Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miten sijoittaisin 10000€?

Vierailija
31.12.2018 |

Olen ensimmäistä kertaa aikuisella iälläni velaton ja tililläni on hieman yli 10000€. Jos jätän rahat tilille, ne palavat sieltä hiljalleen. Koska kun rahaa on tilillä, tulee sitä helpommin käytettyä heräteostoihin.

Nämä rahat ovat osittain perintöä ja osittain sitten ihan työllä ja tuskalla kokoon säästettyä. 10000€ oli oma henkilökohtainen tavoitteeni ensi kevääseen mennessä jolloin täytän 40, mutta sain sen kokoon jo nyt kun sain työstä yllättävän bonuksen.

Tästä summasta puolet menee lapsille (tileille makaamaan) ja keväälle suunniteltuun matkaan (sekä muutama satku hyväntekeväisyyteen) mutta 5000€ haluaisin laittaa osakkeisiin. Ei vaan mitään tietoa mistä aloittaisin?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisään vielä, että jatkossakin saan säästöön suunnilleen 500€/kk. 

Vierailija
2/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

No minä laittaisin ne viinaan ja huo*riin. Sais kerrankin nussia tarpeekseen kun vaimo pihtaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Haluatko käytännönohjeita vai yleisempiä. Olisi hyvä tietää oma sijoitusstrategiansa ensinnä.  Haluatko arvonnousua vai haluatko lisää kassavirtaa? Haluatko nähdä itse vähän vaivaa vai päästä mahdollisimman helpolla? Haluatko tehdä "kertasijoituksen ja unohtaa sen" vai haluatko aloittaa sijoittamisen tuolla 5000 eurolla?  Kaikki nämä vaikuttaa että mitä voisi neuvoa.  Minä haluan ennenkaikkea parantaa omaa turvallisuuttani hankkimalla uutta kassavirtaa (osinkosijoittaminen), vaikka se ei olekaan ehkä veroteknisesti se kaikista tuottoisin. Jos en tarvitse rahaa, vaan palkka riittää niin osingot uudelleensijoitan.

Kun noihin kysymyksiin olet miettinyt mitä haluat niin voi tarkempiakin neuvoja antaa. Jos vastaus on että "haluavat vain sijoittaa tän 5000 ja unohtaa niin ohje on että 1.Valitse pankki jossa säilyttäminen ei maksa (nordnet/s-pankki), 2. printtaa helsingin pörssi lista ja laita se seinälle. 3. heitä tikalla listaan ja sijoita kaikki siihen yhtiöön".

Vierailija
4/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haluatko käytännönohjeita vai yleisempiä. Olisi hyvä tietää oma sijoitusstrategiansa ensinnä.  Haluatko arvonnousua vai haluatko lisää kassavirtaa? Haluatko nähdä itse vähän vaivaa vai päästä mahdollisimman helpolla? Haluatko tehdä "kertasijoituksen ja unohtaa sen" vai haluatko aloittaa sijoittamisen tuolla 5000 eurolla?  Kaikki nämä vaikuttaa että mitä voisi neuvoa.  Minä haluan ennenkaikkea parantaa omaa turvallisuuttani hankkimalla uutta kassavirtaa (osinkosijoittaminen), vaikka se ei olekaan ehkä veroteknisesti se kaikista tuottoisin. Jos en tarvitse rahaa, vaan palkka riittää niin osingot uudelleensijoitan.

Kun noihin kysymyksiin olet miettinyt mitä haluat niin voi tarkempiakin neuvoja antaa. Jos vastaus on että "haluavat vain sijoittaa tän 5000 ja unohtaa niin ohje on että 1.Valitse pankki jossa säilyttäminen ei maksa (nordnet/s-pankki), 2. printtaa helsingin pörssi lista ja laita se seinälle. 3. heitä tikalla listaan ja sijoita kaikki siihen yhtiöön".

Turvaa tuleville vuosille ja arvonnousua. Asuntoihin en lähde sijoittamaan, sillä en halua uutta lainaa. Osakkeisiin ajattelin hajauttaa. 

Voin ottaa hiukan riskiäkin noiden rahojen osalta kun elämä ei ole enää niin kiinni siinä riittääkö rahat laskuihin ja ruokaan. Nyt kun asunto on maksettu saan kaikki isotkit laskut maksettua palkallani ja silti saan säästettyä (ellei nyt suoranaista remonttia ole tiedossa). Vähintään 500€/kk saan sijoitettua lisää. Käytännössä tuota liikkumavaraa on reilu 1500€, mutta en halua kituuttaa enää ikinä. 

