Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Eikö lapsiperheen koti saa olla kaunis?

Vierailija
18.12.2018 |

Meillä on kaksi lasta ja kaksi koiraa. Eli aina on sotkua yms. Ärsyttää suunnattomasti lapsettomien siskojen tuomitseva asenne, että en saiis edes yrittää pitää kotia siistinä ja kauniina, koska on lapset. Ihan kuin lasten hankinta tarkoittaisi sitä, että elää 20 vuotta ankeasti. He myös ihan avoimesti paheksuvat sitä, että sisustan tai tuunaan tms. Ja ei, en tuhlaa, en vedä överiksi tms. Vaan ihan vaan järjestän ja luon kauneutta ympärilleni.

Kommentit (68)

Vierailija
1/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuntuu että lapset on monelle joku vapautus sille, ettei tarvitse olla siisti koti sekä valtavalle tavaramäärälle.

Vierailija
2/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuntuu että lapset on monelle joku vapautus sille, ettei tarvitse olla siisti koti sekä valtavalle tavaramäärälle.

Niin, tietenkään kyse ei voi olla siitä, että kaikkeen ei riitä energia, vaan juuri siitä, että haluaa vapautuksen siisteydestä. Hienosti kiteytetty. Pahansuopuus toimii aina.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, tietenkään kyse ei voi olla siitä, että kaikkeen ei riitä energia, vaan juuri siitä, että haluaa vapautuksen siisteydestä. Hienosti kiteytetty. Pahansuopuus toimii aina.

Menes nyt siivoomaan siitä.

Vierailija
4/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on toisella lapsella ollut tosi paljon sairastelua ja valvottu on. Se kodin laittaminen ja siivoaminen auttaa minua jaksamaan. Ja tätä nyt sitten paheksutaan.

Ap

Vierailija
5/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä paheksutaan siksi koska heille tuo kodin sisustaminen ym tuntuu väsyttävältä joten ajattelevat sen teidän tilanteessa turhana lisärasitteena.

Oletko koskaan kertonut heille iloisesti esim ”ompa hyvä fiilis kun sain olohuoneeseen uuden ilmeen, nyt taas jaksaa valvoakkin paremmin kun saa tästä sisutamisesta lisää virtaa”.

Toisekseen mielestäni lapsiperheessä saa olla kaunista ja siistiä. Mutta kauneus ja siisteys ei saa mennä niin tärkäksi että rajoittaa lasten normaalia eämistä (esim leikkejä rajoitetaan kohtuuttomasti tai lelujen määrää/ulkonäköä rajoitetaan sisustamisen takia). Esim jos lapsi on askarrellut joulukuusen koristeen niin mielestäni sen tulisi päästä esille kuuseen vaikka värimaailma onkin eri kuin äidin ajatus tämän vuoden joulukoristeille. Samoin jos lapsilla tiettyjä rakkaita joulukoristeita niin mielestäni niitä pitäisi saada laittaa esille (ei välttämättä kaikista näkyvimmille paikoille kuitenkaan).

Eli kauneus ei saisi mennä yli muiden tunteista.

Vierailija
6/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä paheksutaan siksi koska heille tuo kodin sisustaminen ym tuntuu väsyttävältä joten ajattelevat sen teidän tilanteessa turhana lisärasitteena.

Oletko koskaan kertonut heille iloisesti esim ”ompa hyvä fiilis kun sain olohuoneeseen uuden ilmeen, nyt taas jaksaa valvoakkin paremmin kun saa tästä sisutamisesta lisää virtaa”.

Toisekseen mielestäni lapsiperheessä saa olla kaunista ja siistiä. Mutta kauneus ja siisteys ei saa mennä niin tärkäksi että rajoittaa lasten normaalia eämistä (esim leikkejä rajoitetaan kohtuuttomasti tai lelujen määrää/ulkonäköä rajoitetaan sisustamisen takia). Esim jos lapsi on askarrellut joulukuusen koristeen niin mielestäni sen tulisi päästä esille kuuseen vaikka värimaailma onkin eri kuin äidin ajatus tämän vuoden joulukoristeille. Samoin jos lapsilla tiettyjä rakkaita joulukoristeita niin mielestäni niitä pitäisi saada laittaa esille (ei välttämättä kaikista näkyvimmille paikoille kuitenkaan).

Eli kauneus ei saisi mennä yli muiden tunteista.

Lasten leikkimistä tai elämistä ei ole rajoitettu mitenkään. Heillä on sitäpaitsi iso leikkihuone jossa saa myllertää ihan mielensä mukaan. Askarteluja ja piirroksia on joka paikassa.

Sohvilla meillä ei saa pomppia ja syöminen on sallittu vain ruokapöydässä.

Ja kyllä olen sanonit että onpa ihanaa että sainpa järjestettyä. Siihen vain tuijotetaan takaisin. Enkä ymmärrä mikä oikeus siskoillani on paheksua vaikka käyttäisinkin muka aikani väärin. Mitä en edes tee. Ihan kun olisin lakannut olemasta ihminen ollenkaan.

