voiko ulkomaalaisvirasto
kumota oikeuden päätöksen oleskeluluvasta?
vai miksi päätös ois lähetetty oikeudesta uviin, laittaako ne paperit kuntoon ja sit lähettävät päätöksen vai voivatko he myös kumota sen oikeuden päätöksen?
Kommentit (11)
Toistaiseksi tiedän vain, että kun hallinto-oikeudesta oli mennyt uviin vastakkainen päätös, niin tästä parin viikon päästä pyydettiin henkilöltä palkkatodistus ja tiliote (eli todistus, että elättää itse itsensä). Tästä kolmen viikon sisään oleskelulupapäätös oli passissa.
Olen kuitenkin pohtinut, voiko uvi vielä muuttaa kantaa, jos jotain olennaista tulee esille sen jälkeen, kun hallinto-oikeus on kumonnut heidän aiemman päätöksensä. Sitä en osaa sanoa.
Että ensiksi tuli kielteinen oleskelulupapäätös josta sitten teimme valituksen.
Hallinto-oikeus kumosi uvin päätöksen ja siitä muutaman viikon päästä uvista tuli sit myönteinen päätös oleskeluluvalle.
Minun ymmärryksen mukaan periaatteessa uvi ei voi enää kumota hallinto-oikeuden päätöstä, koska siellä päätösvalta on vahvempi. Niillä on vaan joku käytäntö, että se kumotaan siellä ensin ja sit vielä palautetaan ulkomaalaisvirastolle käsiteltäväks.
Aika sekavaa, mut toivottavasti jotain selvisi.
vaan toivoa että uvi ei voi sitä kumota. toivottavasti päätöksessä ei enää kauaa mene.
Holly83:
kumota oikeuden päätöksen oleskeluluvasta?
vai miksi päätös ois lähetetty oikeudesta uviin, laittaako ne paperit kuntoon ja sit lähettävät päätöksen vai voivatko he myös kumota sen oikeuden päätöksen?
Ainakin minä olen ymmärtänyt, että hallinto-oikeus kumoaa uvin aiemman (virheellisen) päätöksen. Hierarkia on käsittääkseni uvi>hallinto-oikeus>korkein oikeus. Eli alempana oleva instanssi ei voi muuttaa ylemmän päätöstä, päin vastoin taas on mahdollista. Hallinto-oikeus taas ei suoraan anna oleskelulupaa (koska se ei ole sen tehtävä) ja siksi jutut palaavat uviin (joka myöntää luvat). Hallinto-oikeus siis kumoaa uvin alkuperäisen päätöksen ja uvi käsittelee asian uudelleen. Käytännössä tällöin uvin on myönnettävä oleskelulupa, koska hallinto-oikeus on ilmoittanut että myöntämättä jättäminen on virheellinen päätös.
niin mäki kyl aattelen et ei voi kumota oikeuden päätöstä, ihmettelen vaan ku asianajakaan ei tienny et voiko vai ei...
UVI ei voi kumota oikeuden päätöstä, mutta sitä en tiedä, voiko UVI käsitellä hakemuksen uudelleen ja päätyä kielteiseen. Tuskin, jos olosuhteet eivät ole radikaalisti muuttuneet.
Kuullostaa aika oudolle, jos ei ammattilainen tiedä noinkin oleellista asiaa.. En siis väitä olevani 100% oikeassa. Ihmettelen vaan sitä, että ei taida olla ihan ammattitaitoisin ihminen kyseessä (?).
kirjeen...jossa sanottiin jotain et uvi voi valittaa oikeuden päätöksestä, mut et on epätodennäköstä et valittas.
Holly83:
kirjeen...jossa sanottiin jotain et uvi voi valittaa oikeuden päätöksestä, mut et on epätodennäköstä et valittas.
Jos uvi voi vielä valittaa oikeuden päätöksestä, niin mitä järkeä on koko prosessissa jos loputtomiin voi pyöritellä valituskierrettä? Kertokaa jos joku tietää..
HALLINTO-OIKEUS ON KORKEAMPI TAHO KUIN UVI.
Tiedän tämän, koska mieheni sai oleskeluluvan vasta pari kuukautta sitten juuri kielteisen luvan, valituksen jne. jälkeen. Ja minä kysyin tuota samaa kysymystä asianajajaltamme, joka sanoi, että hallinto-oikeus kumoaa uvin päätöksiä, ei toisinpäin.
eli jos on tehty valitus, se käsitelty oikeudessa ja sieltä saanut päätöksen että saa asua suomessa niin voiko ulkomaalaisvirasto sen siis kumota?