Mihin vetää raja itsekkyyden kanssa?
Olen ihan hukassa. Tämä on todellakin naurettavan pieni asia, joka on paisunut järkyttäviin mittasuhteisiin. Olisi kiva kuulla ulkopuolisten kommentteja perusteluineen, koska itse olen umpikujassa.
Minä ja siskoni olemme molemmat aina rakastaneet saunomista. Minä ostin kotini sen huomioiden: remppakohteen, jonka saunan tein lattiasta kattoon uusiksi. Kph + saunani ON täydellinen kotikylpylä. Tingin monesta muusta asiasta, jotta sain unelmieni saunan, koska se vaan on niin tärkeä minulle. Täydellinen rentoutumiskeskus raskaasta työstä irroittautumiseen yms.
Siskoni sen sijaan osti asunnon, jossa ei ole saunaa, eikä koko talossa (kerrostalo) ole saunaa.
Nyt hän on jatkuvasti tunkemassa minun luokseni saunomaan.
Siis hän ajattelee, että tottakai saa tulla saunomaan, kun minulla kerran on sauna, ja hän on minun siskoni. Monta kertaa on tullut ihan vaan ilmoittaen, että moi, tulin saunomaan. Jos en kutsu, alkaa nälviminen, että kumma kun ei hienoon saunaan uskalla edes siskoa päästää.
Minua ärsyttää ihan hirveästi. Minä haluan nauttia saunastani itse. Haluan pyhittää saunomiseni rentoutumiselle ja sen illan muutenkin. En halua kestitä ketään, en halua ketään seurakseni. Ja siis saunon monta kertaa viikossa. Jos sisko tunkee samaan aikaan saunomaan, menee koko saunan idea pilalle, koska hän puhua pölöttää koko ajan. Ihan hänen läsnäolonsa vaikka eri aikaan saunoessaankin pilaa iltani, koska olen introvertti ja kaipaan yksinäisyyttä.
Olenko kohtuuton, kun ajattelen, että jos hänelle sauna kerran on niin tärkeä, niin ostakoon omansa? Miksi olisi minun velvollisuuteni antaa saunani hänen käyttöönsä? Olen nyt asunut tässä melkein vuoden ja hän on jatkuvasti ollut tunkemassa luokseni saunomaan (=monta kertaaa viikossa) ja eilen minä ärähdin ja sanoin, että hanki oma sauna, en minä jaksa jatkuvasti kestitä häntä täällä. Nyt ei vastaa puheluihin, haluaisin pyytää anteeksi. Sitten kuitenkaan en halua häntä enää ikinä tänne saunomaan. Ajatuskin ärsyttää!
Kommentit (15)
No kyllä minä siskoni päästäisin vaikka joka päivä saunomaan. Mutta. Sinun talosi, kotisi ja sääntösi. Ettekö voisi sopia kompromissia? Hän voisi, vaikka kerran viikossa tai parissa tulla viettämään mukavaa saunailtaa kanssasi. Ei tarvitse ilkeillä tai ärhennellä. Normaali puhe riittää.
Saunassa pälpättäminen on sietämätöntä. Ja sitten asiaan: siskosi pitäisi kunnioittaa sinun kotiasi ja KYSYÄ, voiko tulla saunomaan eikä vain ilmoittaa tulevansa.
Kutsu vielä kerran ja kerro, että puhtaudelle on uudet säännöt. Laita siivoamaan hammasharjalla koko kylpylä ja vielä kuivaamaan säämiskällä päälle sekä pesemään kaikki saunomisesta tulleet likaiset tekstiilit.
En kyllä sietäisi sitä että kukaan sukulainen tai ystävä ravaisi meillä saunomassa tai ylipäätään tulisi kutsumatta. Arkipäivät työn jälkeen on pyhitetty omalle rauhalle ja viikonloppuisin voi tulla jos olen itse kutsunut kylään, muuten ei silloinkaan.
Mistä tiedät, ettei siskosi lue tätä palstaa? No siitä, että häntä ei ole olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä minä siskoni päästäisin vaikka joka päivä saunomaan. Mutta. Sinun talosi, kotisi ja sääntösi. Ettekö voisi sopia kompromissia? Hän voisi, vaikka kerran viikossa tai parissa tulla viettämään mukavaa saunailtaa kanssasi. Ei tarvitse ilkeillä tai ärhennellä. Normaali puhe riittää.
Joka päivä sisko saunomassa. Eihän sisko tarvitsisi enää omaa asuntoa ollenkaan vaan voisi muuttaa kokonaan asumaan.
Vierailija kirjoitti:
Mikä kompromissi se on että sisko tulee kerran viikossa saunomaan? Minä kysyn että mitä se sisko on tuonut saunaan tullessaan tuliaisina sinulle? Kutsuuko sisko sinua puolestaan luokseen kylään? Laittaa vaikkapa jotain hyvää ruokaa tai hellii sinua jotenkin muuten. Ei sisaruuskaan voi perustua sille, että vain toinen on jatkuvasti antavana osapuolena.
Jos sisaruussuhde on yksipuolista kestitsemistä, sinulla ei ole MITÄÄN syytä pyytää anteeksi.
Raukka siskoni tuli tänne vauva palstalle kirjoittelemaan valeitaan. Asia on toiste päin. Tämä siskoni juuri käyttäytyy itse kirjoittamallaan tavalla.
No yrittäisin sopia asian ja kertoa suoraan miksi ei ole sopivaa siskon käytös, ja toivoisin että myös sisko ymmärtäisi käyttäytyneensä huonosti, pyytäisin kyllä anteeksi että sanoin itsekin töykeästi koska osittain kyse oli omasta kyvyttömyydestä sanoa ei. Sitten jos sovinto saadaan tehtyä, niin ehkei sisko enää pidä itsestäänselvyytenä tulla milloin vain eikä itseä enää ärsyttäisi vaikka sitten joskus kutsuttuna tulisikin saunomaan.
Sano että tulee saunomaan lauantaisin tai joka toinen lauantai. Kerto että kaipaat omaa rauhaa.
Joku?