Saattavat huomautella että mitä väliä mitä värejä meillä yhdistellään kun ei sillä ole tässä elämäntilanteessa väliä. Tms. Wtf?

Ap

Vierailija
7/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siskoilla on se kuva, että kaikki ylimääräinen aika tulisi viettää lasten kanssa. Kyllähän täällä palstallakin hermoillaan jos päiväkoti-ikäisen jättää yksin vessakäynnin ajaksi, saatikka rauhassa siivoaisi toisessa huoneessa.

Vierailija
8/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole?

Vierailija
9/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siskoilla on se kuva, että kaikki ylimääräinen aika tulisi viettää lasten kanssa. Kyllähän täällä palstallakin hermoillaan jos päiväkoti-ikäisen jättää yksin vessakäynnin ajaksi, saatikka rauhassa siivoaisi toisessa huoneessa.

Lasten kanssa ollaan kyllä ihan koko ajan. Eivät ole koskaan edes olleet täyspäivää päiväkodissa. Enkä minä ”siivoa rauhassa toisessa huoneessa” vaan lapset on mukana.

Mutta joo, sellaista äitiyteni paheksuntaa on ilmassa. Tuntuu että mikään ei riitä. Ainakaan mitään iloa tai iloista minulla ei saisi olla.

Ap

Vierailija
10/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä siskoillasi on erilaiset arvot, jotka he tuovat esiin vähän liian suoraan. Esimerkiksi itse arvostan ihan eri asioita kuin sisustamista ja ylenpalttista siivoamista. Jopa hieman kammoksun ihmisiä, joille kodin estetiikka on todella tärkeää.

Sinä saat toki laittaa kotiasi. Kerro siskoille suoraan, että olet pahoittanut mielesi heidän suorasukaisuudestaan.

Vierailija
11/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla ontuttavapiirissä parikin sisustajaa joilla menee koko touhu aivan yli ja se väsyttää katsoa.

Yli menee siinä ettei lopen mihinkään ole tyytyväinen. Koskaan ei ole valmista ja kuukauteen kerkeää vaihtaa verhoja ja siirrellä huonekaluja useaan otteeseen.

Todella pienet tulot ja aina välittää ettei ole ruokaan/bensaan rahaa. Silti ostelee sitä halpaa arvotonta sisustuskrääsää kun halvalla saa ja sitä sitten kantaa kirpputorille.

Saattaa komeat täyspuiset kaapit päällystää sillä muovipäällysteellä ihan vain siksi että haluaa taas vaihtelua.

Sinänsä muiden ihmisten asiat eivät kiinnosta, mutta ei tuollaista jaksa hymyssä suin kehua joka kerta.

Itsekin sisustan vaikkakin vähässä määrin. Haen kestävää ja helppoa. En arvosta uuden ostelua kaupasta sisustustrendien mukaan enkä voi sietää halpoja koriste-esineitä joilla ei ole mitään virkaa. Kaunis koti laskee stressiä ja saa minut viihtymään siellä paremmin, mutta minun ei onneksi tarvitsi vaihtaa sohvaa 3krt/10v että tulen onnelliseksi ja viihdyn kotonani.

Vierailija
12/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on toisella lapsella ollut tosi paljon sairastelua ja valvottu on. Se kodin laittaminen ja siivoaminen auttaa minua jaksamaan. Ja tätä nyt sitten paheksutaan.

Ap

Saatko riittävästi lepoa ja yöunta. Vai onko elämä yhtä suorittamista ja siksi et enää jaksa ystävänä ja siskona, kun elämä pyörii vain lapsissa, siivouksissa ja kodinlaittamisessa.

Mulla oli ystävä joka kävi ylikierroksilla, kun tunnit eivät enää riittäneet hänellä suorittamiseen ja arvata saattaa, ettei ystävyyssuhde antanut mitään, vaan lähinnä ahdisti, kun mikään suoritus ei hänelle riittänänyt. No, lopulta uupui ja poltti itsensä loppuun.

Vierailija
13/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä siskoillasi on erilaiset arvot, jotka he tuovat esiin vähän liian suoraan. Esimerkiksi itse arvostan ihan eri asioita kuin sisustamista ja ylenpalttista siivoamista. Jopa hieman kammoksun ihmisiä, joille kodin estetiikka on todella tärkeää.

Sinä saat toki laittaa kotiasi. Kerro siskoille suoraan, että olet pahoittanut mielesi heidän suorasukaisuudestaan.

Toisen siskoni mies on arkkitehti joka on tavattoman tarkka kodistaan. Ja toinen siskoni siivoaa ja tuunaa koko ajan.

Vain minun pitäisi elää läävässä ”lasten ehdoilla”. Paitsi että meillä lapsetkin esim huokailee miten ihanaa on esim puhtaat lakanat. Siis he huomaavat että siisteys on kiva asia.

Vierailija
14/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ap

Saatko riittävästi lepoa ja yöunta. Vai onko elämä yhtä suorittamista ja siksi et enää jaksa ystävänä ja siskona, kun elämä pyörii vain lapsissa, siivouksissa ja kodinlaittamisessa.

