Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tamperelaiset ja lähistöllä asuvat!

13.05.2006 |

Saako Tampereella jotakin kuntalisää, jos on hoitovapalla? Entäs jossakin Tampereen lähikunnassa?

Kommentit (12)

Vierailija
1/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotihoidontuen kuntalisää saa vain Kangasalla ja Pirkkalassa.

Vierailija
2/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja tulot eivät ylitä maksimia.

Terveisin eräs Tamperelainen mamma kera kahden lapsen.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/12 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

muuta kuin yksityisen hoidon kuntalisää?? Toki kaikki voivat tulojen mukaan saada kelalta hoitolisää peruskotihoidontuken päälle eikä se ole mitenkään kunta sidonnaista.

Vierailija
4/12 |
14.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo mamma kahden lapsen kera antoi jostain syystä väärää informaatiota, koska Tampereella ei saa kuntalisää. Asia ollut valstuuston käsittelyssä eikä ole myönnetty. Seuraavan kerran asia tulee syksyllä valtuuston käsittelyyn.

Kelan myöntämää kotihoidontukea saa 294e/kk ja hoitolisää 168e/kk (hoitolisä on tulosidonnainen). Pirkkalassa ja Kangasalla saa lisäksi kunnan myöntämää kuntalisää.

Ihmettelen että Tampereella ei arvostetan lasten kotona hoitamista. Olisi kunnalle huomattavasti edullisempaa että lapsia hoidettaisiin kotona kuin että pienenä jo tarhaan ängettäisiin. Mutta kun katsoo koukkuniemen meininkiä niin en oikeastaan ihmettelekään. tampere ajaa huolella alas sosiaali- ja terveyspalvelut.

Vierailija
5/12 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, tiesinkin, että se Kelan hoitolisä on tulosidonnainen. Meillä on mies kokopäivätöissä, en usko, että sitä hoitolisää saadaan. Kuntalisä on vissiin joskus Treellakin ollut, mutta eipä sitten ole enää.

On totta, niin kuin joku jo kirjoittikin, että lasten kotihoito tulee kaupungeille ja kunnille paljon halvemmaksi kuin kaupungin / kunnan järjestämä päivähoito. On kyllä uskomatonta, että lasten kotona hoitamista ei enempää taloudellisesti arvosteta! Jos kotihoiodontuki olisi edes sata euroa suurempi tai Treella olisi käytössä noin sadan euron kuntalisä, niin lasten kotihoito voisi olla useammalle perheelle taloudellisesti mahdollista. Täällä kun tuo asuminenkin on melko kallista, eläminen maksaa.

Raadollista on, että minulle itselleni olisi taloudellisesti paljon kannattavampaa jäädä työttömäksi kuin hoitovapaalle. Tiedän ihmisiä, jotka ovat näin tehneet. Hupaisinta on se, että työttömänä minulla olisi mahdollisuus hakea lapselleni päivähoitopaikkaa, joka maksaa kaupungille. En kyllä niin teksi, kotona olemisessa minulla olisi poinnitina nimenomaan lapsen kanssa oleminen ja lapsen kotona hoitaminen.

Pistää kyllä miettimään, että missä mättää? Kyllä minun mielestäni kotona olevalla kuuluukin olla pienemmät tulot kuin kodin ulkopuolella töissä olevalla, mutta jos työttömänä oleminen on taloudellisesti kannattavampaa kuin omien lasten kotona hoitaminen, niin kyllä se henkii jotain kotiäitiyden arvostamisesta.

Pääasia tietenkin on, että olemme lapsen saaneet, raha-asiat ovat toisarvoisia. Mutta silti tämä politiikka ärsyttää.

Vierailija
6/12 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minuakin ihmetytti työkkärissä käydessäni, että virkailija vihjaisi minulle, että tamperelaiset äidit saavat itse päättää, haluavatko ilmoittautua työttömiksi vai hoitaa lastaan kotihoidontuella. Jokainen saa kuulemma itse valita, kumpi vaihtoehto on taloudellisesti edullisempi. Mitä tässä pitäisi sitten valita? Työttömänä saisin liki 600 euroa kuussa ja hoitovapaalla tämän alle 400 e/kk (lapsilisä mukaan lukien). Voisiko työkkäristä oikeasti tulla kutsu töihin kesken lapsenhoidon vai onko se pelkkä teoreettinen mahdollisuus? CV:hen on mukavampi laittaa " 3 vuotta kotiäitinä" kuin että olisi työttämänä ollut noin pitkän jakson. Mutta tuleeko sekään mistään ilmi? Voihan sitä sanoa olleensa kotiäitinä, vaikka virallisesti olisikin ollut työtön...

Onko ketään, joka olisi valinnut työttömäksi ilmoittautumisen?

Vierailija
7/12 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tunnen äitejä (en tosin tamperelaisia), jotka ovat ilmoittautuneet työttömiksi hoitovapaan sijaan. He ovat hoitaneet lapsensa kotona työttömyyden ajan. Nämä äidit saivat ansiosidonnaista päivärahaa, joka oli moninkertainen summa hoitorahaan verrattuna. He olivat kotona työttöminä noin vuoden. Tuona aikana yhtään " työhönkutsua" tms. ei tullut. Työelämään halutessaan tuttavani sitten hakivat itse töitä ja työn saatuaan hakivat lapsilleen päiväkotipaikat.

