Tarvitsen neuvoja ja tsemppiä jaksamiseen (lapsiperheen arkea!)
Miten muut pikkulapsiperheen äidit jaksatte? Me päätimme vähentää perheen hiilijalanjälkemme 600 kg CO2. Lisäksi ja tähän liittyen emme tuota kaatopaikkajätettä kuin 20 litraa vuoden (1.10.2018–1.10.2019) aikana. Tämä henkilökohtainen tavotteemme on kunnianhimoinen, ymmärrän sen. Mutta maapallon tilanne edellyttää tekoja. Nyt on ihan vihoviimeinen hetki toimia.
Siksi minusta tuntuukin niin pahalta se, etten taida pystyä tähän. Oma vikani, olen laiska ja mukavuuden haluinen. En jaksa.
Päätimme ettemme vietä ollenkaan joulua. Siihen ei yksinkertaisesti ole varaa. Olemme vegaaniperhe, mutta kaiken sen ylimääräisen ostaminen ja kuljettaminen bussilla/polkupyörällä meille kotiin olisi sekoittanut tiukan päästöbudjettimme. Lahjoja emme antaneet, koska paperit, narut ym olisivat kuormittaneet liikaa roskasankoamme. Esikoululaisella oli kuitenkin joulujuhla ja kerroimme lapsille miksemme vietä joulua. Katsoimme kuvia valaista ja jääkarhuista.
Mutta pari päivää sitten minulle iski masennus. En enää jaksa pestä vaippoja, laskea bussikilometrejä ja suunnitella ruuankeräysmatkoja (ruohonjuuri ja hövikkikierrätys).Takkini vetoketju hajosi eikä sitä saa korjattua. Olen nyt yrittänyt sulkea sen hakaneuloilla, mutta niitä on vain kolme. Palelen kun työnnän lastenvaunuja 12 km ruokamatkoilla.
Olen turhamainen ja itsekäs. Hävettää kun hiukset roikkuu ja irtoilee tuppoina. En jaksa keittää kookosrasva-bikarbonaatti-deodoranttia ja pestä sitä pois miehen työpaitojen kainaloista (pesen kainalot joka toinen päivä ja koko paidan kerran viikossa). En jaksa edes tehdä shampoota ja etsiä uusia ohjeita (tämä kehuttu nokkos-rosmariini-shampoo ei toimi mulla). Olen nyt kokeillut kuivapesua vehnäjauhoilla mutta mulla on päähän tulkut ihottumaa.
Lasten vaatteiden peseminen on jo minimissä. Kerran viikossa on suihku. Pelottaa tuleeko norovirusta tai muita tauteja, kun kädet pestään kylmällä kaivovedellä.
Kaikki aika menee ruuan hakemisessa ja laittamisessa. Haluaisin jotenkin helpompaa elämää mutta tiedän että se on niin väärin. Enää ei ole mahdollisuutta kerskakulutukseen.
Suutuin miehelle kun hän osti meille uuden vuoden aatoksi pullon luomupunkkua ja reilun kaupan suklaata enkä ole vieläkään leppynyt. Ei ole mitään syytä juhlia, maailma tuhoutuu ja multa lähtee hiukset.
Olen huono ihminen ja äiti.
Kommentit (17)
Unohda täysin tuo hiilijalanjälki hössötys ja keskity nauttimaan elämästä! 😊
Hyviä päämääriä joita jokainen voi miettiä kohdallaan ja hienoa että olet asiaa miettinyt ja pohtinut. Mielestäni ap olet ehkä haukannut liian ison palan kakkua eli kannattaisiko alkaa vähitellen siirtyä kohti ekologisempaa elämää. Jo tuo vegaanisuus on hyvä teko, tosin ei oman terveyden kustannuksella tietenkään. Ajattele asiaa kuin tavaroiden vähentämisenä eli et saa kaikkia tavaroita kerralla pois mutta vähitellen karsimalla saat ne vähenemään. Ei kannata mielenterveyttä menettää asian takia. Laiskuus ja mukavuudenhaluisuus on meissä jokaisessa ja ne ovat vain yksi piirre ihmisissä. Meissä on myös paljon muitakin piirteitä. Hyvähän se on tiedostaa omat huonot puolet mutta kannattaa muistaa ne hyvätkin. Tsemppiä sinulle!
