En saa vauvaa hiljenemään bussissa, huutaa aina vaan
Minun on pakko kulkea vauvan kanssa bussilla pari kertaa viikossa (neuvolaan, lääkäriin, kauppaan jne, kaikkialle on useampi kilometri niin ei voi kävellä). Vauvani on 6 kk ikäinen, ja alkanut karjua vaunuissa bussissa. Jos vaunut liikkuu eli kävellessä, viihtyy vaunuissa hyvin eikä koskaan itke. Mutta heti kun nousemme bussiin niin karjuu koko bussimatkan ajan. Ei auta tutti, tuttipullo, lelut, juttelu, silittäminen, ei mikään. Avaan aina haalaria ja otan pipon pois, niin ei pitäisi olla liian kuuma (eikä kyllä kylmäkään). Ja itku ei ole mitään pientä itkeskelyä vaan karjuu aivan raivoissaan ja kovaa. Syliin ei voi noin pientä ottaa ruuhkabussissa, jonne ei mahdu vauvan kanssa istumaan eikä ole turvallistakaan vauhdissa kävellä pieni sylissä käytävää pitkin penkille. Ihmiset katsoo todella paheksuen vaikka yritän koko ajan rauhoitella vauvaa. Kantoliina tms ei tule kyseeseen, koska vaunut on pakko olla matkassa (joudun kuljettamaan pari ruokaostoskassia kaupalta ja lisäksi vauvan on saatava nukkua vaunuissa päiväunet), enkä minä voi bussiin noustua alkaa bussimatkan ajaksi vauvaa riisumaan haalarista ja laittamaan kantoliinaan. Osaako kukaan sanoa mikä auttaisi?
Kommentit (52)
Mulla tuli mieleen, että voisiko olla matkapahoinvointia bussissa? Meillä yksi vauvai itki aina autossa ja lopulta selvisi, että kärsi matkapahoinvoinnista, kun jossain vaiheessa alkoi oksentelu. Onneksi vuosien myötä helpotti :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot sovitaan ja tehdään niin että ukko on kotona. Ole hyvä.[
No sitten hankit kortin ja auton.
Meillä mies ottaa joustoilla tai puolipekkasilla vapaata kun on lasten neuvolat tms.
Sovin mahdollisimman myöhäiselle ne ajat aina. Mies tulee kesken töistä ja menee takaisin. Ei ole mikään mun hoidettava asia yksin.Aika ankea elämä sulla. Itse en ainakaan jaksaisi homehtua kotona passiivisena miestä odottamassa. Kuinka avuton on nainen, joka ei edes lasten neuvola käyntiä pysty hoitamaan ilman miehen apua. Mies käy töissä ja nainen ei pysty itsenäisesti edes käymään kaupassa tai hoitamaan lapsia neuvolaan. Sekö on nykyajan tasa-arvoa?
Pystyn. Mulla on ollut sen verran rahaa että olen hankkinut kortin ja auton.
Mutta isä tulee neuvoloihin mukaan kun se on se isä ja se on tasa-arvoa.
Töistä saa lähteä näiden takia muuten..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Menot sovitaan ja tehdään niin että ukko on kotona. Ole hyvä.
Ukkoni on töissä, joutuu tekemään pitkiä päiviä. Ne neuvolat ja lääkärit on päivällä silloin kun ukko on töissä. Kyllä minun on ne itse hoidettava. Ja kaupassakin välillä käytävä, koska en jaksa lähteä enää bussilla kauppaan klo 19 kun ukko palaa kotiin. Ap
Meillä mies ottaa joustoilla tai puolipekkasilla vapaata kun on lasten neuvolat tms.
Sovin mahdollisimman myöhäiselle ne ajat aina. Mies tulee kesken töistä ja menee takaisin. Ei ole mikään mun hoidettava asia yksin.No minun mies sattuu olemaan työssä, jossa ei pekkasia ole. Ihan normaalit vuosilomat vain. Hän on töissä naapurikunnassa eli ei noin vain kipaise neuvolaan kesken päivän. Kyllä minun mielestä ne minun hoidettavaksi kuuluu kun äitiyslomalla olen. Ap
Noin kipakka rouva antaa sitten kersansa huutaa bussissa ja sanoo että mitä se teille kuuluu jos joku paheksuu.
