Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eikö lapsiperheen koti saa olla kaunis?

Vierailija
18.12.2018 |

Meillä on kaksi lasta ja kaksi koiraa. Eli aina on sotkua yms. Ärsyttää suunnattomasti lapsettomien siskojen tuomitseva asenne, että en saiis edes yrittää pitää kotia siistinä ja kauniina, koska on lapset. Ihan kuin lasten hankinta tarkoittaisi sitä, että elää 20 vuotta ankeasti. He myös ihan avoimesti paheksuvat sitä, että sisustan tai tuunaan tms. Ja ei, en tuhlaa, en vedä överiksi tms. Vaan ihan vaan järjestän ja luon kauneutta ympärilleni.

Kommentit (68)

Vierailija
21/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oikein tiedä, mitä nyt haet tällä aloituksella. Me emme voi tietää, miksi siskosi suhtautuvat sisustamiseesi kyseisellä tavalla. Puhu heidän kanssaan. Kerro ikävistä tunteistasi, joita heidän kommenttinsa sinussa herättävät. Ehkä eivät ymmärrä loukkaavansa sinua.

Vierailija
22/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En oikein tiedä, mitä nyt haet tällä aloituksella. Me emme voi tietää, miksi siskosi suhtautuvat sisustamiseesi kyseisellä tavalla. Puhu heidän kanssaan. Kerro ikävistä tunteistasi, joita heidän kommenttinsa sinussa herättävät. Ehkä eivät ymmärrä loukkaavansa sinua.

Tuo loukkaa. Mietin että olenko minä vain yliherkkä, mutta nyt kun kirjoitin täällä tajuan, että tuo on oikeasti todella loukkaavaa.

Nytkin olen järjestämässä (taas) sitä sukujoulua ja tiedän, että taas kuittaillaan minun tekemisistäni. Ja tekemättä jättämisistäni.

Ja sotketaan kotini. Koska "lasten nyt vaan pitää saada örveltää". Mikä tarkoittaa sitä, että nelikymppinen siskoni kiskoo vuodevaatteet ja sohvatyynyt maja-aineksiksi ja myllää kaiken. Leikkihuoneessa on majat, teltat ja temppuradat ja jopa lasten koristelema joulukuusi ja joulupolku, mutta hänen täytyy päästä sotkemaan olohuoneeni.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kauneus on katsojan silmässä. Se mikä mielestäsi on kaunista ja sisustamista voi näyttää siskojen silmiin krääsältä jota on "joka nurkassa"

Vierailija
24/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on lattiasta kattoon remontoitu koti, sisustettu vanhalla ja uudella. Meillä on aika hän tavaraa, ja kaikelle tavaralle on oma paikkansa, ja jokaisella on velvollisuus siitä huolehtia.

Meillä ei rajoiteta elämistä eikä leikkiä, ainoastaan sama kuin ap:lla, että pöydässä syödään ja sängyllä ei pompita (sohvalla saa pomppia jos uskaltaa, se on menossa vaihtoon pian).

Olen kuullut samoja kommentteja, ja ihmettelyä että missä meidän kaikki tavarat oikein on. On kysytty että saako meidän lapset elääkään kunnolla kun meillä on aina niin siistiä, ja kautta rantain on tullut korviin puheita, joissa on epäilty että olen huumorintajuton suorittaja ja esitän parempaa kuin olen. Ihan siksi, että meillä on väljää, kaunista ja yleensä siistiä.

Enää en välitä. Nautin kauniista ja toimivasta kodistani! Ja ei, en ole nipo. Salaisuus on ihan helppo: kun on vähän tavaraa, on helpompi pitää yleisilme siistinä. Ja kun jokainen osallistuu kotitöihin, ei minulla ole järjetöntä taakkaa kannettavanani. Jaksaa keskittyä muihin juttuihin.

Vierailija
25/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kauneus on katsojan silmässä. Se mikä mielestäsi on kaunista ja sisustamista voi näyttää siskojen silmiin krääsältä jota on "joka nurkassa"

Silti tämä on minun kotini. Ei kuulu heille.

Ja minulla ei ole krääsää, eikä liikaa tavaraa.

ap

Vierailija
26/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuo loukkaa. Mietin että olenko minä vain yliherkkä, mutta nyt kun kirjoitin täällä tajuan, että tuo on oikeasti todella loukkaavaa.

Nytkin olen järjestämässä (taas) sitä sukujoulua ja tiedän, että taas kuittaillaan minun tekemisistäni. Ja tekemättä jättämisistäni.

