Kokemuksia painopeitosta?
Rivot jutut on toosi hauskoja mutta olisko jollain asiallisia kommentteja kokemuksista? Hintoja on laidasta laitaan.
Kommentit (23)
Itse olen tehnyt lapsilleni painopeitot. Tai kaksi nuorinta rakastavat nukkua painopeiton alla. Vanhin lapsista ei ole halunnut kokeilla.
Mies koki painopeiton ahdistavaksi. Itse nukuin kuukauden painopeitolla. Nukun muutenkin hyvin mutta ilman painopeittoa hyörin paljon ja painopeiton kanssa puolestaan nukuin enemmän paikallani. Tosin sitten huomasin että olin usein aamusta tosi "jumissa" ja päädyin vaihtamaan tavalliseen peittoon jolloin liikun yöllä enkä ole niin jumissa aamusta.
Tein peitot myös lasten mummoille. Toinen rakastaa peittoaan ja toinen ei tykännyt lainkaan. Miehen veli kokeili nukkua meillä painopeiton kanssa ja rakastui siihen joten tein hänellekin oman.
Itse en lähtisi kokeilemaan välttämättä kalleimmilla peitoilla. Jos ei edes tiedä tykkääkö peitossa.
Riippuu paljon käyttäjästä mitä arvostaa. Haluaako puuvillapintaisen ? Onko tärkeää ettei rakeet rahise? Entä saako rakeet tuntua minkäverran läpi? Millaisen painon haluaa? Onko tärkeää että peiton voi pestä? Haluaako pestä peiton kotikoneessa (huomioitava painossa tai että peiton saa jaettua pesun ajaksi)?
Minkätakia ap on hommaamassa peittoa? Sekin vaikuttaa valintaan
Vierailija kirjoitti:
Itse olen tehnyt lapsilleni painopeitot. Tai kaksi nuorinta rakastavat nukkua painopeiton alla. Vanhin lapsista ei ole halunnut kokeilla.
Mies koki painopeiton ahdistavaksi. Itse nukuin kuukauden painopeitolla. Nukun muutenkin hyvin mutta ilman painopeittoa hyörin paljon ja painopeiton kanssa puolestaan nukuin enemmän paikallani. Tosin sitten huomasin että olin usein aamusta tosi "jumissa" ja päädyin vaihtamaan tavalliseen peittoon jolloin liikun yöllä enkä ole niin jumissa aamusta.
Tein peitot myös lasten mummoille. Toinen rakastaa peittoaan ja toinen ei tykännyt lainkaan. Miehen veli kokeili nukkua meillä painopeiton kanssa ja rakastui siihen joten tein hänellekin oman.
Itse en lähtisi kokeilemaan välttämättä kalleimmilla peitoilla. Jos ei edes tiedä tykkääkö peitossa.
Riippuu paljon käyttäjästä mitä arvostaa. Haluaako puuvillapintaisen ? Onko tärkeää ettei rakeet rahise? Entä saako rakeet tuntua minkäverran läpi? Millaisen painon haluaa? Onko tärkeää että peiton voi pestä? Haluaako pestä peiton kotikoneessa (huomioitava painossa tai että peiton saa jaettua pesun ajaksi)?
Minkätakia ap on hommaamassa peittoa? Sekin vaikuttaa valintaan
Hyvä vastaus mutta. Maksaisin mielelläni sen 500 jos on hyvä, mutta kun ei tiedä niin aloitan halvemmalla ;-)
Miten ne on noin kalliita?
Kuinka paljon enemmän ne painaa kuin pari peittoa päällekkäin?
Me saatiin keskussairaalasta lainaksi autismin kirjolaiselle, mutta ei hänellä toiminut, joten onneksi ei ostettu omaa.
Aplle vinkkinä
No ainakin osassa 500e hintaistakin rakeet tuntuvat niin paljon peiton läpi että herkimpiä saattaa häiritä. Jos on kovin herkkä tuollaisille kannattanee harkita esim puuvillatäyttiestä tai pienillä lasikuulilla täytettyä (itselläni ei niistä kokemusta mutta olettaisin että voisi olla vähemmän "rakeisen" Tuntoisia.
Jos erityisherkkä äänien suhteen niin muovirakeista kuuluva ääni saattaa ärsyttää. Yllättäen väittävät että lasikuulilla täytetty olisi hiljaisempia.
Jos haluaa itse tehdä painopeiton niin sekään ei ole mitenkään mahdoton homma. YouTubesta löytyy ohjeita ja muovirakeita löytyy ainakin monista nettikaupoissa myynnistä.
Noissa kalliimmissa on kankaat ehkä parempaa materiaalia ja ompeleet lyhyemmällä tikillä (kestävämpää) ja saattaa olla ompeleita tiheämmässä. Toki jos itsellä on ompelukone on tarvittaessa helppo ommella itse vielä lisäompeleet jos ne valmiit näyttävät heppoisilta halvoissa.
Olenko ainoa, jota ahdistaa tuo sana ja sen tuomat mielikuvat?
Voin ryhtyä painopeitoksi tai patjaksi jollekulle viriilille miehelle. Olen pehmeä ja sisäsiisti, pää mahtuu isojen tyynyjen väliin.