Meillä kuopus oli samanlainen. Ei edelleenkään kestä pitkiä (yli 15min) bussimatkoja. Tulee pahoinvoivaksi ja KAIKKI kokeiltiin. On nyt 4v.
Ensimmäisenä huomiona (joka ei varmaan teitä auta millään tavalla tässä hetkessä) että ottaa huomioon asuinpaikkansa. En olisi itsekään ajotaidottomana muuttanut minnekään missä on lähimpään kauppaan yli 1 km.
Toisekseen kokeile kantoliinaa? Jos vauva näkisi ikkunasta ulos niin voisi auttaa.
Omalta asuinsijalta pääsee onneksi kulkemaan myös junalla, muuten olisin seonnut aikoinaan. Vältin busseja kuin ruttoa.
Voi olla ihan pienestä jutusta kiinni, omani alkoi vauvana karjua raivoissaan, koska inhosi pukunsa huppua. Painoi ilmeisesti ikävästi niskaa tms.
Rauhottui heti kun hupun otti pois.
Oletko tuttia kokeillut?
Miks et kävele kauppaan jos muutama kilometri. Raikas keli ja saat liikuntaa samalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sovin mahdollisimman myöhäiselle ne ajat aina. Mies tulee kesken töistä ja menee takaisin. Ei ole mikään mun hoidettava asia yksin.Aika ankea elämä sulla. Itse en ainakaan jaksaisi homehtua kotona passiivisena miestä odottamassa. Kuinka avuton on nainen, joka ei edes lasten neuvola käyntiä pysty hoitamaan ilman miehen apua. Mies käy töissä ja nainen ei pysty itsenäisesti edes käymään kaupassa tai hoitamaan lapsia neuvolaan. Sekö on nykyajan tasa-arvoa?
Töistä saa lähteä näiden takia muuten..No mitenkäs naisten pitää jopa äitiysneuvolat sopia ensisijaisesti työajan ulkopuolelle?
En vaan usko, että työnantaja kovin hyvällä katsoo jos isä lähtee kesken työpäivän neuvolaan, johon äiti vie lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että on tylsistynyt. Yritä kääntää vaunut tai vauva niin, että voitte katsella keskiovista ulos ja jutella mitä näkyy. ( ei toimi ruuhkabussissa )
Tänäänkin oli molempiin suuntiin neljät vaunut bussissa, vaikka ei saisi olla kuin kolmet. Molemmilla kerroilla vaan joku äiti nousi kyytiin siten, että kun oli jo kolmet vaunut siinä keskipaikalla niin jäi omien vaunujensa kanssa oviaukon eteen poikittain. Ei siinä tosiaan paljon vaunuja käännellä, jotta vauva näkisi maisemia. Ap
"Joku äiti" eli siis sinä kun jäit aina oviaukon eteen. Tuossa kohtaa kuuluu kuskin sanoa "EI MAHDU" vaarannatte muiden turvallisuuden.
Busseissa on säännöt. Jos menet vaunujen kanssa niin se LAPSI PYSYY SIELLÄ VAUNUISSA. Sitä ei oteta pois syliin, penkille yms.
Vierailija kirjoitti:
Itkevää vauvaa ei saa tuoda bussiin, se häiritsee muita.
Hajuvettä lotranneena ei saa tulla bussiin, se häiritsee muita.
Juuri röökin polttaneena ei saa tulla bussiin, haju häiritsee muita.
Kännykkäån kailottava ei saa tulla bussiin, se häiritsee muita.
Eväitä massuttava ei saa tulla bussiin, se maiskutua häiritsee muita.
Jne.
....tai sitten vaan itse ei mene bussiin, jos ei kestä muita ihmisiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kauppaan illasta tai sitten vaan kävelet. Jos jaksat kaupasta pois jaksat kauppaankin. Tai sitten se huutaa sen muutaman pysäkin välin ja sinä kestät.
