Erityisluokalta lukioon?
Periaatteessahan tuon pitäisi olla täysin mahdollista, ellei oppilaalla ole yksilöllistämistä yhdessä tai useammassa oppiaineessa. Mutta suositellaanko yleensä siirtymistä jossain vaiheessa tavalliseen luokkaan, jos lukio on tavoitteena, jotta oppilaalla olisi paremmat valmiudet selviytyä lukiosta? Vai ovatko lähtökohdat aivan yhtä hyvät, vaikka olisi peruskoulun loppuun asti erkkaluokalla?
Kommentit (38)
Naurattaa nämä m a mu pennut, valtaosa täysiä typeryksiä joilla ei ole kunnollisia edellytyksiä selvitä edes peruskoulusta. Ainoa mitä löytyy on suuret luulot itsestä. Täällä sitten helpotetaan vaatimuksia että saadaan väriä paikkoihin, muuten 90% niistä jäisi ilman peruskoulun päättötodistusta.
No jos kerran ei peruskoulua pysty käymään normaalikokoisessa ryhmässä, niin miksi se sitten onnistuisi toisellakaan asteella?
Vierailija kirjoitti:
No jos kerran ei peruskoulua pysty käymään normaalikokoisessa ryhmässä, niin miksi se sitten onnistuisi toisellakaan asteella?
Toiset kehittyvät eri tahtiin, lukioiässä saattaa olla jo joillakin valmiuksia, vaikkei joskus aiemmin olisi ollutkaan. Lukiossa ei varsinaista erityisopetusta ole kuitenkaan saatavilla.
Tiedän erään tyypin joka kävi EMUkoulua eli mukautettua opetusta sai koko
peruskoulun ajan. Silti kyseinen henkilö kävi lukion läpi ja perusti oman yrityksen.
On siis täysin mahdollista selviytyä toisen asteen koulutuksesta. Eivät kaikki mukautettua opetusta saavat ole ns. avuttomia.
On se mahdollista, mutta erittäin harvinaista. Riippuu paljon millaisella erityisluokalla on, jopolta mennään lukioon useinkin. Kannattaa joka tapauksessa todella tarkkaan keskustella opon tai erityisopettajan kanssa siitä mitkä pärjäämisen mahdollisuudet on.
Ei se mahdottomuus ole, mutta osaako lapsi ainakin seuraavat asiat:
- pystyy käymään pitkiä koulupäiviä isossa ryhmässä liikaa kuormittumatta ja vieläpä joka päivä, kursseilta lentää muuten pihalle
- kykenee lukemaan kokeisiin kokonaisen oppikirjan itsenäisesti ja kirjoitukseiin sitten kaikki oppikirjat
- tekemään läksyt säännöllisesti ja itsenäisesti
- kirjoittamaan erilaisia tekstejä: aineita (näitä useammalla kielellä), tietotekstejä, esseitä jne
- kykenee esittämään näitä tekeleitään luokan edessä
- selviää ruotsin ja matikan opinnoista
Tiedän pitkään erityisluokalla olleita, jotka ovat lukion suorittaneet. Kaikki kuitenkin siirtyivät normaalille luokalle jo ala-asteen lopulla. Joten kannattaisi ainakin käydä jo peruskoulun aikana kokeilemassa tavallisella luokalla ennen kuin lukiota liikaa miettii.
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Kyllä suosittelen siirtymistä normaaliluokkaan jossain vaiheessa, jos tavoitteena on lukio ja mielellään silloinkin, jos haluaa tavalliseen ammattikouluun (siis niille ei-erityislinjoille). Niissä nimittäin pitää pärjätä jo aika itsenäisesti ja sopeutua olemaan isommissa ja hälyisemmissä ryhmissä, joten siksi olisi hyvä tottua siihen jo yläkoulussa, ettei muutos tulisi olemaan liian suuri.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Ei kaikilla erityisluokalla olevilla ole hankaluuksia kouluaineiden kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Ei kaikilla erkkaluokkalaisilla ole oppimisvaikeuksia. Niissähän ollaan hyvin monista eri syistä.
On se mahdollista. Jouduin itse yläasteella erityisluokalle, joka oli tarkkiksen tyylinen. Syynä vaikeista kokemuksista johtuva masennus, jonka takia pinnasin paljon. Menin lukioon ja pärjäsin ihan hyvin. Jos huomasin, että minulta puuttui tietoja jostain mitä tunnilla käsiteltiin, niin otin niistä itse selvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Ei kaikilla erkkaluokkalaisilla ole oppimisvaikeuksia. Niissähän ollaan hyvin monista eri syistä.
Totta, mutta usein nämä ei-oppimisvaikeuksiset pyritään "kuntouttamaan" ja siirtämään jossain vaiheessa tavallisiin luokkiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Ei kaikilla erityisluokalla olevilla ole hankaluuksia kouluaineiden kanssa.
Jotakin ongelmaa kuitenkin on. Suomessa on eniten lapsia erityisluokilla koko Euroopasta.
Onhan se periaatteessa mahdollista, mutta yleensä kai "hyvätasoisimmille" (pystyy hoitamaan asiansa ainakin suht. itsenäisesti eikä ole yksilöllistettyjä oppiaineita) erityisluokkalaisille suositellaan normaalia ammattikoulua ja enemmän tukea tarvitseville erityisamista tai normaaliamisten erityislinjoja.
Tiedän lukion käyneitä, jotka ovat olleet suurimman osan peruskouluajastaan erityisluokalla. Heidätkin on kuitenkin siirretty viimeistään yläasteen aikana normaaliluokkiin juuri tuosta ap:n mainitsemasta syystä.
Useimmiten kai pyritään siihen, että erityiskoulu tai -luokka olisi vain väliaikainen ratkaisu ja että vain kaikkein ongelmallisimmat tapaukset ja sellaiset, joilla on isoja oppimisvaikeuksia, olisivat siellä loppuun asti.
Vierailija kirjoitti:
Jos on ollut erityisryhmässä niin kyllä tulee kivinen tie lukiossa, kun peruskoulussakin on hankalaa kouluaineiden kans.
Mun lapsi oli pienluokalla, ei ollut mukautuksia, meni normaalin opetuksen mukaan normikirjoilla. Ei henkilökohtaista avustajaa, ei käytösongelmia eikä vikaa älyssä. Yläkoulussa siirtyi normiluokalle hyvällä menestyksellä, koska kädentaitoja ei ole niin melkeinpä ainut vaihtoehto oli lukio.
Selvitin vaihtoehtoja hyvissä ajoin, onneksi kotikaupungissamme on useampi lukio. Niistä valittiin peruslukio jolla tiesin olevan valmiuksia käsitellä erilaisia oppijoita ja tukea matematiikkaan. Nyt on käyty syksystä asti lukiota, vaatii paljon työtä mutta siihen poika on valmis, suorittamiseen menee 4 vuotta.
Peruskoulun ka oli ysillä 7,8. Huonoimpia oli käsityöt, kuvis yms. Ysit mm. hissassa, maantiedossa ja biologiassa.
Miten se keskiarvo sitten määritetään koska eihän ole okkein että jonkin helpotetun opetuksen numerot on samanarvoisia kuin normiopetuksessa saadut?
Ei ole ollenkaan itsestäänselvyys, että pienluokan käynyt selviää tavallisesta ammattikoulustakaan, ainakaan kaikilla aloilla. Valitettava totuus nimittäin on, että pienluokkien opetus on usein heikkotasoisempaa ja hitaammin etenevää kuin yleisopetuksen, vaikka paperilla opetussuunnitelma olisikin sama.