Vaunukansan itsekkyys
Antaako se oikeuden käyttäytyä itsekkäästi kun on lapsi vaunuissa? Tänään olin kaupassa niin eräs äiti tukki koko käytävän vaunujen, korin ja toisen lapsensa kanssa, useasti. Eikä tehnyt elettäkään väistääkseen, katso vaan.
Ja talomme ulkoiluvälinevarastosta joku siirsi pyörät ulos sen takia että hänen vaununsa mahtuvat sinne.
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia, että jotkut uskaltavat lisääntyä tässä maassa. Muutoin ei ole veronmaksajia teidän eläkkeellä ollessanne. Nih!
Suurin osa lisääntyjistä on sellaista pohjasakkaa käytöstapojensa perusteella, että uskon heidän lapsistaan tulevan korkeintaan sossun elinikäisiä asiakkaita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olkaa onnellisia, että jotkut uskaltavat lisääntyä tässä maassa. Muutoin ei ole veronmaksajia teidän eläkkeellä ollessanne. Nih!
Suurin osa lisääntyjistä on sellaista pohjasakkaa käytöstapojensa perusteella, että uskon heidän lapsistaan tulevan korkeintaan sossun elinikäisiä asiakkaita.
Tämä! huvittaa tämä nykymammojen ainaisen huono argumentti miksi näitä vaunublokkareita pitäisi sietää.
Kaikkein ärsyttävintä on, kun heitä tulee vastaan 2-3 vierekkäin. Kukaan ei tee elettäkään väistääkseen. Katsotaan vain halveksuen. Itse joutuu kiertää ojan kautta, jossa tietysti astuu koiran paskaan.
Vierailija kirjoitti:
No kyllä niitä esimerkkejä lisääkin löytyy! Kadulla kävellään päin koska on vaunut. Ja tää koskee useampaa ihmistä, toistuu joka päivä. Eli kyllä se on vaunukansaa
Kun kaksi ihmistä kävelee toisiaan vastaan samaa kaistaa, niin toisen nyt vaan on väistettävä. Joskus se voi olla vastaantulija, joskus sinä itse.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen vaunukansan edustaja, mutta en ole vielä törmännyt vaunuilla keneenkään. Seuraan mielenkiinnolla tätä keskustelua.
Kiitos! Tiedän että on fiksujakin yksilöitä
Ja silti keskustelussa puhutaan yleistävästi kaikista vaunujen kanssa liikkuvista...
Mua ärsyttää nämä mammat joiden on pakko tunkea omat rattaat jo valmiiksi täyteen bussiin, niin että tukkivat täysin bussin keskiosan. Tässä kohtaa pitäisi tietysti kuskienkin osata vetää raja ja kieltää ottamasta kyytiin, mutta aikataulut on niin tiukat että kai kuskit sitten ajattelee että vähemmällä pääsee kun antaa mennä.
Ah, ihminen ostoskärryn kanssa saa toki tukkia hyllyt siksi aikaa, kun ottaa tavaraa, mutta auta armias, jos lastenvaunut on edessä. Ja ei, en ole enää vaunuikäisten äiti.
Joo on niin tuttua. En ymmärrä onko osalla valunu aivot nilkkoihin lasten myötä, vai mikä tuon saa aikaan. Nyt kun on ruhtinaallisesti tilaa kaupoissa ollut niin tämä vielä korostuu, kun joku raahaa vaunut pieneen myymälään, ja sitten sieltä ei pääse kukaan kunnolla sisään tai ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan aika yleistä tuo, että kaupassa vaunut parkkeerataan poikittain keskelle käytävää. Sitten joku isompi lapsi vielä rötvää vieressä maassa ja tukkii lopunkin tilan.
Äiti yleensä vielä vilkaisee päin, mutta ei aikomustakaan väistyä.
Tiedä sitten mistä johtuu.Kyllä niille äideille voi puhua. Kysyn, että hei, voisitko väistää, että pääsen tästä ja jos se äiti ei väistä, niin tökin omilla ostoskärryillä niitä vaunuja niin pitkään, että pääsen ohi. Yleensä kolmannesta kopauksesta äitit jo tajuaa, että olen tosissani.
Useimmat eivät edes osaa suomea.
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on nämä joiden vaunut ei tuki ihan koko käytävää, mutta niitä heilutetaan hemmetin suurieleisesti ees taas kaupan käytävällä hyllyjen suuntaisesti, eikä ollenkaan katsota jos muut hauaisivat ottaa vaunujen kohdalta tuotteita hyllystä. Kerrankin menin ottamaan tuotetta hyllystä tälläisen heiluttajan edestä siinä vaiheessa kun hän veti vaunuja itseensä päin,ei sitten katsonut yhtään että kaupassa on muitakin ja tönäisi minua vaunuillaan oikein kunnolla. Säikähdin ja sattuikin himan joten päästin jonkun epämääräisen kiljahduksen, tämä tönäisiä ei pyytänyt edes anteeksi! Väitti vain että minun olisi pitäny nähdä että hän tässä heiluttaa näitä vaunuja! No ei se ole minun velvollisuuteni katsoa heluttaako hän niitä eestaas, sillä hetkellä hän veti niitä itseensä päin kun minä hänet näin, enkä nähnyt mitään syytä olettaa että kohta hän haluaakin niitä työntää eteenpäin. Onneksi kakaransakin säikähti minun huutoani niin tajusi ehkä mammakun että hänen vikansahan se on, jos ei katso mihin kärryjään tyrkkii
Voi että, minua huvittaa mielikuva tästä marttyyristä.
