Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

kaksos-/sisarrattaista

13.05.2006 |

Ootteko ostanut kaksosrattaita, jos ikäeroa ollut melkeen kolme vuotta? Eli meillä ois syksyllä tulossa toinen lapsi ja esikoinen on sillon vajaa kolme vuotta. Nyt oon ruvennut kovasti pohdiskelemaan josko pitäis ostaa sitten kaksosrattaat. Käytetään edelleen pojan kanssa aika paljon rattaita ja joskus pitemmillä matkoilla poika saattaa nukahtaakkin rattaisiin. Itse olin himona vaunukävelyihin, kun poika oli vauva ja tuli tehtyä monen tunnin lenkkejä päivittäin. Eli aika varmaa on, että kaksosrattaille tulis käyttöä. Poika ei kuitenkaan jaksa kävellä pitkiä matkoja ja seisomatelineen kanssa en aio ruveta taiteilemaan loskassa ja lumessa ja muutenkin epäilyttää pysyiskö poika kyydissä seisomatelineellä.

Mitä merkkejä teilla on ollut ja oletteko olleet tyytyväisiä? Onko kellään kokemusta kolmipyöräisistä sisarrattaista? Onko tukevat kyllä, jos on eripainoset lapset kyydissä? Ja useesti rattaat on vaan kasvot menosuuntaan, onko kokemuksia sellasista, miten pieni viihtyy siellä ja onko tarpeeks suojaisat?

Tulipas pitkä toivottavasti joku jaksaa lukea.... :)

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meille ostettiin juuri noilla kriteereillä tuplat ( nyt nuorempi jo 2 v). Tykättiin kävellä, matkaa kauppaan kävellen 3 km yhteensuuntaan ja isompi ei jaksanut moista matkaa kävellä.Rattaat oli juuri siksi kätevät, kun isompi nukahteli vielä reissuilla. Meillä oli duoletot. Kannattaa ostaa sellaiset, joissa reilusti tilaa molemmille ja kunnon makuuasento.

Vierailija
2/19 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla siis kans ongelma...Meillä ikäeroksi tulossa 2.5v ja yhtäkkiä havahduin että mites sitten lenkille pääsen, kun ei tuo esikoinen vielä jaksa kävellä kamalan pitkiä matkoja ja seisomalaudallakin seisominen kuulostaa pitkästyttävältä! Olen ajatellut emmaljungan twin ceroxeja, ec2 tai sitten twin cityjä (käytettyinä), mutta olisi kiva tietää että mitä kokemuksia näistä on, tilaa ja leveyttä saa olla reilusti, sillä niillä ei tarvitsisi kaupoissa kulkea! Sisaristuintakin olen ajatellut yksös-emmaljungiin, mutta kuulostaa huteralta yhdistelmältä kun 13kg istuu sisaristuimessa! Kokemuksia kellään??? =)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuplarattaita on nykyään niin monenlaisia, että valinnan vaikeus oli ainakin meillä ongelma, kun tuplarattaita oltiin ostamassa...

Meillä ikäeroa oli vähemmän (reilu 2v) ja ostettiin alkuun Dorjan Tupla Troll tuplarattaat. En halunnut ostaa kalliita tuplia, jos vaikka jäisivät vähälle käytölle ja uudet rattaat maksoivat vähemmän kuin monet rattaat käytettyinä. BrionTwinettejä (käytettyjä) olisi saanut edullisemmin mutta ne olivat näihin verrattuna painavammat. Tykkäsin näistä tuplista, olivat mielestäni kevyet työntää (käytettiin talvella/keväällä) " täydessä lastissa" , helppo kasata ja mahtuivat kuitenkin lähes joka paikkaan (ainoastaan yhdestä ovesta ei mahduttu koko käyttöaikana). Rattaat kulkivat hyvin niin loskassa, soralla kuin asfaltillakin. Huonoa näissä oli lähinnä se, ettei työntösuuntaa voinut vaihtaa. Jotkut ovat moittineet näiden rattaiden tavaratilaa mutta mielestäni se riitti ainakin meidän tarpeisiin (kaksi erillistä tavarakoria rattaiden alla, mahtui ostoskassi/kori). Nykyversiossa näyttäisi olevan säädettävä työntöaisan korkeus, minulle työntökorkeus oli hieman liian korkea. Vauvan sai hyvin suojaan rattaissa (pitkä selkänoja), tarpeen mukaan tietysti sitten piti käyttää harsoa/ohutta peittoa tuulen/lumen suojana. Käytettiin tuplia noin 4kk, jonka jälkeen myin ne samaan hintaan kuin olin ostanut (maksoi tuolloin n. 400e sis. kantokassin). Myin tuplat, kun isompi halusi jo kävellä enemmän. Näitä tuplarattaita myy Babycenter: http://www.babycenter.fi/tarjoukset_tuppla_troll.htm

