Köyhän joulu, säästövinkkejä yms. otetaan vastaan!
Eli vinkkejä/vertaistukea miten selvitä joulusta jos on PA.
Harmittaa ettei esimerkiksi joulukuuseen tänä vuonna ole ollenkaan varaa, kun muita joulukoristeita ei juurikaan ole ja se on itselleni ollut se tärkein joulun tuoja :/ Tiedän että kuulostaa ehkä lähinnä huonolta vitsiltä/provolta, mutta ikävä kyllä sitä tämä ei ole. Joulun vietän yksin, mutta silti olisi kiva saada jonkinlainen joulu itselle.
Kommentit (51)
En ymmärrä miksi ihmisillä on rahaongelma joulun vietossa. Jouluruuat ovat halvempia kuin mitkään muut ruuat. Mikset tee itse ihania porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita, pienet foliovuoat pakkaseen ja otat sieltä yksi kerrallaan kun niitä syöt. Kinkkua saa siivuittain, tai osta pikkukinkku. Siitäkin osissa pakkaseen. Sieniä varmaan köyhänä poimit syksyllä metsästä, joten tee niistä salaatti. Ja marjojakin oletettavasti olet hakenut metsästä, niistä tulee ihana marmeladi vaikka piparkakkujen kanssa.
Tekokuusiahan kaikki nykyään käyttää, niitä sai syksyllä ilmaiseksi monilta, jos vain osaa ennakoida. Tai tosiaan joku oksa ojan laidalta.
Ihan saamattomuutta vinkua että ei ole rahaa juhlia joulua.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isoja oksia saa muuten metsästä ottaa? Esimerkiksi onko tällainen liian iso: https://i.pinimg.com/564x/5a/34/c4/5a34c48fad1d3398fcba4fc15d97a532.jpg
T.toinen köyhä
Kyllä tuollaisen oksan saa ottaa
Tosiaan metsästä havuja maljakkoon ja kaupasta pieni rasia lempilaatikkoa (tai kahta), muutama siivu valmista joulukinkkua ja pieni rasia suklaakonvehteja.
Kirkkoon kuuntelemaan kauneimpia joululauluja
Näillä eväillä ilen viettänyt joulua kahtena viime vuonna (kun ei ole varaa matkustaa perheen luokse Lappiin)
Tänä vuonna vietän poikaystäväni kanssa, mutta koska olemme kaksistaan, niin aika samalla kaavalla mennään
Minä olen 13-vuotiaan tytön totaali yh jq pyöritän talouttamme todella pienellä budjetilla.
Jouluaattoa varten olen säästänyt niin että käytössämme on n 10€ päivän ruokiin.
Lounaaksi keitämme riisipiiroa (kanelin ja sokerin kanssa). Tähän tarvikkeet maitoa lukuunottamatta onneksi kaapissa - alle 1€
Ilta-aterialla meillä on omatekoista perunalaatikkoa (n 1€ aineksiin), kaupan valmista porkkanalaatikkoa (n 2€), viipaloitua valmista joulukinkkua n 200g (2,5€). Lisukkeeksi teen punajuuri-omenasalaattia (n 1€ yhteen omenaan ja pariin punajuureen)
Jälkiruoaksi kotitekoista rusina-luumukiisseliä (rusinoita kaapissa, luumut pitää ostaa n 1,5€). Ja saattaapa rahaa jäädä vielä pieneen suklaalevyyn.
Joulutunnelmaa tuo aiemmin ostetut kynttilät, naapurilta saadut havunoksat ja radiosta kuunneltava joulumusiikki.
Tämä riittää meille hyvin
Vierailija kirjoitti:
Minä olen 13-vuotiaan tytön totaali yh jq pyöritän talouttamme todella pienellä budjetilla.
Jouluaattoa varten olen säästänyt niin että käytössämme on n 10€ päivän ruokiin.
