Mikä on hyvä ikä itsenäistyä?
Kommentit (17)
Vierailija kirjoitti:
Jos mahdollista niin kun ammatti on opiskeltu ja on työpaikka.
Ei sitä voi ajatella että tukirahoilla elämään vaan jokainen 18v.
Kyllä voi niinkin ajatella, että tuilla. Jotenkin sitä on alkuun päästävä. Jos itse olisin vakituista työtä odottanut, niin asuisin vieläkin vanhempien luona.
Riippuu ihmisestä, itsenäustyminen tapahtuu asteittain. Hyvä olisi tietenkin oikeasti selvitä omillaan eli muutakin kuin keittää kaurapuuron ja vaihtaa omat lakanat vaan pystyä maksamaan vuokransa omista ja elämisensä omista tuloistaan ja mieluiten niin, etteivät opiskelut kärsi. Itse muutin kotoa 18-vuotiaana ja elelin kyllä ilta/viikonloppuvuorojen palkalla, mutta ei olisi haitannut malttaa asua kotona pidempään, yo-kirjoitukset meni ihan päin p:tä.
Omien lasten kohdalla yritän kannustaa tekemään vähän tarkemmat suunnitelmat eli säästämään, sijoittamaan yms. ja sitten vasta muutto kun oikeasti pärjää ja mielellään miettii vähän mikä ala kiinnostaa jo ennen niitä kirjoituksia (jos siis menevät lukioon).
Meinaatko pellle heii että jos en oliisi åistänyt kylmäksi kaikkia näitä vttuilijoitta niin en olisi jo josskakib lukaaalisssa kyrsä tikunnnokasssa.
Jos oikein vanhaksi on lapsuuskodissa, niin alkaa taantua. Peräkammaritytöksi/-pojaksi.
Vierailija kirjoitti:
Aika harva pystyy opiskelemaan kotipaikkakunnallaan.
Vierailija kirjoitti:
Meinaatko pellle heii että jos en oliisi åistänyt kylmäksi kaikkia näitä vttuilijoitta niin en olisi jo josskakib lukaaalisssa kyrsä tikunnnokasssa.
Juopot hiljaa.
Itsenäistyminen on prosessi, jota vanhemmat lempeästi tukevat. Pikku hiljalleen. Meillä on kaikki nuoret, omasta halustaan , muuttaneet lukion jälkeen omiin koteihinsa. Olemme avustaneet asuntojen hankinnoissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopot hiljaa.
Rinne on selkeee toimija kuuliiossitehtävisssä kun eihään tääällä nyt kukaan huolehdi lähimmäisestäään kun ennekun joku juhlapäiivä edellytttää. Kaiikki mitä tääällä saadaaan loistamaan niin yksittäineeen henkilö kokeee rarpeekseeen pelastautua kurjuudelta myyymällä sen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi ajatella että tukirahoilla elämään vaan jokainen 18v.Aika harva pystyy opiskelemaan kotipaikkakunnallaan.
Minä olen sitä mieltä että aika moni pystyy, silti lähdetään 18-vuotiaana omilleen.
No, siinähän sen veroissa kaikki maksavat, ja kohta ei rahat riitä enää mihinkään oikeasti tarpeelliseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juopot hiljaa.
Rinne on selkeee toimija kuuliiossitehtävisssä kun eihään tääällä nyt kukaan huolehdi lähimmäisestäään kun ennekun joku juhlapäiivä edellytttää. Kaiikki mitä tääällä saadaaan loistamaan niin yksittäineeen henkilö kokeee rarpeekseeen pelastautua kurjuudelta myyymällä sen.
Että mitäs joss alat kiiitää siitä vttu ku mulla meneee lopulllisesti hermo.
Riippuu ihan ihmisestä. Jotkut on valmiita 16-vuotiaana, joillakin on vaikeuksia vielä 20-vuotiaanakin. Mutta ainakin kun miettii lähipiirin ihmisiä niin suurin osa on muuttanut juuri 18-20 -vuotiaana ja ihan valmiilta ovat vaikuttaneet itsenäistymään.
Milloin sitten on jo karhunpalvelus, että saa olla täysihoidossa? Jäähän siinä joku tärkeä kehitystehtävä väliin.
ei itsenäistyminen tarkoita sitä että muuttaa omaan asuntoon. Itsenäistyminen kestää koko lapsuuden/nuoruuden pikkuhiljaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei sitä voi ajatella että tukirahoilla elämään vaan jokainen 18v.Aika harva pystyy opiskelemaan kotipaikkakunnallaan.
Minä olen sitä mieltä että aika moni pystyy, silti lähdetään 18-vuotiaana omilleen.
No, siinähän sen veroissa kaikki maksavat, ja kohta ei rahat riitä enää mihinkään oikeasti tarpeelliseen.
Asut ilmeisesti jossain sen kokoisessa kaupungissa, jossa on sekä AMK- että yliopistovaihtoehtoja. Tiedoksesi, että Suomen maaseudulla asuu vielä aika paljon nuoria aikuisia, joiden on pakko muuttaa muualle opintojen takia. Tilastoja en viitsi ryhtyä netistä etsimään, etsi itse ellet usko.