Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kokemuksia OYS:ssa synnyttäneiltä kaipailen!

12.05.2006 |

Neljäs synnytys edessä lokakuussa. Kuusamon tk:n tilanne on mikä on, eli on mahdollista että synnytän Oysissa.

Nyt haluaisin muutamaan kysymykseen kokeneempien vastauksen.

1. Miten siellä suhtaudutaan imettämiseen /lisämaitoon / tuttiin? Eli saako helposti lisämaitoa vauvalle, kattovatko kieroon jos antaa tutin jne.

2. Miten suhtaudutaan toiveeseen nopeasta kotiuttamisesta? Olen kuullut huhuja, että siellä pidetään aina 3 päivää osastolla ja itse toivoisin nopeampaa kotiin lähtöä (haaveilen polikliinisesta synnytyksestä, mutta jos se ei käy, niin seuraavana päivänä tai VIIMESTÄÄN 2 päivän päästä ois ihana päästä kotiin. (tietenki jos vauva ja itse voi hyvin)

3. Saako siellä olla kännykät päällä?

4. Muita kokemuksia?

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse synnytin puoli vuotta sitten Oyssissä ja ei kerta kaikkiaan mitään moitittavaa! Sai olla känny päällä ja tutti/rinta ja lisäruoka-asiat hoitajat ja kätilöt kyselivät erikseen. Eli kyllä varmaan pitkälti omien toiveiden mukaan toimitaan. Itse jännitin pitkää matkaa ja aiempia nopeita synnytyksiä, mutta kaikki meni hienosti ja jos vielä joskus synnytän, niin melkeinpä toivon pääseväni Oyssiin =/ Mielestäni lastenlääkärin perusteellinen vauvan tutkiminen ja pääsy erilaisiin tutkimuksiin oli tosi hyvä juttu mm. kuulotestit ja kohonnut diabetesriski, näitä tutkimuksia kun ei täällä kotokaupungissa ole mahdollista saada.

Olin kyllä sen kolme päivää synnytyksen jälkeen osastolla, mutta ei minulla mitään sitä vastaan ollut. Uskon kyllä, että päästävät aiemminkin, ketäänhän ei pakolla siellä pidetä (Kuusamon tk:n nopein kotiutuja taisi lähteä 5 tunnin päästä synnytyksestä). Mukavaa odotusta sinulle!

Vierailija
2/11 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jotenkin tuntuu, että täällä Kuusamossa Oysista on tehty joku " iso paha peikko" , kun äidit niin vimmatusti puolustavat omaa synnäriämme :)

Kiva kuulla, että sielläkin on mukavaa synnyttää!

Ja lisääkin saa kokemuksiaan laittaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
13.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itsekin jouduin poikkeuksellisesti talvella sitten OYSiin synnyttämään. Etukäteen se harmitti, kun olisin halunnut " pienessä kotoisessa" sairaalassa synnyttää.. Mutta täytyy sanoa että OYSissa kaikki asiat sujuivat tosi hienosti! Mulle tehtiin hätäsektio ja sekä minä että vauva olimme todella huonossa kunnossa alkuun! Mutta minua hoidettiin tosi hyvin, olin petipotilaana 3 päivää ja mua kyllä " putsattiin" riittävästi ja vointia kysyttiin ja joku jopa pesi heräämössä hampaanikin!:) Vauva oli lastenosastolla ja sieläkin hoito oli hyvää ja hoitajat ystävällisiä. Vauva sai lisäruokaa, muitten äitien lahjoittamaa äidinmaitoa. (kiitos siitä tätä tehneille:)) Tuttia vauva söi, mutta mulle se oli ok. Kotiin pääsin heti kun omat voimat alkoivat olla riittävät ja itse sitä aloin kyselemään. JA ainakin silloin osastot olivat todella täynnä, joten hyvävointiset pääsivät varmasti heti kun olivat itse siihen valmiina. Yllätyin todella paljon miten hyvää hoitoa sain, vaikka siellä kyllä huomasin senkin että hoitajilla oli töitä. Silti ne kerkes keskittyä jokaiseeen yksilönä. Ainakin minä koin näin.

Vierailija
4/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

1. Miten siellä suhtaudutaan imettämiseen /lisämaitoon / tuttiin? Eli saako helposti lisämaitoa vauvalle, kattovatko kieroon jos antaa tutin jne.

Meidän tyttö sai lisämaitoa, sillä minulta ei maitoa tullut. Sai luovutettua äidinmaitoa, KIITOS LUOVUTTAJAT! Tutin olivat hoitajat ihan itse tökänneet vauvan suuhun. Mulle ihan sama, mutta jos et halua tuttia antaa niin kannattaa sanoa heille. Minulta nimittäin ei kukaan tullut kysymään saako antaa. Siitä en tykännyt vaikka tosiaan onkin ihan sama oliko tuttia vai ei. Mutta olisivat sentään voineet kysyä!