Samaa mieltä mitä jotkut tässä ketjussa on kirjoittanut; joillakin vaunut on ongelma ja toisilla ei, joillakin edessä on tukkeena aina joku ja toisilla ei.
Pienissä kaupoissa ärsyttää kaikkein eniten.Sitten vielä ajetaan kantapäille...oho...ei edes sori sanota.(t.rattailla itsekin joskus liikkuva)
Väistän aina lastenvaunuja, sillä en jaksaisi pohtia kuka väistää ja ketä. Meidän tapakulttuuriin ei kuulu muutenkaan väistellä ja ottaa muut huomioon. Itsekkyys ja oman edun tavoittelu on kaikilla sama olipa kyse mammoista vaunuineen tai mummot rollaattoreissaan. Mutta on ihanaa, kun joku kiittää minun väistäessä tai suo ystävällisen hymyn. Terveiset kaikille niille kivoille mammoille ja iseille, jotka vaunujensa kanssa kiittävät tai hymyilevät minulle.
Ihaninta olisi, jos tämä tuppisuukansa vain avaisi suunsa ja pyytäisi siirtymään/väistämään tai jopa auttaisi toista siirtämään ne vaunut pois tieltä. Moni mamma voi olla väsynytkin yövalvomisista, jolloin havaintokyky ei ole terävimmillään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sitten on nämä joiden vaunut ei tuki ihan koko käytävää, mutta niitä heilutetaan hemmetin suurieleisesti ees taas kaupan käytävällä hyllyjen suuntaisesti, eikä ollenkaan katsota jos muut hauaisivat ottaa vaunujen kohdalta tuotteita hyllystä. Kerrankin menin ottamaan tuotetta hyllystä tälläisen heiluttajan edestä siinä vaiheessa kun hän veti vaunuja itseensä päin,ei sitten katsonut yhtään että kaupassa on muitakin ja tönäisi minua vaunuillaan oikein kunnolla. Säikähdin ja sattuikin himan joten päästin jonkun epämääräisen kiljahduksen, tämä tönäisiä ei pyytänyt edes anteeksi! Väitti vain että minun olisi pitäny nähdä että hän tässä heiluttaa näitä vaunuja! No ei se ole minun velvollisuuteni katsoa heluttaako hän niitä eestaas, sillä hetkellä hän veti niitä itseensä päin kun minä hänet näin, enkä nähnyt mitään syytä olettaa että kohta hän haluaakin niitä työntää eteenpäin. Onneksi kakaransakin säikähti minun huutoani niin tajusi ehkä mammakun että hänen vikansahan se on, jos ei katso mihin kärryjään tyrkkii
Voi että, minua huvittaa mielikuva tästä marttyyristä.
Samaa mieltä mitä jotkut tässä ketjussa on kirjoittanut; joillakin vaunut on ongelma ja toisilla ei, joillakin edessä on tukkeena aina joku ja toisilla ei.
Ai minäkö olen marttyyri jo en osaa ennakoida mihin joku mamma aikoo seuraavaksi kärrynsä tyrkkiä. En minä nähnyt, että hän heilutti niitä eestaas, vaan silloin kun vilkaisin häneen, hän veti vaunuja poispäin siitä kohdasta johon olin menossa. En minä voinut tietää että hän aikoo yhtäkkiä tyrkätä niitä eteenpäin. Hän sensijaan varmasti hyvin tiesi mitä on tekemässä eikä silti katsonut ympärilleen.
hilbert kirjoitti:
Väistän aina lastenvaunuja, sillä en jaksaisi pohtia kuka väistää ja ketä. Meidän tapakulttuuriin ei kuulu muutenkaan väistellä ja ottaa muut huomioon. Itsekkyys ja oman edun tavoittelu on kaikilla sama olipa kyse mammoista vaunuineen tai mummot rollaattoreissaan. Mutta on ihanaa, kun joku kiittää minun väistäessä tai suo ystävällisen hymyn. Terveiset kaikille niille kivoille mammoille ja iseille, jotka vaunujensa kanssa kiittävät tai hymyilevät minulle.
Ihaninta olisi, jos tämä tuppisuukansa vain avaisi suunsa ja pyytäisi siirtymään/väistämään tai jopa auttaisi toista siirtämään ne vaunut pois tieltä. Moni mamma voi olla väsynytkin yövalvomisista, jolloin havaintokyky ei ole terävimmillään.
