Millaista on asua Saksassa?
Minulla saattaisi mahdollisesti olla muutto Saksaan. Millainen paikka Saksa on? Entäs saksan kieli, oppiiko nopeasti?
Kaikki tieto ja kokemukset tervetulleita. Kiitos!
Kommentit (6)
Suomalaiselle aika sinällään "helppo" maa. Ei tule mitään kulttuurishokkia. Helppo sopeutua :)
Oikeastaan ihan samanlaista kuin Suomessa.
Hommat hoituvat toisin kuin Kreikassa, jossa myös asuin pari vuotta.
Jos nollasta lähtee saksan kielen kanssa, niin ei se sen helpompi ole kuin muutkaan vieraat kielet. Hyvällä ruotsin pohjalla pääsee nopeasti kiinni kyllä.
Verstanden?Verstehen... Eli ruotisssa för ja stå. Verbit rakentuvat samalla periaattella ja ainakin itse pääsin heti kiinni. En ollut koulussa opiskellut saksaa, mutta tosi nopeasti sain kielestä kiinni.
Englannillakin pärjää hyvin. Mutta jos pysyvästi aikoo jäädä asumaan, niin totta kai saksa haltuun.
En muuttaisi Saksasta enää missään tapauksessa pois, olen viihtynyt täällä nyt kohta 15 vuotta. jos osaat ruotsia ja englantia ja menet kunnon kielikurssille, on kieli suht helppo oppia sellaiselle tasolle että arjessa pärjää. Töissä tietenkin tarvitaan sitten vähintään se B2- taso ellet sitten ole menossa työyhteisöön jossa on englanti yhteisenä kielenä.
Kuten joku jo mainitsikin, suomalaiselle tämä on aika helppo maa. Mihin kaupunkiin olisit muuttamassa?
Hieno maa
Halpaa ruokaa, halpaa kaljaa, halvat autot
Parempi suoja työntekijöillä kuin suomessa
Byrokraattinen.... mutta oikein kiva asua. Ei kamalasti eroa Suomesta.