Mulla oli ystävä joka kävi ylikierroksilla, kun tunnit eivät enää riittäneet hänellä suorittamiseen ja arvata saattaa, ettei ystävyyssuhde antanut mitään, vaan lähinnä ahdisti, kun mikään suoritus ei hänelle riittänänyt. No, lopulta uupui ja poltti itsensä loppuun.

Mitä minun varsinaisesti pitäisi sisarena jaksaa? Ja juurihan kerroin että se kodin jörjestäminen ja kauneus antaa voimia, eikä vie niitä.

Ap

Vierailija
15/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No eikö se ole?

Kyllä se joillekin tuntuu ja näyttää olevan.

Vierailija
16/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla ontuttavapiirissä parikin sisustajaa joilla menee koko touhu aivan yli ja se väsyttää katsoa.

Yli menee siinä ettei lopen mihinkään ole tyytyväinen. Koskaan ei ole valmista ja kuukauteen kerkeää vaihtaa verhoja ja siirrellä huonekaluja useaan otteeseen.

Todella pienet tulot ja aina välittää ettei ole ruokaan/bensaan rahaa. Silti ostelee sitä halpaa arvotonta sisustuskrääsää kun halvalla saa ja sitä sitten kantaa kirpputorille.

Saattaa komeat täyspuiset kaapit päällystää sillä muovipäällysteellä ihan vain siksi että haluaa taas vaihtelua.

Sinänsä muiden ihmisten asiat eivät kiinnosta, mutta ei tuollaista jaksa hymyssä suin kehua joka kerta.

Itsekin sisustan vaikkakin vähässä määrin. Haen kestävää ja helppoa. En arvosta uuden ostelua kaupasta sisustustrendien mukaan enkä voi sietää halpoja koriste-esineitä joilla ei ole mitään virkaa. Kaunis koti laskee stressiä ja saa minut viihtymään siellä paremmin, mutta minun ei onneksi tarvitsi vaihtaa sohvaa 3krt/10v että tulen onnelliseksi ja viihdyn kotonani.

Minä en osta mitään, en suuremmin siirtele huonekaluja, paitsi kun esim isompi sai oman huoneen, enkä käytä bensaa, enkä tee mitään överiä. Sanoinkin sen jo.

Inhoan krääsää, olen ostanut kunnolliset kalusteet aikoinaan. Tuunaan vain kankailla ja pienin keinoin. Värjään, ompelen. Ja järjestän niin ettei kaikki ole koko ajan sekaisin. Mutta kun esim tein itselleni lukunurkan, joka on vain minulle ja jossa juon esim hiljaisuudessa rauhassa aamulla aamukahvini ja sytytän kynttilän niin sitäkin paheksuttiin. On kuulemma itsekästä.

Ap

Vierailija
17/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, kuulostaa tosi kivalta kotisi! Haluaisin kuulla jotain sisustusideoita! Taitavat siskot olla vain kateellisia perheestä. Totta kai kodin saa pitää nättinä myös lapsiperheessä! Täytyyhän lapsillekin opettaa perussiisteyttä. Meillä tulee sotkuja lasten leikeistä ja askarteluista, mutta joka ilta kerätään lelut ennen iltapalaa yhdessä ja tarvittaessa imuroidaan. Koti on ihan nätti vaikka en olekaan kovin taitava sisustaja. Tykkään laittaa ylimääräisen tavaran ja roskat pois näkyvistä. Lapset saavat laittaa askartelujaan esille ja piirroksia pidetään vähän aikaa jäkaapin ovessa. Omia huoneitaan järjestävät mielellään kunhan auttaa alkuun siivouksessa (4 ja 6 v).

Vierailija
18/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiva, että olet löytänyt oman juttusi. Älä kiinnitä liikaa huomiota siskojesi puheeseen. He ovat kai sitten lapsettomia? Lapsettomat ymmärtävät kuvioita sitten kun itse ovat saaneet lapsia. Oletko kertonut siskoille, että lapsetkin tykkäävät kauniista kodista?

Joku ulkomaalainen nainen sanoi joskus, että joillekin suomalaisille naisille (äideille) siivous näyttäisi olevan tärkeämpää kuin lapset. Ääripää sekin.

Vierailija
19/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siisti koti antaa voimia siellä viihtyy, sinne on kiva tulla, hyvä mieli. Kannustan, kaaos tuo ahdistusta.

Vierailija
20/68 |
18.12.2018 |
Näytä aiemmat lainaukset

En siis siivoa kynnet verillä, mutta esim värien yhteensopivuus on mulle tärkeää. Siskojen mielestä sillä ei ole väliä lapsiperheessä. Eikä edes saa olla väliä. En tajua. Minusta lapsi oppii nimenomaan lapsena esim estetiikkaa, värien käyttöä ja kauneutta.

Ja kai vanhempienkin pitäisi kotonaan saada viihtyä. Minähän se täällä sairaan lapsen kanssa kökötän väsyneenä.

Ärsyttää myös suunnattomasti että koska me ollaan lapsiperhe, meille pitäisi voida kantaa kaiken muilta jääneen kun ”meillä sillä ei ole väliä”.

Ap