 hlön pyykit (parisuhteessa)
Mies jättää useammin likaisia astioita ja vaatteita sinne sun tänne jolloin pitääkseen kämpän siistinä pitää naisen korjata miehenkin jäljet omiensa lisäksi.
Kyllä kotityöt tuplaantuvat jos pitää korjata muutkin kuin omat sotkunsa ja valitettavan usein yhteenmuuton jälkeen sinkkukämppänsä kunnossa pitäneestä miehestä kuoriutuu vapaamatkustaja-mieslapsi.
Minun kotityöt romahtivat kun potkin naisen pellolle, vaikka olenkin mieslapsi.
Jos se toinen jättää astiat sinne missä sattui syömään ja ottaa vielä joka kerta puhtaan astian eikä voi syödä siitä samasta, jättää roskat mihin sattuu, jättää kaiken levälleen ja myöhemmin huolehdittavaksi.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkki:
Ompa typerä mutu. Miksi valitsette tuollaisia miehiä? Tuohan on silkkaa typeryyttä.
Palstamammat pääsee taas tekemään mies-yleistyksiään, ja johan tässäkin ketjussa löytyi sekin sikamies jolle äiti siivoaa. Tämä on kuin television uusinnan uusintoja katselisi.
Samat jankkaajat mouhoaa samoja satujaan jokaisessa tällaisessa ketjussa.
Minä teen kotitöitä 20 minuuttia päivässä (pl. ruoanlaitto, joka on harrastus). Tämän kerroin myös kumppanille ennen yhteen muuttamista, joten asiasta ei ole tarvinnut sen enempää keskustella tai murehtia.