Mutta tuplarattaita paremmaksi yhdistelmäksi meidän käytössä osoittautui Emmaljungan Minior Edge kuomurattaat sisaristuimella. Tuplien jälkeen tämä viritelmä tuntui ihanan kapealta ja helpolta työntää (vaikka saattaa olla painavampi kuin tuplarattaat). Isompi tykkäsi istua sisaristuimessa ja rattaissa oli heittoaisa, jolla sai työntösuunnan vauhdissa vaihdettua. Välillä isompi käveli mutta aina tarpeen vaatiessa hänet sai kyytiin. Ja koskaan ei tuntunut, että rattaat olisivat olleet vaarassa kaatua tai keikkua; vaikka isompi muutaman kerrran yrittikin parhaansa (pomppi istuimessaan ja urkotteli alas päin). Nykyään näitä rattaita käytetään enää harvoin mutta silloin kun käytetään niin pienempi istuu sisaristuimessa ja isompi rattaissa (jos istuu). Sisaristuimessakin on säädettävä selkänoja, ainakin meidän pienikokoinen kaveri otti siinä muutaman kerran nokoset, kun väsähti kesken reissun... Sisaristuin toimii parhaiten silloin, kun vauva on vielä pieni, kahden vähän isomman kuljettamiseen se ei enää ole kevyin ja helpoin vaihtoehto. Ostin sekä rattaat että sisaristuimen käytettyinä.

Toivottavasti löydätte teille sopivimman vaihtoehdon!

Vierailija
4/19 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt pojat ovat jo 1v ja 3v 1kk. Alkujaan olin päättänyt pärjätä pelkällä seisomalaudalla. Kuitenkin la lähestyi ja pojan uhma oli melkoista, joten päätin ostaa tuplat, kun sopivat (Ora Duoletto) sattuivat kohdalle.

Kakkonen syntyi maaliskuussa, ja yllätyksekseni parhaaksi kulkuvälineeksi osoittautui kuitenkin seisomalauta. Poika tykkäsikin seistä ja pelkäämääni temppuiluakaan ei tullut. Meillä Teutonian ilmakumeilla varustettu lauta, joka kulkee kaikkialle mihin rattaillakin mennään.

Asumme Helsingissä omakotialueella ja matkaa (yhteen suuntaan) tulee kauppaan 2km, puistoon/neuvolaan 3km ja perhekerhoon 1km. Kaikki nuo matkat (parhaimmillaan 8km päivässä) sujuvat hienosti.

Tupliakin käytin kyllä liikkuessamme bussilla (matka esim mummolaan 1h/ kolme bussin vaihtoa) ja tuolloin tuplat olivat kyllä hyvät. Poika saattoi toisinaan nukahtaakin.

Sanoisin omasta kokemuksestani, että kokeilisin alkuun seisomalautaa (kesällä pyörää/ talvella pulkkaa). Mutta jos tupliin kumminkin päädyt, niin mielestäni nuo Duolettot olivat kyllä hyvät. Meillä esim se, että näin pojat koko ajan oli tärkeää: mustasukkkaisuus on ollut kovaa ja pikkuveli on saanut kyytiä..... Meillä rattaat naama menosuuntaan eivät olisi toimineet. Muita ominaisuuksi mistä tykkäsin, olivat ulkomittojen kapeus (bussissa mahtui rattaiden viereen), istumatila riittävä, hyvä tavaratila.