Lounaaksi keitämme riisipiiroa (kanelin ja sokerin kanssa). Tähän tarvikkeet maitoa lukuunottamatta onneksi kaapissa - alle 1€
Ilta-aterialla meillä on omatekoista perunalaatikkoa (n 1€ aineksiin), kaupan valmista porkkanalaatikkoa (n 2€), viipaloitua valmista joulukinkkua n 200g (2,5€). Lisukkeeksi teen punajuuri-omenasalaattia (n 1€ yhteen omenaan ja pariin punajuureen)
Jälkiruoaksi kotitekoista rusina-luumukiisseliä (rusinoita kaapissa, luumut pitää ostaa n 1,5€). Ja saattaapa rahaa jäädä vielä pieneen suklaalevyyn.
Joulutunnelmaa tuo aiemmin ostetut kynttilät, naapurilta saadut havunoksat ja radiosta kuunneltava joulumusiikki.
Hienoa kuulla tämä! Haluaisin silti lahjoittaa jouluanne varten hieman rahaa lämpimässä hengessä. Voisitte käyttää sen joko jouluun tai - jos se teillä on kunnossa, kuten upeasti kuulostaa - esim. joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Mitenhän saisin sinuun yhteyden? Onko sinulla sähköpostiosoitetta, josta ei ilmene oikea nimesi?
Yst. terv. Miimu
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka isoja oksia saa muuten metsästä ottaa? Esimerkiksi onko tällainen liian iso: https://i.pinimg.com/564x/5a/34/c4/5a34c48fad1d3398fcba4fc15d97a532.jpg
T.toinen köyhä
Kyllä tuollaisen oksan saa ottaa
Kiitos vastauksesta! Joulu pelastettu :D
Samoin AP, lahjoittaisin mielelläni hieman joulurahaa, annathan sähköpostiosoitteesi jos sinulla on sellainen, josta ei näy oma nimesi
Yst. terv. Miimu
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä miksi ihmisillä on rahaongelma joulun vietossa. Jouluruuat ovat halvempia kuin mitkään muut ruuat. Mikset tee itse ihania porkkana-, peruna- ja lanttulaatikoita, pienet foliovuoat pakkaseen ja otat sieltä yksi kerrallaan kun niitä syöt. Kinkkua saa siivuittain, tai osta pikkukinkku. Siitäkin osissa pakkaseen. Sieniä varmaan köyhänä poimit syksyllä metsästä, joten tee niistä salaatti. Ja marjojakin oletettavasti olet hakenut metsästä, niistä tulee ihana marmeladi vaikka piparkakkujen kanssa.
Tekokuusiahan kaikki nykyään käyttää, niitä sai syksyllä ilmaiseksi monilta, jos vain osaa ennakoida. Tai tosiaan joku oksa ojan laidalta.
Ihan saamattomuutta vinkua että ei ole rahaa juhlia joulua.
Joskus elämä yllättää eikä kaikkea pysty ennakoida, varsinkin jos ei ole mistä säästää voivat tällaiset yllätykset joulukuussa vaikeuttaa joulunviettoa, mutta sitähän joidenkin on mahdotonta ymmärtää.
En halua olla ilonpilaaja, mutta ilman maanomistajan lupaa ei saa katkoa puista oksia, kerätä sammalta tai varpuja. Mutta jospa jossain lähellä on lähiaikoina kaadettu metsää? Sieltä voi löytää tuurilla vaikka nätin, kokonaisen kuusenlatvan, oksia nyt varmasti ainakin.
Jos kotona on kirjoja, kasaa niistä kuusenmuotoinen keko ja viritä siihen pienet led-valot, jollei oikeaa puuta löydy. Lidlissä näin edullisia valosarjoja ja varmasti muualtakin löytyy. Nykyään alkaa alet jo aattona monessa paikassa, joten odota siihen niin voit saada hyvinkin halvalla koristeita ja ainakin suklaata.
En tiedä aloittajan budjettia, mutta jos edes muutama kymppi on rahaa, pitäisi kyllä perinteistä jouluruokaa saada yhdelle ihan mukavasti, jos on itse valmis tekemään. Mieti, mitkä ovat lempiruokiasi ja hanki niitä, älä mitään ylimääräistä. Koristeita saa tehtyä vaikka ilmaisjakelulehdistä ja mainoksista, vessa-/talouspaperirullien hylsyistä, kahvinsuodatinpusseista jne.
