Hedelmät on kyllä yks suurimpia kusetuksia mitä on. Yhtäkään hedelmää ei terve ihminen tarvi. Eikä sairaskaan.
Kommentit (147)
Suomessa ihmiset eivät tarvitse mitään ulkomailta tuotuja ruokia tai juomia, kotimaiset ruoat riittävät hyvin. Ei sitä menneinä vuosisatoina monillakaan ihmisillä ollut maassamme ulkomailta tuotuja kaikenlaisia kummallisia ruokia, kuten hedelmiä saati kaikenlaisia pizzoja, burgereita, pastoja tai susheja ja silti he pysyivät hyvin elossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiskunnan aamuhämärissä eli ennen maanviljelystä syötiin pääasiassa pelkkiä hedelmiä.
Täh? Minusta useimpia hedelmiä on ollut myytävänä vasta parikymmentä vuotta. Esimerkiksi avokado ja papaija. Jotain perusbanskua ehkä ollut pidempään.
Siis ajattelitko oikeasti, että ihmiskunnan aamuhämärissä ennen maanviljelystä joka paikassa oli kuitenkin jo lähi-S-market, josta kaikki ruoka on peräisin??
Ostan hedelmiä vain silloin, kun ne näyttää todella hyviltä - eli erittäin harvoin.
Kotimaiset omenat on pienellä osalla viljelijöitä hyvälaatuista. Esim. Rahkosen omenat on hyviä.
Pirkka-appelsiinit on hyviä riippuen erästä; pitää olla tumman oranssi, tuoksuva kuori... eikä hedelmä saa olla lämmennyt. Bruno on sontaa! Ennen Suomen liittymistä EU:hun appelsiinien valikoima oli laaja, mandariinejakin sai. Nyt kun "valikoimaa" katsoo kaupassa ei voi kuin ihmetellä, kuka sen kaiken sonnan syö.
Banaanin on oltava heleän keltainen ja pullea, ilman halkeamia. Dole oli parempi kuin Chiquita, harmi että sekin jäi EU-sopimuksen myötä.
Alkukeväällä on mango-kausi. Vain perulaiset mangot on ostamisen arvoisia.
Säilykedhedelmiä en viitsi syödä, metallien vuoksi.
Suomalaiset syökööt vain marjoja. C-vitamiinia saa myös kaalista ja lantusta. Ja kotimaisia omenoita tietty saa syödä. Muut hedelmät on ko asuinalueitten porukoille tarkoitettuja. Kyä jämpti on näin.
Vierailija kirjoitti:
Vihanneksista ei saa niin helposti c-vitamiinia.
Paitsi että esim paprikasta saa ainakin 2 kertaa enemmän c vitamiinia kuin esim appelsiinista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt hedelmät lähes kokonaan pois jo parikymmentä vuotta sitten. En oikeasti muista, milloin olen viimeksi syönyt esim. appelsiinin...ehkä 90-luvulla...kait. Koko lapsuus ja nuoruus meni tottelevaisesti hedelmiä popsien, koska muuten kuolee, kun ei saa vitamiineja, iho ja hiukset kärsii ja keripukkisaatana iskee...ja mitä vielä.
Mut sitten vain tajusin, etten mä edes pidä hedelmistä ja että saan kaiken tarvitsemani vitamiinit vihanneksista ja muista ruuista. Sairaslomalla olen viimeksi ollut 2011, lievä flunssa. Ei perustauteja, iho, hiukset ja kynnet erinomaisessa kunnossa. Samoin hampaat. Ei ylipainoa, verenpaine hyvä. Ihan hyvä saldo 60-vuotiaalta.
Onpa kiva kuulla! Itsekin söin lapsena hedelmiä mutta ne jäivät pois kun muutin omilleni. En vaan pidä hedelmistä, en syö muutakaan makeaa. Välillä mietin mitä tämä tekee terveydelleni, mutta toistaiseksi ei mitään näkyvää ainakaan. Viimeisen 10 vuoden aikana on ollu vaan pari sairaslomapäivää töistä. Olen normaalipainoinen ja veriarvot hyvät. Itse olen nelikymppinen. Kiva kuulla, etten ole ainoa laatuani. Vihanneksia kyllä syön.
Jos hedelmien syömättömyys olisi jokin tuomio, esimerkiksi minä monille hedelmille allergisena olisin sitten jo mennyttä. Tarkoitushan on vain saada ne ihmisen tarvitsemat ravintoaineet ja kai hedelmät ovat monille se kivoin tapa saada ne, mutta eivät tosiaan ainoa.
