Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko autisti olla myös narsisti

Vierailija
31.12.2018 |

?

Kommentit (39)

Vierailija
21/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Narsku on epäaitouden ja epärehellisyyden ruumiillistuma.

Autistin 100% vastakohta.

Tämäkin on kärjistys. Kun seurailee etenkin ulkomaisia as-foorumeita, voi havaita, että lähes patologinenkin valehtelu voi kuulua jonkun autistin repertuaariin - ihan diagnosoidun. Tuo ”äärimmäinen rehellisyys” on väännetty muoto siitä, että autistit möläyttelevät suoraan mitä sattuu - kaunistelematta. Aspergerit ovat todella vaikeita ihmisiä, etenkin traumataustaiset.

Mutta autisti on samanlainen kaikkien kanssa. Narsistin rooli vaihtuu tilanteen mukaan. Dominoiva alfa voi olla seuraavaksi työpaikkakiusattu uhri, jos siitä on hyötyä.

Autisti on samanlainen kaikkien kanssa koska ei osaa sopeutua tuolla lailla sosiaalisiin tilanteisiin uskottavasti. Ei se silti sitä juuriongelmaa poista. Sekoitat narsismin ilmenemismuodot häiriöön itseensä.

Vierailija
22/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä Juice Leskinen vaikuttaa olleen kumpaakin.

Vaikea sanoa. Sosiaalisesti taitamaton itsekäs älykkö vaiko narsisti?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Samantyyppistä/samalla tavalla ilmenevää problematiikkaa, mutta kumpuaa eri lähteestä. Manipulointitaidot kuitenkin lapsen tasolla, harvemmin ”pyrkivät” mihinkään.

Vierailija
24/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kärjistys. Kun seurailee etenkin ulkomaisia as-foorumeita, voi havaita, että lähes patologinenkin valehtelu voi kuulua jonkun autistin repertuaariin - ihan diagnosoidun. Tuo ”äärimmäinen rehellisyys” on väännetty muoto siitä, että autistit möläyttelevät suoraan mitä sattuu - kaunistelematta. Aspergerit ovat todella vaikeita ihmisiä, etenkin traumataustaiset.

Mutta autisti on samanlainen kaikkien kanssa. Narsistin rooli vaihtuu tilanteen mukaan. Dominoiva alfa voi olla seuraavaksi työpaikkakiusattu uhri, jos siitä on hyötyä.

Autisti on samanlainen kaikkien kanssa koska ei osaa sopeutua tuolla lailla sosiaalisiin tilanteisiin uskottavasti. Ei se silti sitä juuriongelmaa poista. Sekoitat narsismin ilmenemismuodot häiriöön itseensä.

Niin mitä juuriongelmaa?

Vierailija
25/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Samantyyppistä/samalla tavalla ilmenevää problematiikkaa, mutta kumpuaa eri lähteestä. Manipulointitaidot kuitenkin lapsen tasolla, harvemmin ”pyrkivät” mihinkään.

kyllähän narskut pyrkivät pikkusäpinään, minkä takia kaikki säännöllisesti kusee ja pitää löytää uusi yhteisö jossa aloittaa taas alusta

Vierailija
26/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnellista Uutta Vuotta! :-)

Vierailija
27/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
28/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei  voi. Autisti voi kyllä käyttäytyä tavalla joka tulkitaan narsistiseksi, mutta sisäinen prosessi on aivan erilainen. Nykyään keittiöpsykologia on suosittua ja sekä autismi että narsismi ovat muotihaukkumasanoja kenelle tahansa josta ei tykätä. Todella autistiset ihmiset kärsivät tästä, sillä joudumme sitten perusteettoman ennakkoluuloisuuden uhriksi kun ennakkoluuloja toitotetaan eteenpäin. Niin kuin muuten tässäkin ketjussa on jo useampi kirjoittaja ehtinyt tekemään.