Kauppaan ja neuvolaan ym on viisi kilometriä yhteen suuntaan. Kyllä minä sen 10 km jaksan kävellä, mutta en voi pakottaa vauvaa olemaan niin pitkää aikaa vaunuissa (koska kaupassakin joutuu olemaan vaunuissa). Ap
Taksi.
Vierailija kirjoitti:
Busseissa on säännöt. Jos menet vaunujen kanssa niin se LAPSI PYSYY SIELLÄ VAUNUISSA. Sitä ei oteta pois syliin, penkille yms.
"Jos kuljetat 0–6-vuotiasta lasta lastenvaunuissa, rattaissa tai pyörätuolissa, saat matkustaa HSL:n joukkoliikennevälineissä ilman lippua. Lapsen ei tarvitse olla vaunuissa."
https://www.hsl.fi/ohjeita-ja-tietoja/nain-kaytat-joukkoliikennetta/lii…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaisin, että on tylsistynyt. Yritä kääntää vaunut tai vauva niin, että voitte katsella keskiovista ulos ja jutella mitä näkyy. ( ei toimi ruuhkabussissa )
Tänäänkin oli molempiin suuntiin neljät vaunut bussissa, vaikka ei saisi olla kuin kolmet. Molemmilla kerroilla vaan joku äiti nousi kyytiin siten, että kun oli jo kolmet vaunut siinä keskipaikalla niin jäi omien vaunujensa kanssa oviaukon eteen poikittain. Ei siinä tosiaan paljon vaunuja käännellä, jotta vauva näkisi maisemia. Ap
Itsekin äitinä ihmettelen tätä, miten on pokkaa tunkea vaunut bussiin, jossa vaunupaikat on jo täynnä. Sen kun pitäisi olla itsestäänselvää, ettei silloin pääse kyytiin.
Eräälläkin bussimatkalla kuski joutui kolmella pysäkillä ohjaamaan ulos vaunuilijoita, jotka yrittivät tunkea vaunut keskikäytävälle.
Taaperoiden kanssa btw taittorattaat hyvä ratkaisu. Voi pistää kasaan ja ottaa lapsen penkille syliin istumaan.
Viinaa tuttipulloon ja villasukka suuhun?
Kävele sen vauvas kanssa. Älä pilaa muiden matkaa. En tajua miksi vanhemmat tuo näitä rääkyviä lapsiaan julkisiin. TV: ei ainuttakaan työmatkaan ilman rääkyviä lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Töistä saa lähteä näiden takia muuten..No mitenkäs naisten pitää jopa äitiysneuvolat sopia ensisijaisesti työajan ulkopuolelle?
En vaan usko, että työnantaja kovin hyvällä katsoo jos isä lähtee kesken työpäivän neuvolaan, johon äiti vie lapsen.Ei pidä. Ala puhu paskaa.
Kyllä mies voi tulla kuljettamaan perheensä neuvolaan tai kustantaa muijalle kortin ja jättää auton ja mennä itse bussilla. Onhan 6 kk ikäisellä neuvola kerran 2 kuussa joten kyllä sen takia kannattaa nillittää.
Ihme kommentteja. Tiettyjä asioita nyt vaan on pakko tehdä, vaikka vauva sitten huutaisikin. Ikävää tietty muiden kannalta, mutta ei voi mitään. Älä nyt ainakaan sitä ajattele, että mitä muut siellä bussissa miettii. Mietii mitä miettii.
Onko vauva vielä kopassa vai jo istuvassa asennossa ratasosassa?
Ei kai se vauva rauhoitu, kun äiti häslää hysteerisenä ympärillä. Anna huutaa, ei se siihen kuole. Juttele vauvalle rauhallisesti, ole läsnä ja anna vaikka käsi vaunuihin, mutta älä häslää tuttien ja pullojen kanssa. Kun ne bussimatkat ei kuitenkaan muutamaa minuuttia pidempää kestä. Mitäs väliä niillä kanssamatkustajilla on? Jos ei kestä ääntä, kävelkööt.
Tällä palstalla usein valitetaan, että äidit ei osaa sitä sun tätä ja sitten kun kysytään neuvoa johonkin, niin kukaan ei osaa auttaa. Pelkkää urputusta vain.