Miten te muut lapsiperheet pärjäätte? Olenko vain minä näin kädetön, etten pysty? Meillä siis lapset 8, 4 ja 1 vuotta. Mies töissä asiantuntijana valtiolla, minä kotona. Ap
Liikaa vaivaa, liian ilmiselvä. Hyvän provon idea ja runko, mutta toteutus ontuu pahasti. Ei jatkoon.
Vierailija kirjoitti:
Unohda täysin tuo hiilijalanjälki hössötys ja keskity nauttimaan elämästä! 😊
Tämä. Hiilijalanjälki on silkkaa paskaa ja suuri huijaus. Mielivaltaisesti päätetään miten minkäkin asian suhteen se lasketaan. Kaikki päästöt ovat laskennallisia , ei todennettuja. Toivottavasti AP ei ole oikeasti noin hullu, mitä kirjoittaa.
Luonnonvarojen säästäminen, kierrätys ym on toki järkevää, mutta ei siitä elämänlaatu saa kärsiä.
Vierailija kirjoitti:
Hyviä päämääriä joita jokainen voi miettiä kohdallaan ja hienoa että olet asiaa miettinyt ja pohtinut. Mielestäni ap olet ehkä haukannut liian ison palan kakkua eli kannattaisiko alkaa vähitellen siirtyä kohti ekologisempaa elämää. Jo tuo vegaanisuus on hyvä teko, tosin ei oman terveyden kustannuksella tietenkään. Ajattele asiaa kuin tavaroiden vähentämisenä eli et saa kaikkia tavaroita kerralla pois mutta vähitellen karsimalla saat ne vähenemään. Ei kannata mielenterveyttä menettää asian takia. Laiskuus ja mukavuudenhaluisuus on meissä jokaisessa ja ne ovat vain yksi piirre ihmisissä. Meissä on myös paljon muitakin piirteitä. Hyvähän se on tiedostaa omat huonot puolet mutta kannattaa muistaa ne hyvätkin. Tsemppiä sinulle!
Sori, en nyt ihan ymmärtänyt pointtiasi? Ap
Huhhuhhuijaa mitä tekstiä. En halua olla epäkohtelias, mutta mun on silti pakko sanoa, että teet nyt elämäsi kohtuuttoman hankalaksi itsellesi.
Minusta tilanteesi näyttää siltä, että olet ottanut koko maailman taakat harteillesi. Olet luonut itsellesi hyvin tiukan moraalisen koodin, jonka noudattaminen tekee elämän vaikeaksi, ellei jopa mahdottomaksi.
Sinuna tarkastelisin hieman tuota kerskakulutuksen määritelmää - ei ole niin että tällainen suht. normaali länsimainen eläminen olisi automaattisesti kerskakuluttamista. Ja vaikka ilmasto on muuttumassa, niin ei mitkään radikaalit äkkiliikkeet yksilötasolla muuta asioita mitenkään. Mitä tulee maailman tuhoutumiseen ylipäätään, niin se on mahdotonta. Kaikkea elollista et saa maailmasta tapettua vaikka tekisi mitä.
Olet naurettava pilkatessasi ilmastotietoisia. Ei ole mitenkään typerää lopettaa lentämistä, lihan ja juuston syömistä ja autoilua. Muulla yksittäisen ihmisen toiminnalla ei ole juuri väliä, joten voit työntää nuo olkiukkosi sinne minne aurinko ei paista.
