10 vuoden vaateostolakko
Ajattelin pitää vuosien ostolakon vaatteiden suhteen. Paitsi tietysti, jos jokin menee rikki/kuluu yms. tai tarvitsee jotain. Muutamin poikkeuksin kyllä.
Olen vaatteisiin ihan hulluna ja niitä onkin varmaan noin 600 kpl. 6 kaappia täynnä vaatteita. Olen viime vuosina shoppaillut ihan hulluna, kun on ollut rahaa enemmän kuin ennen. Toki aiemminkin ostellut huvikseen.
Nyt siis päätin, että en noin 10 vuoteen osta uutta tai kirppikseltäkään, koska olemassa olevat vaatteet varmaan riittää toksi aikaa. Tosin vaikeaa voi olla vastustaa muotia, kun tuputetaan uutuuksia ja pitäisi pysyä ajan hengessä mukana.
Miten muut oikein tekee? Ostaa uusia muotivaatteita ja heittää loput pois? Itse pidän kaikista ostamistani vaatteista ja ostan niitä lähinnä oman makuni mukaan, en muodin, niin pidän niistä myöhemminkin. Mutta mietin, mikä olisi järkevä aika ostolakolle? Ehkä joitakin vuosia kuitenkin, koska tosiaan vaatteita on niin paljon, en ole edes ehtinyt vielä käyttää kaikkia.
Kommentit (11)
Harkitse ennen ostamista edes päivä, pari. Osta harvemmin ja panosta laatuun.
Jos olet vaatteista tykkäävä ihminen, tykkäät niistä todennäköisesti tulevaisuudessakin. Mutta niistä voi tykätä muutenkin kuin ostamalla.
Minä siirryin ensiksi ostamaan vaatteet kirpparilta ja sitten ompelemaan/neulomaan itse. Ei ole tehnyt mieli sen jälkeen shoppailla.
Kun ostin pelit ja vehkeet (siis ompelukoneen ja saumurin) mietin että onko mulla kohta kauhea kasa kankaita ja epämääräisiä epäonnistuneita vaatteita. Mutta eipä niitä niin kauheasti ole kertynyt. Teen huolella ja parhaista materiaaleista.
Ensi vuodelle to do -listalla on pyjama, pikkuhousuja, satiinimekko ja pari merinoneuletta.
Ostan kaupasta enää sukkahousuja - ja muuten kalleinta laatua.
Vierailija kirjoitti:
Jos olet vaatteista tykkäävä ihminen, tykkäät niistä todennäköisesti tulevaisuudessakin. Mutta niistä voi tykätä muutenkin kuin ostamalla.
Minä siirryin ensiksi ostamaan vaatteet kirpparilta ja sitten ompelemaan/neulomaan itse. Ei ole tehnyt mieli sen jälkeen shoppailla.
Kun ostin pelit ja vehkeet (siis ompelukoneen ja saumurin) mietin että onko mulla kohta kauhea kasa kankaita ja epämääräisiä epäonnistuneita vaatteita. Mutta eipä niitä niin kauheasti ole kertynyt. Teen huolella ja parhaista materiaaleista.
Ensi vuodelle to do -listalla on pyjama, pikkuhousuja, satiinimekko ja pari merinoneuletta.
Ostan kaupasta enää sukkahousuja - ja muuten kalleinta laatua.
Mistä ohje merinoneuleeseen?
ei ap
En mä osta muotivaatteita. Ostan vain tarpeeseen.
Onkohan tuo kymmenen vuotta ostolakkoa täysin realistista? Muoti ja tyylit muuttuvat, ja vaikka olisitkin ostanut niitä ajattomia, klassisia vaatteita kaapit täyteen, voi silti tulla se suuri tympääntyminen omistamiisi vaatteisiin. Ihmiset kun ovat vaihtelunhaluisia, ja usein siksi ostavat uutta, ei niinkään aina tarpeeseen. Ja tarpeita ja muita selityksiä voi keksiä omassa päässään saadakseen haluamansa.
Mullakin on menossa myös vaateostolakko, mutta se kestää vain tämän vuoden. En osta yhtään vaatetta tai asustetta mistään, edes kirpputorilta, sillä tavaraa on jo yksi vaatehuoneellinen. Olen myös päättänyt, että jos olen jonkun vaatteen ostanut, käytän sitä kunnes se leviää ja pääsee lumpunkeräykseen. Toivon että tämän vuoden (ja mahdollisen jatkon) jälkeen mietin entistä tarkemmin, mistä ostan vaatteeni ja minkä vuoksi.
En pidä mitään lakkoja järkevänä. Varsinkaan pitkäaikaisina. Elämä saattaa yllättää vaikka millä tavalla ja sitten tulee vain turha epäonnistumisen kokemus, kun lakko ei pidäkään. Ennemmin kannattaa ihan yleisesti alkaa kiinnittää huomiota ostotottumuksiinsa ja aloittaa harkitsevaisempi ostelu. Esimerkiksi kun näet upean paidan, joka on "pakko" saada, mieti hetki ennen ostoa. Tarvitsetko ihan oikeasti paitaa vai onko kyse vain ostohalusta? Montako kertaa luulet, että käyttäisit paitaa? jne.
Suuri osa vaatteita paljon ostelevista tekee juurikin niin, että uutta tilalle ja vanhaa kaatopaikalle. Sitähän tämä nykyajan pikamuotikulttuuri on. Eihän monet muotivaatteista edes kestä kovin montaa käyttökertaa kulahtamatta.
Jos haluaa vähentää vaateostelua, ei kannata lähteä liian radikaaliin "en ostaa x aikana mitään". Ennemmin "ostan vain todelliseen tarpeeseen". Liika ehdottomuus vain rajoittaa ja saa aikaan ahdistusta.
Kannattaa lakkoa suunnitellessa huomioida sellainen fakta, että ihminen voi syystä tai toisesta lihoa tai laihtua suurestikin. Siinäpä sitten on kiva pitää ostolakkoa, kun painoa on tullut tai lähtenyt vaikkapa 20kg. Ei ole hirveästi iloa, vaikka kaapissa olisi 10 000 vaatetta, jos niistä yksikään ei ole sopivaa kokoa.0'
10 vuotta on kyllä ihan liian pitkä aika lakolle. Siinä ajassa ehtii vaatemaku ja varsinkin muoti muuttua moneen kertaa. Etkä välttämättä edes ole saman kokoinen koko 10 vuoden aikaa.
Järkevin aika ostolakolle on se aika, jonka omassa kaapissa olevat vaatteet riittävät kaikkiin eteen tuleviin tilanteisiin. Ei ennakkoon voi tietää, kuinka kauan siihen menee. Eihän kukaan tiedä ennakkoon, mitä tulevaisuudessa muutenkaan tapahtuu.
Miksi 10 vuotta? Mitä tapahtuu kymmenen vuoden jälkeen, paluu entiseen?
Eikö olisi samaan malliin kuin ruokavalion kanssa syytä tehdä loppuelämän muutos. Vain todelliseen tarpeeseen ja niin hyvää, ettei tarvitse jatkuvasti uutta ostaa.