Vierailija kirjoitti:
Aplle vinkkinä
No ainakin osassa 500e hintaistakin rakeet tuntuvat niin paljon peiton läpi että herkimpiä saattaa häiritä. Jos on kovin herkkä tuollaisille kannattanee harkita esim puuvillatäyttiestä tai pienillä lasikuulilla täytettyä (itselläni ei niistä kokemusta mutta olettaisin että voisi olla vähemmän "rakeisen" Tuntoisia.
Jos erityisherkkä äänien suhteen niin muovirakeista kuuluva ääni saattaa ärsyttää. Yllättäen väittävät että lasikuulilla täytetty olisi hiljaisempia.
Jos haluaa itse tehdä painopeiton niin sekään ei ole mitenkään mahdoton homma. YouTubesta löytyy ohjeita ja muovirakeita löytyy ainakin monista nettikaupoissa myynnistä.
Noissa kalliimmissa on kankaat ehkä parempaa materiaalia ja ompeleet lyhyemmällä tikillä (kestävämpää) ja saattaa olla ompeleita tiheämmässä. Toki jos itsellä on ompelukone on tarvittaessa helppo ommella itse vielä lisäompeleet jos ne valmiit näyttävät heppoisilta halvoissa.
Lasikuulia!
Tehokas lämmitin tai jäähdytin. Lasi sitoo paljon lämpöä.
Ompelin verhojen painona käytettävää lyijynauhaa lakanakankaan kujiin kymmenen sentin välein ja reunoihin solmimisnauhat, samoin peittoon. Hintaa tuli noin kymppi. Levoton nukkuja sanoi tykkäävänsä 5 kg painavan peiton tuomasta tunteesta.
Peiton ja paino-osan voi myös ommella reunoista yhteen, mutta silloin paino-osaa ei voi irrottaa pesuun eikä peittoa vaihtaa vuodenajan mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Erinomainen esim.autistiselle ja levottimasti nukkuvalle. Kannattaa satsata hieman - kun ostaa halpaa.
Miten voi satsata ostaessaan halpaa?
Vierailija kirjoitti:
Miten ne on noin kalliita?
Kuinka paljon enemmän ne painaa kuin pari peittoa päällekkäin?
No jos normipeitto painaa noin 1 kg niin normikokoiset painopeitot painavat noin 4-10 kg ( myydään 20kg asti nettikaupoissa).
Vanhanaikaisilla painavilla pumpulitäkeillä voi saada vähän samankaltaista tunnetta. Jotkut ovat kokeilleet "painopeitto" vaikutusta laittamalla puhtaan painavan maton peiton päälle nukkumaan mennessä.
Monta peittoa päällekkäin on aika kuuma versio painopeitosta.
Eikö täytteeksi voi käyttää makaronia? Olisi jotenkin ekologisempaa kuin muovi.
Vierailija kirjoitti:
Eikö täytteeksi voi käyttää makaronia? Olisi jotenkin ekologisempaa kuin muovi.
Voi käyttää. Mutta tiedäthän kuinka paljon ihminen hikoilee yön aikana... eli kauanko ilkeiäisit nukkua makaroonipeitolla ennenkuin alkaisi haju ja ajatus mahdollisista ötököistä haitata? Ja koetappa pestä makaronipeitto...
Ekologisia versioitakin löytyy esim joku puuvilla versio ilmeisesti. Muistan nähneeni mainoksen sellaisesta. Ja eikö lasikuulatkin on vaihtoehto muoville.
Lyijyä peittoon? No enpä kyllä laittaisi.
mikä on painopeitto? mitä sillä tehdään ja kenelle tarkoitettu?
Ostin molemmille lapsille juuri joululahjaksi netistä Black Friday-tarjouksessa kaksi yhden hinnalla. Normihinta niissä on 300 euroa, nyt siis sain 2. Tytölle ostin 7 kg peiton, pojalle 8 kg. Ovat vasta sisäänajovaiheessa, joten en vielä tiedä, miten alkavat toimia. Tytöllä on ADD ja pojalla Asperger.
Vierailija kirjoitti:
Ostin molemmille lapsille juuri joululahjaksi netistä Black Friday-tarjouksessa kaksi yhden hinnalla. Normihinta niissä on 300 euroa, nyt siis sain 2. Tytölle ostin 7 kg peiton, pojalle 8 kg. Ovat vasta sisäänajovaiheessa, joten en vielä tiedä, miten alkavat toimia. Tytöllä on ADD ja pojalla Asperger.
Tilasin siis täältä:
Painopeitto lievittää huomattavasti pelko- ja stressitiloja. Peiton ansiosta kehon serotiinihormonin tuotanto kasvaa ja samalla ns. stressihormoni kortisolin tuotanto pienenee.
Peiton alla makaaminen saa kehossa aikaan turvallisen ja rauhoittuvan tunteen. Sen ansiosta koko keho ja hermosto rentoutuu. Onnellisuushormoni serotoniinin sekä unihormoni melatoniinin erittyminen aktivoituu. Nukahtamisesta ja rentoutumisesta tulee helpompaa.
Erinomainen esim.autistiselle ja levottimasti nukkuvalle. Kannattaa satsata hieman - kun ostaa halpaa.