Paras Kaari Utrion kirja? Kaipaan historiallista lukemista?
Nyt on jotenkin historiaa kaipaava ajanjakso. Asun Turussa ja Tuomiokirkko ja luminen ympäristö , hienot valaistukset vie ajatukset jonnekin kauas.
MIkä on paras?
Mitä muita voisitte suositella?
Kommentit (26)
Kartanonherra ja kaunis kirstin sekä vendela :)
Kaikista Utrioista tykkään kuitenkin eniten näistä uudemmista: Ruma kreivitär, Paperiprinssi, Hupsu rakkaus.
Niissä on sellaista kepeyttä ja elämäniloa, mitä vanhemmissa ei juurikaan ole.
Mikä oli se Utrion kirja jossa päähenkilö osasi nostattaa sumun ja pysäyttää veren? Se oli hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä oli se Utrion kirja jossa päähenkilö osasi nostattaa sumun ja pysäyttää veren? Se oli hyvä.
Vendela :)
Sunnevat on jäänyt minulle mieleen parhaimpina.
Ruma kreivitär on mun suosikki! Ja saippuaprinsessa ja tosiaan kaikki muut uudemmat. Kuten toinen kirjoittaja edellä jo totesi, ovat kepeämpiä ja iloisempia kuin vanhemmat, mutta kyllä Utrio on muutenkin kirjailijana kehittynyt mun mielestä niistä alkuvaiheensa kirjoista, niissä oli usein liikaa henkilöitä ja juonenkäänteitä.
Vierailija kirjoitti:
Vaskilintu
Vierailija kirjoitti:
Kaikista Utrioista tykkään kuitenkin eniten näistä uudemmista: Ruma kreivitär, Paperiprinssi, Hupsu rakkaus.
Niissä on sellaista kepeyttä ja elämäniloa, mitä vanhemmissa ei juurikaan ole.
En olisi voinut paremmin suositella ja sanoa! Monet Kaarin kirjat olen lukenut ja nuo on omat lempparini. :) lisäisin ehkä listaan vielä Rakkaan Henrietan. Kaari Utrio on kyllä huikea kirjailija.
Oliko se Tuulihaukka, jossa vaellettiin jo muinaiseen Bysanttiin saakka? Piti sen myötä minunkin matkustaa yhtenä keväänä Istanbuliin. Valitsin helmikuun, että varmasti saan rauhassa ilman tungosta kierrellä siellä. Aivan mahtava Topikapin palatsi ja se Moskeija, sekä paljon historiaa muutenkin ympärillä. Hieno vierailu ja menen joskus uudelleen. Ja huom: täysin sesongin ulkopuolella, ei ole sisäänheittäjät ja helppoheikit töissä vielä. Näin kertoi meille se kielitaitoinen ja hyvä historian opas, jonka palkkasimme. Jopa valtava basaari oli kuin kiinnostava kävelymatka; ei mitään tuputtamista. Niillä meni varmaan energia siihen palelelmiseen kun oli ihan miinus2 .
Sama Turussa: Kaarin kirjojen kautta katselen Tuomiokirkkoa, ja Suutoria ja sen rakennuksia rakkaudella ja hellyydellä. Täällä on asuttu, tehty kauppoja ja sovittu naimakaupoista. Aivan mahtavaa.
Saman fiiliksen saan Tallinnassa, ja joskus Lyypeksissä. jos siellä ei ole liikaa ihmisiä liikkellä.
Kirjallisuus tekee historian eläväksi.
Kristiina Vuori kirjoittaa samankaltaisia kirjoja, jos Utriot on luettu.
Maan aamu -trilogia (Oranen) on myös kivaa luettavaa, ja Enni Mustosella on kivaa helppolukuista historiaa myös.
Mä taas tykkään niistä varhaisemmista Utrion kirjoista, nää uudemmat on liian kevyitä hupailuja. Ne muistuttaa liikaa jotain maaseudun kesäteatteripläjäystä. Suosikkejani ovat Vaskilintu, Uhritulet, Vendela ja Yksisarvinen. Ihanaa, kun on luettavana oikein sellainen kunnon tiiliskivi!
Vierailija kirjoitti:
Isabella on mun suosikki!
Isabella tulee heti kakkosena Vendelan jälkeen, onhan siinä nuori Hartman Garse;).
Itsekin pidän eniten vendelasta, vaskilinnusta ja tuulihaukasta.
Pidän 1800-luvun Helsinkiä kuvaavista teoksista, kuten Saippuaprinsessa.
Ruma kreivitär on suosikkini.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Isabella tulee heti kakkosena Vendelan jälkeen, onhan siinä nuori Hartman Garse;).
Mä luin Vedelan yläasteella ja Hartman Garse oli mun unelmieni mies :)
Ihana kirja!
Saippuaprinsessa on suosikkini. En pidä Vaskilinnusta liikaa juonenkäänteitä. Keskiaikaa kuvaavista Neidontanssi on paras.
Eloweena kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä luin Vedelan yläasteella ja Hartman Garse oli mun unelmieni mies :)
Ihana kirja!
Samoin, enkä ole koskaan päässyt ihan täysin yli Tuurilan ritarista:).
Viipurin kaunotar jäi nuorena mieleen hyvänä kirjana. Elävästi kuvailtua keskiaikaista elämää.