Narsismi vaatii tiettyä sosiaalista lahjakkuutta ja kehittynyttä mielen teoriaa eli muiden toiminnan ja ajattelun ja motiivien ymmärtämistä. Lisäksi myös voimakasta kiinnostusta sosiaalisiin asioihin kuten ihmisten manipuloimiseen ja valehtelemiseen. Autistilla näitä ei noin pääsääntöisesti ole. Useimmat meistä olemme asiakeskeisiä, eli mielenkiinto ei lähtökohtaisestikaan kohdistu sosiaalisiin tilanteisiin.

On myös todella tavallista että työpaikalla narsistit ym. valitsevat syntipukiksi osaston epämääräisen oudon, siis aspergerpiirteisen, tyypin. Aspergerit ovat selkeästi vähän erikoisia joten meistä on helppo uskoa pahaa. Narsistit ynnä muut mätämunat taas osaavat käyttää tätä taitavasti hyväksi ja voivat olla hyvinkin pidettyjä ihmisiä -kunnes heidän juonensa paljastuvat, sitten kaikki kyllä ovat ihmeissään.

On totta että autismi suojaa tietyiltä mielisairauksilta. Esimerkiksi itse kestän hyvin sosiaalisesti stressaavia tilanteita -jos pitää kertoa huonoja uutisia, tehdä päätös josta tietää jo etukäteen tulevan valittamista jne. En myöskään provosoidu helposti. Tämän takia tietyt olosuhteet joista normaalit ihmiset masentuisivat tai ahdistuisivat, ovat minulle aivan ok.

MUTTA olemme sitten herkkiä toisille altistaville tekijöille toisenlaisissa tilanteissa. Esimerkiksi ympäristön aistiärsykekuormitus jota moni ei edes huomaa, voi tehdä hulluksi jos kuormitusta ei ole opetellut käsittelemään. Autistilapsilla on tämän takia usein hyvin vaikeaa, aikuisuuteen mennessä useimmat oppivat käsittelemään tunteita niin ettei itkupotkuraivareita tule.

Emme ole muita parempia tai huonompia, vaan erilaisia. Ylipäätään tämä jatkuva ihmisten asemoiminen, arvostelu, hyväksynnän hakeminen, muiden toiminnan ja ominaisuuksien miettiminen ym. on erittäin neurotyypillinen peli. Narsistit varmasti osaavat hyödyntää sitä täysillä. Minusta koko touhu näyttää hölmöltä ja jotenkin huvittavalta. En ole sosiaalisen elämänpiirin yläpuolella, mutta olen tietyllä tavalla sen ulkopuolella. 

t: palsta-asperger

Vierailija
29/39 |
31.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
30/39 |
14.02.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En usko että voi.

Vierailija
31/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä useinkin jonkinlaiselta piilonarsismilta vaikuttaa mutta jos ja kun autismi haluaa kumppanikseen määräilevämmän ejkä temperamenttisemman kumppanin ja suhde kaatuu kommunikoinnin ym ongelmiin autismi syyttää yleensä kumppaniaan narsistisuudesta. eli heille on myös tärkeä olla oikeassa.

Vierailija
32/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on todella kummallisia vastauksia. 

Autismi ei tietenkään ole narsismia, mutta tuskin autismi suojaa narsismilta. En siis ymmärrä, miksi autistikin ei voisi, autismin lisäksi, olla myös narsisti. 

Esim. mä en hirveästi hämmästyis, jos Elon Musk olis autisti, joka on myös narsisti. 

Ja olen siis itse autisti (joka ei ole narsisti). 

Vierailija
33/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin pystyy diagnosoimaan, mutta esimerkiksi Aspergerin (älykkään) tietty mustavalkoinen itsekkyys ilman enpatiaa vaikuttaa vahvasti narsismilta. Autismia se kuitenkin on.

