Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka pian kuukautiskierto palautuu normaaliksi endometrioosilaparoskopian jälkeen?

12.05.2006 |

Moi pitkästä aikaa,

En ole kirjoitellut tänne kovin ahkerasti viime aikoina, mutta palattuani varovaisesti taustailemaan pari viikkoa sitten, uskaltaudun jo kirjoittamaankin. Meillä on takana lapsettomuutta pian 3 vuotta. Viime syksynä mulla todettiin todettiin endometrioosi ja olin laparoskopiassa 1/06. Endometrioosia oli melko paljon, mm. molemmissa munasarjoissa, mutta leikkaavan lääkärin mukaan kaikki näkyvä saatiin pois ja myös normaalia munasarjakudosta jäi runsaasti. Toiveet leikkauksen jälkeen oli tietty korkealla... Itse asiassa on kuitenkin käynyt niin, että mulla ei ole ollut kunnon kuukautiskiertoa leikkauksen jälkeen, vaan jatkuvaa tiputteluvuotoa ja lisäksi runsasta vuotoa 2-3 vkon välein (kuukautiset, olettaisin). Söin lopulta 1 levyn e-pillereitäkin (otin niistä viimeisen eilen) sillä ajatuksella, että jospa siitä löytyisi jonkinlainen rytmi. En ole kuitenkaan tuloksen suhteen kovin tivekas, sillä tiputtelua on ollut e-pillereiden käytön aikanakin. En ole mennyt vielä lääkärin, koska meillä on aika IVF-suunnitteluun kesäkuussa ja olen ajatellut sinnitellä sinne asti.

Nyt kuitenkin kiinnostaisi, että onko muilla ollut tällaista endometrioosilaparoskopian jälkeen -erityisesti, kun munasarjoja on leikelty? Jos on, niin missä vaiheessa kuukautiskierto on palautunut normaaliksi?

Kommentit (5)

Vierailija
1/5 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsellä nämä vauhvahaaveet ovat jo taaksejäänyttä elämää, mutta aina vanhasta tottumuksesta näitä tulee välillä luettua.

Mulla tehtiin lapa 3/06. Operaatio oli kyllä huomattavasti pienempi, sillä mulla oli endoa aika vähän ja lähinnä kohdunkannattamisissa. Ei siis ollenkaan munasarjoissa. Mun kierto on ollut lapan jälkeen koko ajan säännöllinen, ei tiputteluja eikä mitään muutakaan, joten itse en ole kokenut vastaavia " ongelmia" . Olen kyllä lukenut, että muutamilla on kierrot olleet 3-6 kk lapan jälkeen mitä ovat (esim. 18 päivää, 36 päivää, 22 päivää -akselilla).

Toivottavasti saat viimeistään kesäkuussa apuja ja homma selviää. Ei varmasti ole kiva, jos/kun tiputtelee jne.

Tsemppiä ja toivottavasti ivf toisi viimeistään sen kaivatun tuloksen!

Vierailija
2/5 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olenkin seuraillut tätä palstaa sen verran, että tiesinkin jo, että olette luopuneet vauvahaaveista. Tosi ikävää, että päädyitte eroon (tai niin ainakin ymmärsin), mutta toisaalta varmaan helpottavaakin, että epävarma tilanne sai jonkinlaisen päätöksen. Hyvää jatkoa joka tapauksessa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/5 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli laparoskopia 11/05. Mulla meni vain kolme päivää operaatiosta, niin alkoi menkat ihan normaalisti rullata.

Mulla poistettiin molemmista munasarjoista n. 3cm kokoisia suklaakystia (2kpl vasemmasta, 1kpl oikean sisältä) Lisäksi pinnallisia pikkumuutoksia ja kiinnike peräsuolen läheltä saattin pois. Molemmat munasarjat jäi normaalin kokoisiksi kaikesta huolimatta.

Vierailija
4/5 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla tehtiin lapa 10/04, jossa poistettiin endoa munasarjojen päältä, kohdun takaseinästä ja virtsarakon pinnalta. Kaikki näkyvä saatiin poistettua kuten sultakin. Mulla oli vuotoa lapan jälkeen joitain päiviä, sitten taas parin viikon päästä. Sen jälkeen kuukautiset tulivat normaalisti. Raskautta ei kuitenkaan ole kuulunut tässä 1,5 vuoden aikana ollenkaan. Laparoskopiaa ennen mulla oli kolme keskenmenoa. Me käytiin just viime viikolla lapsettomuuspolilla, ensimmäinen ivf tehdään syksyllä.

Jos tahtoisit kirjoitella, niin laita osoitteesi. Olisi mukava jos olis joku ihminen joka on samassa tilanteessa. Tällä hetkellä ei tuttavapiirissä ole ketään lapsettomuudesta kärsivää, joten olis mukava vaihtaa kuulumisia sellaisen ihmisen kanssa joka voisi näitä tuntemuksia ymmärtää :)

t. Apila vm-77

Vierailija
5/5 |
15.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiesinkin, että kaikilla ei mene kierto sekaisin laparoskopian takia, mutta ikävä kyllä näinkin voi käydä. No, ei voi kuin odottaa rytmin korjaantumista, pöh.

Apila, mulle voi kirjoittaa osoitteeseen niiskuneiti76@luukku.com :)

Toivon, että meilläkin alkaisi IVF-hoidot syksyllä, mutta voi olla, että se on liian optimistinen toive.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän viisi seitsemän