Eikä moni oikeasti kykene edelleenkään ymmärtämään, että jako marjoihin, hedelmiin ja vihanneksiin on täysin keinotekoinen ja yleisesti ottaen lähes kaikki todellisuudessa ovat hedelmiä. Marjat ovat pienikokoisia hedelmiä, lehtivihanneksia lukuunottamatta useimmat vihannekset ovat todellisuudessa hedelmiä. Ei ne kasvit ole näitä tuotoksiaan nimenneet, vaan ihmiset, usein jo menneinä aikoina kun leijonakin oli jalopeura.
Biologisesta määritelmästä on tarpeetonta saivarrella. Täällä puhutaan niillä yleisillä käsitteillä, kaikki tietävät mitä pidetään hedelmänä ja mitkä ovat marjoja. On myös helpompaa sanoa, että hedelmissä on enemmän sokeria kuin marjoissa, kuin että luettelisi erikseen kaikki hedelmät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää kyllä tuntuis äärimmäisen epätodennäköiseltä, kun hedelmät on varmaan kaikista ihmisten syömistä asioista kuuluneet pisimmän aikaa ihmisen, ja ihmistä edeltävien lajien ruokavalioon. Eli luulisi, et juuri niiden syöntiin ihminen on kaikkein parhaiten sopeutunut.
Tämän sanottua on pakko sanoa, etten Suomessa asuessa varmaankaan tule syöneeks tarpeeks hedelmiä enkä marjojakaan (kotimainen vastikkeemme ulkomaisille hedelmille), vaan enimmäkseen just vaan vihanneksia.
Joopa joo. Montako minuuttia googletit päästäksesi tälle asiantuntemuksenasteelle? Niinpä, et ole edes sillä tasolla kuin rokote"kriitikot", koska sinulla ei ole senkään vertaa mitään tietoa takanasi vaan olet keksinyt koko jutun itse. Asia on päinvastoin. Tämänkaltaisia hedelmiä ei ole ollut tuhansia vuosia, vaan ovat uusimpia tulokkaita. Nämä nykyhedelmät on jalostuksen tulosta ja vastaavat ravintoarvoltaan karkkeja.
Kaikki nykyvihanneksetkin on jalostuksen tulosta, päteekö tämä totaalinen ravintoarvottomuus niihinkin?
Vierailija kirjoitti:
No ei välttämättä toki tarvitse, mutta ei hedelmät haitallisiakaan ole. Ne on evolutiivisesti hyvinkin sopivaa ruokaa ihmiselle. Usein kun esim. vegaaniutta pilkataan, vedotaan englanninkielisiin artikkeleihin joissa kuvataan miten ihminen ei ole "herbivore", koska ei pysty tiettyjen muiden ihmisapinoiden sijaan sulattamaan esim. ruohoa. Ei ole herbivore vaan enemmänkin "fruitivore", hedelmänsyöjä! Toki sekasyöjä käytännössä nykyisin, mutta silti hedelmät edelleen on ihmiselle erittäin luonnollista ja sopivaa ravintoa.
Näitähän on tutkittukin. Eräs brittiläinen tutkijaryhmä teki kokeen, jossa otti ns. normaalin länsimaisesti syöviä brittejä leirille, jossa heidät laitettiin hedelmiä pääasiassa syövien apinoiden ruokavaliolle. He vetivät isoja määriä hedelmiä, vähän juureksia ja lehtikasveja, pähkinöitä, hyönteisproteiinia jonkin verran jne. Ja kas kummaa, kaikenlaiset terveysmarkkerit lähti paranemaan ihan parissa viikossa. Paino laski, kolesteroli ja verenpaine laski, alun "vieroitusoireisten päivien" jälkeen energisyys ja olo parani. Kaikki tämä vaikka hedelmäsokeria vedettiin ihan urakalla.
Taas joku selittää täyttä höpönpöpöä ja ihmiset yläpeukuttaa koska se mitä sanotaan on ideologisesti miellyttävää.