Vierailija
5/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oiskohan seligson global top brands tai joku nordnetin ilmaisrahasto helpoimmat, mistä aloittaa. Osakkeita pitää kyttiä koko ajan ja kannattaa muutenkin sijoittaa vain pitkäikäisiin yrityksiin. Katso graafeja ennen kuin ostat. Ja älä laita kaikkia munia samaan koriin, niinhän sitä sanotaan.

Vierailija
6/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oiskohan seligson global top brands tai joku nordnetin ilmaisrahasto helpoimmat, mistä aloittaa. Osakkeita pitää kyttiä koko ajan ja kannattaa muutenkin sijoittaa vain pitkäikäisiin yrityksiin. Katso graafeja ennen kuin ostat. Ja älä laita kaikkia munia samaan koriin, niinhän sitä sanotaan.

Ajattelin hajauttaa ja sijoittaa pitkäaikaisesti. En aio seurata päivittäin kurssikehitystä vaan pidän sijoitukseni siellä minne ne laitan ainakin vuoden kerrallaan. Tietty sellaiset firmat olisi hyviä jotka maksavat osinkoja. 

Vierailija
7/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turvaa tuleville vuosille ja arvonnousua. Asuntoihin en lähde sijoittamaan, sillä en halua uutta lainaa. Osakkeisiin ajattelin hajauttaa. 

Voin ottaa hiukan riskiäkin noiden rahojen osalta kun elämä ei ole enää niin kiinni siinä riittääkö rahat laskuihin ja ruokaan. Nyt kun asunto on maksettu saan kaikki isotkit laskut maksettua palkallani ja silti saan säästettyä (ellei nyt suoranaista remonttia ole tiedossa). Vähintään 500€/kk saan sijoitettua lisää. Käytännössä tuota liikkumavaraa on reilu 1500€, mutta en halua kituuttaa enää ikinä. 

Arvonnousun kannalta aloittamisen ajankohta on vaikea. Laskusuhdanne on tulossa ja lasketellaan varmaan 2-3 vuotta. Mitkä yhtiöt siten lähtee nousemaan on todella vaikea arvata. No silti ei tilanne mahdoton ole. Osinko-strategia ja kasvustrategia tässä tilanteessa kutakuinkin samanlainen. Sijoita tässä hetkessä defensiivisiin yhtiöihin, toisinsanoen mieti mihin perheet käyttävät aina rahaa, (sähkö, vesi, ruoka, kulutustavarat jne). Sijoita niihin yhtiöihin, jotka näitä tekevät. (ovat yleensä myös hyviä osingonmaksajia). Kun nousu taas on näköpiirissä vaihda sellaisiin yhtiöitä jotka hyötyvät noususuhdanteesta, ja mitkä ovat hyvissä asetelmissa mielestäsi. Elä sijoita nyt heti 5000 yhteen yhtiöön eläkä kerralla. Sijoita esim 1000 euroa kuussa joka kerta eri yhtiöön. Sen lisäksi sijoita tuo 500-1000 euroa kanssa kuukausittain. Suosittelisin että et pitäydy vain Suomen pörssissä vaan katsot myös muualle (ruotsi/USA ovat helppoja, norja, ranska, saksa vaikeampia, kanada riippuu millä välittäjällä salkkusi on, briteistä ei vielä oikein tiedä koska brexit). Yhtiöitä en ala neuvomaan vaan sen päätöksen sijoittajan pitää itse tehdä. Minulla on tällä hetkellä ostossa yksi jenkkiosake, ja osto-ohjelma kestää noin 3-4 kk, jotta saan halutun position ja pienen ajallisen hajautuksenkin. Sen jälkeen vaihdan yhtiötä. Tarkkailussa minulla on salkun lisäksi kymmenkunta muuta yhtiötä, joihin voisin sijoittaa.

Vierailija
8/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä tarkoitat "kyttiä kokoajan", ei tarvitse jos tarkoitat päivittäin katsomista. Nyt ei varmasti puhuta treidaamalla rahan tekemisestä.

Vierailija
9/9 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ajattelin hajauttaa ja sijoittaa pitkäaikaisesti. En aio seurata päivittäin kurssikehitystä vaan pidän sijoitukseni siellä minne ne laitan ainakin vuoden kerrallaan. Tietty sellaiset firmat olisi hyviä jotka maksavat osinkoja. 

Kyllä vuosi on vielä aika lyhyt sijoitushorisontti. Minulla se on "ikuisesti". On minulla salkussani jo osakkeita, joiden realisoituneet tuotot ylittää niihin sijoitetun pääoman.