Poikaystävän alkoholinkäyttö huolestuttaa
Joi arkena tällä viikolla vähän joka ilta ja lupaili, ettei juo viikonloppuna enempää, mutta tänään silti joi kännit. Ei edes ole ensimmäinen kerta vaan käynyt ennenkin useamman kerran. Humalassa ei sekoile koskaan, mutta se siinä vähän epäilyttää, kun juo niin usein ja paljon, ettei suurikaan määrä aiheuta sivuvaikutuksia. Mitä voisin tehdä?
Kommentit (41)
Jättää. Jos haluu sut takaisin, niin lopettaa Alkon käytön.
Pahinta alkoholistille on jäädä sitä kattelemaan ja pahimmillaan vielä hankkia lasta. Ei se itsestään lopu, vaan alkkis tarvii todellisen herätyksen eli sano huomenna, että se on adios.
Joulun aika on juhlaa, mutta käske sen pitää tammikuussa tipatonta. Jos se ei pysty, lemppaa se heti, älä edes mieti. Pitemmän päälle alkoholistista ei ole kumppaniksi. Se vaan lupaa ja puhuu p*skaa, mutta ei kykene toteuttamaan. Kuka tarvitsee tyhjiä lupauksia?
Et voi tehdä juuri muuta kuin kertoa hänelle, että olet huolestunut hänen alkoholinkäytöstään. Jos hän on itse sitä mieltä, että ongelmaa ei ole, tuhlaat vain aikaasi puhumalla asiasta.
Jos se viina maistuu nyt, niin se todennäköisesti maistuu tulevaisuudessakin, joten päätä ajoissa mitä olet valmis sietämään.
Vierailija kirjoitti:
Jättää. Jos haluu sut takaisin, niin lopettaa Alkon käytön.
Pahinta alkoholistille on jäädä sitä kattelemaan ja pahimmillaan vielä hankkia lasta. Ei se itsestään lopu, vaan alkkis tarvii todellisen herätyksen eli sano huomenna, että se on adios.
En voi jättää, kun asumme yhdessä.
-ap
Vierailija kirjoitti:
Et voi tehdä juuri muuta kuin kertoa hänelle, että olet huolestunut hänen alkoholinkäytöstään. Jos hän on itse sitä mieltä, että ongelmaa ei ole, tuhlaat vain aikaasi puhumalla asiasta.
Jos se viina maistuu nyt, niin se todennäköisesti maistuu tulevaisuudessakin, joten päätä ajoissa mitä olet valmis sietämään.
Kertoo vaan minun yliregoivan.
-ap
Vaikuttaa, että kannattaa alkaa valmistella erilleen muuttamista.
Alkoholisti ei itse tunnista ongelmaa vaan ennemminkin syyllistää muita. Esim. sinua ylireagoinnista.
Mitä aikaisemmin lähdet, sitä helpompaa.
Päivittäinen alkoholinkäyttö nuorena tietää ongelmia jatkossa. Käyttö todennäköisimmin lisääntyy. Näitä olen aivan liian monta tuttavapiirissä ja työkavereista nähnyt.
Ala heti katselemaan omaa asuntoa ja muuta pois. Ilmeisesti olette nuoria, sinun ei kannata tuhlata omaa
elämääsi alkoholistin kanssa! Ja varo tulemasta raskaaksi, sitten on vaikeampi erota. Ajattele järjellä,
vaikka kuinka rakastat niin kaverillesi viina tulee aina ykkösenä. Ehkäpä hän herää omaan riippuvaisuuteensa kun lähdet- tai sitten ei mutta sinä et ole vastuussa siitä.
Äkkiä naimisiin ja lapsi. Sitten se lopettaa juomisen ja vähentää hakkaamista. Näinhän saamme palstalta päivittäin lukea.
Lähinnä kysyisin että miksi juo päivittäin edes vähän? Syyt ja seuraukset, puuttukaa syihin.
Jos henkilön on pakko juoda joka päivä, hän on riippuvainen. Tulevaisuudessa alkoholimäärät lisääntyvät, koska elimistö tottuu alkoholiin.
Itse päihdeperheessä kasvaneena en katselisi tuollaista. Meillä on vain yksi elämä.
Ei mitään maksa-arvojen odotusta. Tuo on yleinen alkoholistien kusetus, että voin juoda koska arvot ok. Ja se väkivalta tulee mukaan enemmin tai myöhemmin. Minkä arvon annat itsellesi? Varmasti ansaitset paremman elämän.
KäKi kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joi arkena tällä viikolla vähän joka ilta ja lupaili, ettei juo viikonloppuna enempää, mutta tänään silti joi kännit. Ei edes ole ensimmäinen kerta vaan käynyt ennenkin useamman kerran. Humalassa ei sekoile koskaan, mutta se siinä vähän epäilyttää, kun juo niin usein ja paljon, ettei suurikaan määrä aiheuta sivuvaikutuksia. Mitä voisin tehdä?
Sano hänelle, että pitää käydä lääkärissä verikokeissa tarkistuttamassa maksa ym. arvot. Jos niissä ei ole ongelmia ja poikaystävä ei ole väkivaltainen tai tee muutakan väärä humassa, niin ongelma ei ole suuri. Jos teillä on lapsia, selitä heille, miksi isän käytös muuttuu humalassa. Maksa-arvoja pitää seurata säännöllisesti.
Jos maksa-arvoissa on ongelmia, edessä on alkoholivieroitus, siihen on avuksi juomishalua vähentäviä nenäsuihkeita (niitä on jo kokeiltu peliriippuvaisilla). Mutta lääkäri neuvoo sitten, miten edetään.
Hyvää joulua teille kaikille!
'Jaana Tommiska
Kerava
Tässä on huono neuvo, älä huomioi ollenkaan.
Poikaystäväsi juo paljon ja se yleensä pahenee vuosien myötä. Sinulle paras ratkaisu on erota nyt, ehdit vielä saada hyvän parisuhteen. Vai haluatko, että sinulle käy kuten yhdelle sukulaiselleni, hän kärsi miehen juomisesta vuosikymmeniä. Kun mies jäi eläkkeelle kuusikymppisenä, juomiselle jäi aikaa, joten se muuttui jokapäiväiseksi. Vasta sitten naisen mitta tuli täyteen ja hän erosi, siis ihan eläkeiän kynnyksellä.
Jos päätät erota, varaudu siihen että ero on helvettiä. Itse erosin 3 kuukautta sitten kahden vuoden suhteesta päihderiippuvaisen kanssa. Oli valehtelua, pettämistä, täysin holtitonta rahankäyttöä ja lopulta löi. Eroon pääseminen vaati poliisin.
Ja silti. Viimeksi eilen itkin koko illan koska on niin IKÄVÄ. Sitä, ettei koskaan enää. Koska ne hyvät hetket olivat parempia kuin kenenkään kanssa koskaan. Siinä ei ole mitään järkeä mutta sitä on ulkopuolelta täysin mahdoton tulla pätemään että miten sä nyt noin.
Anteeksi tekstin sekavuus.
-ap