Oikeasti tämä mainostettu "hedelmiäsyövien apinoiden ruokavalio" tarkoittaa käytännössä sitä että ihmiselle ei juuri jäisi aikaa muuhun kuin syömiseen. Se määrä hedelmiä ja vihanneksia mitä ihmisen pitäisi syödä pärjätäkseen pitkällä tähtäimellä on järjettömän suuri. Totta kai tuollaisen kokeilun vaikutuksena ihmisten paino putoaa, hehän joutuvat toimimaan melkoisella kalorivajeella koko ajan. Jos lähtötilanne on pulleassa kunnossa oleva länsimaalainen olo tietysti paranee painon laskiessa, mutta ei tuo ole mikään kestävä ratkaisu. Jossain vaiheessa kaikki vararavinto on käytetty ja sitten se pysyvä kalorivaje onkin ongelma. Ja tämä näillä moderneilla, makeammilla ja suurempikalorisilla hedelmillä. Esihistorialliset hedelmät olivat olemukseltaan enemmän porkkanan kaltaisia makeusasteeltaan yms, ja sellaisina vielä vähempienergiallisia kuin nämä nykyiset.
Eivät hedelmät mikään suuri saatana ole, vaan kohtuullisesti nautittuna ihan hyvä osa terveellistä ruokavaliota, vaikkakaan eivät pakollinen kuten ketjussa on ennenkin todettu. Eivät ne kuitenkaan ole myöskään mikään taivaan lahja tai joku ihmisen luonnollisin ja alkuperäisin ravinto. Jopa nämä edeltämainitut apinat ovat sekasyöjiä, ja samoin on ihminen.
Syön lähinnä kotimaisia omenoita ja ympäri vuoden banaaneja. Lopputalvesta alkaa veriappelsiinikausi ja niitä tulee myös syötyä hyvällä ruokahalulla. Joskus ostan viinirypäleitä. Lähinnä siis tulee banaaneja päivittäin syötyä, ja en minä kyllä niistä ole lihonnut. Muutoinkin syön aika hiilihydraattipitoisesti, eli paljon kauraleipää tai kaurapuuroa aamuisin, usein jotain kasvissosekeittoa tai tofuwokkia lounaaksi, riisinuudeleita raejuustolla ja parsakaalilla päivälliseksi jne. Joskus heitän musikoita puuroon tai teen niistä banaanin ja soijajugun kanssa smoothien. Ei ole ylipainoa täällä näkynyt, sokeriarvot ihanteelliset. En ole koskaan laihduttanut ja minulla on kapea vyörtärö. Yleensä ne hedelmien välttelijät itse ovat niitä pulskanpuoleisia...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon sokeria, ei niitä kannata paljoa syödä.
Näin diabeetikkona lääkärikäynnilläni kysyin hedelmien syönnistä, kun pelkäsin liian sokerin saantia. Lääkäri nauroi ja sanoi, että ihan normaalisti voi nauttia. Tarkastin vielä diabeteshoitajaltakin varmuudeksi, ja hän sanoi samaa. Ja en syö tolkuttomasti, vaan pari, kolme hedelmää vaihdellen per päivä.
Linkoan mehujakin ja sokeriarvot on hyvät.
Mulle taas diabeteshoitaja erikseen painotti, että hedelmien kanssa pitää olla tarkkana, kun aikanaan sairastin raskausdiabetesta. Yksi hedelmä päivässä oli sallittu, mutta kuulemma viinieypäleitä ja banaania ei juurikaan olisi saanut syödä.
Jotenkin vaikea kuvitella että moni ylipainoinen olisi lihottanut itsensä hedelmillä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on jäänyt hedelmät lähes kokonaan pois jo parikymmentä vuotta sitten. En oikeasti muista, milloin olen viimeksi syönyt esim. appelsiinin...ehkä 90-luvulla...kait. Koko lapsuus ja nuoruus meni tottelevaisesti hedelmiä popsien, koska muuten kuolee, kun ei saa vitamiineja, iho ja hiukset kärsii ja keripukkisaatana iskee...ja mitä vielä.
Mut sitten vain tajusin, etten mä edes pidä hedelmistä ja että saan kaiken tarvitsemani vitamiinit vihanneksista ja muista ruuista. Sairaslomalla olen viimeksi ollut 2011, lievä flunssa. Ei perustauteja, iho, hiukset ja kynnet erinomaisessa kunnossa. Samoin hampaat. Ei ylipainoa, verenpaine hyvä. Ihan hyvä saldo 60-vuotiaalta.
Tuokin sairasloma ois jääny käyttämättä kun oisit syönyt hedelmiä.