Vierailija
5/19 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hoidin kahta lasta opiskeluaikana, lapsilla oli ikäeroa 1,5 vuotta. Heillä oli käytössä seisomalauta-ratas-systeemi, joka oli osittain ihan OK, kun isompi lapsi kävelikin jo aika paljon, ja tuli laudalle vaan välillä huilaamaan. Huono puoli oli se, että systeemin työntäminen isomman lapsen seistessä laudalla oli hankalaa ja ainakin itsellä tuli ristiselkä kipeäksi, vaikka olinkin tuolloin vielä nuori ja vetreä. Ehkä noissakin on tapahtunut tuotekehitystä, mutta olen päättänyt, että meille ei lautaa hankita vaan tuplarattaat. Sitäpaitsi ostoskeskuksessa tms. asioidessa on hyvä, että saa molemmat lapset pidetyksi paikoillaan.

Vierailija
6/19 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta kun mä olen jostain syystä mieltynyt sellasiin sisarusrattaisiin, joissa on kaksi istuinta tavallisten rattaiden rungossa. Se tuntuis aika ihanteelliselta ratkaisulta,jos toinen lapsi on jo isompi. Toisen istuimen ei aina tarttis olla kiinni... Toisessa ketjussa jo ehdotin sellaista, mutta ei oikein saanut tuulta alleen...

Tälläiset i' coot löysin täältä http://www.kidsroom.de/cgi-bin/kidsroom.shop/446af972002841e6274250f336…

ja varmasti muillakin merkeillä on vastaavia, mutta en siis ole perehtynyt asiaan vielä. Mun mielestä niissä on hirveesti hyviä puolia mm kääntyvät etupyörät ja muutakin luksusta. Mutta onko jotain, jota en osaa huomioida? Epäilys herää, koska tähän mennessä en ole törmännyt täydellisiin rattaisiin. Mitä huonoja puolia näissä on?

Vierailija
7/19 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

I' coo:n tuplarattaat vaikuttaa minustakin kyllä näppäriltä ja pitkäaikaisilta, sillä niistähän saa sitten ihan tavalliset ykkösrattaat. Mutta tältä palstalta olen lukenut, että noita ei saa kasattua mitenkään näppärästi esim. autoon. Istuimet ja istuinadapteri pitää kai irrottaa, jotta saa mahtumaan autoon. Siksi en niistä itse ole kovin innostunut. Miinuksena on myös korkea hinta, ainakin Suomesta ostettuna.

Vierailija
8/19 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä olin myös ihastunut noihin I' coon tupliin, mistä saa myös tavalliset rattaat kun adapteri irroitetaan. Olin nähnyt kuvia netissä ja näyttivät tosi näppärille. Käytiin sitten katsomassa niitä kaupassa ja olihan ne hienot, mutta yksi suht iso miinus tuli heti siitä, että edessä istuva lapsi jää aika pystyasentoon eli nukkuminen voi olla hankalaa edessä. Mutta tämä sama " vika" taitaa olla kaikissa perättäin istuttavissa tuplissa.

Katselimme samalla muitakin tuplia ja eipä sellaisia täydellisiä taida ollakaan. Suuri osa on tosi leveitä, niin leveitä, että eivät standariovista mahdu sisään. Meillä ainakin on kodinhoitohuoneessa standardilevyinen ovi 80 cm, joten vain muutamat vierekkäin istuttavat tuplat tulevat kysymykseen. Ja kapeat tuplat taas vaikuttavat aika ahtailta, varsinkin talvivaatteissa voi tulla ahdasta. Ja olen kuullut, että vierekkäin istuttavissa isommalla lapsella voi tulla kiusaus härnätä vieressä nukkuvaa vauvaa.

