Miten ilmastomuutos näkyi jouluaatossanne,?
Meillä lahjoja saivat vain pienet lapset. Ennen saivat kaikki, mutta ei enää.
Kinkku oli puolikas.
Kommentit (15)
Ei mitenkään. Ostin entistä enemmän ulkomaisia juustoja. Kinkku on hiukan pienempi tänä vuonna tosin, mutta sekin siksi ettei jää yli.
Ostin lahjaksi jotain orgaanista vege mitä liene suihkusaippuaa.
Katsoin Jäinen planeetta ohjelman.
Ei mitenkään. Minusta ilmastonmuutosta pitäisi torjua veronkorotuksilla.
Lahjojen määrää on vähennetty, koska en halua saada enkä antaa mitään turhaa. Annoin lahjaksi pääasiassa lahjakortteja ja syötäviä lahjoja, joista osan tein itse. Yhtään uutta koristetta ei ostettu, ja vanhoista tarpeettomaksi jääneet lahjoitin Hope ry:lle, kun osa oli ihan käyttämättömiä. Ruokaa ei taida jäädä lainkaan yli.
Syödään kinkkua. Se tuottaa vain 5 kg co2 ekvivalenttipäästöjä per lihakilo. Siis samanverran tuottaa päästöjä kuin riisi tai kasvihuone tomaatit tai kurkut. Kinkku on 7 kg painava. Kotimaiset laatikot ovat myös ilmasto ystävällisiä.
Ei mitenkään. Kolasin pihaa niin kuin muinakin jouluina. Ja puin ulos ihan perkeleesti vaatteita. Silti palelsi poskista.
Täällä etelärannikolla oli valkoinen joulu, marraskuussa oli vielä mustaa ja pimeää. Eikös sekin ole nykykäsityksen mukaan ilmastonmuutosta.
Suvun kanssa on sovittu, että kukin aikuinen saa vain yhden lahjan. Se, kuka ostaa kenellekin, arvotaan. Eli lahjoja ostetaan nykyään vähemmän. Lapsille saa ostaa vapaasti. Itse ostin aikuislahjaksi hierontalahjakortin, mielestäni kestää ilmastotarkastelun.
Olen luopunut joulukuusesta ja jouluvaloista ja kyntteliköistä. En ole ostanut myöskään kynttilöitä. Edelleen on kaapeissa viime vuosilta lahjaksi saatuja käyttämättömiä. Kun ne loppuvat, niin sitten ehkä ostan aina yhden kynttilän jouluksi. Eli mitään joka adventti poltettavia en osta.
Joulupöydästä olen jättänyt tortut, piparit ja konvehdit pois. Palmuöljyn vuoksi osin mutta ennen kaikkea siksi, etten pidä niistä. Myös juomapuolta olen keventänyt. Tänä jouluna on vain yksi viinipullo, ei oluita, konjakkia, likööriä tai portviiniä enää ollenkaan.
Joulukortit olen jättänyt lähettämättä jo pitkään, vaikka se olisi viehättävä tapa. Saatan palata siihen vielä.
Joulukukista olen luopunut, vaikka rakastan valkoisia hyasintteja. Yhtä ainoaa joulukukkaa en ole ostanut.
Joulukalentereita ja muuta oheiskrääsää en myöskään enää osta. Aika kevyesti siis joulusta selviää, tunnelman kuitenkaan yhtään kärsimättä. On mukavaa, kun ei ole liikaa stressiä eikä mene rahaa johonkin koristuksiin. Yksikin kynttilä luo tunnelmaa, kun pöydässä on valkoinen pöytäliina ja jouluruuat.
Muovisia hautakynttilöitä en osta. Mielestäni on kummallista muka kunnioittaa menneitä sukupolvia tuhoamalla samalla tulevien tulevaisuutta. Muoviroskaa ei tarvita yhtään enempää, vaikka olisi kuinka kaunis ajatus taustalla.
Vierailija kirjoitti:
Suvun kanssa on sovittu, että kukin aikuinen saa vain yhden lahjan. Se, kuka ostaa kenellekin, arvotaan. Eli lahjoja ostetaan nykyään vähemmän. Lapsille saa ostaa vapaasti. Itse ostin aikuislahjaksi hierontalahjakortin, mielestäni kestää ilmastotarkastelun.
Olen luopunut joulukuusesta ja jouluvaloista ja kyntteliköistä. En ole ostanut myöskään kynttilöitä. Edelleen on kaapeissa viime vuosilta lahjaksi saatuja käyttämättömiä. Kun ne loppuvat, niin sitten ehkä ostan aina yhden kynttilän jouluksi. Eli mitään joka adventti poltettavia en osta.
Joulupöydästä olen jättänyt tortut, piparit ja konvehdit pois. Palmuöljyn vuoksi osin mutta ennen kaikkea siksi, etten pidä niistä. Myös juomapuolta olen keventänyt. Tänä jouluna on vain yksi viinipullo, ei oluita, konjakkia, likööriä tai portviiniä enää ollenkaan.
Joulukortit olen jättänyt lähettämättä jo pitkään, vaikka se olisi viehättävä tapa. Saatan palata siihen vielä.
Joulukukista olen luopunut, vaikka rakastan valkoisia hyasintteja. Yhtä ainoaa joulukukkaa en ole ostanut.
Joulukalentereita ja muuta oheiskrääsää en myöskään enää osta. Aika kevyesti siis joulusta selviää, tunnelman kuitenkaan yhtään kärsimättä. On mukavaa, kun ei ole liikaa stressiä eikä mene rahaa johonkin koristuksiin. Yksikin kynttilä luo tunnelmaa, kun pöydässä on valkoinen pöytäliina ja jouluruuat.
Muovisia hautakynttilöitä en osta. Mielestäni on kummallista muka kunnioittaa menneitä sukupolvia tuhoamalla samalla tulevien tulevaisuutta. Muoviroskaa ei tarvita yhtään enempää, vaikka olisi kuinka kaunis ajatus taustalla.
En ole ilmastouskovainen, mutta samoilla mielin teen joulua. Inhoan turhaa krääsää joka tukkii roskikset ja muut. No kuusi on, mutta se on muovinen ja voi käyttää useana jouluna.
Noh. Aamulla oli 26 astetta pakkasta ja ripset jäätyi lenkillä pipoon kiinni.
Nyt illalla pakkasta vaan 16. Kyllähän tuo muuttui.
Ostin pullon uusiutuvalla luonnonkorkilla suljetun calvadospullon muovisulkimella olevan Suomi-viinan sijaan.
Aineettomia lahjoja annettiin aikuisille.