Moniko työtön aloittaa tammikuussa korkeintaan 6 kk opinnot
ja saa tuolta ajalta työttömysetuutta. Ei tarvita enää TE-toimiston lupia, ei paperirotaa. Oma ilmoitus riittää ja saa opiskella juuri niin paljon kuin haluaa.
Poikkeuksena omaehtoiseen opiskeluun on se, että töihin on mentävä, jos töitä tarjotaan.
Kommentit (9)
Vierailija kirjoitti:
Saako opiskella ihan mitä haluaa?
Muistelisin että kyllä saa!
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään.
TEMin sivuilla on näin "Työttömyysturvalakia muutetaan siten, että 25 vuotta täyttäneet työttömät voivat halutessaan opiskella enintään kuusi kuukautta kestäviä opintoja työttömyysetuutta menettämättä. Edellytyksenä on, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa."
Eli jotenkin sen tulee liittyä ammatillisiin valmiuksiin tai yritystoimintaan, alan saa kyllä valita itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään.
TEMin sivuilla on näin "Työttömyysturvalakia muutetaan siten, että 25 vuotta täyttäneet työttömät voivat halutessaan opiskella enintään kuusi kuukautta kestäviä opintoja työttömyysetuutta menettämättä. Edellytyksenä on, että opinnot antavat ammatillisia valmiuksia tai tukevat yritystoimintaa."
Eli jotenkin sen tulee liittyä ammatillisiin valmiuksiin tai yritystoimintaan, alan saa kyllä valita itse.
Eli periaatteessa työttömänä aineenopena voisi opiskella kolmannen opetettavan aineen ja saada siihen tukea?
Ymmärsin niin, että kaikki käy, paitsi selkeästi harrastusluonteiset opinnot. Sitä en tiedä miten se määritellään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään.
Eli jotenkin sen tulee liittyä ammatillisiin valmiuksiin tai yritystoimintaan, alan saa kyllä valita itse.Eli periaatteessa työttömänä aineenopena voisi opiskella kolmannen opetettavan aineen ja saada siihen tukea?
Kyllä, jos saat ne opinnot 6 kuukaudessa kasaan. Toki olet koko ajan työttömänä työnhakijana ja jos saat työtarjouksen, on sinun siihen vastattaja eli nämä opinnot on oltava valmis keskeyttämään, jos töitä löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään.
Eli jotenkin sen tulee liittyä ammatillisiin valmiuksiin tai yritystoimintaan, alan saa kyllä valita itse.Eli periaatteessa työttömänä aineenopena voisi opiskella kolmannen opetettavan aineen ja saada siihen tukea?
Kyllä, jos saat ne opinnot 6 kuukaudessa kasaan. Toki olet koko ajan työttömänä työnhakijana ja jos saat työtarjouksen, on sinun siihen vastattaja eli nämä opinnot on oltava valmis keskeyttämään, jos töitä löytyy.
Entä jos ne opinnot kestävät 9kk? Saan 6kk tukea ja maksan 3kk itse vai meneekö koko homma omaan piikkiin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt sentään.
Entä jos ne opinnot kestävät 9kk? Saan 6kk tukea ja maksan 3kk itse vai meneekö koko homma omaan piikkiin?
Luulisi että vaan tuo 3kk mutta järkevästi ajatellen olisi parasta jos tuon 3kk saisi myös työttömyyskorvausta jos on mahdollista että sen jälkeen työllistyminen paranee merkittävästi. Olen kuullut tällaisista tapauksista.
Kielikoulutukset ja kokoutumiskoulutukset. Moni työnantaja haluaa myös antaa lyhyen koulutuksen näille.