Mistä lienee löytyy sitten edes lähelle täydelliset tuplat, en tiedä. Täytyy vain jatkaa etsimistä.

Vierailija
9/19 |
18.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tilasimme nuo I' coo:n Platon 6 rattaat Saksasta. Itse ihastuin juuri siitä, että niistä saa myös rattaat yhdelle sekä siitä, että ne ovat kapeat. Saimme ne viime viikolla ja toistaiseksi lähinnä ollaan käytetty niitä tämän hetkisellä kuopuksella, kun vauva ei ole vielä syntynyt. Tavallisina kuomurattaina ne ainakin ovat ihanat! Kääntyvien etupyörien ansiosta rattaat ovat erittäin helpot työntää sekä kevyet (vrt. Emmaljungan kuomut). Ainoa miinus on, että muuten niin tilavaan tavarakoriin täytyy tavarat tiputella pienissä erissä. Tuplina käytettäessä, edessä istuvaa ei tosiaankaan saa kunnon makuuasentoon, jos takana on vauva kantokopassa. Meillä se ei kuitenkaan ole ongelma sillä tämän hetkinen kuopuksemme ei rattaissa enää päiväunia nuku (1v 10kk).

Ilman adapteria ja sitä toista istuinosaa, rattaat menevät tosi helposti kasaan ja suht pieneen tilaan sillä etupyörät taittuvat ratasosan alle. Tuplina käytettäessä adapteri sekä istuinosa täytyy tosiaan ottaa pois ennen kuin rattaat voi laittaa esim. auton takatilaan. Kokemuksesta tosin tiedän (meillä oli Emmaljungan tuplat esikoisella ja tämän hetkisellä kuopuksella joita ei juuri tullut käytettyä), että suurin osa vierekkäin istuttavista tuplista on sen verran painavia ettei niitäkään ihan helposti ota mukaan automatkalle.

Vierailija
10/19 |
19.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meille ostettiin vähän samalla periaatteella kuin nuo I' Coot, olevat Quinnyt Saksasta. Eli ne ovat yhden istuttavat rattaat mihin saa tarvittaessa kiinnitettyä sisaristuimen, jolloin lapset istuvat selät vastakkain. Vertailimme noita ja I' Coota, mutta pidimme enemmän Quinnystä koska se meni mielestämme pienempään tilaan ja oli toimivampi yhden rattaana kuin tuo I' Coo. Quinnyssä sisaristuinta ei saa lepoasentoon, mutta me emme tätä ominaisuutta kaivanneet koska esikoisemme oli jo reilu 2v. kun vauva syntyi, eikä siis nuku rattaissa. Hinta toki oli myös moninkertaisesti halvempi, koko paketti 360 euroa + pehmeä koppa, minkä ostin erikseen vauvaa varten.

Vierailija
11/19 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Mistä noita quinnyn tuplia tai oikeammin kai yksösrattaita sisaarosalla saa? Siis mistä tilasitte? Kuulostavat kiinnostavilta. :)

Sirius

Vierailija
12/19 |
20.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noita Quinnyjä saa useimmista Saksalaisista vaunukaupoista (esim. Pingpong, Babyonlineshop), me tilasimme Kiddies24-nimisestä kaupasta mistä löysin halvimmalla. http://www.kiddies24.de/shop/

Suomeen noita ei kai tuoda ollenkaan myyntiin, en tiedä miksi.

Vierailija
13/19 |
22.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuinka paljon olette maksaneet postikuluja, kun olette tilanneet ko. rattaat Suomeen Saksasta (Kiddies 24 nettikaupasta)?

Kiitti paljon tiedosta jo etukäteen!!!

Vierailija
14/19 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vaikuttavat aika kivoilta nuo Quinnyn Freestyle 4 XL Tandemit. Miten ne ovat toimineet käytössä? Kuinka laadukkaat nuo ovat? Itsellä ei ole kokemusta Quinnyistä ollenkaan. En haluaisi mitään rattaita, missä on muoviosia, jotka saattavat hajota pakkasessa. Kuvan perusteella näyttävät ihan laadukkailta.