"C-vitamiinia saa myös kaalista ja lantusta"
Kaali = kamalat vatsanväänteet ja pöhötys. Keitettynä ehkä menee, mutta silloin C-vitamiinia monesti tuhoutuu
Lanttu = ei maistu raakana. C-vitamiinia tuhoutuu kuumentaessa.
Syön silti ilolla hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Hedelmistä tykkään esimerkiksi avokadoista, banaanista, omenoista, appelsiineista, klementiineistä. Ananas ja melonit ovat myös ihanan raikkaita. Välillä olen ostanut vähän erikoisempia sesonkihedelmiäkin välillä kuten esimerkiksi granaattiomenaa, mangoa ja persimonia, kun ne on olleet edullisia. Nam nam.
Marjoja on iso läjä pakkasessa, mutta on kiva aina välillä napsia tuoreita hedelmiä.
Vihanneksia syön myös paljon. On kiva kun voi vaihdella vähän mitä syö, niin ei tule niin yksitoikkoista. Juureksia käytän usein keittoihin, joista pyöräytän vaikkapa sosekeiton.
Hedelmät on kiva lisä myös esimerkiksi suolaisiinkin salaatteihin. Tein hyvää vuohenjuusto-granaattiomenasalaattia joulun tienoilla.
En usko, että hedelmät on niin pahasta, mitä tämän ketjun kirjoittaja väittää. Ehkä niitä ei tarvi, mutta on niitä kiva syödä silti. Itselläni ummetuksesta kärsivänä hedelmät myös auttavat mahaa toimimaan, kun niissä on kuitua. Kuivatut hedelmät auttaa mukavasti vatsaa toimimaan. Luumut ja taatelit. Omenoiden kuitu pistää myös minulla mahaa toimimaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaali = kamalat vatsanväänteet ja pöhötys. Keitettynä ehkä menee, mutta silloin C-vitamiinia monesti tuhoutuu
Syön silti ilolla hedelmiä, marjoja ja vihanneksia. Hedelmistä tykkään esimerkiksi avokadoista, banaanista, omenoista, appelsiineista, klementiineistä. Ananas ja melonit ovat myös ihanan raikkaita. Välillä olen ostanut vähän erikoisempia sesonkihedelmiäkin välillä kuten esimerkiksi granaattiomenaa, mangoa ja persimonia, kun ne on olleet edullisia. Nam nam.
Marjoja on iso läjä pakkasessa, mutta on kiva aina välillä napsia tuoreita hedelmiä.
Vihanneksia syön myös paljon. On kiva kun voi vaihdella vähän mitä syö, niin ei tule niin yksitoikkoista. Juureksia käytän usein keittoihin, joista pyöräytän vaikkapa sosekeiton.
Hedelmät on kiva lisä myös esimerkiksi suolaisiinkin salaatteihin. Tein hyvää vuohenjuusto-granaattiomenasalaattia joulun tienoilla.
En usko, että hedelmät on niin pahasta, mitä tämän ketjun kirjoittaja väittää. Ehkä niitä ei tarvi, mutta on niitä kiva syödä silti. Itselläni ummetuksesta kärsivänä hedelmät myös auttavat mahaa toimimaan, kun niissä on kuitua. Kuivatut hedelmät auttaa mukavasti vatsaa toimimaan. Luumut ja taatelit. Omenoiden kuitu pistää myös minulla mahaa toimimaan.
Mie syön avokadoja ja sit mie syön banaania ja sit mie syön appelssiineja ja sit mie syön omenoita ja sit mie syön klementiinejä ja sit mie syön ananasta ja ja ja. Sori vaan, mutta tällaisista hedelmäluetteloista tulee mieleen ala-asteikäinen lapsi :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hedelmissä on paljon sokeria, ei niitä kannata paljoa syödä.
Näin diabeetikkona lääkärikäynnilläni kysyin hedelmien syönnistä, kun pelkäsin liian sokerin saantia. Lääkäri nauroi ja sanoi, että ihan normaalisti voi nauttia. Tarkastin vielä diabeteshoitajaltakin varmuudeksi, ja hän sanoi samaa. Ja en syö tolkuttomasti, vaan pari, kolme hedelmää vaihdellen per päivä.
Linkoan mehujakin ja sokeriarvot on hyvät.
