Ensimmäiset vaihdevuosioireesi
En tiedä mitä odottaa ja minkä ikäisenä, koska omalta äidiltäni poistettiin kohtu ja munasarjat niin nuorena ettei hän saanut kokea normaaleja vaihdevuosia.
Siispä kysyn teiltä arvon sisaret, minkä ikäisenä saitte ensimmäiset vaihdevuosioireenne ja minkälaisia ne olivat? Miten vaihdevuodet etenivät ja kuinka pian ne päättyivät?
Kiitän kaikista vastauksista jo etukäteen!
Kommentit (27)
Menossa myooman tekemien oireiden takia lääkäriin. Ihan kamalaa kipua ja vaivaa koko ajan.
Menkat jäi hormonikierukan poistoon 46-vuotiaana, ei haitannut ollenkaan. 48v alkoi yölliset hikoilut, kestivät pari kuukautta. Sitten oli reilut puoli vuotta oireetonta, kunnes yöhikoilut alkoivat uudestaan, samoin iltaa kohden paheneva paleleminen. Hikoilu on niin kovaa, että vaatteet ja vuodevaatteet joutuu vaihtamaan pari kertaa yössä, joten nukkumisesta ei tule oikein mitään. Jaksoin tätä muutaman kuukauden ja kävin viikko sitten hakemassa hormonilaastarin, ihan sama tuleeko sivuoireita, en vaan jaksa enää noita kamalia öitä, palelemista ja univelkaa. Hyvää tässä kohtaa elämää on lisääntyneet seksihalut😀
Niin joo, laastari näyttää auttavan aika nopeasti, jo ensimmäisen kolmen päivän käytön jälkeen yöhikoilu on vähentynyt ja nukkuminen on parempaa.
Olen 42 ja menkkojen väli ollut lyhentynyt 21-25 päivään jo monta vuotta. Samalla kuvioon on alkanut jäätävät ahdistuskohtaukset, jotka alkavat ja loppuvat aivan yhtäkkiä. Nämä lienevät esivaihevuosioireita, onko muilla samaa (erityisesti siis tuota selittämätänta ahdistusta)?
Jonkinlaisia oireita ollut jo muutaman vuoden ajan: kierto lyheni ja oli välillä jopa 15 päivää. Ja menkat kestivät kahdeksankin päivää. Nyt kierto on pidentynyt ja välillä ollut jopa 70 päivää. Ikää on 50-vuotta. Yöllä ollut pientä hikoilua ja aika paljon heräilyä; herään aina joskus 3 aikaan ja vaikea saada unta sen jälkeen. Tässäpä tärkeimmät.
Mulla tuli ensimmäiset 26-vuotiaana, kun olin poikaystävän kanssa metrossa matkalla anoppilasta kotiin.
N38
Yöheräilyjä, jonkin verran hikoilua, ahdistusta.
Yöheräilyyn en oikein ole apuja löytänyt, kokeilen nyt vyöhyketerapiaa, kiitos vain tämän ketjun vinkkaajalle! Hikoilun poisti oikeastaan kokonaan salviauute, suosittelen kokeilemaan. Ahdistusta lievittää mulla parhaiten ulkoilu ja kaikenlainen ulkoliikunta, savusaunassa saunominen, vihtominen, seksi ja se, että saa olla välillä yksin. Joskus pitää itkeä tirauttaa, mutta se auttaa oloa.
Kuukautiset muuttuneet niin, että välillä on pitkä kierto ja välillä normaali, joskus vuoto on niukkaa ja joskus todella runsasta ja kestää pitkään.
Ajatusmaailma on muuttunut sellaiseksi, että entiset asiat eivät enää oikein kiinnosta. Esim. kaupungissa asuminen on alkanut närästää pahasti ja haaveilen maallemuutosta tai edes kesämökistä. Ihmismassat ärsyttää ja koko ajan ihmettelee, miten typeriä ihmiset ovat. Kaipaan yksinkertaista ja luonnonläheistä elämää. Ja olen 49-vuotias.
40+ runsaat kuukautiset. On myös myoomia kohdussa.
Nyt olen 49v ja kierto on heitellyt pahasti tämän vuoden. 2 menkat jäi kokonaan välistäkin.
Hiukset ovat kuivat, kasvojen iho on kuiva ja alapääkin tuntuu herkemmältä.
Pissalla saa käydä useammin.
Aamuyöllä herään joskus ja sydän hakkaa ja ahdistaa.
Seksihalut vähentyneet.
Ei onneksi masenna, vituta tai itketä. Eikä ole ainakaan vielä kuumia aaltoja tai hikoilua.