Miten hitossa mä saan tän vauvan kakkaamaan??
6 viikkoa vanha ollut nyt pari päivää täysin kakkaamatta, masua selkeästi kitisee ja piereskelee roimasti. Vinkkejä kakan avittamiseen otetaan vastaan :)!
Kommentit (15)
Siis kuumemittaria pyörätät hiukan pyllynreiässä, niin kakkaa varmasti. Neuvolasta neuvottu niin
edes niin pienelle (saati ap:n vauvan ikäiselle), koska altistaa allergialle.
Tuo kuumemittarilla varovasti pepusta " kuumeen mittaaminen" on hyvä konsti, varsinkin jos ap:llä on pehmeäkärkinen mittari. Älä liikaa ronki!
Täysimetyksellä mennään, enkä muuten olekaan huolissani, mutta kun masu tuntuu nyt vaivaavankin kun pierettää ja itkettää ;). Kakkaaminen ehkä helpottaisi. Mallasuute on ohraa enkä sitä näin pienelle halua antaa.
Lastenpolilla oli ainakin vielä vuosi sitten pikkuvauvojen peräaukon haavaumat ihan arkea, kun hysteeriset äipät olivat huolissaan tuollaisista kahden päivän kakkaamattomuuksista ronkkineet lastensa peput riekaleiksi. Ihan uskomatonta nykyaikana, kun ummetukseen on käytössä esimekiksi semmoinen kätevä pikku keksintö kuin Microlax. Siinä sitten kiva molemmilla, kun vauva ei kivun vuoksi kakkaa seuraavaan kahteen viikkoon ollenkaan.
Sitäpaitsi, pelkkää maitoa ravinnoksi saava voi ihan rauhassa olla kakkaamatta vaikka viikon, asialle ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
suositella antamaan ominpäin ilman lääkärin konsultaatiota alle puolivuotiaalle.
Mutta olet oikeassa, sinänsä parin päivän kakkaustauko ei ole vaarallista. Ap vain toteaa, että lapsi oirehtii vatsaansa.
Mulla auttoi aina kun söin ITSE tarpeeksi luumuja/pv eli 2 luumua/joka ateria eli yhteensä joku 6-8kpl.......
Sen avulla vauva kakkas säännöllisesti..... ei tietenkään edes joka päivä koska oli täysimetyksellä......
Joskus tuo säännöllisesti oli 8pv välein.....
Mutta luumuilla pikemminkin muutaman päivän välein
Kysy joltain joka osaa vauvahierontaa.
Mitaan tollasia laakkeita en kylla ikina kayttais ja toi lampomittarijuttukin on aika epaillyttava.
minä olen antanut molemmille lapsilleni microlaxia n. 3kkn ikäisenä, kun kakka vaivasi! Shoot me!
ja on vielä suhteellisen normaalia noinkin pitkä aika. Sitten kun huomasin, että masussa tosiaan rupee kiertään ja pierua tulee niin hoitopöydällä ollessa kevyesti painelin masusta ja liikutin jalkoja ylös alas(siis sillee mahan päälle ja alas). Sieltä sitä sitten tuli ja paljon kerralla. Puolen vuoden iässä vauva rupesi kakkaamaan säännöllisesti kerran vuorokaudessa.
Tota kuumemittaria kokeilin kerran eikä toiminu meillä.
Silloin jo huolestuin.
Mut voit jumpata jalkoja kevyesti vatsan päälle, kun vauva on esim hoitopöydällä selällään.... Kyllä se kakka sieltä tulee.
Alussa kakkaa tuli 1-2 kertaa päivässä, joten kun oli ekaa kertaa viikon tauko ja pieru haisi + vauva känisi, niin kyselin neuvoja viisaammilta.
Synnärin lastenhoitajan neuvot: 1. Hiero mahaa myötäpäivään, jumppaa " pierujumppaa" eli jalat koukkuun mahan päälle ja rentoutus. 2. Anna mallasuutetta maitoon sekoitettuna jos juo pullosta (ikää oli siis 2 kk, mutta ei pullo kelvannut joten antamatta jäi). 3. Anna Levolacia maitoon sekoitettuna (emme antaneet) 4. Työnnä kuumemittaria varovasti suoleen, aivan kuten mittaisit kuumeen. Ei saa vatkata tai pyöritellä, vaan pitää vähän aikaa odottaa, josko vauvan kakkaamisrefleksi lähtisi toimimaan kun tuntee suolessa " tavaraa" . 5. Anna Microlax-peräruiske.
Nämä siis jos vauvalla on ummetusta, MUTTA siitä ei yleensä ole kyse jos vauva on pelkällä rintamaidolla. Rintaruokitun vauvan normaali kakkaamistiheys voi olla 7 kertaa päivässä tai 7 päivän välein, kaikki ok. En siis lähtisi kovin järeisiin toimiin ihan heti. Ainiin ja meillä muuten toimi se kuumemittari, jumpan jälkeen. Seuraavalla kerralla odottelimme rauhassa ja muutaman pierupäivän jälkeen kakka tuli ihan ilman apuja, viikon välein siis.
Jees, illan kakkajutut :)
Hiero vauvan jalkapohjia ja jalkapöytää sekä voit kokeilla myös korvanlehtien kevyttä hierontaa. Myös muut täällä annetut hieeronta ohjeet on hyviä. Kannattaa kuunnella vauvaa ja luottaa omiin vaistoihinsa! Aina ei ole hyvä juttu, että kakkaväli on pitkä!
Omamme kakkasi 1-2krt viikossa kuumemittarin avulla, nukkui kakkaamisen ansiosta yönsä 3viikkoisesta 9-12h yössä. Nyt 2v ja ihan normaali suolentoiminta.
Vierailija:
Sitäpaitsi, pelkkää maitoa ravinnoksi saava voi ihan rauhassa olla kakkaamatta vaikka viikon, asialle ei tarvitse tehdä yhtään mitään.
Tiedän, että on ihan normaalia vaikkei täysimetetty vauva kakkaisi kuin kerran viikossa, mutta siksi haikailen kakan perään, kun tähän saakka vauva on kakannut säännöllisesti kerran tai kaksi päivässä (ekat viikot kakkaa oli melkein koko ajan vaipassa ;).
Nyt siis kakkaa ei ole näkynyt ja samaan aikaan mahavaivat ovat lisääntyneet ja vauva piereskelee paljon ja tosi pahan hajuisia pieruja.
Kuumemittarilla en aio ronkkia, koska olen kuullut ettei sitä suositella, koska saattaa usein tehtynä laiskistaa vauvan suolen entisestään.
Masun hierontaa ja " pierujumppaa" olen kokeillutkin, mutta kakkaa se ei ole tuottanut. Luumuja napsin tässä illalla, joten niiden vaikutuksesta ei vielä osaa sanoa :).
Meillä vauva silloin 5,5kk oli 2viikkoa kakkaamatta ja sit sitä vaan alkoi yht' äkkiä tulemaan ja sitä todellakin kans tuli aivan kamala määrä:)