Muistan lopun ikäni sen ihanan äidin, jonka vaunut siirsin pois keskeltä käytävää, kun hän juoksi toisen lapsen perässä ties missä. <3
Muistan myös sen ihanan äidin, jonka lapsi juoksi päin kärryjäni <3
KOSKA väsymys, hormoonit, yms antaa muka luvan käyttäytyä epäasiallisesti muita kohtaan. Jos pinna ei kestä voisiko sen isän lähettää sinne kauppaan? Eikä vain muiden ymmärtää, kun joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle ja työntänyt sieltä ulos lapsen ymmärrättekö lapsen, joka valvottaa, jolla uhmaikä, jne...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuntuu olevan aika yleistä tuo, että kaupassa vaunut parkkeerataan poikittain keskelle käytävää. Sitten joku isompi lapsi vielä rötvää vieressä maassa ja tukkii lopunkin tilan.
Äiti yleensä vielä vilkaisee päin, mutta ei aikomustakaan väistyä.
Tiedä sitten mistä johtuu.Kyllä niille äideille voi puhua. Kysyn, että hei, voisitko väistää, että pääsen tästä ja jos se äiti ei väistä, niin tökin omilla ostoskärryillä niitä vaunuja niin pitkään, että pääsen ohi. Yleensä kolmannesta kopauksesta äitit jo tajuaa, että olen tosissani.
Useimmat eivät edes osaa suomea.
Eikä englantiakaan.
Nuo kaksi tai kolme hitaasti rinnakkain kylkevaa ärsyttää. Tietysti ulkoillessa haluaa jutella toisten äitien kanssa ja vaunuilla on vaikeampi väistää. Ymmärrettävää, mutta ärsyttävää.
Toinen mikä oikeasti ärsyttää ja ihmetyttää on bussit. Nykyiset kärryt on niin leveät, että ne vie bussissa tilaa. Miksei sitä taitettavaa aisaa voi kääntää, niin että ohi mahtuisi kauppakassien kanssakin? Miksi vaunuilijat olettavat toisten änkevän pienestä raosta? Kääntäkää se aisa ja menkää pienempään tilaan. Ahtaus on ok, silloin kun kaikki yrittää parhaansa. Mutta silloin kun ahtauden aiheuttaja ei tunnu välittävän, se ahtauskin ärsyttää.
Kertokaa miksei vaunujen työntöaisaa voi kääntää bussissa?
.[/quote]
Muistan lopun ikäni sen ihanan äidin, jonka vaunut siirsin pois keskeltä käytävää, kun hän juoksi toisen lapsen perässä ties missä. <3
Muistan myös sen ihanan äidin, jonka lapsi juoksi päin kärryjäni <3
KOSKA väsymys, hormoonit, yms antaa muka luvan käyttäytyä epäasiallisesti muita kohtaan. Jos pinna ei kestä voisiko sen isän lähettää sinne kauppaan? Eikä vain muiden ymmärtää, kun joku akka on levittänyt jalkansa jollekin miehelle ja työntänyt sieltä ulos lapsen ymmärrättekö lapsen, joka valvottaa, jolla uhmaikä, jne...[/quote]
Suostun provoiluun kanssasi. Pakko nyt nimittäin todeta, että väistämisen taito on myös tiheästi asutun seudun yksi selviämiskeino. Sinulla on peräti kaksi kokemusta, joista tänne kirjoitat eli ilmisesti asut jossakin 3000 asukkaan maalaiskylässä pyöerien pienessä Sössärissä muistellen yhtä vuoden 2001 kohtaamista kaupan käytävällä. Jos itse ryhtyisin samanlaiseen listaamiseen tulisi siitä pitkä, enkä todellakaan elä elämääni katsellen katkerasti menneisyyteeni. Olen ottanut opikseni ja nimenomaan sen, että osaan puhua ja puhua myös muille ihmisille. Kykenen myös oma-aloitteisuuteen ja vinkkaamaan tuntemattomallekin, että mitäs jos siirretään vaunut tästä pois. Yksikään ei ole raivostunut ystävälliselle puheelleni. Joten suosittelen, jos joskus käyt suurkaupungeissa Suomessa tai muissa maissa, että kohteliaisuus on paras keino pärjätä vieraiden kanssa.
Mitä tulee meidän jokaisen yksityiasioihin, niin ikävä kyllä emme voi sulkea tunteitamme totaalisesti sisäämme. Se ei vaan toimi. On tottakai epäasiallista käyttää ihmisiä oksennussankoinaan julkisilla paikoilla, mutta suurin osa ihmisistä ymmärtää paikkansa isossa joukossa. Hyviin käytöstapoihin kuuluu myös koettaa ymmärtää toisia kuin vain toljottaa omaa napaansa. Koen sen aika junttimaiseksikin, jos ihminen ei ole joutunut elämässään miettimään myös muita. Sellaista vähän parivuotaan meininkiä. Kun sallii muille luvan olla sellaisia kuin he ovat niin silloin myös saa itsekin samanlaista kohtelua. Minä pidän ihmisistä, niin en koe vaikeaksi koettaa myös ymmärtää heitä.
Joo, muistan aina kun olin vanhuksen kanssa liikkeellä, hänellä huonot jalat. Lähistöllä oli penkki, jonka luona äitejä vaunuineen. Kun näkivät meidän lähestyvän, kiirehtivät äkkiä istumaan. Ettei vaan tuo vanhus pääse siihen...