Olen itse vähävarainen, mutta ihan hyvän joulun olen aina saanut aikaan. En piittaa rihkamasta, joten koristeina on lähinnä kyntteliköt ja kynttilät ja kuusi (auttaa toki paljon, että sen olen saanut sukulaisen metsästä hakea ilmaiseksi). Kuusenkoristeita olen askarrellut vanhoista kirjoista, silkkipaperista ym. ilmaisista/halvoista materiaaleista. Ruoka perinteistä kinkku+laatikot linjaa, kaloja ei ole, koska ovat niin kalliita, enkä niin kalasta edes välitä. Tykkään suklaasta, joten ostan jonkun 3 rasiaa kympillä-setin, jos vaan rahaa on.
Mielikuvitusta ja priorisointia vaatii, mutta kyllä köyhäkin voi saada hyvän joulun itselleen!
Lidlin joululimppu edullista, sitä saanee tarjouksesta noin 1,10 €, ja 500 g. Herkullista kinkkuviipaleiden ja juuston kera.
T. Lidl-mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hienoa kuulla tämä! Haluaisin silti lahjoittaa jouluanne varten hieman rahaa lämpimässä hengessä. Voisitte käyttää sen joko jouluun tai - jos se teillä on kunnossa, kuten upeasti kuulostaa - esim. joulun jälkeisiin alennusmyynteihin. Mitenhän saisin sinuun yhteyden? Onko sinulla sähköpostiosoitetta, josta ei ilmene oikea nimesi?
Yst. terv. Miimu
Nyt mua oikeesti itkettää. Ei noin hyviä ihmisiä ole olemassakaan! Tuhannet kiitokset tarjouksesta auttaa ❤. Mutta kyllä me pärjätään. Tyttökin on niin vaatimaton. Sanoo aina, ettei hän tarvitse mitään.
Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille läheisillesi tänä jouluna. Sillä se on lopulta tärkeintä. Saada olla rakkaiden parissa
Niitä oksia maljakkoon ja siihen joku kuusen koriste. Pari kynttilää. Porsaan sisäfile on edullista ja todella hyvää lihaa. Joku laatikko. Paista pari joulutorttua ja käy kirkossa. Muista että jouluaatto ja joulupäivä ovat yhtä lyhyitä kuin muutkin päivät.
Vierailija kirjoitti:
En halua olla ilonpilaaja, mutta ilman maanomistajan lupaa ei saa katkoa puista oksia, kerätä sammalta tai varpuja. Mutta jospa jossain lähellä on lähiaikoina kaadettu metsää? Sieltä voi löytää tuurilla vaikka nätin, kokonaisen kuusenlatvan, oksia nyt varmasti ainakin.
Älä nyt viitsi. Oletko kpskaan kuullut että kaupunki olisi nostanut haloon siitä että lapset hakee pääsiöiseksi pajun oksia.
Ihan sama kuusenoksien kanssa. Ei varmasti tule kukaan valittamaan jos pari havua ottaa
Yksityismetsät ehkä eri asia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yst. terv. Miimu
Nyt mua oikeesti itkettää. Ei noin hyviä ihmisiä ole olemassakaan! Tuhannet kiitokset tarjouksesta auttaa ❤. Mutta kyllä me pärjätään. Tyttökin on niin vaatimaton. Sanoo aina, ettei hän tarvitse mitään.
Kaikkea hyvää sinulle ja kaikille läheisillesi tänä jouluna. Sillä se on lopulta tärkeintä. Saada olla rakkaiden parissa
Minustakin sinä ja tyttäresi olisitte oikeasti niitä, joita voisin auttaa edes jollain tavalla jos ei ole liian tungettelevaa. Olet ihanan kuuloinen ihminen, ja näytät saavan kauniin joulun teille pienelläkin panostuksella. Toivoisin että tekisit jonkinlaisen anonyymin sähköpostin, koska varsinkin tyttärellesi löytyisi kaikenlaista, jos vain haluat :)
Teinityttären äiti minäkin
Jos kynttilöitä ostaa kannattaa katsoa paloaikaa, esimerkiksi ne isot kynttilät palaa tunteina pidempään verrattuna tuikkuihin.
