Pitkien valojen käyttö moottoritien valaisemattomissa kohdissa?
Nelostielläkin tällaisia on, tuleeko silloin vaihtaa pitkät valot lyhyiksi, kun vastakkaisesta suunnasta tulee autoja (vastakkaiset kaistat erotettu koko matkalta vähintään aidalla, usein välissä on myös leveä pientare)? Esim. eilen sää oli sellainen, että pimeissä kohdissa ilman pitkiä ei meinannut nähdä mitään, ja oikealla kaistalla pysyminenkin tuotti vaikeuksia.
Kommentit (46)
Jos näet vastaantulevan auton valot (siis valot, et pelkkää valokiilaa), niin sinun täytyy vaihtaa lyhyille, myös moottoritiellä.
Vierailija kirjoitti:
Jos näet vastaantulevan auton valot (siis valot, et pelkkää valokiilaa), niin sinun täytyy vaihtaa lyhyille, myös moottoritiellä.
Eli riippuu kuskin näön tarkkuudesta?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos näet vastaantulevan auton valot (siis valot, et pelkkää valokiilaa), niin sinun täytyy vaihtaa lyhyille, myös moottoritiellä.
Eli riippuu kuskin näön tarkkuudesta?
Et liene niitä penaalin terävimpiä ja kirkkaimpia värikyniä?
Kyllä tapana on vaihtaa, toki jotku mulkut ei vaihda.
Moottoritiellä ei tarvitse vaihtaa lyhyille vastaantulijoiden vuoksi, mutta yleensä näin kuitenkin tehdään.
Eikös tällöin ole tarkoitus vaihtaa pitkät lyhyiksi. Eri asia, mikäli keskipiennar niin korkea, ettei vastaantulevan auton valot näy sinulle, silloin voinee ajaa pitkilläkin.
Luultavasti tuulilasissani on jotain ongelmaa (liian kulunut), koska pimeässä vastaantulevat autot häikäisevät niin h-vetisti. 50m-kohtaaminen näkyvyys on muutamia metrejä. Täytynee vaihtaa se, sillä tällä hetkellä pelottaa oikeasti ajaa pimeällä yhtään huonommalla säällä...
Ap
Oikealle kaarteessa on hyvä vaihtaa lyhyille ettei vastaantulijat häikäisty
Pitkät valot vaihdetaan lyhyeksi myös silloin kun sun edessäsi ajaa toinen auto, ettei häikäisi.
Eikö näitä opetettu autokoulussa?
Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, niin silloin viimeistään sinunkin tulee vaihtaa, sillä se on merkki siitä että häntä valosi häikäisee.
Periaatteessa moottoritiellä voisi ajaa pitkät päällä vasemmalle kaartuvalla tiellä, jolloin valot tuijaa ulos tieltä. Mutta vasemmalle kaartavalla tiellä tulee ainakin vaihtaa lyhyet, koska ne valot häikäisee vastaantulevaa liikennettä.
Aika usein näkee moottoritiellä uuvatteja, jotka ajaa koko ajan pitkät päällä ja sitten on niitäkin, jotka ajaa koko ajan lyhyet päällä.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tuulilasissani on jotain ongelmaa (liian kulunut), koska pimeässä vastaantulevat autot häikäisevät niin h-vetisti. 50m-kohtaaminen näkyvyys on muutamia metrejä. Täytynee vaihtaa se, sillä tällä hetkellä pelottaa oikeasti ajaa pimeällä yhtään huonommalla säällä...
Ap
Minkälainen auto sinulla on ja missä kunnossa valot? Jos omassa valossa on kovin huonot ajovalot, niin silloin tuntuu että muiden autoissa on kovin kirkkaat valot koska silmä on tottunut hämärämpään.
Minä en aikaisemmin käyttänyt motarilla ikinä pitkiä, mutta nykyisessä autossani on valoautomatiikka ja se vaihtaa aika ahkerasti pitkille jos ei ole ketään edessä eikä tule ketään vastaan. Minusta tuo automatiikka toimii hyvin, se vaihtaa lyhyet aina kun toinen on sen valokeilassa. Tuo sama sääntö pätee varmasti manuaalivaihtajillekin.
Vierailija kirjoitti:
Luultavasti tuulilasissani on jotain ongelmaa (liian kulunut), koska pimeässä vastaantulevat autot häikäisevät niin h-vetisti. 50m-kohtaaminen näkyvyys on muutamia metrejä. Täytynee vaihtaa se, sillä tällä hetkellä pelottaa oikeasti ajaa pimeällä yhtään huonommalla säällä...
Ap
Suosittelen sekä tuulilasin että pyyhkijänsulkien vaihtamista jos valo noin siroaa. Optikollakin kannattaa käydä koska vanhetessa hämäränäkö huononee.
