Miksi jotkut esittävät niin tekopyhää lahjojen suhteen täällä?
Lähinnä tarkoitan näitä joululahjaketjuja, missä lapset eivät muka muuta toivo kuin herneitä tai punajuurilaatikkoa tai maailmanrauhaa. Meidän lapset ja teinit ovat toivoneet vaikka mitä, enkä suostu uskomaan että olisivat ainoita.
Kommentit (31)
Meidän perheessä ei osteta lapsille lahjoja ollenkaan. On opetettu joulun oikea merkitys.
Meillä on 4-vuotiaalla ollut kyllä tosi yliampuvat toiveet, kaikkea mahdollisimman kallista ja suurta on toivunut. Toiveista taitaa yksi täyttyä, ja pari lahjaa saa lisäksi joita ei toiveina ollut. Hänkin kyllä tykkää kaikesta aineettomasta myös, ja luontoakin suojelee keräämällä roskia maasta aina ulkoillessaan.
Vierailija kirjoitti:
Kaikilla on jo kaikkea ja teinit ovat nykyään hyvin tiedostavia. Siinä syy.
Jotkut teinit ovat. Uskon, että fiksut teinit ovat tiedostavampia kuin fiksut teinit 15 vuotta sitten. Mutta vaikea uskoa, että nuo naapuruston teinit, jotka talvipakkasella takit auki ja nilkat paljaina kipittävät mopoautoonsa ajaakseen sillä 200 metrin matkan lähikauppaan, ovat ihan niin tiedostavia.
24, tunnen juuri tollaisen teinin mutta on vegaani ja joululahjaksi pyysi lahjoitusta WWFlle
Vierailija kirjoitti:
24, tunnen juuri tollaisen teinin mutta on vegaani ja joululahjaksi pyysi lahjoitusta WWFlle
Mä antaisin lahjoitusrahat käteen ja katsoisin lahjoittaako oikeasti kun omista näpeistä täytyy se ote irroittaa :)
Vierailija kirjoitti:
Ei kai teinit mitään jouluksi toivokaan, kun kuitenkin perheissä ostetaan koko ajan kaikkea tarpeen mukaan. Pienet lapset toivovat lahjoja, jos pukkiin uskovat.
Meilläkin on niin, että teinille on ostettu kaikki tarpeellinen pitkin vuotta sitä mukaa kun tarve on tullut esiin. Hänellä on myöskin oma tili jossa on rahaa aina sen verran, että saa ostaa myös jotakin "ei niin tarpeellista" jos haluaa, eli ei hänkään osannut nimetä mitään varsinaista lahjatoivetta. Ostan hänelle joka joulu uuden pyjaman, edellinen viedään vaatekeräykseen.
Me ostetaan lapsille leluja lahjaksi, 4 per heppu. MUTTA meillä ei ostella leluja pitkin vuotta. Liki ainoastaan synttäreillä ja jouluna saavat. Ja yleensä nekin käytettynä jos löytyy siistiä/ehjää.
Mä luulen, että oikeasti monilla nuorilla on nykyään tavaraa ihan liikaakin. Uusia puhelimia ja koneita saadaan myös muulloin kuin jouluna ja ylipäätään on varaa ostella tavaraa pitkin vuotta. Jotkut ovat varmaan heränneet myös siihen, ettei jouluna tarvitse sitä hemmetin isoa lahjavuorta kun yksi tai kaksi pakettia riittää ihan hyvin. En itsekään osannut toivoa mitään, koska syksyllä hankittiin jo läppäri ja puhelin ja vaatteita on ihan liikaa, eikä mitään ylimääräistä tavaraa yksinkertaisesti tarvitse nyt. Tämä joulu on todennäköisest myös viimeinen yhteinen sukujoulumme, koska isovanhemmat alkavat olla sen verran iäkkäitä ja vakavaa sairastelua on ollut. Tahdon tänä jouluna keksittyä isovanhempiini ja olla heille enemmän läsnä. Kuunnella, puhua, kertoa, että rakastan. Sitä en ikinä ehtinyt sanoa mummolleni niin, että hän olisi kuullut sen. Rakkaus on paras lahja ja haluan että Isovanhempani tietävät oikeasti, miten paljon heitä rakastan ja kuinka tärkeitä he minulle ovat.
T16