Eräs tamperelainen tuttuni kertoi omasta Tampereella asuvasta ystävästään, joka oli hoitovapaan sijaan päätynyt työttömäksi, omasta valinastaan. Tämä äiti oli työvoimatoimistossa kertonut, että hänellä on pieni lapsi, joka on myös kotona eli lapselle ei ole aikomusta hakea hoitipaikkaa. Työkkärin virkailija oli sitten kirjoittanut papereihinsa, että " kotona pieni lapsi, ei hoitopaikkaa" . Virkailija oli sanonut, että työvoimatoimistosata ei sitten soiteta tälle äidille, vaan he ilmoittavat työpaikoista muille työnhakijoille.

Ei kai työkkäristä voi tulla mitään " työmääräyksiä" , mutta ilmoituksia avoimista työpaikoista kylläkin. Niitä voi hakea, mutta ei kai niihinkään ole pakko hakemuksia lähettää? Työttömiä kai haastatellaan aika ajoin työnhakemisen edistymisestä. En sitten tiedä, miten työkkärissä suhtaudutaan, jos sanon, että en ole hakenut ainoatakaan työpaikkaa. Mutta jos kuulemani jutut pitävät paikkansa (että työkkäristä ei perään soitella, jos on ilmoittanut olevansa kotona pienten lasten kanssa ja että saisi itse valita työttömyyden ja hoitovapaan välillä), niin kaipa se sitten on epätodennäköistä, että sieltä työkkäristä mitään noottia tulisi.

Aikamoista keplottelua tämä elämä. Mutta niin kauan kuin kotihoidontukli on niin huono, niin tämä touhu jatkuu: asuntolainat pyörii ja lapset ovat pieniä vain yhden ainoan kerran. Kyllä se rahakin näitä valintoja ohjaa, vaikka kuinka yrittäisi kuunnella, mitä sydän sanoo.

Vierailija
8/12 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ei työtä tarjota mutta periaatteessa voi määräys työhön tulla eli on pakko käydä ainakin haastattelussa. Silloin tietysti voi mainostaa vaikka lapsen tosi kurjaa korvakierrettä ;). Jos kuitenkin tulee valituksi eikä työtä vastaan ota niin 3kk karenssihan siitä rapsahtaa. Itse olen kovasti pohtinut tuota työttömäsksi ilmoittautumista kun muutimme vuioden alussa kuntaan jossa ei ole kuntalisää. Aika pieni tulo on 300e (lapsilisä) käteen 4 lapsen äidille kun on vielä uusi talo pihoineen vielä osin kesken. Olen myös paljon pohtinut sitä mikä merkitys työttömyydellä on uutta työpaikkaa hakiessa.Tuskin kovin positiivinen??

Vierailija
9/12 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tietääkö kukaan, että jos nyt päätän jäädä ansiosidonnaiselle ja jos minulle satutaan tarjoamaan jotakin työtä ja jos en tuota työtä ota vastaan ja saan sen 3 kk:n karenssin, niin voinko jäädä karenssin ajaksi hoitovapaalle ja saada kotihoidontukea?

Tunnen itseni todella kieroksi pähkäillessäni tällaisia, helpompi olisi jäädä hoitovapaalle,.Se taloudellinen puoli vaan hirvittää, ihan suoraan sanoen.

Olisin työttömänä todennäköisesti vain sen ajan, kun saisin ansiosidonnaista päivärahaa, sitten hakisin töitä. Ja toivottavasti myös saisin.

Jos nyt päädyn siihen työttömyyteen, niin aioin muotoilla tuon ajanjakson CV:hen työttömyyden sijaan lapsenhoidoksi. Ja aioin myös hehkuttaa oikein vuolaasti, mitä hyötyä kotiäitiydestä on minulle ollut työelämän kannalta.

Vierailija
10/12 |
29.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

niin oma kokemuksen mukaan täällä ei pahemmin työkkäristä soitella ja tarjota työtä ellet sit ole jonkun alan erikoisosaaja. Sen tiedän että jos työ ei ole oman alan töitä niin siitä voi kieltäytyä ilman karenssia. Itse olen ollut kotona ansiosidonnaisella lapsen kanssa helmikuusta lähtien eikä yhtään paikkaa ole tarjottu. Mun mielestä täällä voi olla rauhallisin mielin kotona ansiosidonnaisella. Mulle sanottiin työkkärissä vaan että itse päätät oletko työttömänä vai hoitovapaalla eikä edes kyselty että miten nopeasti pystyn lähtemään töihin.

Vierailija
11/12 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömäksi ilmoittautuminen alkaa kiinnostaa...! ;) Mitenkäs, kun olen yliopistolla kirjoilla (läsnäolevana opiskelijana), vaikken opiskelekaan käytännössä mitään (syksyllä ajattelin ottaa yhden kielikurssin), niin voinko olla samaan aikaan työtön työnhakija? En tietenkään saa opintotukeakaan, kun opintoviikkoja ei kerry.

Vierailija
12/12 |
30.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpa hieno asenne sitten työkkärissä, jee jee. Turha kai ajatellakaan, että tänne ois koskaan mitään Tampere-lisää tulossa. Kivat vaan niille, joilla on työpaikka odottamassa mutta haluaisivat hoitaa pientä lasta hetken kotona.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kahdeksan