2. Miten suhtaudutaan toiveeseen nopeasta kotiuttamisesta? Olen kuullut huhuja, että siellä pidetään aina 3 päivää osastolla ja itse toivoisin nopeampaa kotiin lähtöä (haaveilen polikliinisesta synnytyksestä, mutta jos se ei käy, niin seuraavana päivänä tai VIIMESTÄÄN 2 päivän päästä ois ihana päästä kotiin. (tietenki jos vauva ja itse voi hyvin)

En tiedä, sillä meidän piti olla viitisen päivää syömisvaikeuksien takia (tytöllä suulakihalkio)

Saa olla.

4. Muita kokemuksia?

Mukavia hoitajia, joilta sai paljon neuvoja. Joskus ärsyttää lukea kun joku valittaa, että kukaan ei tullut neuvomaan jne. Pitää kysyä apua, ei ne hoitajat ole ajatuksenlukijoita! Mutta ehkä jotkut ovat vähän " sekaisin" (en tosiaan tarkoita pahalla, en vaan keksi parempaa sanaa) synnytyksen jälkeen, että eivät tule ajatelleeksi. Aina sain apua kun pyysin ja monesti pyytämättäkin.

Vierailija
5/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

4. Muita kokemuksia?

Synnytin OYSissa 6 viikkoa sitten ja hyvä mieli jäi :)

1. Imetykseen saa neuvoja, mutta kannattaa itse aktiivisesti apua pyytää. Lisämaitoa annettiin ainakin minun mielestäni helposti, joten kannattaa varmaan keskustella, jos on itse toista mieltä. Minun vauva sai muutaman kerran luovutettua äidinmaitoa, ei siis korviketta. Tutin saa jos haluaa, minä pyysin itse viimeisenä iltana, mutta eihän tuo sitä alkanut syömään, vain tissi kelpasi.

2. Tuohon en osaa sanoa, olin sen tavallisen 3 yötä. Kannattaa varmaan keskustella kun osastolle saapuu.

3. Kännykät saa olla osastolla päällä, tietysti huomioiden muut huonekaverit, eli ei soittoäänet täysillä yms.

4. Suurin osa hoitajista oli osastolla mukavia, kannattaa reippaasti pyytää apua, jos tarvii, kiire tuntui välillä olevan. Ruoka oli minustakin hyvää ja sitä oli riittävästi tarjolla. Olin siis osastolla 13:II. Positiivinen mieli jäi ekasta synnytyksestä!

Onnea loppuodotukseen!

Vierailija
6/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mianni:

Neljäs synnytys edessä lokakuussa. Kuusamon tk:n tilanne on mikä on, eli on mahdollista että synnytän Oysissa.

4. Muita kokemuksia?

Synnytin Oysissa lähes neljä vuotta sitten, kolmen viikon päästä (noin) uudelleen.

1. Vauvani sai lisämaitoa helposti, koska tarvitsi. Myös vauvalleni oli annettu tutti tietämättäni, joten jos tuttia ei halua, niin kannattaa tosiaan sanoa. Itseäni tutti ei haitannut, mutta toki olisivat voineet kysyä mielipidettä.

2. Itse pääsin kotiin komen päivän jälkeen, mikä ilmeisesti aivan normaalia ensisynnyttäjillä. Ei kyllä ollut mikään kiire kotiin valmiiden ruokapöytien ja hyvän hoidon keskeltä! Itse toivoisin tällä kertaa pääsevän kahden päivän päästä (jos voinnit sallivat), sillä tällä kertaa esikoinen odottelee kotona..

3. Kännykät saa olla, kuten moni jo totesi=)

4. Mukavat muistot jäi koko Oysissa oloajasta. Kätilöt olivat kivoja, osaston hoitajat myös. Kiirettä en itse aistinut, sillä aina vähän väliä joku kävi kysymässä vointia. Sain olla kahden hengen huoneessa perimmäisellä paikalla, jolloin eivät huonekaverin vierailijat ja muut ainakaan häirinneet ohikulkemisillaan. Viimeisen päivän sainkin olla yksin. Voipi tosin olla, että viime vuosina ovat synnytykset lisääntyneet, joten saas nähdä kuinka tungosta on sitten tulevan synnytyksen aikoihin.

Vierailija
7/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 2 synnytystä OYS:ssa, pääosin positiiviset kokemukset sekä sektiosta että alatiesynnytyksestä.

Omasta mielestäni lisämaitoa annettiin liiankin herkästi, sektion jälkeen lapsi oli ensimmäisen yön vauvalassa oman huonon vointini vuoksi, mutta sovin yö-kätilön kanssa että tuo imetyksille. Aamuyöllä valvoskelin ja odottelin, mutta vauvaa ei vaan kuulunut, joten ajattelin että pieni nukkuu. Aamulla näin vauvan " ruokalistasta" , että yöllä oli annettu lisämaitoa minulta kysymättä tai ilman että olisin rintaa saanut tarjota =(

Tuttia on kysytty molempien kohdalla, että saako antaa tai haluanko antaa.