Ja sotketaan kotini. Koska "lasten nyt vaan pitää saada örveltää". Mikä tarkoittaa sitä, että nelikymppinen siskoni kiskoo vuodevaatteet ja sohvatyynyt maja-aineksiksi ja myllää kaiken. Leikkihuoneessa on majat, teltat ja temppuradat ja jopa lasten koristelema joulukuusi ja joulupolku, mutta hänen täytyy päästä sotkemaan olohuoneeni.

ap

Kuulostaa nyt siltä että itsetuntosi on nyt pohjamudissa ja otat itseesi vähän turhankin herkästi.

Jos kutsut kotiisi siskosi perheet, yritä nyt olla vieraanvarainen ja muistaa että he tulevat myös viettämään jouluaan. Tekstistä voisi lukea rivien välistä että et arvosta siskojasi etkä pahemmin välittäisi vaikka he eivät tulisi ollenkaan. Miksi kutsuit heidät?

Vierailija
27/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ap

Kuulostaa nyt siltä että itsetuntosi on nyt pohjamudissa ja otat itseesi vähän turhankin herkästi.

Jos kutsut kotiisi siskosi perheet, yritä nyt olla vieraanvarainen ja muistaa että he tulevat myös viettämään jouluaan. Tekstistä voisi lukea rivien välistä että et arvosta siskojasi etkä pahemmin välittäisi vaikka he eivät tulisi ollenkaan. Miksi kutsuit heidät?

Ahaa. Hekö arvostavat minua ja osoittavat sen sotkemalla ja piikittelemällä?

Vierailija
28/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että lapset on monelle joku vapautus sille, ettei tarvitse olla siisti koti sekä valtavalle tavaramäärälle.

Niin, tietenkään kyse ei voi olla siitä, että kaikkeen ei riitä energia, vaan juuri siitä, että haluaa vapautuksen siisteydestä. Hienosti kiteytetty. Pahansuopuus toimii aina.

Menes nyt siivoomaan siitä.

En mene. Kelläänhän ei ensinnäkään ole mitään velvoitetta siivota. Sen lisäksi on surkuhupaisaa yrittää käyttää valtaa tuolla tavalla. Jokainen siivoaa sen verran kuin jaksaa. Mä kannustan kaikkia luopumaan ylimääräisistä paineista ja tekemään sen, mitä tekee, omaksi ilokseen ja omaa jaksamista kuunnellen. Kun kodissa asuu useampi kuin yksi ihminen, alkaa muttujia olla aika paljon. Vaikka itse olisikin siisti, eivät toiset välttämättä ole. Sen takia omista standarseista on joskus pakko tinkiä. Tunnen monta perheenäitiä, jotka ovat pitäneet vuosia huushollinsa tiptop-kunnossa, ja jossain vaiheessa vain joutuneet antamaan periksi, koska siivoamiseen menee yksinkertaisesti liikaa aikaa.

Harva haluaa elää sotkussa. Siksi nämä "tekosyistä" puhuvat kuulostavat oudoilta. Ja jos haluaa, mitä sitten? Ei kannata ottaa toisten murheita kantaakseen, varsinkaan, kun murheet eivät ole sen suurempia kuin epäsiisti koti. Esim. mun parhaalla ystävällä on aina ollut sotkuista, aina! Ainoastaan silloin, kun hän asui ex-miehensä kanssa, hänen kotinsa oli siistimpi, koska mies on siisti ja järjestelmällinen. 

Vierailija
29/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voin olla viallinen ja vammainen ja whatnot, mutta minulle kaunis ympäristö on hyvin tärkeä. Jos ympärillä on pelkkää sotkua ja kaaosta, voin huonosti. Siksi kotonakon olen tehnyt niin, että mulla on aina se oma nurkka järjestyksessä ja kaunis. Samaten töissä minulla on tosella kaunis toimisto. Tykkään järjestää ja järjestellä. Usein kun teen jotain vaativaa projektia, se fyysinen ja konkreettinen asioiden ojennukseen laittaminen selvittää myös ajatukseni.

Ap

Vierailija
30/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voin olla viallinen ja vammainen ja whatnot, mutta minulle kaunis ympäristö on hyvin tärkeä. Jos ympärillä on pelkkää sotkua ja kaaosta, voin huonosti. Siksi kotonakon olen tehnyt niin, että mulla on aina se oma nurkka järjestyksessä ja kaunis. Samaten töissä minulla on tosella kaunis toimisto. Tykkään järjestää ja järjestellä. Usein kun teen jotain vaativaa projektia, se fyysinen ja konkreettinen asioiden ojennukseen laittaminen selvittää myös ajatukseni.

