Mistä kumpuaa halu arvostella muita ihmisiä?
Yhden tuttavan suusta kuulee joka kerta tavatessamme jotain negatiivista muista ihmisistä, kuinka joku on lihonut tai vanhentunut tai mitä ikinä, aina jotain haukkumista. Kahvilla istuessa arvostelee myös ohikulkijoita, eikä hänellä itsellään kyllä olisi varaa katsella jotakuta missin näköistä ja mainita ettei tämäkään mikään kaunotar ole. Itse en yhtään jaksaisi kiinnittää yhtä paljon huomiotani muihin ihmisiin. Mistähän tällainen käytös tulee?
Kommentit (17)
Yleensä kai huonosta itsetunnosta ja luulosta, että toisia alentamalla itse jotenkin nousisi arvossa.
Minun arvostustani ei saa suomalainen, joka ei vaivaudu opiskelemaan maamme kansalliskieltä, ruotsia. Sanon suoraan sen, että minulle ruotsia osaamaton suomalainen on TÄYSI NOLLA / EN RUND NOLLA! Minun arvostustani ET SAAA ellei ruotsi ole hallussa. Elä sen mukaan!
Anneli
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä mikä sen aiheuttaa, ehkä jonkinlainen alemmuudentunne, mutta omaa mielen hyvinvointia ajatellen välttäisin tapaamasta tällaista tuttavaa kovin tiuhaan.
Ajattelin myös ensin jotain itsetunto-ongelmaa mutta eikös silloin nimenomaan tuntisi huonommuutta itseään kohtaan vaikka jonkun kauniin ihmisen lähellä, niin että kokisi itsensä huonommaksi kuin tuon toisen (eikä päinvastoin mitä nyt yrittää ainakin esittää)? ap
En tiedä mikä joillakin sitten on, mut kun mielestä se on ikävää et jos jputuu kuuntelee jonkun arvostelua, koska arvostelu ja kaikki muu siihen liittyvä on todella kurjaa ja dyvältä. Valitettavasti maailma ja maapalllo on vaan niin juöma, että tänne mahtuu ja tulee koko ajan asiallisten ja fiksujen joukkoon jotka tajuaa, että se on v
ärin, niin näitä jotka tekee sitä ihan työkseen vaikkapa sen takia, että ei ole mitäön kuuta tekemistä tai, että haluavat toiselle vain pahan olon. Mun kielestö ne jotka on just selladii, et kiusaa, arvostelee jne, putöis opetella siuhen, et kaikki on etilaisii, ja et se on väärin oli syy kikä tahansa tai olipa syytä. Se on silti väärin, koska tuslin hekään haluavat sitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitä en tiedä mikä sen aiheuttaa, ehkä jonkinlainen alemmuudentunne, mutta omaa mielen hyvinvointia ajatellen välttäisin tapaamasta tällaista tuttavaa kovin tiuhaan.
Ajattelin myös ensin jotain itsetunto-ongelmaa mutta eikös silloin nimenomaan tuntisi huonommuutta itseään kohtaan vaikka jonkun kauniin ihmisen lähellä, niin että kokisi itsensä huonommaksi kuin tuon toisen (eikä päinvastoin mitä nyt yrittää ainakin esittää)? ap
Aika monet kompensoi huonoa itsetuntoa jollain, koska eihän kukaan halua myöntää että itse olisi omasta mielestään jotenkin huono, on helpompi ajatella että jotkut muut tai joku muu ihmisryhmä olisi (esim työttömät, yksinäiset tms, joita myös jatkuvasti parjataan).
Vierailija kirjoitti:
Minun arvostustani ei saa suomalainen, joka ei vaivaudu opiskelemaan maamme kansalliskieltä, ruotsia. Sanon suoraan sen, että minulle ruotsia osaamaton suomalainen on TÄYSI NOLLA / EN RUND NOLLA! Minun arvostustani ET SAAA ellei ruotsi ole hallussa. Elä sen mukaan!
Anneli
Nimestäsi päätellen olet jo hieman iäkkäämpi täti-ihminen, mutta kirjoituksesi perusteella vaikutat pikkulapselta, joka kuvittelee että maailma pyörii ympärilläsi ja että kaikkien pitäisi ansaita kunnioituksesi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika monet kompensoi huonoa itsetuntoa jollain, koska eihän kukaan halua myöntää että itse olisi omasta mielestään jotenkin huono, on helpompi ajatella että jotkut muut tai joku muu ihmisryhmä olisi (esim työttömät, yksinäiset tms, joita myös jatkuvasti parjataan).
Olen kuvitellut kyllä että huono itsetunto nimenomaan olisi itsensä huonoksi kokemista vaikkei sillä todellisuuspohjaa olisikaan. Täytyypä tutustua asiaan paremmin jos löytäisi vaikka jotain kirjallisuutta. ap
Itse pyrin kierämään moiset myrkylliset ihmiset kaukaa. En todellakaan kahvittelisi moisen kanssa. Luultavasti puhuu myös sinusta pahaa jos puhuu muista jatkuvasti pahaa.
Jos maailmassa ei olisi kritiikkiä niin mikään ei toimisi vaan kaikki olisi ihanasti vinksallaan.
Herätkää lumihiutaleet !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen kuvitellut kyllä että huono itsetunto nimenomaan olisi itsensä huonoksi kokemista vaikkei sillä todellisuuspohjaa olisikaan. Täytyypä tutustua asiaan paremmin jos löytäisi vaikka jotain kirjallisuutta. ap
Niinhän se onkin, mutta osa projisoi sen ulkopuolelle, eli esim "kyllä työttömät on arvotonta porukkaa", kun oikeasti kokee itse itsensä arvottomaksi, alitsjuisesti vain kohdistaa sen itsen ulkopuolelle oman psyyken puolustusmekanismina.
Vierailija kirjoitti:
Anneli
Mihin kukaan tarvitsee SINUN arvostustasi? Tsiisus kun on nostettu itsensä taas arvoon arvaamattomaan. Kertoo paljon edustamastasi kansanosasta, teet enemmän hallaa suomenruotsille kuin saavutat kannatusta tuolla asenteella.
Mitä sitä kehumaankaan jos ei oo aihetta.
Itse olin nuorempana myrkyllinen. Luulen, että se on huonoa itsetuntoa, tyhmyyttä ja itsekkyyttä. Toisaalta myös sitä, että yrittää miettiä mikä on oikein ja mikä on väärin. Haluaisi itse olla parempi kuin muut. Elämä on kouluttanut minua, enkä enää puhu niin paljon pahaa. Pyhimys tuskin kukaan pystyy olemaan.
Vierailija kirjoitti:
Mitä sitä kehumaankaan jos ei oo aihetta.
Ei se ollut tämän keskustelun pointti vaan se miksi yleensäkään kommentoida muita ihmisiä?
Ihan vain ilkeys. Halu satuttaa jotain jolle on jostain syystä katkera tai kateellinen.