Kahvia/teetä voi maustaa kanelilla ja kardemummalla, niin saa jouluista.
Koristeluvinkkinä tosiaan nuo luonnosta saatavat jutut ja pumpulista voi tehdä niitä pumpulipalloja tai leikellä lumihiutaleita paperista yms. jotain edullisia joulukukkiakin olen nähnyt myytävän ihan eurolla tai parilla.
Siirappinekkuja voi tehdä halvalla ja pipareita suosittelen paistamaan ainakin itse, vaikka valmistaikinaa olisikin, koska ne tuoksuvat ihan joululle :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Yst. terv. Miimu
Minustakin sinä ja tyttäresi olisitte oikeasti niitä, joita voisin auttaa edes jollain tavalla jos ei ole liian tungettelevaa. Olet ihanan kuuloinen ihminen, ja näytät saavan kauniin joulun teille pienelläkin panostuksella. Toivoisin että tekisit jonkinlaisen anonyymin sähköpostin, koska varsinkin tyttärellesi löytyisi kaikenlaista, jos vain haluat :)
Teinityttären äiti minäkin
Snäkin todistat sitä minkä muutenkin tiedän todeksi: tässä maassa on paljon hyviä ihmisiä
Minulla ja tyttärellä on oikeesti kaikki hyvin eikä meiltä puutu mitään: tyttäreni saa enemmän kuin tarpeekseen yhden ystäväni lapselle pieneksi jääneitä vaatteita (ilmaiseksi). Syksyllä saimme omenoita enemmän kuin jaksoimme syödä yhdeltä naapurilta, toiselta kassikaupalla kesäkurpitsaa (kun kesämökin kasvimaa oli niin tuottoisa ettei itse jaksanut syödä).
Äsken kävi yksi kaveri oven takan ja toi meille hyasintin ja havuja saimme naapurilta (olisimne saaneet kuusenkin, mutta ei se meidän pieneen kaksioon mahdu, kun mun sänky vie olohuoneessa niin ison tilan)
Rahaa meillä on vähän mutta muuten meillä on kqikkea mitä tar itsemme sillä ympärillämme on niin paljon ihania ihmisiä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hae metsästä muutama havu niin saat ainakin kuusen tuoksun asuntoosi. YouTubessa on läjäpäin ilmaista joulumusiikkia kuunneltavaksi ja tv:ssä jouluohjelmia. Pari kynttilää palamaan niin sinulla on jo paljonkin joulutunnelmaa!
Niin, jos tunnet maanomistajan ja saat luvan.
Jokamiehenoikeudet.
Kyllä yksittäisiä oksia saa ihan kauöungin metsästä hakea, vaikka kokonaista kuusta ei saa kaataa.
Eli iso maljakko täyteen kuusen oksia ja niihin pieniä koristeitaNyös kuusenmyyjiltä voi saada oksia ilmaiseksi kun saattavat karsia alaoksia pois ennen myyntiä
Maahan pudonneita saa ottaa, mutta elävästä puusta ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä nyt viitsi. Oletko kpskaan kuullut että kaupunki olisi nostanut haloon siitä että lapset hakee pääsiöiseksi pajun oksia.
Ihan sama kuusenoksien kanssa. Ei varmasti tule kukaan valittamaan jos pari havua ottaaYksityismetsät ehkä eri asia
No siltä ne lenkkipolkujen pajupuskat näyttääkin että "lapset" (aikuiset) on "pari" oksaa hakenut. Paju sentään haaroo ja kasvaa takaisin, vaikka ne puskat vuosi vuoden perään raadellaan käsin taittamalla aivan kamaliksi, mutta kuusi ei kasvata uusia oksia tilalle.
T.toinen köyhä