Asperger voi olla myös narsisti. Ei ne sulje toisiaan pois. Pahin yhdistelmä lähipiirille toi kun ovat samassa henkilössä. 

Vierailija
34/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun tuntemani autisti henkilö ainakin on selvästi täysin empatiakyvytön. Suhtautuu toisiin pilkallisesti, nauraa heille ja heidän asioilleen, pilkkaa ihmisiä estoitta ja kun hänelle sanotaan, että sellainen ei ole hyväksyttävää, niin hän vain nauraa ja sanoo, että "Meneekö tunteisiin". Kuitenkin hän ironisesti puhuu siitä, että kuinka on tärkeä on empatiakykyinen ja kiltti, kuinka kiusaaminen on aina väärin ja kaikkia on kohdeltava kunnioittavasti. Vaikka itse toimii täysin päinvastaisesti ja tietää sen itsekin.

Vierailija
35/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tämäkin on kärjistys. Kun seurailee etenkin ulkomaisia as-foorumeita, voi havaita, että lähes patologinenkin valehtelu voi kuulua jonkun autistin repertuaariin - ihan diagnosoidun. Tuo äärimmäinen rehellisyys on väännetty muoto siitä, että autistit möläyttelevät suoraan mitä sattuu - kaunistelematta. Aspergerit ovat todella vaikeita ihmisiä, etenkin traumataustaiset.

Autisti on samanlainen kaikkien kanssa koska ei osaa sopeutua tuolla lailla sosiaalisiin t

Hassu ajatus tämä, että autisti olisi kaikkien kanssa samanlainen. Itse tälleen maskaavana autistina nimenomaan olen ihan erilainen eri seurassa. Toki tähän ei liity mitään pyrkimystä manipuloida ihmisiä jne., vaan ihan vaan yritys vaikuttaa jotenkuten normaalilta ihmiseltä ja sopeutua eri tilanteiden ja eri ihmisten sosiaalisesti hyväksyttyihin tapoihin. 

Vierailija
36/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eivätkö (älykkäät) narsistit ole taitavia manipuloimaan ja käyttämään toisen tunteita hyväkseen? Autistilla ei ole tällaiseen sosiaalisia taitoja.

Joo, tässä ero. Autistit tunnistavat huonosti edes omia tunnetilojaan.

Monet autistit tunnistaa ihan hyvin sekä omia, että muiden tunnetiloja. 

Vierailija
37/39 |
23.01.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä on todella kummallisia vastauksia. 

Autismi ei tietenkään ole narsismia, mutta tuskin autismi suojaa narsismilta. En siis ymmärrä, miksi autistikin ei voisi, autismin lisäksi, olla myös narsisti. 

Esim. mä en hirveästi hämmästyis, jos Elon Musk olis autisti, joka on myös narsisti. 

Ja olen siis itse autisti (joka ei ole narsisti). 

Minusta EM on prototyyppi hyvin narsistisesta autistista. Näiden kavereiden kanssa on leikki kaukana.

Vierailija
38/39 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voihan se olla myös rasisti tai vaikka basisti.

39/39 |
05.04.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla. Toivoisin kovin ettei autismia sekoiteta viattomuuteen, ja ymmärretään että risteäviä häiriöitä esiintyy eri ihmisillä. Itse tunnen henkilön jolta on tutkittu sekä autismia että tällaista "pimeää" persoonallisuushäiriötä, joskaan pisteet eivät riittäneet kumpaankaan diagnoosiin, tai oikeammin autismi-diagnoosia ei edes lähdetty hakemaan vaikka piirteitä oli kyllin.

Ihminen voi olla kaikenmoista yhtä aikaa. Tietysti on välillä vaikea sanoa mikä häiriö aiheuttaa mitäkin käytöstä. Narsistinen henkilö voi hakea satuttamista, samalla kun autisti on täydellisen ymmärtämätön aiheuttamastaan mielipahasta. Ja silti käytös näyttää ulospäin samalta.