Motareilla ajaa nykyisin paljon työssäkäyviä vanhuksia joiden näkökyky on niin surkea että heidän täytyy pitää etusumarit päällä pimeällä vaikkei sumua edes olisi.Oikeasti etusumareista ei sadan kilsan tuntivauhdissa ole mitään lisähyötyä.
Tuttu kärsi samoin vastaantulijoiden valoista, mutta syyksi paljastuikin aloitteleva kaihi.
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, niin silloin viimeistään sinunkin tulee vaihtaa, sillä se on merkki siitä että häntä valosi häikäisee.
Useimmiten ei kuitenkaan ole, vaan joku mielenhäiriö joka aiheutunee väkisin vastaantulijoiden valojen kyttäämisestä, sen sijaan että pitäisi katseen siellä omalla kaistallaan. Ainoastaan kaarteissa voi oikealle kaartavan valot häikäistä vastaantulijaa, muulloin tällaista mahdollisuutta ei käytännössä ole.
Ainoan poikkeuksen teen vastaantulevien rekkojen ja linja-autojen kohdalla, koska he istuvat niin paljon korkeammalla, ja tuulilasia on niin paljon ja pystyssä kulmassa jolloin erilaisia heijastumia tulee paljon herkemmin.
Vierailija kirjoitti:
Moottoritiellä ei tarvitse vaihtaa lyhyille vastaantulijoiden vuoksi, mutta yleensä näin kuitenkin tehdään.
Laissa lukee että pitkien ajovalojen käyttö on kielletty niin lähellä kohtaavaa ajoneuvoa, että tämän kuljettaja voi häikäistyä.
Eli kyllä ne lyhyet on syytä vaihtaa moottoritielläkin, ellei kaistojen välissä ole näköestettä joka estää vastaantulevan kaistan liikenteen häikäistymisen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, niin silloin viimeistään sinunkin tulee vaihtaa, sillä se on merkki siitä että häntä valosi häikäisee.
Useimmiten ei kuitenkaan ole, vaan joku mielenhäiriö joka aiheutunee väkisin vastaantulijoiden valojen kyttäämisestä, sen sijaan että pitäisi katseen siellä omalla kaistallaan. Ainoastaan kaarteissa voi oikealle kaartavan valot häikäistä vastaantulijaa, muulloin tällaista mahdollisuutta ei käytännössä ole.
Ainoan poikkeuksen teen vastaantulevien rekkojen ja linja-autojen kohdalla, koska he istuvat niin paljon korkeammalla, ja tuulilasia on niin paljon ja pystyssä kulmassa jolloin erilaisia heijastumia tulee paljon herkemmin.
Päin vastoin, korkeissa ajoneuvoissa häikäistyminen on vähäisempää, mutta kyllä ne pitkien ajovalojen valokeilat ovat sen verran leveitä että yleensä häikäisevät vastaantulevien kaistojen liikennettä. Suomessa on aika vähän moottoriteitä, joissa kaistojen välissä olisi reilun levyinen keskialue tai keskialueella aita tai metsää tms. valojen häikyisyn estävä este.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos vastaantulija vaihtaa lyhyille, niin silloin viimeistään sinunkin tulee vaihtaa, sillä se on merkki siitä että häntä valosi häikäisee.
Useimmiten ei kuitenkaan ole, vaan joku mielenhäiriö joka aiheutunee väkisin vastaantulijoiden valojen kyttäämisestä, sen sijaan että pitäisi katseen siellä omalla kaistallaan. Ainoastaan kaarteissa voi oikealle kaartavan valot häikäistä vastaantulijaa, muulloin tällaista mahdollisuutta ei käytännössä ole.
Ainoan poikkeuksen teen vastaantulevien rekkojen ja linja-autojen kohdalla, koska he istuvat niin paljon korkeammalla, ja tuulilasia on niin paljon ja pystyssä kulmassa jolloin erilaisia heijastumia tulee paljon herkemmin.
Onko sinulla kristallipallo josta katsot omaa autoasi vastaantulevan silmin? Toope, vaihda lyhyille jos vastaantulija vaihtaa lyhyille tai väläyttää pitkiä. Silloin valosi häikäisee.
Niitä vastaantulevan auton ajovaloja ei ole tarkoitus tuijottaa. Jos näin tekee, ne luonnollisesti häikäisevät.
Moottoritiellä ei ole, oikealle kaartuvaa mutkaa lukuunottamatta, tarve käyttää lyhyitä lainkaan.
Maantiellä lyhyet vaihdetaan, kun valokiilat kohtaavat, EI silloin, kun vastaantulevan auton valot näkyvät.
Miten siellä käytännössä tehtiin?