Jos ajatte lasten kanssa pari tuntia mummolaan aattona ja siellä odottaakin isäntäväki humalassa niin kääntyisittekö takaisin
Ja miten selittäisitte sen lapsille?
"Kiva seikkailu, eiks olekin?"
Kommentit (30)
Kääntyisin takaisin kotiin.
Sitä en tiedä miten sen lapsille selittäisin (riippuu iästä), mutta se olisi viimeinen kerta kun olisin menossa mummolaan joulun viettoon.
Terveisin viinanhuuruisista jouluista lapsena kärsinyt
Varmaan ajaisimme hotelliin viettämään joulua. Tai sitten ennen sitä antaisimme isovanhemmille mahdollisuuden selvitellä päätään sen aikaa kun olemme muutaman tunnin poissa. Jos ei selviäisi, niin hotelliin.
Kyllä käännyin ja kääntyisin edelleen. Aatto meni aikanaan ajellessa mutta parempi niin.
Mä säikähtäisin, sillä toi on niin absurdi tilanne. Isäpuoleni kyllä on alkoholisti, mutta ei se humalassa olisi meitä vastaanottamassa.
Käännyttäisiin takaisin ja mentäisiin kaupan kautta kotiin.
Todellisuudessa onneksi meillä ei ole mahdollista kun kumpikaan vanhemmistani ei juo itseään koskaan humalaan. Jos olisivat sekavia kun mennään sinne niin epäilisin jotain myrkytystä ennen kuin humalaa.
Olen lapseton mutta en todellakaan suostuisi viettämään joulua katsellen kenenkään kännikoheltamista. Ja jos minä aikuinen en siedä sitä, en keksi yhtäkään syytä miksi lastenkaan pitäisi.
Saattaisin vetästä anoppia turpaan. On nimittäin rähinäviinanottaja.
Ei ole mun lapsieni ongelma jos hän kokee saaneensa huonon lapsuuden joskus 50-luvulla. Eikä kyllä minuakaan kiinnosta kuulla mitä hänellä on ollut, mitä ei ja mitä olisi halunnut että olisi. Olisi haastanut riitaa vanhemmilleen aikoinaan näistä asioista.
Mitä muita vaihtoehtoja muka olisi? Kääntyisin tietysti. Jos lapsi on pieni, sanon että isovanhemmat oli kipeitä, jos yli 10-v kertoisin että isovanhemmat olivat humalassa.
Sitten spontaanit ideat käyttöön, että loppu päivä sujuu lasten näkökulmasta kivasti. Isovanhemmille kerrotaan suoraan miksi ovelta käännyttiin pois.
Olen tätä tehnyt. Tiedän, että tämä on samaan aikaan yksinkertaista ja monimutkaista.
Jos tuo mahdollisuus on olemassa tuskin lähdetään aattona mummolaan.
Vierailija kirjoitti:
Saattaisin vetästä anoppia turpaan. On nimittäin rähinäviinanottaja.
Ei ole mun lapsieni ongelma jos hän kokee saaneensa huonon lapsuuden joskus 50-luvulla. Eikä kyllä minuakaan kiinnosta kuulla mitä hänellä on ollut, mitä ei ja mitä olisi halunnut että olisi. Olisi haastanut riitaa vanhemmilleen aikoinaan näistä asioista.
Anoppi siis saattaisi rähjätä humalassaan, sinä sen sijaan pahoinpitelisit ilman humalaa...
Onhan meitä moneen junaan, olet anoppisi kanssa oikeastaan ihan samanlainen.
Entäpä jos mummolaan olisikin menty julkisilla ja seuraava vuoro lähtisi vasta monen tunnin (tai päivän) päästä?
Jos on rahaa mennä taksilla lähimpään kaupunkiin ja yöpyä siellä hotellissa niin mikä ettei. Tai jos on varaa mennä taksilla lähimmälle isolle juna/bussiasemalle josta lähtee vuoroja kotiin niin sekin on varmaan hyvä. Mutta entä jos ei ole tarpeeksi rahaa sellaiseen?
Jos tällainen mahdollisuus olisi, se ei voisi tulla yllätyksenä. Joten sinne ei aattona oltaisi ajamassa
Vierailija kirjoitti:
Varmaan ajaisimme hotelliin viettämään joulua. Tai sitten ennen sitä antaisimme isovanhemmille mahdollisuuden selvitellä päätään sen aikaa kun olemme muutaman tunnin poissa. Jos ei selviäisi, niin hotelliin.
Hotelliin? Kuulostaa todella tylsältä :)
Himaan vaan joulua viettämään!
Luulisin, että tuo tilanne olisi odotettavissa enkä lähtisi ollenkaan kokeilemaan tuuriani.
Vaikea kuvitella, että tuollainen tilanne tulisi ihan puskista. Jos ei viitsi pysyä selvinpäin, vaikka tietää lastenlasten olevan tulossa käymään, on luultavasti jonkinasteinen ongelma eli ottaa yleensäkin reippaammin. Tällöin en joko harkitsisi lähteväni mummolaan ollenkaan tai ainakin vannottaisin isovanhempia olemaan selvinpäin, jos haluavat nähdä lapsia.
Riippuu humalan asteesta. Jos ihan sönkkäys- ja sammumiskunnossa, niin takaisin kotiin.
Lievemmän tilanteen ollessa kyseessä varmaan jäätäisiin, ellen joutuisi pelkäämään juopumistilan syvenemistä.
Meillä on yksi sukulainen joka ottaa nousut, mutta jättää siihen. Ei koskaan ole harmillinen.
Jos tietäisin mahdollisuuden olevan olemassa, niin en olisi lähtenyt ollenkaan. Tai ainakin soittanut ensin, puhelimessa kun kuulee jo parinkin lasillisen äänestä.
Minäkin vastaan että riippuu humalasta. Jos pieni hiprakka, eikä aikomus juoda enempää niin jäisin. Muuten lähtisin kotiin.
Meillä ei kyllä ole mitään rähisijöitä suvussa, että vaikka olisivat humalassa niin ihan mukavia olisivat.
No en tietenkään vaan korkkaisin itsekin ennen kuin edes auto on ehtinyt sammua.
Oho, mummi ja pappa olivatkin tulleet kipeiksi. Jossain vaiheessa puhuisin isovangempien alkoholismista.