2. Miten suhtaudutaan toiveeseen nopeasta kotiuttamisesta?

Itse olin sektion jälkeen 5 ja alatiesynnytyksen jälkeen 3vrk, mutta olen kuullut että fvarsinkin kun osastoilla on ollut täyttä, on ollut " lähes polikliinisia" synnytyksiäkin.

Salissa ei, osastolla saa.

4. Muita kokemuksia?

Erityistoiveet kannattaa kirjata esitietolomakkeeseen, ainakin meillä huomioitu hyvin. Omalle kohdalle ainakin sattui pääasiassa hyviä, asiallisia mutta empaattisia kätilöitä vuoro toisensa jälkeen!

Vierailija
8/11 |
17.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma vauvani sai kyllä lisä maitoa kun tarvitsi sitä ja yhden yön vauva oli vauvalassa hoidossa mutta hoitaja sanoi että herättävät kun tarvii imettää niin vaavia ei näkynyt... Aamulla sitten tuli hoitaja ja vaavi herättämään niin hoitaja ilmoitti että vauvalla on nälkä jaettei ollut raskinut herättää minua kun olin nukkunut niin sikeästi ettei ollut saanut hereille. Kyllä hoitajan kanssa naurettiin asialle kun kävimme kylässä siellä parin viikon jälkeen.

olimme vain kolme päivää siellä ja hyvin päästivät pois.

Kyllä

4. Muita kokemuksia?

Ihana paikka kun muista ei ole kokemusta.

Vierailija
9/11 |
24.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kävin helmikuussa synnyttämässä OYS:ssa, koska minulta lorahti lapsivettä su-ma välisenä yönä eikä tk:n päivystävä lääkäri uskaltanut ottaa sitä riskiä, että synnytys käynnistyisi ennenkuin osasto aukeaa maanantai-aamuna. Lopulta sitten synnytys käynnistettiin OYS:ssa, kun mitään ei tapahtunutkaan. Tässä pari huomiota vielä lisänä edellisiin:

- esitietolomake kannattaa täyttää todella hyvin, sillä tieto ei aina kulje kovin hyvin Kuusamon ja Oulun välillä

- kotiutumisen ajankohta riippuu varmaan vähän siitä, keneltä sitä sattuu kysymään. Minulle vastattiin, että synnyttäneitä pidetään se kolme päivää osastolla. Itselläni oli kyseessä kolmas lapsi ja synnytys oli helppo ja nopea, joten vastaus kyllä ihmetytti. Lopulta olin kuitenkin osastolla 5 päivää lapsen kohonneiden keltaisuusarvojen takia.

- vierastunnit ihmetyttivät... Koska en päässyt perhehuoneeseen, sai isäkin käydä osastolla vain vierastunneilla. Koska lapsi on miehelleni ensimmäinen, olisi hän mielellään viettänyt vaikka koko päivän tulokasta ihmetellessä... :)

- myös minä sain olla suurimman osan aikaa yksin kahden hengen huoneessa käytävän päässä, eli henkilökunta yritti kyllä parhaansa kiireestä ja täysistä osastoista huolimatta!

Eli onhan OYS paljon isompi kuin Kuusamon tk, mutta sielläkin saa hyvää hoitoa. Ymmärrän kyllä kuusamolaisia äitejä, jotka järkyttyvät OYS:n laitosmaisuudesta, Kuusamon tk kun on pieni ja kodikas...

Itse olen synnyttänyt kaksi lasta Jorvissa ja tämän kolmannen nyt sitten OYS:ssa, mutta kävin useamman kerran käyrissä Kuusamossa synnärillä, varsinaista kokemusta siis Kuusamosta minulla ei ole. :)

Tsemppiä loppumetreille!

Vierailija
10/11 |
26.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

kaksi synnytystä kolmesta ovat olleet ikäviä kokemukisa ja nimenomaan kätilöstä johtuen (toinen kätilöistä pahoitteli tapahtunutta, toinen ei) :-(. Kolmas synnytykseni aiheutti valtavan synnytyspelon josta johtuen en haluaisi nyt tätä neljättäni synnyttää Oysissa olenkaan...

Osastolla henkilökunta on kyllä ollut joka kerta todella mukavaa.

Vierailija
11/11 |
12.05.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mianni:

1. Ainakin minun vauvat saivat helposti läsämaitoa, koska olivat aluksi lastenosastolla, eikä imettäminen lähtenyt heti hyvin käyntiin.

2. Luulen että pääsee kotiin, jos itse haluaa ja kaikki on ok. Itse pääsin sektion jälkeen jo kolmantena poäivänä kotiin.

3. Saa olla kännykät päällä.

4. Mukavia hoitajia ja ruoka hyvää!