Jos Branwen jaksat (tai joku muu) mitata rattaiden max pituuden, sekä kun molemmat istuimet ovat paikoillaan että yhdellä istuimella, olisin tosi kiitollinen. Työntöaisan saa ilmeisesti taitettua, jotta bussissa mahtuu paremmin? Paljonko se lyhentää, jos taittaa aisan? Ja olihan se niin, että toisen istuimen saa ihan makuuasentoon? Niin, minkä kokoinen kantokassi mahtuu siihen? Tulipas kysymyksiä... =;o)

Ja muitakin kommentteja/kehuja/haukkuja näistä vaunuista kuulisin mielelläni.

Kiitollisena jo etukäteen, jos joku vaan jaksaa vastailla.

Kesäterveisin

Sirius

Vierailija
15/19 |
23.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä rattaat ovat toimineet ihan mainiosti, ei mulla ole mitään moitittavaa. Jotain pikkuvikoja, kuten esim. se että tavarakoriin ei kunnolla pääse laittamaan mitään kun molemmat istuimet ovat kiinni. Siis mitään kovin isoa tavaraa sinne ei saa, vaikka se tilava onkin. Laadusta en osaa sanoa sen ihmeemmin, minusta nuo vaikuttavat hyvälaatuisilta eikä mitään vikoja ole ilmannyt, mutta ei meillä niitä ole vielä pitkään käytetty.

Mittoja en valitettavasti pääse ottamaan, rattaat ovat kellarissa, me lähdemme huomenna matkoille ja palailen ensi viikolla. Ehkä sitten, jos joku muu ei ole ehtinyt mittailla :) Työntöaisaa voi taittaa, mutta se ei kyllä kauheasti lyhennä rattaita. Työntöaisa jää muuten matalimmillaankin aika korkealle, joten ehkä nämä eivät kovin lyhyelle työntäjälle ole niin mukavat. Toinen istuin menee makuuasentoon, meillä siinä on Emman kantokassi mikä mahtuu siihen just (leveämpi ei mahtuisi). Istuin jää jonkun verran kallelleen, pääpuoli ylöspäin mutta ei se ole minua ainakaan haitannut, eikä vauvakaan tunnu valuvan jalkopäähän vaikka ensin niin pelkäsin.

Vierailija
16/19 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pisimmillään sain mitaksi 136 cm, silloin kun toinen istuin on lepoasennossa. Mitta siis istuinten jalkopäästä toiseen. Lisäistuimen irrottaminen ei kovin paljoa rattaita lyhennä, olisiko kymmenisen senttiä.

Vierailija
17/19 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos Branwen vastauksistasi. Kyllähän nuo tosi kivoilta vaikuttavat, mutta tuo rattaiden pituus mietityttää, jos joutuu käyttämään julkisia. Oletko mahtunut bussiin näiden kanssa?

Kaipa kaikki tuplat ovat joko " liian" leveitä tai pitkiä. Mutta tuossa tosiaan olisi ideana, että voisi käyttää yksösrattaina sitten, kun isompi kävelee/pöyräilee tms ja sitten ovat kyllä aika isot yksösrattaiksi.. Hmm.. Pitää vielä miettiä.

Sirius

Vierailija
18/19 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

meillä on chariotin caoucarin tuplat ja pyöräaisa myös.käykää tutustumassa www.leppakerttu.fi.Ihanat rattaat. Todella kevyet ja saa näppärästi pyöränkin perään. Eivätkä ole yhtään kiikkerät.Ei voi puhua muitten kaksostenrattaiden kanssa samassa sarjassa ollenkaan...

Vierailija
19/19 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

en voi yhtyä käyrämädän mielipiteeseen: nuo leppäkertusta löytyvät tuplat ovat kuin kottikärryt! Ei meille tuollaisia muuten kuin sitten vaikka pyörän perään -ei jokapäiväiseen arkikäyttöön.