Miten selvitä itse sairaana vauvan kanssa?
Kun vauva suostuu nukkumaan päiväuniaan vain puolen tunnin pätkissä, yöllä herää tunnin tai kahden välein eikä viihdy yksin missään leikkimatolla tai sitterissä tai vastaavassa. Kantoliinassa viihtyisi, mutta olen sen verran kipeä itse, että en pysty nyt pitämään häntä yhtään kantoliinassa. Minulla on vatsatauti ja kuumetta. Joo tukiverkkoja ei tietenkään ole tällä hetkellä, koska ne muutamat ihmiset, joita on, ovat tietenkin lomamatkalla nyt poissa paikkakunnalta, ja mieheni joutui lähtemään eilen työmatkalle. Vinkkejä?
Kommentit (7)
Kuume ja flunssa menee vielä ihan helpolla buranalla ja/tai finrexinillä, mutta vatsatauti onkin hankalampi. Itse olen laittanut patjan olohuoneeseen tai vessaan, paljon tutkittavaa vauvalle ja itselle vati lähelle. Youtubesta tai muualta voisi yrittää jotain lastenohjelmaa, vauva vaikka sitteriin telkkarin lähelle.
Vierailija kirjoitti:
Jos on rahaa niin palkkaa lastenhoitaja. Mll, yksityiset... näistä saa nopeastakin hoitajan että saisit sairastaa rauhassa. Kunnaltakin on joskus saanut hoitajan?
Muussa tapauksessa se on vaan kestettävä. Niin ne muutkin tekee. Sairastaa ja hoitaa lapset samalla.
Kunnalta kun pyytää hoitajaa, niin niillä kestää kolme arkipäivää ennen kuin ne tulee tekemään "tarvearviota ja selvitystä siitä, että millaista tukea perhe tarvitsee", ja sitten laaditaan sopimus siitä, että mihin tilanteeseen hoitoapua voi saada. Tämä ei paljoa lohduta jos se vatsatauti on nyt eikä ole tajunnut aiemmin pyytää tuollaista tarvearviota tukitoimista.
Parhaiten auttaa, kun toistelet itsellesi "en ole niin kipeä, kohta tämä on ohi". Mieli on oikeasti uskomattoman vahva, ja jos alat surkutella vointiasi ja lapsenhoitoa niin vointi onkin huono. Jos uskottelet että voit ihan ok, niin voitkin ihan ok. Ajattele vaikka, että joka oksennus on lähempänä tervehtymistä. Muista juoda ihan pieniä kulauksia usein.
Jos lohduttaa, niin nyt on ollut liikkeellä nopeaa vatsatautia. Kaikilla tuntemillani on mennyt päivässä-parissa ohi.
Viihtyiskö vauva lattialla leikkimatolla tms. jos otat itsellesi patjan olohuoneen lattialle ja pötköttelet siinä. Tämä toimi ainakin meillä kun lapset oli pieniä.
Jos on rahaa niin palkkaa lastenhoitaja. Mll, yksityiset... näistä saa nopeastakin hoitajan että saisit sairastaa rauhassa. Kunnaltakin on joskus saanut hoitajan?
Muussa tapauksessa se on vaan kestettävä. Niin ne muutkin tekee. Sairastaa ja hoitaa lapset samalla.