Moni äiti ja isä pettyy, jos tulevan vauvan sukupuoli on väärä
Suomessa vanhemmilla on kovat odotuset ja vakiintuneet toiveet siitä mikä lapsen sukupuolen tilee olla. Tilastollisesti Suomessa toivotaan esikoiseksi eniten tyttöä. Pettymys on karvas ja kaunaa kannetaan läpi elämän useimmin jos ensimmäinen lapsi onkin poika. Nykyään on myös herännyt toiveita, voisiko lapsen sukupuolen korjata halutun laiseksi. Mitä te ajattelette?
Uutinen on vuodelta 2015:https://yle.fi/uutiset/3-8409205
Kommentit (15)
Eihän tuossa linkissä sanottu mitään noista asioista mitä kirjoitit...?
No nykyisinhän jo syntyneestä lapsesta voi tekemällä tehdä kumpaa sukupuolta tahansa :)
Aika kovaa tekstiä väittää, että "kaunaa kannetaan läpi elämän". Tuota en oikein usko.
Mutta joo, olen raskaana ja petyn ainakin jossain määrin, jos selviää, että lapsi onkin tyttö. Mulla on ollut koko ajan tosi vahva tunne, että poika tulee, enkä ole yrityksistä huolimatta osannut yhtään kuvitella häntä tytöksi. Olisi puulla päähän lyöty olo, jos hän onkin tyttö.
Asiaan liittyy myös henkilökohtaisempia juttuja. Tyttölapsen kohdalla saa enemmän pelätä, joutuuko se jonkun p-edarin raiskaamaksi tai ajautuuko aikuisena väkivaltaiseen suhteeseen. Naisilla on huonommat palkat, naisiin kohdistuu enemmän ulkonäköpaineita jne. Tämmösiä huolenaiheita mulla on. Eli kyse ei ole mistään pinnallisuudesta.
Ei herranjumala miten tuo on edes mahdollista! Olisivat onnellisia ja kiitollisia, että saavat edes lapsia, kaikki kun eivät todellakaan edes saa! Miten tuollaiset ihmiset ovat edes kykeneviä toimimaan vanhempina, jos lapsen henkilökohtaiset ominaisuudet pitäisi saada itse määrittää. Ei lapsia tilata sellaisena kuin haluaa, vaan on oltava kiitollinen jos saa edes jonkinlaisen!
Oli se lapsi tyttö tai poika, ei voi tietää mikä hän haluaa 20 vuoden päästä olla.
Saattaa kuulostaa utopistiselta, mutta kantasolututkimus saattaa jossain vaiheessa tuoda mahdollisuuden rakentaa naisesta mies ja miehestä nainen toimivilla sukuelimillä.
Vierailija kirjoitti:
Oli se lapsi tyttö tai poika, ei voi tietää mikä hän haluaa 20 vuoden päästä olla.
Saattaa kuulostaa utopistiselta, mutta kantasolututkimus saattaa jossain vaiheessa tuoda mahdollisuuden rakentaa naisesta mies ja miehestä nainen toimivilla sukuelimillä.
Ei siinä ole muusta kyse kuin siitä kumpi sukupuolikromosomi on aktiivinen ja kumpi passiivinen sekä siitä kummassa kromososmissa SRY-geeni sijaitsee. Jos vaikka SRY-geeni on passiivisessa X kromosomissa, kehittyy miesoletetulle naisoletetun sukupuolielimet. Sukupuoli voi myös vaihtua eliniän aikana eikä se ole tieteisfantasiaa. Tästä syystä on tultuu siihen tulokseen ettei selkeää jakolinjaa eri sukupuolioletettujen välille voida vetään vaan paremminkin pitäisi puhua yhden sukupuolen eri spektreistä. Jokatapauksessa jokainen ihminen on sikiövaiheessa naaras raskauden kolme ensimmäistä kuukautta.
No mä oon sitten tilastopoikkeus kun nimenomaan toivoin ekasta lapsesta poikaa. Olen aina halunnut kaksi lasta, ensin pojan ja sitten tytön.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei siinä ole muusta kyse kuin siitä kumpi sukupuolikromosomi on aktiivinen ja kumpi passiivinen sekä siitä kummassa kromososmissa SRY-geeni sijaitsee. Jos vaikka SRY-geeni on passiivisessa X kromosomissa, kehittyy miesoletetulle naisoletetun sukupuolielimet. Sukupuoli voi myös vaihtua eliniän aikana eikä se ole tieteisfantasiaa. Tästä syystä on tultuu siihen tulokseen ettei selkeää jakolinjaa eri sukupuolioletettujen välille voida vetään vaan paremminkin pitäisi puhua yhden sukupuolen eri spektreistä. Jokatapauksessa jokainen ihminen on sikiövaiheessa naaras raskauden kolme ensimmäistä kuukautta.
Paitsi Kaunareissa voidaan kertoa lapsen sukupuoli ekassa ultrassa kuusi tuntia siittämisen jälkeen.
Ai miksikö kirjoitin noin? No itsehän aloitit satuilun.
Vierailija kirjoitti:
No mä oon sitten tilastopoikkeus kun nimenomaan toivoin ekasta lapsesta poikaa. Olen aina halunnut kaksi lasta, ensin pojan ja sitten tytön.
Kummajainen.
Olenkohan kummajainen kun minua on kiinnostanu vain että onko syntyvä lapsi terve 🤔
Minä ainakin olin tyytyväinen, että lapsi oli terve. Minulle oli ihan sama kumpi tulee, ehkä hiukan enemmän toivoin tyttöä, kun olimme miehen kanssa valinneet niin kauniin nimen tytölle. Silti olin tyytyväinen, kun hoitaja kertoi lapsen olevan poika. Tässä vuosien varrella olen kuitenkin miettinyt, että onneksi saimme pojan, tytöillä on niin kauheat ulkonäköpaineet ja muut.
No eipä yllätä kun kaikista itsekkäin ja omahyväisin aines on sitä lisääntyvintä sorttia.