Ap

Sano tämä siskoillesi. Tee selväksi, että puuttuminen sinulle tärkeään asiaan ei nyt enää tästä eteenpäin sovi.

Vierailija
31/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä syy on siinä miten koti pysyy kauniina? Sinä teet kaiken yksin ja perheesi on huolissaan miten sinä jaksat?

Vierailija
32/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä he ovat sanoneet, kun olet asiasta heidän kanssaan keskustellut?

Vierailija
33/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuoden parin päästä alkaa uhrautuminen kuinka teet kaiken aina yksin?

Vierailija
34/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä syy on siinä miten koti pysyy kauniina? Sinä teet kaiken yksin ja perheesi on huolissaan miten sinä jaksat?

Ei ole. Kyllä se on tuota minun äitiyteni arvostelemista. Minun pitäisi elää ankeasti oma itseni täysin unohtaen ”lasten etu etusijalla”. Ja siis mitään minulla ei saisi olla. Tää sisustaminen ja puutarha on ainoat ns omat harrastukseni ja niistäkin jäkätetään. Vein salaattia tuliaiseksi niin se oli jätetty syömättä, kun sitä oli liikaa. Jne.

Jos heitä minun jaksamiseni yhtään kiinnostaisi, he varmaan tarjoutuisi auttamaan jotenkin.

Vierailija
35/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä sisustusmakusi ei ole heidän mielestään kovin kaunis, eivät vain kehtaa sanoa sitä suoraan. Jotkut sisustustyylit ovat suoraan sanoen aika rumia ja kolkkoja.

Vierailija
36/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Kyllä se on tuota minun äitiyteni arvostelemista. Minun pitäisi elää ankeasti oma itseni täysin unohtaen ”lasten etu etusijalla”. Ja siis mitään minulla ei saisi olla. Tää sisustaminen ja puutarha on ainoat ns omat harrastukseni ja niistäkin jäkätetään. Vein salaattia tuliaiseksi niin se oli jätetty syömättä, kun sitä oli liikaa. Jne.

Jos heitä minun jaksamiseni yhtään kiinnostaisi, he varmaan tarjoutuisi auttamaan jotenkin.

Mi-tä he o-vat sa-no-neet, kun o-let a-si-as-ta hei-dän kans-saan kes-kus-tel-lut?

Vierailija
37/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on suht siistiä ja järjestelmällistä, kaikelle oma paikka ja yllensä tavarat siellä. Lapsetkin osaavat ja viitsivät leikkien jälkeen siivota lelut omaan koppaan, usein kuulen tätä ”kyllä kodissa pitää näkyä että siellä asutaan! Eikä lapset saa ikinä leikkiä täällä vapaasti??” Vaan siksi ettei kaikki ole hujanhajan.

Vierailija
38/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä sisustusmakusi ei ole heidän mielestään kovin kaunis, eivät vain kehtaa sanoa sitä suoraan. Jotkut sisustustyylit ovat suoraan sanoen aika rumia ja kolkkoja.

No tough. Miksi heidän pitää saada siitä sanoa yhtään mitään?

Vierailija
39/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on suht siistiä ja järjestelmällistä, kaikelle oma paikka ja yllensä tavarat siellä. Lapsetkin osaavat ja viitsivät leikkien jälkeen siivota lelut omaan koppaan, usein kuulen tätä ”kyllä kodissa pitää näkyä että siellä asutaan! Eikä lapset saa ikinä leikkiä täällä vapaasti??” Vaan siksi ettei kaikki ole hujanhajan.

No juuri tätä. Lasten rääkkäämistä.

Meillä on iso talo. Olkkarissa ei olla kuin vieraiden kanssa. Ilmeisesti se on sitten just se liian siisti olkkari joka tässä riepoo.

Ap

Vierailija
40/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että lapset on monelle joku vapautus sille, ettei tarvitse olla siisti koti sekä valtavalle tavaramäärälle.

Siinä vaiheessa kun sulla on ne pari muksua niin sulla automaattisesti räjähtää se tavaramäärä käsiin. Vaikket yhtään mitään turhaketta lapsia varten hankkisi. Toki myöskin elämään astuu silloin suurempiakin murheitä ,joten kodin siisteys ei kaikin ajoin ole se ykkösmurhe. Kirjoittajalla on kivan tuomitseva asenne. Mutta näinhän se on vanhemmilla sukupolvilla. Ulospäin näkyvän vuoksi pitää raataa kynnet verillä ja harrastaa silmänpalvontaa kun samaan aikaan lapset jätetään ilman valvontaa ja virikjeitä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme yksi kolme