Millon neuvolassa sydänääniä?
Hei,
Mietin sitä kun mulla on eka neuvola rv 8+2 ja sit ehkä ultra viikolla kymmenen tai jotain, niin voidaanko ekalla neuvolakäynnillä tehdä mitään sellasta josta saisin tietää edes että sikiö on oikeessa paikassa?Onko niin että sydänääniä kuunnellaan vasta myöhemmillä raskausviikoilla?Vai katotaanko neuvolassa verikokeella raskaushormonin määrää, eikö siitä voi jotain päätellä?
En tiiä miten jaksan ultraan asti, olis ihanaa jos neuvolassa sais jo ensimmäisellä kerralla jotain tietoa siitä että onko kaikki hyvin.
Ois ihanaa jos joku jaksais valaista mua, oon niin pihalla kun esikoista ootan ja on tullu luettua vähän vanhoja kirjoja aiheesta (mm. että doblerilla kuunnellaan sydänääniä rv12 lähtien..)
-Beijaflor rv 5+3 (ja aika kuluu niiiin hitaasti..:) )
Kommentit (4)
[color=Chocolate]Riipuu neuvolan käytännöstä milloin ääniä yritetään kuunnella. Ja se on myös neuvola kohtaista ultrataanko ekalla keralla. Muutenkin eka kerta menee melkein paprujen täyttelyssä,ettei siinä mitään ihmeellistä edes tehdä. Joskus +10 viikoilla on sitten neuvolalääkäri joka tekee sisätutkimuksen ja toteaa onko kohtu kasvanut,eli onko sikiö mahdollisesti olemassa ja että millä viikoilla suurinpiirtein voitaisiin mennä.
Minulla yritettiin kuunella oletulla RV:llä 13+4 ääniä,mutta eipä niitä kuulunut.(aikaisintaa kuulemma 12 viikolla yritetään kuunella) Paniikissa menin ykstyiselle ultraan ja mulla olikin silloin vasta viikot 8+4.Eli ei kuulemma doplerilla voinutkaan silloin kuulua.
Meidän neuvolassa ei ole ultraa ja meillä on muutenkin käytäntö,että äiti käy kerran ultrassa terveyskeskuksessa rv:llä 20 ja siinä kaikki. Toisissa paikoissa on ultraus mahdollisuus ja sielä katsotaan heti ekalla kerralla,että sikiö on olemassa.
toivottavasti selvensi edes vähän :)
Onnea odotukseen :)
Lilli81 37+1
Eli tosissaan meillä yritettiin kuunneella jo viikolla 9+3, neuvolalääkäriä ei mulla ollutkaan, koska meillä oli np-ultra sairaalassa. Eka neuvolalääkäri oli viikolla 25+ ja viimeinen 36+... ja tämä siis Lahdessa.
Tosin nyt asutaan Espoossa ja täällä on ihan eri käytäntö taas muutenkin. Verensokeriseuranta on paljon höllempää, täällä merkataan neuvolakorttiin sydämensykkeet ym.
Eli asia selviää vasta neuvolassa mutta kuten todettu, eipä niitä ääniä saada kuulumaan vielä noin aikaisin...
Tähän viestiin täytyy nyt kyllä vastata, että nämä käytännöt vaihtelevat todella paljon. Mulla menossa viikkoja 19+2, mutta sydänääniä ei ole vielä kertaakaan kuunneltu. Ultrattu kyllä neuvolan vanhoilla vehkeillä. Kävin ite yksityisellä alkuraskauden ultrassa joskus 6+? jotta sain tietää että vaavin alku on oikeassa paikassa ja hengissä.
Mulla yritettiin kuunnella sydänääniä silloin ekalla käynnillä eli rv9+3 mutta mitään ei kuulunut. Tosin neuvolan laitteet on vanhoja ja valmistajakin lupaa 12 viikosta eteenpäin...
Seuraavalla kerralla kyllä kuului eli rv 14+3 mutta olin jo ultrassa nähnyt, että kaikki oli hyvin!
Voipi olla ettei neuvolassa ekalla kerralla edes yritetä kuulla sydänääniä tai sitten yritetään mutta tuskin kuuluu niillä viikoilla vielä. Muihin varmistuskeinoihin ei ainakaan meidän neuvolassa ollut mahdollisuutta!
Kurmeli ja Teuvo rv 38+4