Vierailija kirjoitti:
Olet naurettava pilkatessasi ilmastotietoisia. Ei ole mitenkään typerää lopettaa lentämistä, lihan ja juuston syömistä ja autoilua. Muulla yksittäisen ihmisen toiminnalla ei ole juuri väliä, joten voit työntää nuo olkiukkosi sinne minne aurinko ei paista.
Ap:n ongelmat eivät tainneet liittyä lentämisen ja juuston syömisen vähentämiseen.
Idea on siis se, että jos luot itsellesi todella kireät säännöt joiden mukaan elät, niin elämästä tulee juuri noin hankalaa kuin mitä ap kuvaa. Haaste tuossa on se, että maailma ei pelastu, mutta ei pelastu ap:kaan, puhumattakaan lapsista. Hieman käytännöllisempi asenne siis kannattaa omaksua, eikä muuttaa maakuoppaan, koska se on "oikein" jonkun moraalikoodiston mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap:n ongelmat eivät tainneet liittyä lentämisen ja juuston syömisen vähentämiseen.
Idea on siis se, että jos luot itsellesi todella kireät säännöt joiden mukaan elät, niin elämästä tulee juuri noin hankalaa kuin mitä ap kuvaa. Haaste tuossa on se, että maailma ei pelastu, mutta ei pelastu ap:kaan, puhumattakaan lapsista. Hieman käytännöllisempi asenne siis kannattaa omaksua, eikä muuttaa maakuoppaan, koska se on "oikein" jonkun moraalikoodiston mukaan.
Ei, vaan ap ei ole oikeasti mikään Pentti Linkola, vaan selkeästi trolli, joka yrittää saada ilmastonmuutoksesta huolestuneet näyttämään kahjoilta. Se tekeekö joku itse deodoranttia vai ostaako kaupasta on aivan yksi hailee ympäristön kannalta, ne muutokset tulee noista maininitsemistani asioista, jos vaan iso osa ihmisistä lähtisi niitä toteuttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Oletpa vihainen! Raudan puutetta kenties?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oletpa vihainen! Raudan puutetta kenties?
Tipuin :DDDDDDD
Lopettakaa tämä riitely ja haukkuminen! Ilmiselvää, ettei lentämisen ja autoilun lopettaminen tai vegaaniksi ryhtyminen yksin riitä. Meidän on muutettava koko elämäntapanne ja ympäristösuhteemme. Tiesitkö esim, että kauramaidon hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin lehmänmaidon? Eli jos haluat kauramaitoa, osta luomukauraa, paahda ja kuori ne jyvät ja keitä maidoksi! Meillä asiaa vaikeuttaa se, että on pienet lapset ja esim äidinmaidon vastike lisää hiilijalanjälkeä ihan älyttömästi, samoin pakolliset muut jutut. Ap
Vierailija kirjoitti:
Lopettakaa tämä riitely ja haukkuminen! Ilmiselvää, ettei lentämisen ja autoilun lopettaminen tai vegaaniksi ryhtyminen yksin riitä. Meidän on muutettava koko elämäntapanne ja ympäristösuhteemme. Tiesitkö esim, että kauramaidon hiilijalanjälki on yhtä suuri kuin lehmänmaidon? Eli jos haluat kauramaitoa, osta luomukauraa, paahda ja kuori ne jyvät ja keitä maidoksi! Meillä asiaa vaikeuttaa se, että on pienet lapset ja esim äidinmaidon vastike lisää hiilijalanjälkeä ihan älyttömästi, samoin pakolliset muut jutut. Ap
Höpsistä. Mitään ei ole _pakko_ tehdä. Maailma ei tule tuhoutumaan edes nykymeiningillä. Täysin mahdoton skenaario on moinen.
Jos alkaa itse keittekemään kauramaitoa niin sen hiilijalanjälki on varmasti suurempi kuin kaupasta ostetun. Etenkin jos tekee sen vielä luomukaurasta.
Aika huonolta kuulostaa joo.