Mulle taas diabeteshoitaja erikseen painotti, että hedelmien kanssa pitää olla tarkkana, kun aikanaan sairastin raskausdiabetesta. Yksi hedelmä päivässä oli sallittu, mutta kuulemma viinieypäleitä ja banaania ei juurikaan olisi saanut syödä.
Mahtoikohan sulla siihen liittyä tuo "raskausajan diabetes", kun se on kuitenkin "normaalista" poikkeava olotila? Ei minulle ole koskaan edes vihjailtu, että varovainen pitäisi olla.
Kun mietittiin ruokavaliota ja hoitaja kyseli mitä syön, sanoin heti, että olen "marja- ja hedelmätyyppi", ja valittelin, että nyt kai nekin joutuu sitten jättämään. Vastasi että ei todellakaan, syöt ihan kuin ennenkin. Ja enhän nyt sentään kilokaupalla vedä. Ja viinirypäleet olen minäkin jättänyt, sokerin takia juuri.
Asun suurkaupungissa, missä on tietotaitoa.
Vierailija kirjoitti:
Hyvältä kuulostaa. Sama täällä. Tylsästä kaurapuurostakin saa herkkua, kun raastaa mukaan makeaa omenaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mie syön avokadoja ja sit mie syön banaania ja sit mie syön appelssiineja ja sit mie syön omenoita ja sit mie syön klementiinejä ja sit mie syön ananasta ja ja ja. Sori vaan, mutta tällaisista hedelmäluetteloista tulee mieleen ala-asteikäinen lapsi :D
Keskity näkökohtiin, älä epäkohtiin. Meillä kullakin on oma tyylimme kirjoittaa ja kertoa asioita. Käväisepä tuossa "Millainen ihminen on fiksu"-ketjussa, niin saat lisätietoa. Kiitos. ohis
Ja sen verran vielä, että ainakin nykynuorison kannattaisi noiden rasvamättöjen sijasta syödä hedelmiä vauhdilla kasvavan lihomisen takia. Muistakaa, että teinit lukevat näitä juttuja täällä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keskity näkökohtiin, älä epäkohtiin. Meillä kullakin on oma tyylimme kirjoittaa ja kertoa asioita. Käväisepä tuossa "Millainen ihminen on fiksu"-ketjussa, niin saat lisätietoa. Kiitos. ohis
Ja sen verran vielä, että ainakin nykynuorison kannattaisi noiden rasvamättöjen sijasta syödä hedelmiä vauhdilla kasvavan lihomisen takia. Muistakaa, että teinit lukevat näitä juttuja täällä.
Nykynuoriso syö karkkia ja juo limpparia ja energiajuomia. Rasvaa niissä ei ole. Hedelmien sisältämä sokeri ylläpitää makeanhimoa eikä sen vuoksi ole mitenkään suositeltavaa yrittää korvata karkkeja hedelmillä. Molemmat pois ja kunnollista ruokaa tilalle. Vihanneksista saa paremmin vitamiineja ja kuitua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nykynuoriso syö karkkia ja juo limpparia ja energiajuomia. Rasvaa niissä ei ole. Hedelmien sisältämä sokeri ylläpitää makeanhimoa eikä sen vuoksi ole mitenkään suositeltavaa yrittää korvata karkkeja hedelmillä. Molemmat pois ja kunnollista ruokaa tilalle. Vihanneksista saa paremmin vitamiineja ja kuitua.
Tarkoitan ruokaa, mikä on useilla sitä heseä, eli hamppareita, ranskalaisia, nuggetteja, majoneesia jne. Kotiruokakin saattaa olla aika rasvaista ja köyhää; sikanautaa ja ikuista makaronilaatikkoa. Lisänä sitten ne karkit, limut ja muut makeat.
Hedelmien ohella (sopiva määrä päivässä) tietenkin vihanneksia reilusti. Niin selvä asia, etten edes viitsinyt mainita, kun aloitus näistä hedelmistä kuitenkin oli.
Jos ottaa appelsiinin sijaan karkkipussin, eikä välitä hevonpaskaa syömisistään, onkin jo aivan ykshailee mitä sellainen tahdoton syöppö itsensä kanssa tekee.
Olen lapsilleni aina varannut hedelmiä syötäväksi, mitään haittaa (karkkihimoakaan) ei ole esille tullut, ja ovat jo aikuisia. Edelleen nauttivat niistä. Ruokavalio monipuolinen ja terveys hyvä.
Mitäs muuta suurta viisautta opit tänään elämänkoulussa, vai jäitkö taas luokalle?